5700X3D werkt niet op Asrock B450M Pro?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:50
Hi allen, het lukt me niet om de 5700X3D fysiek in mijn moederbord te krijgen. Ik heb mijn 5600X eruit gehaald maar de 57003XD gaat niet erin. Online stond dat deze mobo wel compatible is met 5700X3D. Of doe ik iets verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxjCROTNF0tpw9znlp6Vts0I5JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApUDA1HtM15wt8ov3l2QinNl.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msodMOYCVeQlz6oupyiHBAkqniM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT8DAbfgQmCvs3m9IIA0ui1n.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
Is je bios wel up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Ik denk het wel. Maar heeft bios invloed op het feit dat ik de 5700X3D niet op zijn plek kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
ragnaroks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:19:
Hi allen, het lukt me niet om de 5700X3D in mijn moederbord te doen. Ik heb mijn 5600X eruit gehaald maar de 57003XD gaat niet erin.
Fysiek bedoel je? Geen kromme pootjes op de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Nielson schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Fysiek bedoel je? Geen kromme pootjes op de cpu?
Ik krijg em fysiek niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ragnaroks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Ik denk het wel. Maar heeft bios invloed op het feit dat ik de 5700X3D niet op zijn plek kan zetten?
Ik ging er niet van uit dat dat het probleem was. Hoe ziet je cpu er van onder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
418O2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:26:
[...]

Ik ging er niet van uit dat dat het probleem was. Hoe ziet je cpu er van onder uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZaVsg0T9IahrPrSYPHwqbvQl3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUHQKy1HRxQqrYjVXjiLkBGz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Zitten er nou haren in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Woon in het centrum van stad dus helaas veel stof (ik stofzuig al 3x per week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Heb je gecontroleerd dat je de cpu in de juiste orientatie erin legt? (gouden driehoekje op cpu matchen met het driehoekje linksboven op de socket)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Die harenbende is echt niet best. Maargoed waar komt deze CPU vandaan? De heatsink lijkt behoorlijk bekrast. Verder valt de pin lay-out op, dat is helemaal geen AM4? Kijk naar je AM4 socket in het moederbord: in het midden zit een vierkante uitsparing zonder pins. Die verwacht ik ook op je CPU, zoiets dus. Daarnaast zitten de 4 kleine uitsparingen ook op de verkeerde plek.

Ik kan er naast zitten hoor, maar dit lijkt een neppe 5700X3D?

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 22-08-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ragnaroks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Woon in het centrum van stad dus helaas veel stof (ik stofzuig al 3x per week)
:? Heb je je processor uit de verpakking gehaald en eerst een paar weken op de grond stof laten verzamelen? Of hoe krijg je dit voor elkaar?

Ik heb überhaupt nog nooit een CPU gezien met stof erin, laat staan dit...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
Gisteren nieuw bij Amazon.nl gekocht voor €273... :(
Verkoper was Amazon.nl , dus retourneren gaat vrij makkelijk mocht het niet goed gaan

[ Voor 44% gewijzigd door ragnaroks op 22-08-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ragnaroks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:41:
Gisteren nieuw bij Amazon.nl gekocht voor €273... :(
Verkoper was Amazon.nl , dus retourneren gaat vrij makkelijk mocht het niet goed gaan
Maar je gaf als reden voor de stof dat je huis stoffig zou zijn..? Als dit is hoe 'ie uit de verpakking komt, zou ik 'm sowieso direct terugsturen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Leg voor de grap eens je 5600X naast de 5700X3D, allebei met pins naar boven. Maak daar eens een foto van. Ik weet vrij zeker dat dit een retourtje is van een andere klant die de boel oplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
stin00 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:44:
Leg voor de grap eens je 5600X naast de 5700X3D, allebei met pins naar boven. Maak daar eens een foto van. Ik weet vrij zeker dat dit een retourtje is van een andere klant die de boel oplicht.
Klopt; ze zijn niet dezelfde. Ik heb als new gekocht bij Amazon.nl want ik wou geen retourdeals... Nou ja :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ragnaroks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:45:
[...]
Klopt; ze zijn niet dezelfde. Ik heb als new gekocht bij Amazon.nl want ik wou geen retourdeals... Nou ja :(
'Als nieuw' is een retourdeal van Amazon Warehouse. Dus je bent inderdaad verneukt. De CPU die je hebt ontvangen lijkt een veel oudere generatie AMD, bijvoorbeeld een AMD1700X zoals hier links op de foto. Iemand heeft de heatsink verwisselt lijkt het.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 22-08-2025 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De processor van achteren in de foto lijkt heel erg op een AMD FX-8370E. Het is zeker geen recente processor in de AMD reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
stin00 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

'Als nieuw' is een retourdeal van Amazon Warehouse. Dus je bent inderdaad verneukt. De CPU die je hebt ontvangen lijkt een veel oudere generatie AMD, bijvoorbeeld een AMD1700X zoals hier links op de foto. Iemand heeft de heatsink verwisselt lijkt het.

