Welk DDR5 setje.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 19:47
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
32GB DDR5 setje met EXPO profiel en CL30-36-36 dat op 6000MHz draait.

Wat is je budget?
100-130€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Wel SK Hynix chips natuurlijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
B650 moederbord met een low end ryzen.

Niks zonder RGB.

Ik twijfel tussen
uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA
uitvoering: G.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3040F16GX2-TZ5RS

Heeft iemand benchmarks of sub timings. De Corsair heeft problemen met de led strip die komt vaak los als je naar de reviews kijkt. Die zou wel het snelste moeten zijn op AMD gebaseerd op wat ik heb gelezen. Lexar is mooi maar trager zeggen ze en geeft niet veel licht. Gskill ook trager en die vind ik niet zo mooi.

Kan iemand me helpen kiezen en benchmarks op AMD tonen? Is de RGB van Lexar fel genoeg?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
Lexar en Gskill kan voor 15€~ minder. Neem ze dan van iemand over, met garantie.

[ Voor 35% gewijzigd door mummy op 23-08-2025 05:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je zit sowieso nogal hoog in de boom met 6000 MT/s geheugen met dergelijke timings.

Aangezien je niet opgeeft welk moederbord je precies hebt, wordt het moeilijk is het onmogelijk je te helpen. Elk moederbord heeft zijn eigen eisen en QVL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
mrmrmr schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:32:
Je zit sowieso nogal hoog in de boom met 6000 MT/s geheugen met dergelijke timings.

Aangezien je niet opgeeft welk moederbord je precies hebt, wordt het moeilijk is het onmogelijk je te helpen. Elk moederbord heeft zijn eigen eisen en QVL.
Staan allemaal op de lijst van moederbord. Is niet van relevantie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er wordt niet voor niets gevraagd naar een specificatie van de onderdelen in de startpost. Er wordt van je verwacht dat je die informatie geeft, het best in de vorm van een complete inventarislijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Al deze setjes zijn prima, dus pak degene waarvan jij vindt dat ze de mooiste rgb hebben.
Heb je bijvoorbeeld ook al Corsair fans, pak dan de Corsair.
Als de rgb je niet uitmaakt, pak de goedkoopste van deze 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
mrmrmr schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:31:
Er wordt niet voor niets gevraagd naar een specificatie van de onderdelen in de startpost. Er wordt van je verwacht dat je die informatie geeft, het best in de vorm van een complete inventarislijst.
Zoals ik al zei, het is niet van relevantie. Ik wil iets over de RAM weten dit is "componenten koopadvies" niet "desktop koop advies". Ik heb al een moederbord en CPU gekozen ik wil enkel benchmarks en meer informatie over deze setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
99ruud99 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:05:
Al deze setjes zijn prima, dus pak degene waarvan jij vindt dat ze de mooiste rgb hebben.
Heb je bijvoorbeeld ook al Corsair fans, pak dan de Corsair.
Als de rgb je niet uitmaakt, pak de goedkoopste van deze 3.
Ik zoek niet naar prima maar welke het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dat weet je pas achteraf. Zelfde binnen 1 model zitten soms verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
99ruud99 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:41:
Dat weet je pas achteraf. Zelfde binnen 1 model zitten soms verschillen.
Breidt hier op uit, heb je het over de "silicone lottery"?

Al deze setjes draaien op verschillende sub timings en hebben andere optimalisaties. Die van Lexar werkt bijvoorbeeld met XMP en EXPO en die van Corsair ook maar is eigenlijk voor AMD EXPO bedoeld. Zeggen dat het allemaal gelijk en hetzelfde is, is kortaf en vereenvoudigd.

De sub timings zijn niet gelijk en sommige fabrikanten krijgen betere chips binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mummy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
De sub timings zijn niet gelijk en sommige fabrikanten krijgen betere chips binnen.
Als je dat zo goed weet/stelt, zou het ons en jou dan helpen om hierover meer informatie te delen of, waar van toepassing, bepaalde fabrikanten of specifieke sets met RAM alvast uit te sluiten in jouw beslis-proces? Dus ja, noem het silicone lottery (of niet) maar zoals met bijna elke vorm computer-onderdelen kunnen er minimale verschillen bestaan tussen bepaalde batches van geproduceerde chips, printplaten etc.

Zoals @mrmrmr aangeeft: het is lastig om je een beter advies te geven als je inderdaad niet wil (of eenvoudigweg weigert) te benoemen in welke combinatie van CPU en moederbord (en wie weet zelfs BIOS versie) je iets wil gebruiken. Je zoekt namelijk hele strakke timings en hoopt op (minimale) verschillen in de snelheid maar 6000MT zonder overclocking of andere invloeden, is&blijft 6000MT bij 98.9% van dezelfde timings.

Eigenlijk heb je in je startpost zelf al een besluit genomen namelijk Corsair want is het snelste en in uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K "klaagt" zelfs iemand dat het te fel brandt; precies wat jij wel wil hebben. En met goede garantie (en niet al teveel gefrummel in de marge) denk ik zomaar dat LED-strips niet per definitie continu loskomen dus opgelost?

/edit: Vengeance is de "budget-versie" van de 3 Corsair-lijnen. Waarom koop / wil / overweeg je geen Titanium? Of Vengeance op CAS-28 of is dat niet compatible?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 24-08-2025 10:06 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
MAX3400 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:00:
[...]

