TL;DR
27-8: Momenteel aan het reageren op traineeships en tegelijkertijd de juiste cursussen en certificaten bij elkaar aan het zoeken. Work in progess...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hi all,
Situatie & aanleiding
Ik zit momenteel in de WW en heb besloten om een carrièreswitch naar data-analyse te maken. Ik merk dat ik veel energie krijg van inhoudelijk puzzelen en analyseren, en minder van coördinerend of politiek werk zoals in mijn oude baan. Daarom wil ik me omscholen richting data analytics, met als uiteindelijke doel een rol als Product Analyst – liefst bij een SaaS scale-up of een moderne gevestigde naam (bijv. PicNic of iets dergelijks). Ik vind het een spannende onderneming en zie door de bomen het bos niet meer
Context & achtergrond
Opleiding: Business Informatics / Information Science & Technische Bedrijfskunde.
Werkervaring:
Ik heb mijn plan opgedeeld in fases:
Opties die ik overweeg:
Ik hoor liever vroeg dan laat of ik op de goede weg ben.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Weet het allemaal niet zo goed namelijk.
Alvast bedankt
- Wil switchen naar data analytics → product analyst (WW, budget €1.000).
- Achtergrond: Business Informatics + consultancy/product mgmt; basiservaring met R/SQL/Python, sterk in Excel, nog geen BI-tool.
- Zoek tips: beste leerpad, cursuskeuze, volgorde tools leren, eerste betaalde opdracht vinden.
27-8: Momenteel aan het reageren op traineeships en tegelijkertijd de juiste cursussen en certificaten bij elkaar aan het zoeken. Work in progess...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hi all,
Situatie & aanleiding
Ik zit momenteel in de WW en heb besloten om een carrièreswitch naar data-analyse te maken. Ik merk dat ik veel energie krijg van inhoudelijk puzzelen en analyseren, en minder van coördinerend of politiek werk zoals in mijn oude baan. Daarom wil ik me omscholen richting data analytics, met als uiteindelijke doel een rol als Product Analyst – liefst bij een SaaS scale-up of een moderne gevestigde naam (bijv. PicNic of iets dergelijks). Ik vind het een spannende onderneming en zie door de bomen het bos niet meer

Context & achtergrond
Opleiding: Business Informatics / Information Science & Technische Bedrijfskunde.
Werkervaring:
- 8 maanden product management – turbulente omgeving, wisselende managers en uiteindelijk geen contractverlenging (lag niet per se aan mij, maar ook aan andere omstandigheden).
- 2,5 jaar management consultancy (in digitale domein) – uiteindelijk via een VSO vertrokken nadat ik overspannen was geraakt (overigens heb ik mijn werk altijd wel goed gedaan, ik liep er zelf alleen op leeg); weinig inhoudelijke voldoening en veel nadruk op coördinatie en persoonlijke stijl, in een sterk politieke en in mijn ogen soms manipulerende context. Ik ontdekte dat ik liever bezig ben met inhoudelijke analyse, dingen uitzoeken en uitwerken.
- R, SQL en Python → hier heb ik al wat ervaring mee vanuit stage en studie. Ik ben geen expert, maar ik hoef zeker niet vanaf nul te beginnen. Met wat opfrissen en verdieping kom ik er vlot weer in, al moet ik nog flink extra leren om het professioneel te kunnen toepassen.
- Excel → hierin ben ik sowieso sterk en werk ik al langer comfortabel mee.
- Tableau / Looker / Power BI → hier heb ik nog geen ervaring mee, maar dat staat wel op mijn leerplan.
Ik heb mijn plan opgedeeld in fases:
- Basis neerleggen: SQL, Python, PowerBI/Tableau/Looker.
- Ervaring opdoen: projecten/portfolio, evt. tijdelijk werk.
- Eerste data-analyse baan: junior data analyst / business analyst.
- Doorgroeien naar Product Analyst.
Opties die ik overweeg:
- Traineeship (maar vaak gericht op starters; salaris en instapniveau twijfelachtig).
- Zelfstudie/opleidingen (Coursera, DataCamp, Harvard free courses, Microsoft-certificaten, of andere suggesties?).
- Solliciteren op junior functies (al verwacht ik dat dit lastig wordt zonder veel ervaring).
- Freelance opdrachten oppakken.
- Of een combinatie van bovenstaande.
- Om mijn skills te bewijzen en bij te spijkeren ben ik van plan om – zodra ik daar aan toe ben – actief Kaggle-opdrachten te gaan doen en die in een portfolio/GitHub te publiceren.
- Wat is in mijn situatie de meest verstandige route: traineeship, zelfstudie, freelance, junior functies – of een combinatie daarvan?
- Welke cursussen/opleidingen leveren écht waarde en zijn de investering waard (gezien mijn beperkte budget)? En hebben jullie nog andere suggesties die ik misschien over het hoofd zie?
- Hoe kan ik mijn achtergrond (consultancy + product mgmt + oude R/SQL-ervaring) het beste framen richting data analytics?
- Moet ik ergens prioriteit in aanbrengen? Bijvoorbeeld in de volgorde van tooling/talen die ik leer (SQL vs. Python vs. BI-tools)?
- Welke BI-tool is het slimst om mee te starten: Tableau, Looker of Power BI?
- Heeft iemand tips voor het vinden van een eerste betaalde opdracht? Wat heb ik minimaal nodig om mezelf “verkoopbaar” te maken, en waar moet ik op zoeken?
- Zijn er mensen die een soortgelijke switch hebben gemaakt of toevallig in of met analytics werken en tips/ervaringen willen delen?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Weet het allemaal niet zo goed namelijk.
Alvast bedankt