Welke provider laat je nog je Public IP veranderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ViperXL75
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-09 07:29
Dag tweakers,

Voor heel lang heb ik bij Ziggo meegemaakt dat als ik mijn Public IP wilde veranderen, kon ik simpelweg de MAC adres van m'n firewall veranderen.
Dan gaf de DHCP van Ziggo mij een ander IP adres publiek.

Intussen zit ik bij KPN en zij maken gebruik van een PPP tunnel.
Ze koppelen een Public IP daaraan.
Als ik van MAC adres verander krijg ik nog steeds dezelfde IP.

Weten jullie of er een manier is om alsnog mn public IP te veranderen bij KPN glasvezel?

Zoniet, wat is jullie ervaring bij andere glasvezel providers?
Is het ook zo moeilijk om van public IP te veranderen?

Beste antwoord (via ViperXL75 op 24-08-2025 20:50)

• Onskii
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-09 14:12
ViperXL75 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 04:29:
hey Tweakers,

Ten eerste HEEL erg bedankt voor de uitleggen.
Ik kreeg wel wat handige tips en ideeën.

Verder het feit dat niemand een concrete naam benoemde van een ISP geeft mij ook een antwoord dat er eigenlijk geen glasvezel ISP in Nederland is waarbij je zelf van IP kan veranderen. Behalve Ziggo dan. Dan heb ik ook mijn antwoord gekregen.

Nogmaals thanks iedereen.
Nou misschien ben ik ridder in nood, maar ik heb een concrete naam voor je denk ik. Bij Odido werkt het eigenlijk net zoals jij het van Ziggo gewend was. Ze gebruiken DHCP met een leasetijd van 15 minuten.
Dus als je router langer dan dat offline staat, krijg je bij het opnieuw verbinden gewoon een ander IP.
MAC-adres aanpassen kan ook, dan krijg je meteen een nieuw publiek IP.

Ik zit zelf op het ODF-netwerk van Odido (AON), dus niet op GPON/XGS-PON. Geen idee of dat verschil maakt, maar in mijn geval werkt het dus wel heel makkelijk om van IP te wisselen, in tegenstelling tot bij KPN.

Hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

Alle reacties

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:47
Bij KPN is dat niet mogelijk, al is het wel mogelijk maar niet via een weg wat je zelf kunt bewandelen als consument.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt overstappen op een bugdet provider (met CGNAT) en met de besparing een dedicated ip VPN nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vermoed dat CGNAT wel een dingetje gaat zijn qua IP bans (waar ik vermoed dat het hier over gaat). Je gooit nogal grote groepen onder de trein door die IPs te bannen. Wat weinig uitmaakt als het gaat over een Discord server met 50 man erop, maar ik ben benieuwd of Tweakers bijvoorbeeld op die manier hele groepen in één keer blokkeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40

lier

MikroTik nerd

Waarvoor heb je een ander IP adres nodig?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ViperXL75
Het is voor nu geen "noodzaak". Maar wel een fijne luxe wat ik bij ziggo had.
Hedendaags weet ik dat je bijvoorbeeld geDDoSed kan worden. En met een static IP kom je niet meer van af.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ViperXL75 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:03:
Hedendaags weet ik dat je bijvoorbeeld geDDoSed kan worden. En met een static IP kom je niet meer van af.
CGNAT lost dat probleem iig op ;)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij Cloudflare kun je toch gratis zo'n endpoint in de cloud hebben?

Dan hoef je je domeinnaam alleen aan je cloudflare-IP te hangen en dan vangt Cloudflare DDoS op.

Daarnaast, als je je verbinding bij Cloudflare deactiveert, komt al het traffic ook niet meer bij jouw uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40

lier

MikroTik nerd

Is dat een hypothetisch probleem of heb je daar wel eens mee te kampen gehad? Draai je bepaalde services waardoor je daar bang voor bent?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Als je bang bent voor een DDoS: wat is daar de aanleiding voor? Booters en/of DDoS groepen gaan niet zomaar residential ISP IP's willekeurig bestoken. Dus ofwel je bent bang voor iets waar je niet bang voor hoeft te zijn ofwel je draait iets waar dat een risico kan zijn.

