Plex (truenas) + google streamer + blu-rays

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:30
Mijn vraag
Ik heb Plex draaien als een app op mijn TrueNAS server.
Als speler gebruik ik (bedraad) een Google Chromecast/Google TV streamer.

Ik heb een aantal Blu-ray rips staan, maar ik merk dat films kijken totaal niet werkt: ze blijven continu bufferen.
Zelfs een rip van ~20GB met Dolby Atmos geluid geeft enorm veel problemen.

Mijn TrueNAS setup:
  • 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400
  • 64GB RAM
  • Plex app ingesteld op 4 cores, 8GB RAM
Mijn vraag:
Zijn er bepaalde instellingen die ik optimaal moet zetten in mijn Plex server of de Plex-app op de Google streamer?
Of is dit gewoon te zwaar voor de Google streamer? (wat wel heel jammer zou zijn 😅)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Transcoding uitzetten op je Plex-server?

Er vanuitgaande dat je WiFi minstens 128Mbit snel is (dus grofweg 15 MB per seconde continu kan doorvoeren) en/of dat je alles wired hebt aangesloten, dan is waarschijnlijk de CPU in je TrueNAS lekker aan het pieken de hele tijd?

Laat ik het subtieler zeggen, voor een vriend; 2160p bestanden met een zeer hoge bitrate en tot wel 40GB per uur aan data, doen het zonder enig problemen over een (simpele) Synology DS920+ naar een wired Chromecast 4K (4 jaar oud modelletje) met VLC for Android als afspeelsoftware. Maar ook naar mijn Shield of AppleTV met Kodi of InFuse: geen greintje pijn; bedraad binnen 2 seconden beeld&geluid na Play indrukken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Kijk eens in je plex server wat die aan het doen is. Waarschijnlijk transcoden en dat wil je niet.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Check even of je op je Chromecast Plex app wel hebt ingesteld dat je MAXIMALE/ORIGINELE kwaliteit wilt afspelen. Dat kan enorm schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
@MAX3400 het systeem is bedraad, dus daar kan het niet aan liggen.

CPU tijdens het afspelen op plex:
33-45% (meestal rond de 36%

@sig69 in plex server (settings: transcoder) staat 'transcoder quality op 'Prefer higher speed encoding'
zet ik 'disable video stream transcoding' best aan of uit?
zijn er andere settings die ik over het hoofd zie?

@TheVMaster in mijn crhomecast plex app staat ingesteld op maximale/originele kwaliteit

blijft hetzeflde.. continu haperen...

alsook vroeg ik mij af ivm de google streamer.. hoe gaat deze om met 'dolby atmos'?
ik lees dat deze hier geen passtroug van doet.. maar het zelf decodeert... maar de versterker kent alle posities van de speakers (ingesteld met zo een mic.).. is het dan niet beter dat de versterker dit doet?
of blijft dit hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Kijk eerst eens in je dashboard of je server echt aan het transcoden is. Maak er een screenshot van en post die hier, dat helpt.

[ Voor 28% gewijzigd door sig69 op 24-08-2025 12:30 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
thomke schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:20:
@MAX3400 het systeem is bedraad, dus daar kan het niet aan liggen.

CPU tijdens het afspelen op plex:
33-45% (meestal rond de 36%

@sig69 in plex server (settings: transcoder) staat 'transcoder quality op 'Prefer higher speed encoding'
zijn er andere settings die ik over het hoofd zie?

@TheVMaster in mijn crhomecast plex app staat ingesteld op maximale/originele kwaliteit

blijft hetzeflde.. continu haperen...

alsook vroeg ik mij af ivm de google streamer.. hoe gaat deze om met 'dolby atmos'?
ik lees dat deze hier geen passtroug van doet.. maar het zelf decodeert... maar de versterker kent alle posities van de speakers (ingesteld met zo een mic.).. is het dan niet beter dat de versterker dit doet?
of blijft dit hetzelfde?
Dan is de vraag wat er precies getranscode wordt. Staat er ondertiteling aan, zet dat eens (even) uit. Audio transcoden gebeurt hier ook (want de ATV doet nog geen passthrough tot later dit jaar), maar dat kost amper CPU. Hier kijk ik Blu-Ray rips van 90Mbps zonder issues, enige is dat het het Dolby Atmos (TrueHD) kanaal getranscode moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 24-08-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je wel je IGPU gekoppeld aan je Plex applicatie op Truenas en een Plex Pass? Dan heb je iig hardware versnelling. Als je dan onverhoopt een apparaat met een codec mismatch hebt dan blijft hij niet bufferen tot sint juttemis.