Als je dat zo goed weet/stelt, zou het ons en jou dan helpen om hierover meer informatie te delen of, waar van toepassing, bepaalde fabrikanten of specifieke sets met RAM alvast uit te sluiten in jouw beslis-proces? Dus ja, noem het silicone lottery (of niet) maar zoals met bijna elke vorm computer-onderdelen kunnen er minimale verschillen bestaan tussen bepaalde batches van geproduceerde chips, printplaten etc.

Zoals @mrmrmr aangeeft: het is lastig om je een beter advies te geven als je inderdaad niet wil (of eenvoudigweg weigert) te benoemen in welke combinatie van CPU en moederbord (en wie weet zelfs BIOS versie) je iets wil gebruiken. Je zoekt namelijk hele strakke timings en hoopt op (minimale) verschillen in de snelheid maar 6000MT zonder overclocking of andere invloeden, is&blijft 6000MT bij 98.9% van dezelfde timings.

Eigenlijk heb je in je startpost zelf al een besluit genomen namelijk Corsair want is het snelste en in uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K "klaagt" zelfs iemand dat het te fel brandt; precies wat jij wel wil hebben. En met goede garantie (en niet al teveel gefrummel in de marge) denk ik zomaar dat LED-strips niet per definitie continu loskomen dus opgelost?

/edit: Vengeance is de "budget-versie" van de 3 Corsair-lijnen. Waarom koop / wil / overweeg je geen Titanium? Of Vengeance op CAS-28 of is dat niet compatible?
Te duur budget is 100-130€ Liever lager.

En nee ik heb nog niet gekozen, ik heb een neiging om die Corsair te nemen maar wil eerst wat meer benchmarks zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:49
Maar ga je dat verschil zichtbaar in benchmarks ook merken in de dagelijkse praktijk? Zeker als je processor "low end" is? Ik zou kiezen waar ik qua looks blij mee ben, of budgettechnisch gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
Dagion schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:34:
Maar ga je dat verschil zichtbaar in benchmarks ook merken in de dagelijkse praktijk? Zeker als je processor "low end" is? Ik zou kiezen waar ik qua looks blij mee ben, of budgettechnisch gezien..
Is over prijs bewust te zijn. Of het opmerkelijk is of niet en ik denk wel een beetje, ja dan wel.

Lexar is ook nu van Longsyns China of zo iets. Daarom twijfel ik er ook deels over. Ze zijn tijdje terug overgekocht. Weet niet wie de fabrikant bij Corsair eigenlijk is, voor PSU's is dat CWT met US designers. Is het design van Lexar in China opgetekend?

Als iets maar paar euro meer kost en beter is koop ik liever die. Ik heb een budget build ja maar het is wel een prijs / prestatie build. Zo ben ik voor een 1000w PSU gegaan terwijl die 20€ meer koste terwijl een 800w op zich ook goed geweest zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik vind deze wel aardig: uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6400J3240G16GX2-FX5W
echter moet je er zelf nog wat kerstverlichting overheen gooien.
  • Flare X5
  • DDR5-6400 CL32-40-40-102 1.40V
  • 32GB (2x16GB)
  • AMD EXPO
Note: De GSkill die @mummy deelt in de 1st post is Intel XMP ipv AMD EXPO.

[ Voor 29% gewijzigd door JJ Le Funk op 24-08-2025 21:31 ]

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mummy
JJ Le Funk schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:19:
Ik vind deze wel aardig: uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6400J3240G16GX2-FX5W
echter moet je er zelf nog wat kerstverlichting overheen gooien.
  • Flare X5
  • DDR5-6400 CL32-40-40-102 1.40V
  • 32GB (2x16GB)
  • AMD EXPO
Note: De GSkill die @mummy deelt in de 1st post is Intel XMP ipv AMD EXPO.
Bedankt had dat nog niet gezien.

Deze gast hem niet worden, te duur en tragere timings, duurder dan de Corsair zelfs.

Ga straks nog eens zoeken of ik benchmarks vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

mummy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:48:
[...]

Bedankt had dat nog niet gezien.

Deze gast hem niet worden, te duur en tragere timings, duurder dan de Corsair zelfs.

Ga straks nog eens zoeken of ik benchmarks vind.
True, maar doet wel 400 MT/s meer :)
benchmarks checken is wel slim in deze.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
JJ Le Funk schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

True, maar doet wel 400 MT/s meer :)
benchmarks checken is wel slim in deze.
https://www.corsair.com/u...se-for-ryzen-7000-series/
While the current recommended DDR5 RAM speed rating for Ryzen 7000 Series processors is 6000MHz (6000 MT/s) for all-around performance per AMD's official recommendation, it's important to remember to search for RAM that is compatible with your particular CPU/motherboard combination and that can take advantage of features like AMD EXPO.

https://www.pcgamesn.com/...-cpus-ddr5-ram-sweet-spot
AMD Ryzen 7000 CPUs are less than a month a way, with the processor series being the first from team red to support PCIe 5.0 and DDR5 RAM. With there being so many memory sticks to choose from, each with different speeds and price points, the company has helpfully shared what the "sweet spot" spec most users should opt for.

Turns out that 6,000MHz DDR5 RAM will be the ideal choice to pair with every AMD Ryzen 7000 series processor, whether you're aiming to grab the best gaming CPU in the lineup or an entry level chip. This is according to the company's director of technical marketing Robert Hallock, who put forward their preference during a Discord exchange (via WCCFTech).

The reasons for this, according to Hallock, come down to "cost, stability, performance, availability, and ease", with the further recommendation that users leave FCLK (Infinity Fabric Overlock) set to 'Auto' and focus on overclocking their gaming RAM and memory controller.
Pagina: 1