***members only***
Heb echt als nieuw gekocht. Maar goed, eerste keer slecht ervaring gehad. Gewoon terugsturen of aan klantenservice melden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhqshbPVPA1Oh6W0SjMJTRhEXU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgjfF43OjuDW3oB7hKB0RlXz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
mystie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:51:
De processor van achteren in de foto lijkt heel erg op een AMD FX-8370E. Het is zeker geen recente processor in de AMD reeks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l9PyQhv6uaiobAFJAZmAswDH68=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tz4c4ycP9OFb3EFcKZQ7W8wy.jpg?f=user_large
De model gravering lijkt ook helemaal niet op de echte.

Terugsturen, gebeurt wel vaker dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
418O2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:05:
[...]

[Afbeelding]
De model gravering lijkt ook helemaal niet op de echte.

Terugsturen, gebeurt wel vaker dit.
Yep een andere model gravering zie ik... Een nieuwe bij Azerty besteld 8)7

Edit: €309 brengt me toch aan het twijfelen. Voor zo’n €150 extra kan ik een 7800X3D mét nieuwe mobo pakken. Dan heb ik wel meteen een sterkere CPU én een modernere basis. :X

[ Voor 15% gewijzigd door ragnaroks op 22-08-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 19:47
Neppe chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mummy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 19:47
[...]

***members only***
Niet verwisseld. De heat sink is afgeschuurd en hij heeft er waarschijnlijk met een laser het nieuwe model in laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:05
ragnaroks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:17:
[...]

Edit: €309 brengt me toch aan het twijfelen. Voor zo’n €150 extra kan ik een 7800X3D mét nieuwe mobo pakken. Dan heb ik wel meteen een sterkere CPU én een modernere basis. :X
Daar komt dan ook nog nieuw ddr5 geheugen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Lef wel op bij "gewoon terugsturen" dat je zelf verantwoordelijk kan zijn voor de retourkosten en voor het risico, bijvoorbeeld als dat ding kwijtraakt in de post. Dat ligt aan de retourvoorwaarden van de winkel.

Het alternatief is dat je de klantenservice vraagt om je geld terug te krijgen, daar heb je duidelijk recht op. Of ze dit stuk oplichting nog terug willen is dan hun eigen probleem.

Als je toch "gewoon terugstuurt" zou ik ze ten minste van tevoren op de hoogte stellen van je probleem, anders kunnen ze straks stellen dat jij (of de postbode) een echte 5700X3D hebt verwisseld.

En als die haren inderdaad bij jouzelf op gekomen zijn: de volgende keer direct de CPU vanuit de verpakking het socket in, laat het geen krabpaal van je kat worden. 😜 ik was mijn handen ook altijd van tevoren, elke vette vinger is weer extra thermische isolatie - maar alsnog liever alleen aan de zijkanten aanraken.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 23-08-2025 08:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56

HugoBoss1985

Xenotech

bwerg schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:41:
Lef wel op bij "gewoon terugsturen" dat je zelf verantwoordelijk kan zijn voor de retourkosten en voor het risico, bijvoorbeeld als dat ding kwijtraakt in de post. Dat ligt aan de retourvoorwaarden van de winkel.

Het alternatief is dat je de klantenservice vraagt om je geld terug te krijgen, daar heb je duidelijk recht op. Of ze dit stuk oplichting nog terug willen is dan hun eigen probleem.

Als je toch "gewoon terugstuurt" zou ik ze ten minste van tevoren op de hoogte stellen van je probleem, anders kunnen ze straks stellen dat jij (of de postbode) een echte 5700X3D hebt verwisseld.

