Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 11:45

ForrestX

a click away from satisfaction

Topicstarter
Mijn zoon maakt volgende week de grote stap naar de uni en heeft een upgrade nodig. Uiteraard kunnen pa en ma goed helpen (€€€ ;) )

Een klein stukje eigen research leidde me tot onderstaande optie:

Lenovo IdeaPad Slim 5 14Q8X9 83HL - Snapdragon X Plus
https://azerty.nl/product...snapdragon-x-plus/8725903

Waarbij ik vraagtekens heb mbt de Snapdragon X Plus proc...simpelweg omdat ik geen ervaring hiermee heb. Voor de rest voldoet deze volgens mij aan alle eisen. Vooral 32GB geheugen lijkt me prettig. (zie ook onderaan deze post). Zoonlief zal alleen een concessie moeten doen als ie wilt gamen...

Of beter zoiets (beide 16GB intern maar ander proc.):
iets duurder...Ryzen 7
HP Pavilion Aero 13-bg0065nd
https://azerty.nl/product/13-bg0065nd/6928380?

slechts 512GB SSD..en Ryzen 5
Lenovo ThinkPad E14 Gen 6 21M3 - Scharnier 180 graden
https://azerty.nl/product...arnier-180-graden/9033678?

Maar mis ik opties die ik moet overwegen??

Wat ga je met je laptop doen?
Laptop is vooral voor standaard werk...Office, wat statistiek programma's wss.

Wat is je budget?
Volgens mij moet het te doen zijn tussen de € 700,- en € 1.000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Pedel 4 dagen in de week met de trein een uur enkele reis, dus ja, moet wel een beetje handzaam zijn

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Uni geeft een aantal 'eisen':

Intern geheugen (RAM): Minstens 16 GB
• Primaire opslag: 1TB SSD
• WiFi: multiband (2.4GHz én 5GHz)

• Compatibel met Windows 11-64-bits
• Een Engelstalig Microsoft Office-pakket, minimaal versie 2010. Een Nederlandse versie is
niet voldoende.

Thanks!

Beste antwoord (via ForrestX op 25-08-2025 15:38)

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:46
ForrestX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:10:
Kwam deze ook nog tegen nav bovenstaande...wel een 'Gen 9' ipv 10, wat dat ook mogen betekenen:

https://www.campusshop.nl...emh/80068790/product/1100

én direct leverbaar...

Als idd Intel Core Ultra 7 significant beter (lees 250 piek beter) is dan de Snapdragon X Plus...want volgens mij zit daar het grote verschil in toch?
Ik weet niet precies hoe het er nu mee gesteld is, maar Windows on ARM (dus Snapdragon) draaide tot een jaar terug in ieder geval nog lang niet alle software, omdat Windows primair een x86 platform is. Ik zou zeggen, gezien het voor studie gebruikt wordt, dat je dan liever kiest voor de optie waar je zeker van weet dat programma's in ieder geval compatibel zijn. Omwille daarvan is die campusshop optie die je stuurt een betere keuze imo

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83JRCTO1WWNL1

deze kan je configureren met de ryzen 7, geen besturingssysteem (kan je zelf voor een tientje en een half uur youtuben regelen), 32gb ram, 1tb ssd en dan inloggen met een schoolaccount krijgen voor 1000 euro. met een onderwijsaccount krijg je namelijk korting. je kan tevens ook chatten, dan krijg je soms nog meer korting toegewezen door de medewerker ;) Voordeel is dat het een metalen behuizing is (gaat niet zomaar stuk met meenemen) en het scherm is een mooie oled met een fijne 16:10 aspect ratio.

[ Voor 14% gewijzigd door doebbalapoent11 op 22-08-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Thanks...Wel de bovenkant van het budget, maar zeker het overwegen waard. En helaas 2 4 weken levertijd... :( Helaas dus geen optie...

Windows is wel het laatste waar ik me zorgen om maar ;) Dat red ik nog wel lol...

