Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 19:07
Mijn vraag
Wat is op dit moment een goede orientatielamp / lichtpad / geschakeld nachtlampje voor op een gang?

De afgelopen 10 jaar heb ik een Nest Protect brandmelder gehad waar een klein lampje in zat, wat zij een lichtpad noemden. Die werkte erg fijn: als je de gang op liep was er altijd kort even een beetje licht in de duisternis.

Dit lampje:
* Ging alleen aan als je in de buurt liep, maar leek ongevoelig te zijn voor als een mug voorbij vloog
* Ging langzaam aan en uit, niet instant maximaal waardoor je ogen er makkelijk aan wennen.
* Gaf weinig lumen, maar net genoeg om te zien waar de deuren en trap waren.
* Was batterij gedreven

Helaas is die Nest Protect niet meer (nieuw) te koop en moet ik dus op zoek naar wat anders.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb (en waarom dat helaas geen eindoplossing bleek)
* De Varta Motion Sensor Outdoor: instant aan en zelfs in laagste stand te veel licht

De lamp en de sensor zouden nog best los van elkaar mogen zijn, bijvoorbeeld een Matter losse bewegingssensor en losse lamp, zolang alles maar op batterijen werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door willyb op 26-08-2025 20:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:12
Wil je graag zelf knutselen? Er bestaan hoop sensoren die via HA lampjes kunnen aansturen. Dan kan je zelf kiezen hoeveel lumen die lampjes moeten hebben. (Over tijd feller / minder fel vraagt om dimbaar en programmeerbaar, het kan, maar is meer werk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 15:28

Wish

ingwell

Philips Hue - in combinatie met hun bewegingssensoren? Je kan zelf configureren hoeveel licht hoe lang vanuit welke lamp moet komen op het moment dat je dat ding triggert.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 08:21
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€4,89 | Mini LED-nachtlamp Bewegingssensor Licht Binnen AAA Batterijaangedreven Slaapkamer Muur Trap Kast Gangpad Lichaam Inductielamp
https://a.aliexpress.com/_mrTi75r

Weet niet of je iets geavanceerd zoekt maar deze heb ik op de gang hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
Wish schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:56:
Philips Hue - in combinatie met hun bewegingssensoren? Je kan zelf configureren hoeveel licht hoe lang vanuit welke lamp moet komen op het moment dat je dat ding triggert.
Leuk idee, dank je! Heb eens zitten zoeken, maar kom niet meteen een Hue batterij lampje tegenkomen die ook zou passen op de gang (onderaan een trap of ergens aan de muur). Het benodigde budget gaat ook wel hard met Hue :)
MNDutch schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:19:
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€4,89 | Mini LED-nachtlamp Bewegingssensor Licht Binnen AAA Batterijaangedreven Slaapkamer Muur Trap Kast Gangpad Lichaam Inductielamp
https://a.aliexpress.com/_mrTi75r

Weet niet of je iets geavanceerd zoekt maar deze heb ik op de gang hangen
Precies zo iets zoek ik inderdaad, thanks! Helaas lijk deze alleen lijkt te veel licht af te geven met volgens de specs een helderheid van 30LM.

De varta die ik nu heb is 40 lm standaard, maar is instelbaar in de lage stand (20%) met 8 lumen en dat is nog vrij veel. Ik verwacht met 4 lumen echt genoeg te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door willyb op 24-08-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 08:21
willyb schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Leuk idee, dank je! Heb eens zitten zoeken, maar kom niet meteen een Hue batterij lampje tegenkomen die ook zou passen op de gang (onderaan een trap of ergens aan de muur). Het benodigde budget gaat ook wel hard met Hue :)

[...]

Precies zo iets zoek ik inderdaad, thanks! Helaas lijk deze alleen lijkt te veel licht af te geven met volgens de specs een helderheid van 30LM.

De varta die ik nu heb is 40 lm standaard, maar is instelbaar in de lage stand (20%) met 8 lumen en dat is nog vrij veel. Ik verwacht met 4 lumen echt genoeg te hebben.
Kan je er niet een stukje (donker) papier overheen plakken? Dan word het wat lichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
MNDutch schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:07:
[...]

Kan je er niet een stukje (donker) papier overheen plakken? Dan word het wat lichter
Klopt, had ik op de Varta ook gedaan, maar omdat die ook op willekeurige momenten aan gaat en echt instant licht geeft (hard aan/uit) zat ik eens verder te kijken.
Pagina: 1