Zonder omvormer je auto via thuisaccu opladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 15:10
Ik ben op zoek naar een goedkope DC lader om 's nachts mijn stroom uit mijn thuisaccu 48volt in mijn auto 400volt over te zetten. Ca 5kW is voldoende ik rijd mijn accu zelden helemaal leeg. En anders kan ik altijd nog met 11kW opladen aan mijn bestaande 3-fase laadpaal.

Echter alle DC laders zijn duur en vaak grote vermogens. En gaan vaak uit van wisselspanning.

Ik zoek eigenlijk zoiets. https://www.alibaba.com/p...6v-48v-1600406065856.html. Maar dan met een CCS stekker en de juiste communicatie protocollen

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Eerste vraag is of je batterij überhaupt 5 kW kan leveren, dat moet je zelf even bepalen. Dat zou namelijk betekenen dat er ruim 100A uit je accu komt.

Veel batterijen halen max 4 kW continu vermogen.

• tjib
100A / 5kW lukt wel.

De spanning in mijn straat is te hoog overdag dus ga overdag offgrid en heb flink accupakket voor 45 panelen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
Is omzetten naar 230V en dat aanbieden aan je laadpaal niet makkelijker?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Ja zeker makkelijker maar was gewoon benieuwd naar de mogelijkheden zonder twee keer verliezen omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
tjib schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:33:
Ja zeker makkelijker maar was gewoon benieuwd naar de mogelijkheden zonder twee keer verliezen omvormers
Zou dat echt een slok op een borrel schelen?
Enphase omvormers hebben een efficiency (op papier wellicht) van 97+%. Als je (wellicht hypothetisch) te dunne kabels hebt vanaf je PV panelen (dat is dan DC verlies), dan heb je daar ook verlies (omdat je omvormer dan eerder op 253V zit en afschakelt), maar dat verlies is weer lasiger te bepalen.

Je zult vast niet penny-wise denken. Ik ben benieuwd naar de gedachtengang er achter en het kosten baten/plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Mijn huidige laadpaal heeft geen voorziening voor slim zonne laden of met accu.

Het is een https://ecotap.nl/wp-cont...-Wallcharger-specs-NL.pdf

Nu ik een accu neem wil ik een slimme laadpaal. Dus dacht dan moet het van accu naar accu. Dus heb ik alleen maar een spanningsregelaar nodig dit van 48volt > 400volt maak. En zag dat dat niet zo duur is.

Dus dacht wellicht is hier wel iets voor... En er is nog leasebudget van onze auto van de zaak over dus was een beetje aan het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zich geen slecht idee, ben bang dat je het stukje "Maar dan met een CCS stekker en de juiste communicatie protocollen" zelf zal moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is niet zo simpel als "juiste stekker en juist protocollen". Bij DC laden doet de externe lader alles. Dus die regels de stroom en spanning. Dus het is en blijft een complex apparaat.

Daarnaast denk ik dat de markt erg klein hiervoor is, dus twijfel of iemand het werkelijk maakt.
Pagina: 1