Ik begrijp dat Ryzen, zeker de 7, opweegt tegen de Snapdragon?

[ Voor 13% gewijzigd door ForrestX op 22-08-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:01

ManiacsHouse

Scheisse!

doebbalapoent11 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:35:
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83JRCTO1WWNL1

deze kan je configureren met de ryzen 7, geen besturingssysteem (kan je zelf voor een tientje en een half uur youtuben regelen), 32gb ram, 1tb ssd en dan inloggen met een schoolaccount krijgen voor 1000 euro. met een onderwijsaccount krijg je namelijk korting. je kan tevens ook chatten, dan krijg je soms nog meer korting toegewezen door de medewerker ;) Voordeel is dat het een metalen behuizing is (gaat niet zomaar stuk met meenemen) en het scherm is een mooie oled met een fijne 16:10 aspect ratio.
Dat dus. Kun je samenstellen wat je wilt. Zelf Windows erop knallen is weer een wat grotere ssd of extra geheugen. Dingen zijn prima. Heb er zelf voor mijn dochter die een nieuwe moest voor school en voor mijn pa samengesteld.
Wel even kijken naar garantie en extra service, is wellicht de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Kwam deze ook nog tegen nav bovenstaande...wel een 'Gen 9' ipv 10, wat dat ook mogen betekenen:

én direct leverbaar...

Als idd Intel Core Ultra 7 significant beter (lees 250 piek beter) is dan de Snapdragon X Plus...want volgens mij zit daar het grote verschil in toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ForrestX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:10:

én direct leverbaar...

Ik weet niet precies hoe het er nu mee gesteld is, maar Windows on ARM (dus Snapdragon) draaide tot een jaar terug in ieder geval nog lang niet alle software, omdat Windows primair een x86 platform is. Ik zou zeggen, gezien het voor studie gebruikt wordt, dat je dan liever kiest voor de optie waar je zeker van weet dat programma's in ieder geval compatibel zijn. Omwille daarvan is die campusshop optie die je stuurt een betere keuze imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
Afhankelijk van de studie die je gaat doen... maar als de laptop niet voor grafische of programmeer zaken gebruikt wordt, dan heb je die Ultra 7 helemaal niet nodig, heeft dan eigenlijk alleen maar nadelen zoals kortere accuduur en meer warmte ontwikkeling.

Dan zou dit een wat beter alternatief kunnen zijn en bespaar je wat centen: https://www.campusshop.nl...dmh/80068785/product/1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Hij studeert Biologie...dus verwacht geen super zwaar grafisch or programmeer werk...
Als ik het goed begrijp zal er wel wat analyse werk gedaan moeten worden...queries runnen etc.

Hij wilde zelf wel een game lap top, maar dat krijgt ie bij ons qua sponsoring niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
MicGlou schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:33:
Afhankelijk van de studie die je gaat doen... maar als de laptop niet voor grafische of programmeer zaken gebruikt wordt, dan heb je die Ultra 7 helemaal niet nodig, heeft dan eigenlijk alleen maar nadelen zoals kortere accuduur en meer warmte ontwikkeling.

Dan zou dit een wat beter alternatief kunnen zijn en bespaar je wat centen: https://www.campusshop.nl...dmh/80068785/product/1100
opzich geen slechte deal. Ik moet wel zeggen, het toetsenbord van de ideapad slim modellen vond ik persoonlijk niet erg fijn (op kantoor hebben we meerdere verschillende lichtingen laptops besteld, waaronder een lichting ideapads), wat vooral kan tegenvallen met veel typen voor studie. De lenovo reguliere lijn toetsenborden op ideapads en yoga's etc vind ik erg fijn typen. Het is echter wel maar een minimaal puntje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ForrestX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:37:
Hij studeert Biologie...dus verwacht geen super zwaar grafisch or programmeer werk...
Als ik het goed begrijp zal er wel wat analyse werk gedaan moeten worden...queries runnen etc.

