nieuwe netwerk kaart - advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcivalrex
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-09 08:04
Ik zoek een netwerkkaart voor mijn gaming pc
Ik gebruik de PC voor gamen en tv streamen. Regelmatig is de verbinding traag/stroperig. Kabel naar het modem is lang, over de wifi gaat redelijk, maar niet ideaal. De laatste overgebleven suggestie van pc-klussers uit mijn omgeving was: het kan helpen er een nieuwe/betere/losse netwerkkaart in te zetten.
Dat wil ik best uitproberen. Ooit was ik handig met zelf pc's in elkaar zetten (zeg, eind jaren 80), maar inmiddels een beetje de draad kwijt. Dus: even een paar extra ogen bij de vraag welke Netwerkkaart past bij mijn huidige computer? en kan de situatie mogelijk verbeteren.
De kaart die ik op het oog heb staat hieronder. Tips voor alternatieven zijn welkom.
Specs van de PC staan ook verderop.

Foto van de binnenkant van de PC
https://jottacloud.com/share/bseg01q32uv5

Wat is je budget?
Ik hoop niet meer dan 100 euro uit te geven.

voorkeuren?
Ik had deze op het oog, maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer;
https://www.allekabels.nl/netwerkkaart/186/3729253/ethernet-netwerkkaart.html

PC die ik heb
Behuizing: Be quiet! Pure Base 600
Processor: Intel® Core™ i9-10900F - 10 Cores Koeling: Be quiet! Pure Rock 2
Moederbord: MSI MPG Z490 Gaming Plus Geheugen: Kingston HyperX Fury RGB 64GB DDR4-3200
Grafische kaart: AMD Radeon RX 6700XT 12GB
Harde schijf: SSD 2000GB Samsung 870 QVO
2e Harde schijf: SSD 1000GB Samsung 870 QVO
Optische drive: Slim Line DVD-Brander USB extern Cardreader: Externe USB Kaartlezer Geluidskaart: Standaard geluidskaart
Internet: 1Gbit netwerkkaart
Voeding: 850 Watt Cooler Master Besturingssysteem: Windows 10 Home

Bij voorbaat hartelijk dank voor eventuele feedback en suggesties

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:35
Je hebt nu al een Realtek® RTL8125B-CG 2.5G LAN Controller aan boord en die ga je vervangen voor een zelfde controller?
Check je netwerk kabel.
Wat voor router heb je nu aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door Hell-Slave op 24-08-2025 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26
De kans dat een 'betere' NIC dit gaat verhelpen lijkt me erg klein. Zoals hierboven aangegeven, controleer eerst de kabel eens. Desnoods met een andere kabel op de router aansluiten (pc verplaatsen).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcivalrex
Dank voor beide reacties.
Netwerk kabel is door de elektricien nagekeken; die zou goed moeten zijn (maar is 12 meter lang).
Niettemin; kan zelf een alternatieve kabel gebruiken en kijken hoe het dan gaat.

Er zit ivm beperkt aantal poorten op het modem een TP link 5-port Switch tussen.

Klopt dat het een beetje gek is om hem 1 op 1 te vervangen; die suggestie kreeg ik omdat de kabel lang is, en 'een nieuwere/ betere netwerkkaart dat beter op zou kunnen vangen'.
Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@parcivalrex Er is een protocol dat EEE ofwel 802.az heet, dat zorgt ervoor dat je stroom bespaart over een korte afstand. Een normale netwerkkabel mag 100 meter overbruggen.

De suggestie dat een ethernet kabel van 12m lengte te lang is klopt niet. Misschien is het type kabel niet juist. Bijvoorbeeld de ongeschikte categorie 3 of 4 in plaats van 5E of de (modernere) 6A.

Wat je zou kunnen controleren is of er veel resets of snelheidswijzigingen gebeuren. Dat wijst op een slechte kabel, bijvoorbeeld door een slecht contact of een kortsluiting tussen aders. Dat kan zogenaamde link speed changes veroorzaken, bijvoorbeeld wisselend tussen 10 Mbps, 100 Mbps, 1000 Mbps en half duplux of full duplex.