In dat laatste geval: als je daar op regelmatige tot zeer regelmatige basis mee te maken krijgt, gaat er een moment komen dat de ISP je verbinding beëindigd. Best case scenario.

En nee, dat ga je niet kunnen voorkomen door IP"s te cyclen. Een partij als Ziggo houdt die data bij (moeten ze ook delen met NCTV).

Als je een legale dienst exposed die wat reuring kan veroorzaken: Cloudflare, BunnyCDN en dergelijken. Als het scriptkiddies met Minecraft servers zijn: gebruik een VPN.

Overigens kan een ISP prima hun abonees een ander IP toewijzen. Als die DDoS een eenmalig iets is, zonder dat jij daar schuld aan hebt krijg je in mijn ervaring van KPN een ander IP adres.

Maar dat is een ander verhaal als dat jij wel aannemelijk schuld hebt. Elke ISP heeft daar een clausule in de overeenkomst en/of algemene voorwaarden voor. Soms expliciet benoemd, soms in een artikel 5-achtig iets ("ontwrichting van het netwerk" ofzo).

[ Voor 22% gewijzigd door jurroen op 21-08-2025 21:40 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:24
Dan bel je de provider op dat je een probleem hebt. Lijkt mij iets voor hun om dit af te vangen, lukt ze dat niet dan wijzen ze je vast wel een ander ip toe?

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

bramassendorp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Dan bel je de provider op dat je een probleem hebt. Lijkt mij iets voor hun om dit af te vangen, lukt ze dat niet dan wijzen ze je vast wel een ander ip toe?
Ja dit. Zelf ook al een keer meegemaakt in mijn omgeving |:( Was stupiditeit van een puber. KPN stelde zich vrij coulant op, ik zou gewoon die klant nullrouten.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL75
hey Tweakers,

Verder het feit dat niemand een concrete naam benoemde van een ISP geeft mij ook een antwoord dat er eigenlijk geen glasvezel ISP in Nederland is waarbij je zelf van IP kan veranderen. Behalve Ziggo dan. Dan heb ik ook mijn antwoord gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:24
hey Tweakers,

Ik heb geen Ziggo, maar zolang dit niet in de voorwaarde staat van het contract dat je met ze bent aangegaan, zijn ze dit ook niet verplicht te blijven doen. Kan dus ook ieder moment weer veranderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Onskii
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-09 14:12
hey Tweakers,

Nou misschien ben ik ridder in nood, maar ik heb een concrete naam voor je denk ik. Bij Odido werkt het eigenlijk net zoals jij het van Ziggo gewend was. Ze gebruiken DHCP met een leasetijd van 15 minuten.
Dus als je router langer dan dat offline staat, krijg je bij het opnieuw verbinden gewoon een ander IP.

Ik zit zelf op het ODF-netwerk van Odido (AON), dus niet op GPON/XGS-PON. Geen idee of dat verschil maakt, maar in mijn geval werkt het dus wel heel makkelijk om van IP te wisselen, in tegenstelling tot bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL75
Onskii schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

ah…. jazekers. Thanks voor de antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:50
Ik heb gehoord dat Solcon ook nog gebruikmaakt van DHCP. Dus IP-adres te wijzigen met verandering MAC-adres of uit laten staan tot na het verstrijken van de IP-lease.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Accretion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:11:
Bij Cloudflare kun je toch gratis zo'n endpoint in de cloud hebben?

Dan hoef je je domeinnaam alleen aan je cloudflare-IP te hangen en dan vangt Cloudflare DDoS op.

Daarnaast, als je je verbinding bij Cloudflare deactiveert, komt al het traffic ook niet meer bij jouw uit.
Maar CloudFlare vangt het ook maar tot op zekere hoogte op, tenzij je betaalt uiteraard, maar dat is ook meer enterprise level beveiliging dan.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 25-08-2025 11:22 ]

Pagina: 1