Airco voor koelen en verwarmen [Beneden + zolder]

Pagina: 1
Acties:

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:08
Na veel wikken en wegen hier ook besloten dat er 2 airco's moeten komen. Voor de zolder is dit met name om te koelen. In de zomer wordt het daar 27/28 graden en dat is toch iets teveel voor een studerend kind.

Daarnaast willen we de woonkamer gaan koelen en verwarmen. Met name verwarmen is belangrijk omdat gasverbruik te hoog is. Er ligt vloerverwarming, maar deze ligt zo diep dat het minimaal 5-6 uur duurt voordat het warm wordt. Daarbij zijn wij eigenlijk alleen tussen 7.00 - 8.00 uur en dan rond 17.00 uur - 20.00 uur. Na 20.00 uur gaat kachel altijd uit, want blijft nog prima warm tot 23.00 uur.

Maar dan staat de vloerverwarming dus hele dag aan voor het verwarmen van de vloer, maar niet omdat we thuis zijn. Je kunt niet even snel de huiskamer opwarmen. En boven verwarmen we nooit.

Nu is een airco die kan verwarmen dus zeker een oplossing om te kunnen besparen lijkt mij. Ik loop alleen beetje vast met de berekening wat ik nodig heb.

Benedenverdieping / woonkamer 50m2 / 2,40 hoog / 40 watt/m3? = 4.8 kW dus 5 kW airco?
Zolder 20 m2 / 2,40 hoog gemiddeld? / 40 watt/m3? = 1.92 kw - dus 2,5 kW airco of toch 3,5?

Dus dan zou ik met een 5kW beneden en 2,5 kW boven genoeg hebben toch? Beneden is dan nog belangrijk dat COP verwarmen hoog is. Voorkeur gaat denk ik uit naar Daikin of MHI. Maar wellicht is LG ook een optie.

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Niet vreemd dat je gasverbruik zo hoog is aangezien je ‘s avonds je kachel uit zet. Met zo’n trage vloerverwarming bespaar je juist door het huis dag en nacht op eenzelfde temp te houden. (Heb zelf ook vloerverwarming onder zware tegels die er 5 uur over doet om op temperatuur te komen).

Wat betreft de airco: bereid je voor op een totaal ander soort warmte.
Ik heb hier 2x 5,3kW in de woonkamer hangen. Koelen gaat perfect, maar waar in de winter de vloerverwarming je huis langzaam en behaaglijk opwarmt (lekker warme vloer, gelijkmatige straling), blaast een airco warme lucht. Dat kan zeker snel zorgen dat het wat aangenamer voelt, maar je vloer blijft koud. Daardoor mis je dat comfortgevoel dat je gewend bent van de vloerverwarming. Je kamer kan dus wel 21 graden zijn, maar tóch frisser aanvoelen.

Geen antwoord op je vraag maar wel iets waar ik tegenaan liep. :)

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-08 16:24
Ter aanvulling op @Wootism; je warmt minder massa op met een airco wat betekend dat het ook heel snel weer afkoelt wanneer die uitstaat. Dat voel je als de airco moet ontdooien in de winter als het vriest. Of dat een dealbreaker is, is persoonlijk, ik kan er zelf prima mee leven (we zitten toch vaak onder een dekentje in de winter).

Desalniettemin is er nog steeds wat te zeggen voor een airco. Sowieso het koelen is fijn, zeker nu de zomers steeds warmer worden. En verwarmen kan ook nog steeds prima, misschien iets minder comfortabel als het echt vriest (wat steeds minder voorkomt).

Wij hebben 2 MHI SRK25ZS-WF units voor 2 kamers van ~25 m2 beneden van, ieder is 2.5 kW. Op zolder hangt er ook eentje van 2.5 kW. Deze 3 zitten op een SCM60ZS-W buiten unit. Dit werkt perfect voor ons huis. Er wordt niet gependeld (aan en uit gaan) in de winter en hij kan het goed warm houden, ook als het vriest (met af en toe een defrost).

Overigens ligt het ook een beetje aan de isolatie van je huis. Als slechte isolatie hebt kan dit anders zijn. Andersom als je huis heel goed is geïsoleerd is 5kW voor beneden misschien wat veel. Ons huis is gemiddeld geïsoleerd ter vergelijking.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:08
Wootism schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:41:
Niet vreemd dat je gasverbruik zo hoog is aangezien je ‘s avonds je kachel uit zet. Met zo’n trage vloerverwarming bespaar je juist door het huis dag en nacht op eenzelfde temp te houden. (Heb zelf ook vloerverwarming onder zware tegels die er 5 uur over doet om op temperatuur te komen).
Hier staat thermostaat in winter op 19 graden en na 20.00 uur gaat deze naar 17 graden. Scheelt enorm in gasverbruik t.o.v. continu op 19 graden. Dat is een hardnekkig fabel dat continu goedkoper/zuiniger zou zijn.

Probleem is dat vloerwarming erg diep ligt. Huidige tegels zijn 2,5 cm dik en daaronder ligt nog een tegelvloer. Dus 5-6 cm zeker wel. Als niet dieper is. Daarnaast is systeem dat al zeker 25 jaar er ligt dus zal verre van optimaal zijn. Dus dat duurt gewoon veel te lang. En je stookt voor niemand die thuis is.

Dat airco andere warmte is ben ik me bewust. Maar daar heb ik geen moeite mee. Daarnaast hebben we ook nog een gashaard die eventueel aangezet kan worden voor warmte in de woonkamer. Maar die verbruikt 1,5m3 gas per uur.
Soepstengel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:57:
Overigens ligt het ook een beetje aan de isolatie van je huis. Als slechte isolatie hebt kan dit anders zijn. Andersom als je huis heel goed is geïsoleerd is 5kW voor beneden misschien wat veel. Ons huis is gemiddeld geïsoleerd ter vergelijking.
Huis is redelijk geïsoleerd op dit moment. Vloerisolatie en muurisolatie. Ramen beneden zijn nog wel oud dubbelglas, maar dat staat ook op de nominatie vervangen te worden op korte termijn.

Zomer koelen is ook wel fijn. Heb ook nog ruim 1200 kWh over op zonnepanelen die na 2026 toch niks meer opleveren. Dan kan ik ze beter om te koelen gebruiken. Twijfel of 3,5 kW voor beneden genoeg gaat zijn om te verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Highfive95 op 21-08-2025 16:22 ]