Je kan proberen de kabel in te stellen op 100 Mbps half of full duplex. Het lijkt vreemd, maar dat kan de snelheid soms toch verbeteren omdat maar de helft van het aantal aderparen wordt gebruikt. Met wat geluk zijn die aderparen wel in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

parcivalrex schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:15:
Dank voor beide reacties.
Netwerk kabel is door de elektricien nagekeken; die zou goed moeten zijn (maar is 12 meter lang).
Niettemin; kan zelf een alternatieve kabel gebruiken en kijken hoe het dan gaat.

Er zit ivm beperkt aantal poorten op het modem een TP link 5-port Switch tussen.

Klopt dat het een beetje gek is om hem 1 op 1 te vervangen; die suggestie kreeg ik omdat de kabel lang is, en 'een nieuwere/ betere netwerkkaart dat beter op zou kunnen vangen'.
Thnx
En wat voor snelheid doen die poorten op de switch? Want als die max 1Gbit doen, dan maakt het geen fluit verschil of je nou een 2,5Gbit, 5Gbit of 10Gbit NIC in je PC prikt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Welke kabel heb je exact? want een CCA kabel heeft veel meer kans op storing dan een CU kabel. Een kabel met een AWG heeft meer kans op storingen dan een kabel met een AWG van 24.

En zo kan ik doorgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Voordat we het gaan hebben interferentie op een kabel die dit soort problemen zou veroorzaken op een kabel van 12 meter (wat absoluut niet lang is), zou ik beginnen bij het begin met troubleshooten.

Kun je het probleem reproduceren of gebeurt het willekeurig?
Heb je al eens een ander apparaat aangesloten op de kabel om te testen of je hetzelfde probleem ervaart?
Is er logging beschikbaar op de pc op het moment dat het probleem zich voordoet?
Heb je al geprobeerd de switch er (tijdelijk) tussenuit te halen?
Wat zijn de resultaten van een speedtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een simpele test is een ping:
ping xs4all.nl -t
(server xs4all.nl is redelijk stabiel, bij mij op 5 of 6 ms)

Als er soms geen antwoorden komen of de tijd is niet constant, dan is een netwerkprobleem aannemelijk.

Je hebt ook nog andere mogelijke oorzaken zoals fragmentatie, pakketten die niet in de juiste volgorde aankomen of een verkeerde frame size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:58
Leuk dat iedereen het over hardware heeft hier, maar de TS heeft een probleem dat de verbinding traag/stroperig is. Dat klinkt mij eerder een routering of dns issue. Mogelijk dat hij een dns server heeft ingesteld van een server in Amerika, dat zou het al kunnen verklaren dan.

Ik zou TS dus eens een overzicht van zijn IP instellingen op zijn computer en van zijn router laten tonen hier voordat we verdere conclusies gaan trekken dat het aan hardware ligt.

Ook kan de TS eens een snelheids check doen via www.fast.com. haalt hij daar de snelheid van zijn abonnement?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 14:44
Heb je onderzocht of je ip adres uniek is voor je pc? Oftewel:is er een ander apparaat dat ook probeert dit adres te gebruiken?

Probeer eens:
Een dhcp reset van je router (indien dhcp in gebruik)
En of
Handmatig een ander ip adres voor je pc (indien zelf gekozen ip adres)
En of
Is je dns goed ingesteld?

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Smit op 24-08-2025 14:34 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Wat is "traag/stroperig"? Meten is weten. Dus laat eens wat zien. Een kabel van 12 meter is niet lang en zou geen enkel probleem moeten zijn.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcivalrex
Hi allen - dank voor all vragen.
De vraag die ik stelde was op basis van de conclusie die ik na diverse testen had getrokken; er is iets mis met poort in mijn PC.
Getriggert door alle vragen heb ik mijn huiswerk nog een keer overgedaan:
- zelfde switchpoort+kabel op andere pc of op mijn laptop aangesloten = probleemloze verbinding. Happy internet.
- GamePC aangesloten op deze kabel = geen verbinding. Melding van windows: controleer je kabel. Andere windows tips: herstart PC, herstart modem en switch, stel netwerk opnieuw in. Allemaal gedaan. Geen resultaat. GamePC aangesloten op andere kabel in huis, waar onze andere PC het vlekkeloos doed = nog steeds alles dood.

Ik weet dat ik in mijn eerste bericht zei dat de verbinding stroperig was, maar lukt nu niet om te repliceren. Ik had een paar maanden terug dit hele circus doorlopen en ik meen dat ik toen wel een minimale verbinding had, maar weet niet meer precies hoeveel. Heb toen als tijdelijke oplossing een wifidongel in een usb poort gestopt. Dat is nog steeds een work-around, maar ik heb het liever goed gefixt.

