Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeriousSas
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 27-08 16:48
Ik heb op dit moment een groepenkast van Hager. Aangezien we een nieuwe keuken krijgen met een inductie kookplaat en een cooker moet ik de groepenkast uitbreiden met een 2 fase fornuis groep en een extra installatie automaat. Aangezien de bestaande groepenkast al 25 jaar oud is en met verschillende merken automaten uitgebreid is wil ik deze vervangen. Ik kom zelf tot deze configuratie:

3 fase hoofdschakelaar S1 met hierop aangesloten:
3 fase aardlekschakelaar Q1
1 fase aardlekschakelaar Q2
1 fase aardlekschakelaar Q3

Op Q1 zit op fase 1 (bruin) en fase 2 (zwart) een 2 fase fornuisgroep (F1). En op fase 3 (grijs) een 25 amp groep (F2) specifiek voor een 1 fase laadpaal auto. Hier heb ik nog een extra B16 automaat (F3) voor de meterkast op fase 2.

Op Q2 fase 1 (bruin) zitten 4 automaten (F4-F7). Op Q3 fase 2 (zwart) zitten 4 automaten (F8-F11).

Is deze configuratie zo juist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AignRSStahe6pQVz5B3PsHdPpEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nwVc7HiTMKj17sK5A69OpWTn.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:19

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het inderdaad een 2 fase aansluiting is op de kookplaat (of een drie fase plaat die er maar twee gebruikt) kan dat zo, maar als het een tweemaal één fase is kan het niet zo, dan moet je twee maal dezelfde fase en tweemaal nul aansluiten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wanneer leren die keukenboeren nu eens eindelijk dat er géén '2-fasen' netaansluitingen en/of apparatuur bestaat? Het is of één fase óf drie fasen..... Waarbij je middels één of drie beschikbare fasen wél twee groepen kunt aansluiten (2P-2N) maar dat ook dat eigenlijk niet echt netjes is.

[ Voor 41% gewijzigd door Will_M op 23-08-2025 14:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeriousSas
Dit zijn de installatie tekeningen van Siemens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42hfRiAzUCb5Xwn3nHINFFLGp_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NKAq8naJKFEgxrRCH9hFRQt3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uTblDHHrMZlTyBu9TJfcbcr9v0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MjtCVD4J3oqGOkuxuMLTrWgU.png?f=user_large

Ik heb nu 5 draden naar de periflex wcd. Bruin (L1), Zwart (L2), Blauw (N1), Grijs (N2) en aarde.

[ Voor 13% gewijzigd door SeriousSas op 23-08-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt me sterk dat die kookplaat géén mogelijkheid heeft tot een 3P-N aansluiting. De manier van aansluiten zoals in dat schema kom je eigenlijk alleen in NL tegen (waar 1 Fase netaansluitingen gemeengoed wáren).

Gezien je edit: Je kan die perilex prima bekabelen als 3P-N als er 5 aders aanwezig zijn én je netaansluiting ook al een 3-Fasen aansluiting betreft (wat volgens de OP ook zo is). Je moet dan uiteraard wél een 3P-N Alamat bestellen is plaats van zo'n "Kookgroep 2P-2N" ding....

[ Voor 51% gewijzigd door Will_M op 23-08-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 17:25
Dat heeft 'ie zeker.
Er moet alleen een bruggetje tussen 4 en 5 geplaatst worden.
De perilex WCD kan dan achter een 4 polige aardlekautomaat komen (B16 30mA) en de eindgroepen gaan dan apart achter 3 maal een 2 polige 40A aardlekschakelaar. In de perilex stekker (en fornuis) kun je dus 1 draad en pool ongebruikt laten, het liefst de fase waar nog meer zware apparatuur op zit die je tijdens het koken ook gebruikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:12
Vergeet geen verdeelklemmenset te bestellen. dan heb je geen dubbele hulzen of aftakblokken nodig zoals in jouw schema.
https://www.sandervunderi...menset-3-fase-vkg91t.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Jim423 Wat je vaak ziet is dat de derde fase dan alsnog gebruikt wordt door de ingebouwde afzuiginstallatie zodat de kookzones ook écht volledig op maximaal vermogen kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:25
Ik zou de driefase aardlekschakelaar weglaten.
Zet er een derde 1 fase aardlek in en verdeel de groepen over de fasen.
Gebruik een 3 fase aardlekautomaat voor de kookplaat en een 1 fase aardlekautomaat voor de laadpaal. Besef wel dat 25A voor de lader niet selectief is met de hoofdzekeringen.

