Schoef uit meedraaiend gat verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 10:50
Mijn vraag

Ik wil een plafondlamp vervangen en heb de oude verwijderd (die door iemand 5 jaar geleden bij de oplevering van de nieuwbouw is bevestigd).
In het plafond zit een blauw soort installatiedoos verwerkt waar het huidige bevestigingsplaatje van de lamp op geschroefd zit. Die moet eraf zodat ik de nieuwe bevestiging erin kan schroeven.
Schroef 1 ging er zonder problemen uit, maar bij schroef 2 is het probleem dat het koperkleurige hulsje in het gat meedraait en daardoor kan ik de schroef er niet uitkrijgen.
Teveel geweld gebruiken is ook niet handig, want zo'n blauwe doos kan ik niet zomaar vervangen; het zit in het betonnen plafond verwerkt.

Heeft iemand een briljant idee?

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCcLBikSdINzwZTB8wYlqC-YREc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BaSOHac1hjDsuwpYWug8bKpz.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
MS Paint, schroevendraaier

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om trekkracht te zetten op de schroef om hem naar buiten te dwingen maar het hulsje draait nog vrolijk mee en geeft geen sjoeg.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat een prutser die vorige bewoner. Daar horen M4 boutjes in, geen houtschroeven. Ben bang dat die centraaldoos sowieso vernaggeld is nu om daar wat in te kunnen schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31

pistole

Frutter

Daarnaast is zo'n doos volgens mij niet bedoeld om een (zware?) lamp aan op te hangen. Kan je de bevestiging van de nieuwe lamp naast/over de lasdoos plaatsen met nieuw geboorde gaatjes?

Je zou overigens kunnen proberen met een griptang het meedraaiende deel kunnen proberen vast te klemmen/tegen te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door pistole op 23-08-2025 10:48 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
verkeerde schroef... enige wat je kan is hem met busje en al er uit trekken.... en weer een verkeerde schroef die in het kunststof draait er in draaien.. ( of een gat boren in het beton met plug...)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan opzich zoon insert eropzich nog wel eens insmelten met een soldeerbout. dus als de oude eruit komt hoeft dat nog geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 10:50
pistole schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:47:
Daarnaast is zo'n doos volgens mij niet bedoeld om een (zware?) lamp aan op te hangen. Kan je de bevestiging van de nieuwe lamp naast/over de lasdoos plaatsen met nieuw geboorde gaatjes?

Je zou overigens kunnen proberen met een griptang het meedraaiende deel kunnen proberen vast te klemmen/tegen te houden.
Ik denk dat dit de beste optie dan maar is en die hele lasdoos links laten liggen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Trek die schroef met busje eruit met een tang. Als je het gat wilt hergebruiken gebruik je een iets dikkere schroef (geen metaalschroef).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

pistole schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:47:
Daarnaast is zo'n doos volgens mij niet bedoeld om een (zware?) lamp aan op te hangen.
Kan echt prima. Hier hangt een complete plafondventilator aan 2 M4 boutjes, gaat geen kant op. Zit muurvast in het plafond gegoten.
ABB heeft het over een gewicht van 25kg en dan houden ze hele ruime veiligheidsmarges aan, dat is een flinke lamp:
https://www.abb-manuals.c.../centraaldoosdeksel-3510/

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-08-2025 12:46 ]

Pagina: 1