En als die haren inderdaad bij jouzelf op gekomen zijn: de volgende keer direct de CPU vanuit de verpakking het socket in, laat het geen krabpaal van je kat worden. 😜 ik was mijn handen ook altijd van tevoren, elke vette vinger is weer extra thermische isolatie - maar alsnog liever alleen aan de zijkanten aanraken.
Die krassen en de afwijkende laser gravering vielen mij ook gelijk al op.
Maar ik dacht ook "misschien doe je het niet goed in het socket en hopelijk heb je niets geforceerd"...

Ik zou toch echt alle kosten op Amazon verhalen en eisen dat ze alle verzendkosten betalen.
Zij zijn verantwoordelijk voor het opsturen van een ondeugdelijk product.
Dit is wel zo'n overduidelijke scam en switcheroo truck dat hun RMA center hier echt steken heeft laten vallen.
Inderdaad verstandig om het goed te documenteren en te communiceren met hun.
Een retour verzendlabel kost @ragnaroks (denk ik) niets en daarmee neemt Amazon (denk ik) ook zelf de volledige verantwoordelijkheid voor de verzending.

Meer dan €300 is wel veel voor deze cpu; je kan dan beter een goede tweede hands kopen met nog ruime garantie.
De cpu's zijn EOL en blijkbaar al schaarser; zodat de prijs omhoog gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-08-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Die krassen en de afwijkende laser gravering vielen mij ook gelijk al op.

Ik zou toch echt alle kosten op Amazon verhalen en eisen dat ze alle verzendkosten betalen.
Zij zijn verantwoordelijk voor het opsturen van een ondeugdelijk product.
Dit is wel zo'n overduidelijke scam en switcheroo truck dat hun RMA center hier echt steken heeft laten vallen.
Inderdaad verstandig om het goed te documenteren en te communiceren met hun.
Een retour verzendlabel kost @ragnaroks (denk ik) niets en daarmee nemen ze (denk ik) ook zelf de volledige verantwoordelijkheid voor de verzending.

Meer dan €300 is wel veel voor deze cpu; je kan dan beter een goede tweede hands kopen met nog ruime garantie.
De cpu's zijn EOL en blijkbaar al schaarser; zodat de prijs omhoog gaat.
Bedankt voor je input! Heb nooit problemen met Amazon.nl retourneren gehad. Verzenden is altijd gratis.

Ik ben erachter gekomen dat mijn CPU de bottleneck is waardoor ik geen consistente 90–120 FPS kan halen in MMO’s (Lost Ark) met mijn 5600X en GTX 1080. Vorige week heb ik een 4070 van een vriend geleend, maar dat leverde helaas geen verbetering op. Na wat onderzoek bleek de beste upgrade een 5700X3D te zijn… en precies toen kwam de end of life aankondiging van AMD. :(

Mijn budget is maximaal €300. Omdat ik maar zo’n 2 uur per dag game, vind ik het zonde om nu een hele nieuwe pc te kopen. Ik spaar liever voor later, wanneer ik meer vrije tijd heb (al zal dat nog wel een paar jaar duren).

Edit: Na dit incident koop ik liever geen tweedehands CPU meer, vooral vanwege garantie en het risico op scams. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met V&A op Tweakers, maar het prijsverschil is nu toch klein. Daarnaast kan ik de btw via mijn werkgever terugvorderen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ragnaroks op 23-08-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56

HugoBoss1985

Xenotech

ragnaroks schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Bedankt voor je input! Heb nooit problemen met Amazon.nl retourneren gehad. Verzenden is altijd gratis.

Ik ben erachter gekomen dat mijn CPU de bottleneck is waardoor ik geen consistente 90–120 FPS kan halen in MMO’s (Lost Ark) met mijn 5600X en GTX 1080. Vorige week heb ik een 4070 van een vriend geleend, maar dat leverde helaas geen verbetering op. Na wat onderzoek bleek de beste upgrade een 5700X3D te zijn… en precies toen kwam de end of life aankondiging van AMD. :(

Mijn budget is maximaal €300. Omdat ik maar zo’n 2 uur per dag game, vind ik het zonde om nu een hele nieuwe pc te kopen. Ik spaar liever voor later, wanneer ik meer vrije tijd heb (al zal dat nog wel een paar jaar duren).
Ik heb ook nog oudere AM4 pc met 3700x als secundair systeem (1440p) met een 3060 12gb maar ik game er niet veel op.
Anders een potje Gray Zone Warfare.
Dat systeem is redelijk in balans.

Een 5700x3d was ooit +/- €180... ik zou er geen €300 voor over hebben.

