hoe specifiek moet sodimm ddr5 matchen qua typenummer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mijn vraag
Ik wil mijn ddr5 geheugen uitbreiden op mijn laptop, nu kan ik niet nog een van het exacte typenummer vinden die ik heb. Wel met net een andere variatie van hetzelfde merk. Verder zover ik kan vinden hetzelfde (timings staan er niet op helaas).

Relevante software en hardware die ik gebruik
M425R2GA3EB0-CWMOL

Wat ik bijvoorbeeld wel kan vinden is: M425R2GA3PB0-CWM

Maar ik heb dus geen idee of dat een probleem zal zijn of niet. Misschien dat ik dit ook aan samsung kan vragen.
...

[Win 10] Guide: Start menu & standaard apps opschonen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Wat is de modelnummer van je laptop?

Sommige sites verkopen geheugen voor specifieke laptops.

Bijvoorbeeld: https://fixpart.be/nl/laptop-onderdelen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Naar mijn ervaring maakt het vrij weinig uit, je snelheid zal (volgens mij) bepaald worden door je traagste stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
Tom Vertommen schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:36:
Wat is de modelnummer van je laptop?

Sommige sites verkopen geheugen voor specifieke laptops.

Bijvoorbeeld: https://fixpart.be/nl/laptop-onderdelen/
83F1CTO1WW
gaat om een lenovo legion 15 gen 10 (AMD versie dus)

edit: op de website van lenovo is het typenummer blijkbaar anders dan in de software: Legion 5 15AKP10 - Type 83F1

[ Voor 14% gewijzigd door t link op 22-08-2025 15:43 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-10 23:37
Over het algemeen maakt het niet veel uit... zolang de specificaties van de modules maar matchen en het geheugen compatibel is met het systeem kan het zelfs van een ander merk zijn.

Dergelijke "matchende paren" is eigenlijk alleen iets uit de gamer en overclock wereld omdat het wel eens zou kunnen dat je anders niet het onderste uit de kan kan halen. Voor 95%+ totaal niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:54
Bij bijvoorbeeld Kingston kan je op de site zoeken op je laptop model en dan geeft hij aan welk geheugen past: https://www.kingston.com/...n-5-15akp10?status=active

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOMA-WZk_M23tLKZWSeZyEYrxrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/om9b1kmGt5QkzAtvEOQDnrVd.png?f=fotoalbum_large

Kijk...modelnummer of typenummer kan van pas komen. Staat meestal wel ergens op een sticker op de onderkant van je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:26
MicGlou schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:45:

Dergelijke "matchende paren" is eigenlijk alleen iets uit de gamer en overclock wereld omdat het wel eens zou kunnen dat je anders niet het onderste uit de kan kan halen. Voor 95%+ totaal niet interessant.
Nou, was het maar zo'n feest.... Geen idee hoe het bij laptops zit maar geheugen mixen gaat gewoon erg vaak fout op een moederbord van een pc. Zelfs identieke modules die volledig aan de juiste specs voldoen booten soms niet OF halen de snelheid niet. Hierbij is geheugen aanschaffen dat op de qvl van de fabrikant van het bord staat niet overbodig en kan problemen voorkomen.

"Het onderste uit de kan halen" is in zo'n geval bijvoorbeeld 6000+MHz modules kopen die met moeite stabiel te krijgen zijn op 5200mhz. Daar koop je het duurdere geheugen niet voor. 6000 is volledig in-spec van de module dus ook geen echte overclock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-10 23:37
meljor schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

Nou, was het maar zo'n feest.... Geen idee hoe het bij laptops zit maar geheugen mixen gaat gewoon erg vaak fout op een moederbord van een pc. Zelfs identieke modules die volledig aan de juiste specs voldoen booten soms niet OF halen de snelheid niet. Hierbij is geheugen aanschaffen dat op de qvl van de fabrikant van het bord staat niet overbodig en kan problemen voorkomen.
Dat is niet mijn ervaring, zolang het geheugen qvl is en de sticks matchen qua specs heb ik eigenlijk nog nooit problemen ondervonden... door de jaren heen best wel wat gemixed en matched zonder problemen; bij mijzelf, voor anderen en de desktops op het werk. Zelfde met laptops... zelden problemen.

@t link Als je echt zekerheid wil, koop dan gewoon een compleet nieuw setje, kost wel meer maar dan heb je wel de zekerheid van een matching pair en heb je daar geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:26
MicGlou schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

Dat is niet mijn ervaring, zolang het geheugen qvl is en de sticks matchen qua specs heb ik eigenlijk nog nooit problemen ondervonden... door de jaren heen best wel wat gemixed en matched zonder problemen; bij mijzelf, voor anderen en de desktops op het werk. Zelfde met laptops... zelden problemen.

@t link Als je echt zekerheid wil, koop dan gewoon een compleet nieuw setje, kost wel meer maar dan heb je wel de zekerheid van een matching pair en heb je daar geen zorgen over.
Intel platforms zijn minder gevoelig (maar dus niet altijd). Bij AMD komt het iig bij am4 en am5 een stuk preciezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die Samsung modules kan je gewoon samen gebruiken, specs hetzelfde. Ene zal voor OEMs zijn en andere voor de retail markt of iets dergelijks. Samsung is nooit heel duidelijk in exacte specs.

Ik kijk bij laptops eigenlijk nooit naar wat er specifiek in zit, gewoon een compatible module van Crucial of Kingston bestellen en klaar.
Wat AMD betreft: Lenovo verkoopt vaak laptops met gesoldeerd geheugen en dan 1 slot voor uitbreiding. Daar ga je nooit een exact gelijke module in kunnen zetten en toch werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
Thanks allemaal! Ik heb gewoon een samsung module besteld van ebay met een net ander typenummer. Ik kan m terugsturen dus we gaan t zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynze_162
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:21
t link schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:08:
Thanks allemaal! Ik heb gewoon een samsung module besteld van ebay met een net ander typenummer. Ik kan m terugsturen dus we gaan t zien!
Welke/waar heb je besteld? Zit met exact dezelfde laptop en wil ook upgraden.

Edit: heb de Crucial CT16G56C46S5 besteld voor 33 knakies bij amazon, die zou dezelfde specs moeten hebben. Als het niet werkt zal ik een update geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Ynze_162 op 25-08-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
Ynze_162 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Welke/waar heb je besteld? Zit met exact dezelfde laptop en wil ook upgraden.

Edit: heb de Crucial CT16G56C46S5 besteld voor 33 knakies bij amazon, die zou dezelfde specs moeten hebben. Als het niet werkt zal ik een update geven.
Ik heb om ebay een tweedehands samsung module gekocht voor 35 euro met een net ander typenummer. Ben benieuwd of het gewoon werkt met een ander merk enzo!

Edit: deze besteld: https://www.ebay.nl/itm/167729661370

[ Voor 5% gewijzigd door t link op 25-08-2025 14:38 ]

Pagina: 1