Toilet ventilatie aan nadat ik vertrokken ben

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-08 09:20
Ik heb twee toepassingen van een ventilator die ik beiden op circa dezelfde manier wil oplossen.

1. ventilator met timer in het toilet. Deze gaat aan als je de lamp aan zet en x minuten door nadat je de lamp hebt uigezet. Ik vind het geluid erg storend, ondanks dat deze juist is uitgezocht door de goede reviews van weinig geluid. Ik heb liever dat als ik klaar ben (en de lamp uit zet), dat hij dan voor x minuten aan gaat (en dus niet aan is als de lamp aan is). Valt dat te doen?

2. Onder de trap zit de kattenbak en daar zit ook een ventilator met timer die aan gaat zodra er beweiging is in die ruimte. Misschien is het voor de katten ook niet zo fijn om die afzuiging boven hun hoofd aan te hebben tijdens het poepen... Zou dat hiervoor op dezelfde manier ingeregeld kunnen worden? Aan als de katten weg zijn (of bv aan x minuten nadat er een kat binnen is gekomen). of misschien zelfs heel anders: elk uur 5 minuten draaien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Ja, met een Shelly kun je dat in elkaar knutselen:
- configureer 'schakelaar uit' op input als trigger voor output 'aan' die je aan de ventilator koppelt
- configureer timer voor hoelang de output aan moet blijven
Dit zou met wat rondklikken in de UI moeten kunnen. De Shelly werk je weg achter de lichtschakelaar, centraaldoos of doos van ventilator.

Als je actief gaat scripten in Shelly kan het nog geavanceerder.

In theorie kan het met de simpelste Shelly 1, maar ik zou aanraden om een 2 met 2 outputs te kopen. Dat geeft de optie om de lamp via de 2e output te laten lopen als de ledlamp gloeit als deze uit staat. Komt wel eens voor als je aftakt naar een Shelly.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 22-08-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 19:05
Voor de wc een zwarte draad erbij trekken naar de schakelaar.
De schakelaar vervangen voor een wisselschakelaar (of dat is het misschien al).
De nieuwe zwarte draad op de andere uitgang van de wisselschakelaar en op de ventilator met nadraaitimer.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Mijn eerste gevoel is, het is maar waar je je druk (hihi, pun intended) over maakt.

Houd er ook rekening mee dat als er iemand voor je naar het toilet gaat, of jijzelf even binnen bent geweest, dat je daarna X minuten niet naar het toilet kan omdat de ventilator loopt. Je moet dus ook iets inbouwen om hem stop te zetten.

Heb je iets van home automation? Anders is de genoemde Shelly inderdaad een goede oplossing.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
ron321 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:19:
Voor de wc een zwarte draad erbij trekken naar de schakelaar.
De schakelaar vervangen voor een wisselschakelaar (of dat is het misschien al).
De nieuwe zwarte draad op de andere uitgang van de wisselschakelaar en op de ventilator met nadraaitimer.
Bij de meeste ventilatoren gaat de timer pas lopen nadat de schakeldraad geen spanning meer geeft. Aansluiten op de wisselschakelaar zorgt er waarschijnlijk dus voor dat de fan blijft draaien en dat de timer gaat lopen bij het aandoen van het licht :P
Drardollan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:23:
Mijn eerste gevoel is, het is maar waar je je druk (hihi, pun intended) over maakt.
Een van de eerste dingen die ik heb gedaan in mijn nieuwe woning is 3 van deze fans slopen. 2 stuks vervangen door ventielen en op zolder een ventilatieunit geplaatst, de 3e door een nieuwe fan die instelbare laag/hoog niveaus heeft samen met nog wat features (sensoren, schakelmogelijkheid, afstandsbediening).

* Rukapul is allergisch voor die rammelblaasmeuk.
Houd er ook rekening mee dat als er iemand voor je naar het toilet gaat, of jijzelf even binnen bent geweest, dat je daarna X minuten niet naar het toilet kan omdat de ventilator loopt. Je moet dus ook iets inbouwen om hem stop te zetten.
Schakelaar 'aan' kun je als trigger voor 'uit' gebruiken.
Heb je iets van home automation? Anders is de genoemde Shelly inderdaad een goede oplossing.
De Shelly opzet zou in dit geval niet afhankelijk zijn van home automation. Alle features zijn ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 08:03
Er zijn ventilatoren te koop die na een ingestelde tijd pas gaan draaien. Als je kleine boodschap gaat doen midden in de nacht dan gaat die niet aan, ga je een social media marathon doen terwijl je je ruggengraat aan het verlengen bent gaat die wel aan blijft na licht uit de plaatselijke Chernobyl naventileren. Is dit wat je zoekt?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:02
Ik had tot voor kort een pulsdruk-schakelaar naast de licht schakelaar zitten, drukte ik daar op dan draaide de ventilator pas voor 12 minuten.. inmiddels is de pulsdrukker vervangen door een schakelaar die de naloop-regeling van de ventilator schakelt: aan of uit voor mijzelf en 'aan ' bij gasten.
Naloop regeling is van Eltako, heeft óók nog een instelbare tijd vertraging bij activeren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 19:05
Rukapul schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:09:
[...]

Bij de meeste ventilatoren gaat de timer pas lopen nadat de schakeldraad geen spanning meer geeft. Aansluiten op de wisselschakelaar zorgt er waarschijnlijk dus voor dat de fan blijft draaien en dat de timer gaat lopen bij het aandoen van het licht :P
Ja dat zou kunnen idd.
Dan een serieschakelaar en even aan/uit als je het toilet verlaat, dat had ik in mijn vorige huis ook gedaan.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09 13:39
Een ventilator met vertraagde start aanschaffen?
Pagina: 1