Op zich fijn om alles nog even na te lopen, maar de conclusie en vraag is denk ik niet veranderd:
- het lijkt te liggen aan de poort van de PC
- welke kaart kan ik het beste kopen ter vervang daarvan

Dank voor ieders geduld en betrokkenheid,

-
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:35
parcivalrex schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:54:
Hi allen - dank voor all vragen.
De vraag die ik stelde was op basis van de conclusie die ik na diverse testen had getrokken; er is iets mis met poort in mijn PC.
Getriggert door alle vragen heb ik mijn huiswerk nog een keer overgedaan:
- zelfde switchpoort+kabel op andere pc of op mijn laptop aangesloten = probleemloze verbinding. Happy internet.
- GamePC aangesloten op deze kabel = geen verbinding. Melding van windows: controleer je kabel. Andere windows tips: herstart PC, herstart modem en switch, stel netwerk opnieuw in. Allemaal gedaan. Geen resultaat. GamePC aangesloten op andere kabel in huis, waar onze andere PC het vlekkeloos doed = nog steeds alles dood.

Ik weet dat ik in mijn eerste bericht zei dat de verbinding stroperig was, maar lukt nu niet om te repliceren. Ik had een paar maanden terug dit hele circus doorlopen en ik meen dat ik toen wel een minimale verbinding had, maar weet niet meer precies hoeveel. Heb toen als tijdelijke oplossing een wifidongel in een usb poort gestopt. Dat is nog steeds een work-around, maar ik heb het liever goed gefixt.

Op zich fijn om alles nog even na te lopen, maar de conclusie en vraag is denk ik niet veranderd:
- het lijkt te liggen aan de poort van de PC
- welke kaart kan ik het beste kopen ter vervang daarvan

Dank voor ieders geduld en betrokkenheid,

-
-
Staat de netwerkpoort aan in de bios?
Zijn de drivers geïnstalleerd in Windows?
Om een fataal Windows probleem uit te sluiten kan je eventueel een live Linux (Ubuntu/Mint) kunnen opstarten om dit snel te kunnen uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hell-Slave op 27-08-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcivalrex
Het zal goed bedoeld zijn, maar ik snap echt niks van dit laatste antwoord. Ja natuurlijk staat de netwerkpoort aan in de bios. Ja natuurlijk zijn de drivers geinstalleerd. Nee, ik ga linux niet opstarten, want ik heb van mijn levendagen nog nooit wat gedaan met linux. Dit is mijn hobby niet. Mijn vrije tijd is schaars. Ik zoek voor mij de weg van de minste weerstand. Wat ik niet snap is waarom iedereen wel de moeite neemt om me heel veel vragen terug te stellen en verwacht dat ik mijn vrije tijd besteed aan eindeloos prusten, tests en analyses.
Ik geef liever honderd euro uit aan een nieuwe kaart dan dat ik nog een keer een middag kwijt ben aan verder debuggen. Dus, met alle waardering voor de betrokkenheid, graag niet verder wedervragen stellen, maar zou iemand met kunnen vertellen of de kaart die ik heb uitgezocht goed is, of dat er voor dat (of een beetje meer) geld betere alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@parcivalrex

Als je een goede netwerkkaart wenst kun je een kaart met een Intel I210 chip erop aanschaffen. Dat is een 1 Gbps chip. 100 Mbps (1/10e) is al ruim voldoende voor 4k streaming. Bijvoorbeeld uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1

Realtek RTL8125B (2.5 Gbps) kan ook. Je hebt daarvoor een switch nodig die deze snelheid ondersteunt anders werkt het op 1 Gbps. Bijvoorbeeld deze TP-Link. Deze chip heeft een hoger idle verbruik.

Een andere netwerkkaart zal geen verbetering brengen in het geval van een slechte verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 08:02
Even samenvattend na alle posts te hebben gelezen:
Er is niets mis met de kabel, maar wel met de NIC in je PC, of de configuratie van je NIC in je PC.

Kijk eens bij apparaatbeheer of je NIC er nog bijstaat en geen fouten geeft.
Als dat in orde is moet je eens kijken naar je netwerkinstellingen of daar alles in orde is.

Hattrick: Thorgal Eagles

Pagina: 1