Of het transcoden je probleem is is inderdaad te testen door het transcoden uit te zetten.

Zelf heb ik een simpel N100 systeempje als Plex server en als-ie al moet transcoden dan kan de igpu dat prima af.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

thomke schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:20:
@MAX3400 het systeem is bedraad, dus daar kan het niet aan liggen
Ik zou eens wat vaker Tweakers bezoeken; het aantal topics waarin men zegt "daar ligt het niet aan" en na veel uitzoekwerk, ligt het daar toch aan. Maar, aanname, je hebt je kabels vast allemaal getest met andere machines/protocollen en komt tot veel betere snelheden?
Ja, dat was wel ongeveer de insteek van enkele replies tot nog toe :) Dus transcoding uitzetten en dan eens rustig testen met meerdere devices (niet specifiek tegelijk maar allicht een leuke test) of alles nog werkt / beter gaat / slechter gaat / etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Ik was een weekje weg dus heb ik niet veel kunnen testen

maar hier wat extra info dus:
sig69 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:27:
Kijk eerst eens in je dashboard of je server echt aan het transcoden is. Maak er een screenshot van en post die hier, dat helpt.
in onderstaande grafiek kan je duidelijk zien wanneer het streamen start..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNa5-TpOEHzT5TOVVf5ORjuOnA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0B10S0JnYDU6Ryi9MRZpOp5A.png?f=fotoalbum_large
(wanneer het cpu gebruik de hoogte in gaat dus ;) )
TheVMaster schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:50:
Check even of je op je Chromecast Plex app wel hebt ingesteld dat je MAXIMALE/ORIGINELE kwaliteit wilt afspelen. Dat kan enorm schelen.
ja, deze heb ik inderdaad zo ingesteld staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExtAhuomgiIvHMTxeBg7-ywTu2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMExybx5BQJHqQ3yGaCn9uIu.png?f=fotoalbum_large
MAX3400 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:29:
[...]

Ik zou eens wat vaker Tweakers bezoeken; het aantal topics waarin men zegt "daar ligt het niet aan" en na veel uitzoekwerk, ligt het daar toch aan. Maar, aanname, je hebt je kabels vast allemaal getest met andere machines/protocollen en komt tot veel betere snelheden?

[...]

Ja, dat was wel ongeveer de insteek van enkele replies tot nog toe :) Dus transcoding uitzetten en dan eens rustig testen met meerdere devices (niet specifiek tegelijk maar allicht een leuke test) of alles nog werkt / beter gaat / slechter gaat / etc
wat mij wel opvalt:
als ik 'disable video stream transcoding' aan zet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFCua2OHDdc74SNfg-TXOTR9YEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/isqVvCQYZyYZQhiXzb4NTVez.png?f=fotoalbum_large
dan krijg ik de melding op mijn google streamer:
'fout, kan media niet afspelen.
(andere bestanden blijft hij wel gewoon afspelen).

Verder ben ik zeker dat de verbinding via kabel goed verloopt, ik zie in mijn unifi dat deze via kabel verbonden is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NPYyLFE8zlUqO54knixzOxlqqU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sJveSYC1Bc2O62SaYFyiXORL.png?f=user_large
nelizmastr schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:53:
Heb je wel je IGPU gekoppeld aan je Plex applicatie op Truenas en een Plex Pass? Dan heb je iig hardware versnelling. Als je dan onverhoopt een apparaat met een codec mismatch hebt dan blijft hij niet bufferen tot sint juttemis.

Of het transcoden je probleem is is inderdaad te testen door het transcoden uit te zetten.

Zelf heb ik een simpel N100 systeempje als Plex server en als-ie al moet transcoden dan kan de igpu dat prima af.
ik heb dit niet gedaan (installatie is gedaan via HexOS, maar deze interface gebruik ik zelden, meer en meer doe ik via de truenas interface). ik heb geen Plex Pass.
Zou dit mijn probleem kunnen verhelpen? (dan zoek ik eens uit hoe ik dit doe) maar bij voorkeur zou ik dus hebben dat de plex server niet gaat transcoden..