Hij wilde zelf wel een game lap top, maar dat krijgt ie bij ons qua sponsoring niet voor elkaar.
een gamelaptop zou ik inderdaad ook niet perse aan beginnen (als je sponsort dan, wat ie zelf betaalt moet ie natuurlijk zelf weten :P ), met gamelaptops wordt het geheel erg zwaar, vooral omdat de batterij enorm snel leeg trekt en je dus altijd de ERG zware oplader mee moet nemen die erbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:24
Er worden m.i. prima gebruikte / refurbished laptops hier op Tweakers aangeboden (soms met garantie) die nog jaren mee kunnen. Dat scheelt geld en lijkt me duurzamer. In dat geval zou ik voor een zakelijke laptop van HP of Dell gaan. Vaak robuuster en waarschijnlijk makkelijker te upgraden. Bijv. onderstaande. https://tweakers.net/aanb...sd-fhd-ips-en-win-11.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:24
ForrestX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:31:
Mijn zoon maakt volgende week de grote stap naar de uni en heeft een upgrade nodig. Uiteraard kunnen pa en ma goed helpen (€€€ ;) )

Een klein stukje eigen research leidde me tot onderstaande optie:

Waarbij ik vraagtekens heb mbt de Snapdragon X Plus proc...simpelweg omdat ik geen ervaring hiermee heb. Voor de rest voldoet deze volgens mij aan alle eisen. Vooral 32GB geheugen lijkt me prettig. (zie ook onderaan deze post). Zoonlief zal alleen een concessie moeten doen als ie wilt gamen...

Of beter zoiets (beide 16GB intern maar ander proc.):
iets duurder...Ryzen 7
HP Pavilion Aero 13-bg0065nd
https://azerty.nl/product/13-bg0065nd/6928380?

slechts 512GB SSD..en Ryzen 5
Lenovo ThinkPad E14 Gen 6 21M3 - Scharnier 180 graden
https://azerty.nl/product...arnier-180-graden/9033678?

Maar mis ik opties die ik moet overwegen??

Wat ga je met je laptop doen?
Laptop is vooral voor standaard werk...Office, wat statistiek programma's wss.

Wat is je budget?
Volgens mij moet het te doen zijn tussen de € 700,- en € 1.000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Pedel 4 dagen in de week met de trein een uur enkele reis, dus ja, moet wel een beetje handzaam zijn

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Uni geeft een aantal 'eisen':

Intern geheugen (RAM): Minstens 16 GB
• Primaire opslag: 1TB SSD
• WiFi: multiband (2.4GHz én 5GHz)

• Compatibel met Windows 11-64-bits
• Een Engelstalig Microsoft Office-pakket, minimaal versie 2010. Een Nederlandse versie is
niet voldoende.

Thanks!
PS De eis van de uni voor 1 Tb vind ik best wel pittig. Is daarvoor een onderbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Taatort schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

PS De eis van de uni voor 1 Tb vind ik best wel pittig. Is daarvoor een onderbouwing?
Gezien TS aangeeft in een iets eerder bericht dat biologie gestudeerd wordt met datasets, kan ik me best voorstellen dat het fijn is om wat schijfruimte te hebben. Daarnaast zou ik deze dagen 1tb opzich ook wel erg fijn vinden op een device die je jaren gaat gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Dank voor de suggestie naar refurbished. Eigenlijk nog niet aan gedacht. MOet wel zeggen dat voorkeur uit gaat naar nieuw. Voelt toch meer 'up-to-date'.
Taatort schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Minder kan ook, mits er Cloud opslag als ondersteuning is.

...en dan ben ik mss old-school, maar geen zelf doorgaans toch de voorkeur om iig de mogelijk te hebben de data lokaal op te slaan ipv volledig te vertrouwen op de cloud. Zit toch een afhankelijkheid in.

[ Voor 14% gewijzigd door ForrestX op 22-08-2025 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ForrestX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Minder kan ook, mits er Cloud opslag als ondersteuning is.

