Spotjes blijven branden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09 06:30
Ik heb op de zolder rails verlichting geplaatst. Per kamer 2 rails met daarin ieder 3 spotjes. Deze rails zijn op een Fibaro Dimmer 2 aangesloten (wordt beide via pulsdrukker en Homey aangestuurd).

Het rare is, als ik de lamp uitzet blijven alle spotjes op een zeer laag standje branden. Het is maar een beetje oranje gloed, maar ze blijven wel aan.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Moet er dan een extra weerstand oid tussen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

rolandmegens schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:27:
Moet er dan een extra weerstand oid tussen?
Ja of een dimmer die écht uitzet (lees: contact verbreekt van zowel nul als fase), als die al bestaan.
Heel soms helpt het nog wel eens om fase en nul om te draaien op de aansluiting van de spotjes.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2025 13:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11
rolandmegens schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:27:
Ik heb op de zolder rails verlichting geplaatst. Per kamer 2 rails met daarin ieder 3 spotjes. Deze rails zijn op een Fibaro Dimmer 2 aangesloten (wordt beide via pulsdrukker en Homey aangestuurd).

Het rare is, als ik de lamp uitzet blijven alle spotjes op een zeer laag standje branden. Het is maar een beetje oranje gloed, maar ze blijven wel aan.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Moet er dan een extra weerstand oid tussen?
Fibaro heeft daar een LED bypass voor.
https://www.robbshop.nl/r...73TWhFQE6I_kaAhUmEALw_wcB

Inderdaad een soort weerstandje.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 23-08-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:05
In ons vorige huis ook zoiets.
Kwam omdat de fasen verkeerd waren aangesloten in de meterkast.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:59

rdejongjr

Gnome

als het kan de fibaro bij de lamp monteren ipv de schakelaar, scheelt inductie op de bedrading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
rdejongjr schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:20:
als het kan de fibaro bij de lamp monteren ipv de schakelaar, scheelt inductie op de bedrading
Hij zit een beetje van beide af, maar vooral verder van de schakelaar af.

@hansie_k ik verwacht niet dat het de fase zijn want heb nergens anders in het huis dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:29
Ik zou toch kijken of de L en N niet zijn omgedraaid. Ik heb kerstverlichting in de boom 4x 10meter en als ik de eurostekker omdraai die naar de buitenstopcontacten gaan blijven die ook zachtjes gloeien omdat er stroom op de N staat die door de lichtsensor niet wordt tegengehouden en via inductie naar de L gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Bazvv op 23-08-2025 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is een smart dimmer die zelf ook stroom verbruikt en ik gok zonder N is aangesloten? Dan kan het helpen om ze wel een N te geven en/of om een bypass te plaatsen.

Zeker de mindere spotjes hebben de neiging om met die kleine stroom voor de module al op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Septillion schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:42:
Dit is een smart dimmer die zelf ook stroom verbruikt en ik gok zonder N is aangesloten? Dan kan het helpen om ze wel een N te geven en/of om een bypass te plaatsen.

Zeker de mindere spotjes hebben de neiging om met die kleine stroom voor de module al op te lichten.
De smart dimmer is wel met N aangesloten gelukkig. Er zitten nu de spotjes in die bij de rails zaten. Zou het echt kunnen helpen om andere spotjes erin te zetten? Tenminste, met 'mindere' bedoel je neem ik aan kwaliteit ipv watt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rolandmegens Ik doel inderdaad op de kwaliteit van de lampjes ja.

Je zou eens een set Ikea of Philips kunnen proberen. Zelf goede ervaringen met de Philips Warm glow's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02

dragonhaertt

@_'.'

Dat zijn echt niet alleen slechte lampjes die dat doen. Het zijn juist goede lampjes als ze van dat kleine beetje lekstroom nog licht kunnen maken.
Gewoon zo'n LED bypass plaatsen zoals @GeeMoney aangeeft. Dat geeft niet minder lekstroom, maar wel minder licht. Dan wordt die lekkage verbrand in je bypass ipv in de lampjes.

Als je het niet vervelend vind kan je het ook gewoon zo laten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@dragonhaertt Ben ik niet met je eens, licht geven op de kleine stroom is juist heel makkelijk led. Maar die kleine stroom kan zelfs al ingekoppeld worden met capacitieve koppeling. Bij de eerste ledlampen was het dan ook erg normaal. Nu wordt er in de betere designs rekening mee gehouden, veelal doordat de driver werkelijk naar de edges van het signaal kijken ipv alleen de gestuurde stroom.

Neemt niet weg dat een bypass ook een oplossing is. Maar zeker als de huidige lampen ook geen CRI>90 zijn zou ik daar eens andere proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 23-08-2025 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:05
@rolandmegens diverse (of eigenlijk alles) LED lampen in huis...pas toen ik een plafonnière verving voor eentje van Philips, die dus ook "uit" bleef branden, kwam ik er dus achter dat de fase in de meterkast verkeerd zat...geen enkele andere lamp had er last van.

Live from Denmark

Pagina: 1