[ Voor 16% gewijzigd door devriesjande op 23-08-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeriousSas
devriesjande schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:46:
Ik zou de driefase aardlekschakelaar weglaten.
Daarvoor in de plaats een 3 fase aardlekautomaat voor de kookplaat en een 1 fase aardlekautomaat voor de laadpaal. Besef wel dat 25A voor de lader niet selectief is met de hoofdzekeringen.
Hager heeft geen 3 fase aardlekautomaten. Ik heb het liefst alles van 1 merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SeriousSas schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:06:
[...]

https://www.sandervunderi...-b-kar-afm416g-300ma.html

>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 21:04
SeriousSas schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:06:
[...]

Jawel.
https://mdhelektroshop.nl...2sHhH-EAQYCyABEgLwTfD_BwE

Of deze incl. 4 draden maar goedkoper . (zelfde automaat)
https://mdhelektroshop.nl...rDMdUAPvP2XqUXbHv4Hfszl34

[ Voor 23% gewijzigd door redbullwaning op 23-08-2025 15:12 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeriousSas
Oeps, verkeerd gekeken (filter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die van @redbullwaning is lijkt exact dezelfde, maar wél ruim €45,- goedkoper :P

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 23-08-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeriousSas
Inderdaad veel prijsverschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Will_M schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Die van @redbullwaning is exact dezelfde, maar ruim €45,- goedkoper :P
Er zit toch 270mA verschil in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

devriesjande schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Er zit toch 270mA verschil in.
Oops... & Shame on Me :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeriousSas
Maar die van @redbullwaning 30mA is toch goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
Die is prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als zijnde 'kortsluiting' beveiliging is die zelfs nog wel beter doordat het ding er al uit 'klapt' als er 'maar' 30mA gaat lopen in plaats van 300mA (kán een wezenlijk groot verschil maken tussen het wel of niet overleven tijdens het persoonlijk veroorzaken van kortsluiting door onkundig handelen, al dan niet bewust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeriousSas
Ok, even samenvattend kom ik tot deze configuratie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJda5sLnxHEEg3jnZdCjh526YYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K2hfNv9iiY323Pb1utd8hSNM.png?f=fotoalbum_large

Hierin een 3 fase aardlek automaat waarvan 2 fase gebruikt voor kookplaat. En een 1 fase 25 amp aardlek automaat voor de laadpaal.

+

Dit ipv de 3 fase aardlekschakelaar icm een 2 fase kookgroep en een 25 amp automaat.

[ Voor 25% gewijzigd door SeriousSas op 23-08-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wát voor een EV/PHEV en laadpaal heb je én met hoeveel vermogen wil je die auto (maximaal) aan AC kunnen laten laden? Het zou een beetje zonde zijn om je auto maar aan één fase te kunnen gaan kunnen laden terwijl het machientje (én de lader) dat ook aan 3-fasen kunnen doen....

Tenzij je het niet erg vind dat je EV niet altijd goedkoop 'vol' geladen is aan 80% óf zelfs meer als je vanuit huis vertrekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 23-08-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeriousSas
Mijn auto kan maar 1 fase AC laden. Op 1 fase (25A) rond de 7000wh. Vandaar dat ik 1 fase alleen gebruik voor de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SeriousSas schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:03:
Mijn auto kan maar 1 fase AC laden. Op 1 fase (25A) rond de 7000wh. Vandaar dat ik 1 fase alleen gebruik voor de lader.
Mocht het zijn dat dat ooit nog anders wordt: Je heb zo meteen méér dan genoeg vrije ruimte in je groepenkast, ook voor eventuele PV spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Ik neem aan dat je dit door een electricien laat doen? Wat adviseert deze?

Want het is ook niet zo dat jij maar alle spullen ergens kan kopen en dan kan verwachten dat een bedrijf dit allemaal gaat inbouwen; die lui regelen de materialen praktisch allemaal zelf

[ Voor 56% gewijzigd door President op 23-08-2025 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

President schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:10:
Ik neem aan dat je dit door een electricien laat doen? Wat adviseert deze?