...en dan ben ik mss old-school, maar geen zelf doorgaans toch de voorkeur om iig de mogelijk te hebben de data lokaal op te slaan ipv volledig te vertrouwen op de cloud. Zit toch een afhankelijkheid in.
Vooral gezien het een investering is voor iets goeds als een studie, en je er jaren mee moet doen denk ik dat je daar het meeste aan moet wegen. Dus liever genoeg opslag, een metalen behuizing ivm vallen en stoten etc en een fijn toetsenbord als voor studie veel getypt moet worden. (geloof me, verslagen typen op een slecht laptoptoetsenbord is gewoonweg niet fijn). Liever dat je ietsjes teveel hebt uitgegeven en dat de laptop in ieder geval nooit in de weg heeft gezeten van studieresultaten, dan te weinig hebben uitgegeven en soms de conclusie moeten trekken dat de laptop toch de beperkende factor is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:42
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:35:
Voordeel is dat het een metalen behuizing is (gaat niet zomaar stuk met meenemen)
Al moet je hiermee wel oppassen, sommige fabrikanten zoals HP, en ook een paar andere modellen hebben een bedenkelijke ontwerp waar de schroeven in plastic gaan, welke verlijmd zijn met de metalen behuizing.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld de hp envy x360 series, waarbij bovengemiddeld veel problemen voorkomen waar de plastic deel waar de scharnieren in vastzitten losbreken na 1-2 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

doebbalapoent11 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Vooral gezien het een investering is voor iets goeds als een studie, en je er jaren mee moet doen denk ik dat je daar het meeste aan moet wegen. Dus liever genoeg opslag, een metalen behuizing ivm vallen en stoten etc en een fijn toetsenbord als voor studie veel getypt moet worden. (geloof me, verslagen typen op een slecht laptoptoetsenbord is gewoonweg niet fijn). Liever dat je ietsjes teveel hebt uitgegeven en dat de laptop in ieder geval nooit in de weg heeft gezeten van studieresultaten, dan te weinig hebben uitgegeven en soms de conclusie moeten trekken dat de laptop toch de beperkende factor is geweest.
Ik kan natuurlijk niet in je porte-monnaie kijken maar dat ding moet 4/5 jaar mee. Alles wat je nu bespaart krijg je in de laatste twee jaar mee te maken - alleen geheugen is relatief eenvoudig uit te breiden.

Tip: Wij hebben een 365 family variant, uit het hoofd jaarlijks €85-90 voor max 6 accounts (als je zelf jaarlijks afsluit), met 1 Terabyte aan opslag en alle office pakketten die je wensen kunt (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher*, Access*, OneDrive, Teams, Copilot). Met studerende kinderen is dit echt aan te raden!

Blijf bij de bekende merken Lenevo, HP, Dell. Hun support is over het algemeen goed ondanks alle horror verhalen die er circuleren, en je wilt geen gezeik als er iets niet functioneert. Direct kopen bij deze firma's of CoolBlue kost misschien een €50 meer maar geeft je een klein stukje meer zekerheid van een professionele partij wat in situaties van paniek (hij doet het niet) echt wel welkom is.

Pro tip: Werk waar mogelijk op de cloud, niet lokaal, dan kan bij een defect via andere kanalen gewoon verder gewerkt worden (of creëer een autosync).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Mede door bovenstaande reactie wat meer inzichten gekregen, waarvoor dank!!

Lijstje wat ongeveer aan de eisen voldoet bij 1 aanbieder...

https://www.campusshop.nl...E/sorting/PriceAsc/page/1

3 uit de lijst geselecteerd met verschillende eigenschappen (maar misschien zie ik de beste optie over het hoofd) Verschil bij deze 3: andere processor, vooral verschil in geheugen 16 - 24 - 32GB...Ik denk dat accu, gewicht en formaat redelijk op 1 lijn zitten. 14"is natuurlijk ideaal, maar als iets groter op een ander gebied veel meer voordeel geeft is dat het overwegen waard.