[ Voor 9% gewijzigd door thomke op 01-09-2025 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
In je dashboard staat ook gewoon bij alles wat je afspeelt wat hij doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzSNUYjBWurXpPmILXVzzEWGxwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wma7PCeKmqz9h5H3CqxwozI.jpg?f=fotoalbum_large
Bij jou zal hier waarschijnlijk "transcoderen" staan?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Het feit dat je google streamer zonder transcoding het bestand niet meer kan afspelen laat zien dat je media een codec hebben die dat apparaat zelf niet ondersteunt. Je kunt dan of transcoden (alleen op cpu mogelijk zonder plex pass) of het bestand niet afspelen.

Je kunt handbrake gebruiken om je media om te zetten naar een codec die wel werkt.
Dit kan overigens zowel video als audio betreffen.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 01-09-2025 21:44 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
sig69 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:42:
In je dashboard staat ook gewoon bij alles wat je afspeelt wat hij doet:
[Afbeelding]
Bij jou zal hier waarschijnlijk "transcoderen" staan?
dit wist ik niet, klopt inderaad, staat 'transcode' bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2_scyODU4eYnV6IYOfTk7WUxFI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LnZcP2RP9Q7y6pw2mINJAENu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
nelizmastr schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:43:
Het feit dat je google streamer zonder transcoding het bestand niet meer kan afspelen laat zien dat je media een codec hebben die dat apparaat zelf niet ondersteunt. Je kunt dan of transcoden (alleen op cpu mogelijk zonder plex pass) of het bestand niet afspelen.

Je kunt handbrake gebruiken om je media om te zetten naar een codec die wel werkt.
Dit kan overigens zowel video als audio betreffen.
Dit zal ik dan nog eens verder moeten uitzoeken..
zoals je kan zijn in mijn bovenstaande afbeelding is hij inderdaad aan het transcoden (zowel audio als video)
audio: dit doet hij vermoed ik omdat de google streamer geen 'passtrough' ondersteunt? waardoor de google streamer het dolby atmos signaal moet omzetten? (waardoor ik het dolby atmos effect verlies ondanks mijn versterker dit wel ondersteunt..)
maar ik dacht dat de google streamer wel overweg kon met dolby atmos en dit zelf gaat 'transcoden' voor de versterker? dus snap ik dan ook niet waarom plex dit reeds doet?

video: bron is HDR10 vermoed ik? en normaal zou de google streamer dit wel moet ondersteunen? dus waarom gaat hij hier dan naar H264 gaan transcoden?
TheVMaster schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:36:
[...]
(want de ATV doet nog geen passthrough tot later dit jaar)
bedoel je met ATV de google streamer? dit zou natuurlijk wel leuk zijn voor mijn dolby atmos setup!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
thomke schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:05:
[...]

Dit zal ik dan nog eens verder moeten uitzoeken..
zoals je kan zijn in mijn bovenstaande afbeelding is hij inderdaad aan het transcoden (zowel audio als video)
audio: dit doet hij vermoed ik omdat de google streamer geen 'passtrough' ondersteunt? waardoor de google streamer het dolby atmos signaal moet omzetten? (waardoor ik het dolby atmos effect verlies ondanks mijn versterker dit wel ondersteunt..)
maar ik dacht dat de google streamer wel overweg kon met dolby atmos en dit zelf gaat 'transcoden' voor de versterker? dus snap ik dan ook niet waarom plex dit reeds doet?

video: bron is HDR10 vermoed ik? en normaal zou de google streamer dit wel moet ondersteunen? dus waarom gaat hij hier dan naar H264 gaan transcoden?

[...]

bedoel je met ATV de google streamer? dit zou natuurlijk wel leuk zijn voor mijn dolby atmos setup!
Maar als de Google streamer het aan kan, kan je tv het ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
TheVMaster schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:11:
[...]

Maar als de Google streamer het aan kan, kan je tv het ook?
Daar heb je een goed punt, deze kan inderdaad geen HDR10 aan..
De versterker wel.. maar ik vermoed dat deze enkel een 'passtrough' doet van het beeld en zelf geen transcoding gaat doen? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
thomke schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:21:
[...]

De versterker wel.. maar ik vermoed dat deze enkel een 'passtrough' doet van het beeld en zelf geen transcoding gaat doen? )
Geen idee, maar als je TV het niet aankan dan zal Plex het toch moeten transcoden. Want de Google streamer gaat het ook niet door proberen te geven (want je player kan het niet aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

thomke schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:21:
[...]