Want het is ook niet zo dat jij maar alle spullen ergens kan kopen en dan kan verwachten dat een bedrijf dit allemaal gaat inbouwen; die lui regelen de materialen praktisch allemaal zelf
De TS laat een volledig nieuwe keuken plaatsen waarbij er (waarschijnlijk) toch al een elektricien moet komen om de aansluitingen op de correcte plekken af te laten teken op basis van de aangeleverde informatie van 'de keukenboer' en waarbij er dus meestal ook leidingen verlegt moeten gaan worden doordat de nieuwe inbouw apparatuur zelden tot nooit op dezelfde plek komt te staan ten opzichte van de huidige keuken. Zelfde geldt overigens ook voor de wateraansluitingen (warm/koud?) én afvoerpunten ten behoeven van bijv. een cooker/spoelbak en/of vaatwasser.... Dus een loodgieter zal ook al wel ingecalculeerd zijn (hoop ik, althans).

:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeriousSas
@Will_M Klopt, alleen heb ik geen loodgieter nodig aangezien leidingen en afvoer op dezelfde plek kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeriousSas
Jim423 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:32:
Dat heeft 'ie zeker.
Er moet alleen een bruggetje tussen 4 en 5 geplaatst worden.
De perilex WCD kan dan achter een 4 polige aardlekautomaat komen (B16 30mA) en de eindgroepen gaan dan apart achter 3 maal een 2 polige 40A aardlekschakelaar. In de perilex stekker (en fornuis) kun je dus 1 draad en pool ongebruikt laten, het liefst de fase waar nog meer zware apparatuur op zit die je tijdens het koken ook gebruikt.
Op deze manier dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuLMHUm814sAd2RxXdJ1s3F6jFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n5efV89UOVV1TCJJITBSJRe7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Minder 'verstandig' als je met 3-fasen apparatuur werkt (maar het kán wel).... Wáár is 'L3' gebleven in jouw schema?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Perilex_box_diagram.svg/1920px-Perilex_box_diagram.svg.png

Zó zou je je Perilex moeten (laten) aansluiten en dan vervolgens óók de kookplaat er op af gaan (laten) stemmen. Het grappige (?) is dat er géén norm is voor het aansluiten van zo'n perilex en je eigenlijk in geval een bestaande perilex alsnog altijd moet gaan méten voordat je er iets op gaat aansluiten doordat er tussen L1 en L2, L2 en L3 én L1 en L3 ~400V staat waarbij veel apparatuur daar niet goed mee overweg kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrgHLhhBKvdD4QOGvrieHQGqCHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jv6Cxi1MjrqhWOV6MchLSXgB.jpg?f=fotoalbum_large

Even een lade onder m'n kookplaat los moet pakken voor deze foto.... :o :*)

[ Voor 68% gewijzigd door Will_M op 23-08-2025 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 17:25
De grijs vervalt (GY). Deze kun je in de stekker/fornuis dus afknippen.
De L3 wordt in de stekker (zie plaatje hierboven) dus niet aangesloten, zorg dus dat groepen in de groepenkast voor oven/frituur/wasdroger achter L3 terecht komen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
Will_M schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:07:
[...]
Het grappige (?) is dat er géén norm is voor het aansluiten van zo'n perilex en je eigenlijk in geval een bestaande perilex alsnog altijd moet gaan méten.
Er is zeker wel een norm voor de Perilex.
De aansluiting voor 3 fasen en nul is altijd gelijk.
Alleen wordt de Perilex in Nederland misbruikt voor de Kookgroep en centrale afzuiging.
En dat is niet standaard.
Meten is altijd verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Jim423 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:34:
[...]

De grijs vervalt (GY). Deze kun je in de stekker/fornuis dus afknippen.
De L3 wordt in de stekker (zie plaatje hierboven) dus niet aangesloten, zorg dus dat groepen in de groepenkast voor oven/frituur/wasdroger achter L3 terecht komen.
Bij @SeriousSas komt de laadpaal op L3. En die is 25A afgezekerd. Ik zou toch nog eens in de documentatie van de lader nakijken of die 25A wel juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@devriesjande

Probeer mensen éérst het verschil tussen een horizontaal of verticaal geplaatste 'perilex - aarde' (groen/geel) maar eens uit te gaan leggen :P

[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 23-08-2025 19:49 ]

Pagina: 1