2 uur per dag vind ik nog aardig wat in de zin van dat ik dan een upgrade wel wat centjes waard zou vinden.
Op welke resolutie game je nu?
Je kan ook een nieuwe monitor met hogere resolutie overwegen.
Dan kan je toch wat meer uit de videokaart halen en hopenlijk de bottleneck verleggen naar de 4070.
Anders kun je met de 4070 natuurlijk wel wat details omhoog gooien zonder dat je fps zakt.
Als je een hoge fps/hoge refresh rate gamer bent dan heb je inderdaad last van een trage cpu en zit er niets anders op dan een snellere cpu te kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-08-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb ook nog oudere AM4 pc met 3700x als secundair systeem (1440p) met een 3060 12gb maar ik game er niet veel op.
Anders een potje Gray Zone Warfare.
Dat systeem is redelijk in balans.

Een 5700x3d was ooit +/- €180... ik zou er geen €300 voor over hebben.

2 uur per dag vind ik nog aardig wat in de zin van dat ik dan een upgrade wel wat centjes waard zou vinden.
Op welke resolutie game je nu?
Je kan ook een nieuwe monitor met hogere resolutie overwegen.
Dan kan je toch wat meer uit de videokaart halen en hopenlijk de bottleneck verleggen naar de 4070.
Anders kun je met de 4070 natuurlijk wel wat details omhoog gooien zonder dat je fps zakt.
Als je een hoge fps/hoge refresh rate gamer bent dan heb je inderdaad last van een trage cpu en zit er niets anders op dan een snellere cpu te kopen.
Ik gebruik momenteel een 27-inch monitor op 1440p @100Hz. Een GTX 4070 heb ik al eens geleend, maar ik heb ook overwogen om een 5060 Ti te kopen vanwege de prijs/kwaliteit-verhouding voor wat ik de komende jaren nodig heb. Meestal speel ik op 1440p high settings en dan vooral MMO’s. Heel af en toe speel ik nog een oude AAA-game (zoals Sekiro, Baldurs Gate), maar dat komt weinig voor.

De reden dat ik nu nog geen forse investering wil doen, is dat ik eigenlijk een gaminglaptop wil aanschaffen om praktische redenen, gezien mijn huidige privésituatie. Over 1–2 jaar komen er nieuwe Intel-CPU’s met grotere cache, en hopelijk zijn er over 3 jaar ook laptops met AMD- of Intel-CPU’s mét veel L3-cache die een stuk betaalbaarder zijn. Laptops met X3D-CPU’s zijn nu namelijk erg duur. Daarom wil ik mijn opties openhouden, maar tegelijkertijd ook niet vastzitten aan 30–50 FPS tijdens boss fights.

Zowel op 1080p en 1440p krijg ik de zelfde FPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
ragnaroks schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:17:
[...]

Dat heb ik zelf ook paar maanden terug gedaan, veels te dure prijzen voor die 5700X3D en vond dat er 2e hands ook teveel voor werd gevraagd voor 5700X3D/5800X3D (prijzen van 300 euro)
Ergens ook uit vorm van frustratie omdat het leek hoe langer ik wachtte hoe meer men vroeg, van steek dat ding lekker waar de zon niet schijnt.

Want 7800X3D is 300 euro, en er waren toendertijd2 acties op het moederbord, Doom dark ages die ik 2e hands heb verkocht voor 30 en 50 euro steam tegoed dus dat drukte de prijs ook weer + DDR5 prijzen lagen toen op hun gat, die voorspelling lijkt te kloppen want je ziet de prijzen nu langzaam weer omhoog kruipen.

Dus als je ergens acties/gratis tegoed kan vinden kan dat de uiteindelijke prijs ook enorm drukken.

Wel erg zuur van die neppe 5700X3D, dat is denk ik wel de grootste angst als Tweaker, denk je nieuw te kopen en krijg je 1 of ander semi profi bewerkte cpu van 10 jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door Turismo op 23-08-2025 10:52 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
[...]

***members only***
De seal van de doos was ongeopend. Hoe betrouwbaar die seal is weet ik niet. Ik heb helaas geen foto's meer, omdat het pakket inmiddels al naar PostNL is gebracht. Kan het zijn dat leverancier van Amazon hun hebben genaaid?

[ Voor 3% gewijzigd door ragnaroks op 23-08-2025 11:10 ]

Pagina: 1