Uiteraard speelt prijs een rol, maar zoals ook hierboven gesteld, geef ik liever iet smeer uit aan een beter product dan erachter komen dat goedkoop duurkoop wordt.

Budget...want oa 16Gb
HP 15-fc0536nd
https://www.campusshop.nl...nd/80068868/product/11542

Mid - 24GB, maar twijfel oa door toetsenbord
Lenovo IdeaPad Slim 5 - 83HS007UMH
https://www.campusshop.nl...mh/80068788/product/11542

Top...32GB, en duurste optie...
Lenovo Yoga Slim 7 - 83CV009EMH
https://www.campusshop.nl...mh/80068790/product/11542

Sowieso nog maar een nachtje over slapen...hier terug komen en hopen op HET verlossende antwoord 8)7

[ Voor 193% gewijzigd door ForrestX op 22-08-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Tweede ziet er goed uit (ik heb een Intel fetisch omdat MS zich daar ook op richt). Zou voor thuiswerken een los toetsenbord (€5,00) marktplaats aanschaffen en mocht je goedkoop een monitor vinden ... zie het thuis allemaal iets groter en scherper. Ben alleen benieuwd hoe die geheugenchips performen, 2x 12gb is geen macht van 2, iemand ervaring? Oh, een plus is zeker 2x usb C en wifi 6.

Gebruikt de studie nog apparte applicaties? AI achtige bewerkingen, graphische tools? Alle drie opties hebben een GPU die volgens mij het geheugen deelt, geen eigen GPU memory. Daardoor valt de eerste optie sowieso af want je hebt dan voor applicaties niet de 16Gb tot je beschikking.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
hamsteg schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:23:
Tweede ziet er goed uit (ik heb een Intel fetisch omdat MS zich daar ook op richt). Zou voor thuiswerken een los toetsenbord (€5,00) marktplaats aanschaffen en mocht je goedkoop een monitor vinden ... zie het thuis allemaal iets groter en scherper. Ben alleen benieuwd hoe die geheugenchips performen, 2x 12gb is geen macht van 2, iemand ervaring? Oh, een plus is zeker 2x usb C en wifi 6.

Gebruikt de studie nog apparte applicaties? AI achtige bewerkingen, graphische tools? Alle drie opties hebben een GPU die volgens mij het geheugen deelt, geen eigen GPU memory. Daardoor valt de eerste optie sowieso af want je hebt dan voor applicaties niet de 16Gb tot je beschikking.
Thanks.
Ik heb een sterk vermoeden dat AI belangrijk gaat worden of al is voor de studie. Een beetje een open deur natuurlijk…
Qua specifieke apps weet ik het nog niet.

Tweede is zeker interessant, maar dan heb je weer nr 3 die voor 100 piek meer 32GB biedt…ook met 2x USB-C volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

ForrestX schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:32:
[...]
Tweede is zeker interessant, maar dan heb je weer nr 3 die voor 100 piek 32GB biedt…ook met 2x USB-C volgens mij.
Ik weet gedrag niet van die Intel® Arc™ Graphics (onboard), iemand?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Is deze ‘AI’ of Co-Pilot bestendig? Of heb je daar weer een speciale laptop voor nodig?

Lenovo Yoga Slim 7 - 83CV009EMH
https://www.campusshop.nl...mh/80068790/product/11542

Twijfel nog tussen bovenstaande en deze:

Puur vanwege het budget…Voor zover ik weet staan er geen speciale programma’s als vereiste. Alleen een engelstalige MS Office is vereist…vooralsnog.
Mijn hart zegt: Yoga 7…mijn verstand zoekt een reden om de €250,- verschil te verantwoorden..🤣

[ Voor 58% gewijzigd door ForrestX op 25-08-2025 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
Zojuist deze besteld: https://www.campusshop.nl...emh/80068790/product/1100

Dank voor het meedenken en adviezen!
Pagina: 1