Welk voltage voor verlichting Loxone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefvg
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 18:35
Ik snap er niks meer van.

Ik heb een Loxone domotica systeem en mijn elektricien zegt dat ik verlichting op 24 volt moet kopen. Maar in de winkel zeggen ze dan dat ik gewoon een random armatuur kan kopen en daar een 24 volt lamp in kan steken/draaien. Maar tijdens ons gesprek zegt hij ook dat de lamp (dus armatuur) in kwestie op 12 volt werkt en dat hij dan moet zien of dat mogelijk is met een transfo ofzo.

Ik snap hier NIKS van en ik word er lastig van. Ik vond online nergens armaturen van 24 volt te koop, enkel armaturen op 230 volt. Wat moet ik dan doen? Een armatuur van 230 volt kopen en er een transfo insteken of uithalen of gewoon een ander soort lamp erin steken? WTF, zo moeilijk mag dit toch niet zijn???

Beste antwoord (via deefvg op 14-09-2025 16:53)

• frank.w98
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:47
Elke ledlamp of ledstrip maakt gebruik van 12v of 24v (DC) spanning.
Omdat deze spanning vroeger niet gebruikt werden voor gloeilampen, lees we hebben een 230v (AC) elektriciteitsnet, heb je een omzetting nodig. Zon omzet apparaat noemen ze een trafo, driver of omvormer (ja van zonnepanelen, die draaien op DC en zetten het om naar AC).

Dan heb je lampen en armaturen.
Armaturen zijn de omhulsels van een lamp die eventueel een geïntegreerde lamp of ledstrip kunnen bevatten.
Een lamp is een peertje en kan een bepaalde fitting standaard volgen (GU10, E14, etc.)
Een lamp kan werken op verschillende aansluitspanningen (230v, 48v, 24v, 12v) en dat is afhankelijk van wat de fabrikant specificeert.

Wat het lastige in jouw geval is, de markt kent 24v verlichting nog niet goed, dus een bouwmarkt en standaard partij zal geen specificaties geven over of het 230v of 24v lampen zijn. Neem dan altijd aan dat het 230v lampen zijn!
12v en 24v lampen zijn heel erg normaal in de boten wereld en daar kunnen Loxone RGBW dimmers ook mee overweg, dus er is genoeg keuze, maar je moet soms net iets langer zoeken.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ook goedemiddag. Lekkere binnenkomer, met zoveel frustratie. :o

Ik ben niet bekend met dit specifieke merk. Maar je hebt een voeding (netvoeding, transformator of de domotica-apparatuur) en een verbruiker (lamp). De specificaties hiervan moeten op elkaar afgestemd zijn. De voeding geeft een X aantal Volts (spanning), de lamp verbruikt een X aantal Ampère (stroom). Als een voeding teveel Volt geeft, kun je die relatief makkelijk omlaag brengen, omhoog is vaak moeilijker of in ieder geval minder efficiënt.

Wat je dus moet weten, om de juiste lamp te kiezen, is wat de specificaties van de voeding zijn. Als je weet welk type geïnstalleerd is of gaat worden, kun je mogelijk die specificaties ook in de datasheets vinden: https://www.loxone.com/enen/datasheets/

Overigens is het ook goed om te weten dat je in veel armaturen gewoon je eigen lamp kunt draaien. Een armatuur is meestal niets anders dan een fitting voor een lamp, daar zit verder geen elektronica in en is dus niet Volts-gebonden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefvg
Excuses voor de frustratie. Het is gewoon erg lastig om hier heldere informatie over te vinden!

Als ik nu bv naar deze lamp kijk: https://www.lampen24.be/p...-zwart-glas-10030104.html

Daar staat voor voedingsspanning én netspanning 230V.

Betekent dat dat er in die lamp een voeding zit? En als ik dan een dergelijke lamp wil kopen, wat moet ik dan doen om er voor te zorgen dat die met mijn Loxone werkt?

Het enige dat ik nu begrijp is dat de lamp (dus echt de lichtbron) hetzelfde voltage moet hebben als mijn Loxone systeem, dus 24V. Maar zit er dan iets in het armatuur dat 230V is dat dan omgezet moet worden naar 24v? Ik hoor soms spreken over transfo's, wat daar dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Wat heb je eigenlijk voor systeem en welke modulen hebt je.
Volgens mij is Loxone niet exclusief 24V maar ze hebben ook modulen die 230V kunnen schakelen.
En verder hebben ze zelf verlichting met ingebouwde besturing.

Overigens hebben je een waardeloze website waar moeilijk informatie te vinden is alleen een hoop marketing bla bla.
Wie heeft je die Loxone eigenlijk aangesmeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 23-08-2025 15:46 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefvg
Van Loxone ben ik wel erg tevreden hoor. Het is gewoon het verhaal van de verlichting waar ik niet aan uit kan. Het is sowieso 24V want ik heb al een deel van mijn verlichting laten plaatsen en dat is allemaal 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:50
Het is niet heel lastig. Loxone heeft de voorkeur voor 24volt lampen. Dan kun je de relatief goedkope dimmers van Loxone gebruiken. Ze hebben ook 230volt dimmers. Maar die zijn een stuk duurder.
Wat de lamp betreft. Je moet kijken welke lamp in het armatuur past. Als dat E14, E27, of GU10 is dan zit je goed. Hiervan zijn ook 24volt versies te krijgen. De lamp die je linkt heeft E27 fittingen. Als je dan even googelt op ‘24volt E27 lamp’ dan krijg je de lampen die in dit armatuur passen en werken met de 24volt dimmers van Loxone.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• frank.w98
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:47
Elke ledlamp of ledstrip maakt gebruik van 12v of 24v (DC) spanning.
Omdat deze spanning vroeger niet gebruikt werden voor gloeilampen, lees we hebben een 230v (AC) elektriciteitsnet, heb je een omzetting nodig. Zon omzet apparaat noemen ze een trafo, driver of omvormer (ja van zonnepanelen, die draaien op DC en zetten het om naar AC).

Dan heb je lampen en armaturen.
Armaturen zijn de omhulsels van een lamp die eventueel een geïntegreerde lamp of ledstrip kunnen bevatten.
Een lamp is een peertje en kan een bepaalde fitting standaard volgen (GU10, E14, etc.)
Een lamp kan werken op verschillende aansluitspanningen (230v, 48v, 24v, 12v) en dat is afhankelijk van wat de fabrikant specificeert.

Wat het lastige in jouw geval is, de markt kent 24v verlichting nog niet goed, dus een bouwmarkt en standaard partij zal geen specificaties geven over of het 230v of 24v lampen zijn. Neem dan altijd aan dat het 230v lampen zijn!
12v en 24v lampen zijn heel erg normaal in de boten wereld en daar kunnen Loxone RGBW dimmers ook mee overweg, dus er is genoeg keuze, maar je moet soms net iets langer zoeken.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Pagina: 1