Even samenvatten hoor; we hebben dus een topic over een hogere CPU-load omdat TV, receiver en/of bepaalde devices niet "native" een bestand kunnen afspelen. Maar, dat is toch de hele kunst van Plex installeren en configureren: weten wat je in huis hebt, wat de impact van bepaalde codecs wel/niet is op de hardware en daar je CPU op uitzoeken?

Begin me af te vragen of jouw bronmateriaal wel "standaard gecodeerd" is en niet een of andere (hele wazige) undergrond scene rare instelling. Reden dat ik het zeg; ik heb gister zelf wat lopen stoeien met Jellyfin op mijn DS920+ en bewust wat openbaar materiaal transcoden naar een wireless Chromecast 4K. Gaat "zo goed als vlekkeloos"; ik heb alleen een kort buffertje om de eerste zoveel seconden in te laden. Daarna staat mijn NAS op ongeveer 21% CPU te pruttelen en dat is "maar" een Celeron J4125 met 20GB RAM erachter.

Ben nu beetje zoekende of jouw CPU dus bij "een combinatie van meerdere incompatible" devices zo druk is of dat er inderdaad in jouw Plex verder gekeken en/of geconfigureerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
@MAX3400 , het klotp inderdaad.
ik vermoed dus een hoog cpu load doordat de google streamer geen passtrough audio ondersteunt (deze zou wel dolby atmos moeten ondersteunen, en deze zelf encoderen voor de versterker vermoed ik)
en een tv die geen HDR10 ondersteunt, daarom moet plex dit encoderen (voor zover ik het begrijp)
(De verserker is een DENON H3800H, die dus wel met alles overweg kan)
hier nog wat gegevens van mijn bronmateriaal waarmee ik test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULo_u91Z54LCXO6fEZmXrPQYqWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/14qgkY8iwtQn1oA5gYa1LhRn.png?f=fotoalbum_large

verder gebruik ik plex als app in truenas (container) met 4 cores van mijn cpu toegewezen en 8GB ram.
Ik heb geen 'plex pass' en er is ook geen GPU voorzien in mijn truenas server..

verder lukt afspelen in de browser (op mijn laptop over wifi probleemloos) alsook lukt het bestand rechstreeks in VLC afspelen (zonder plex) probleemloos over wifi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@thomke Ja, VLC direct snap ik wel dat dat werkt; en gebaseerd op je censored screenshot, is het bestand rond de 25Mbit continuous; dat gaat over WiFi inderdaad ook helemaal goed.

Je zou eens kunnen kijken of je met ffmpeg of Handbrake je HDR10 bronbestand zou kunnen omzetten naar SDR echter dan moet je het color-profile weten. Via via zag ik dat iemand op https://github.com/TORlN/HDR-to-SDR hier een tooltje voor heeft geschreven.

Meer dan "zonde van je inzet" (positief bedoeld) kan ik er even niet van maken; het is inderdaad een combi van geen (dedicated) GPU voor transcoding en de verschillende formaten/codecs die je niet 1-op-1 kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De Intel i5-24400 heeft een iGPU (Iris 730): https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html

Mits je in Truenas/Docker/Jellyfin alles goed configureert (zijn genoeg guides voor te vinden) kan de iGPU dus transcoden met minimale CPU belasting, of je schaft een Plex subscription aan waarmee hardware acceleration wordt ondersteund en doet hetzelfde middels Plex.
Het voordeel is dat (mits goed geconfigureerd) je de meeste content kunt afspelen op je mediaplayers of dat nu een Smart TV is met ondersteuning voor 4K (en HDR10) en een OS welke een player heeft voor Plex/Emby/Jellyfin of een Google Chromecast of zoiets.

Je mediaserver kijkt dan welke client verbindt, kijkt wat die client kan afspelen en gebruikt transcoding wanneer nodig.
Ik kijk het liefste 4K HDR10 content op mijn 4K TV met HDR 10 ondersteuning zonder transcoding. Maar als ik eens op vakantie ben dan wil ik ook kunnen streamen op mijn tablet (of een smart TV die tegenwoordig steeds vaker in het vakantiehuisje aanwezig is). Mijn Emby Media server (tegenhanger van Jellyfin) maakt dat mogelijk.

Voor verdere tips om dit in te richten kun je dan beter even zoeken in dit forum bij onderwerpen over Truenas/Docker/Emby/Jellyfin
Pagina: 1