• dit_ben_ik
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 25-08 19:26
Hi,

Vanaf 1 oktober gaan we met het gezin verhuizen naar een huis uit 1960. Het is een tussenwoning met een voortuin gelegen op het westen. De huidige bewoner heeft alle ramen voorzien van kunststofkozijnen en HR++ glas en het dak geïsoleerd. Zelf gaan we de vloer uitbreken tot op het zand (geen kruipruimte) en voorzien van isolatie en vloerverwarming alsmede de spouwmuren isoleren. We zijn een gezin van 6 personen en het huis heeft 5 slaapkamers en een kantoor.

Situatie van boven naar beneden:
zolder: 1 slaapkamer (tevens locatie van huidige Cv-ketel)
2e verdieping: 2 slaapkamers (voorzien van radiator) en 1 badkamer (voorzien van elektrische radiator
1e verdieping: 2 slaapkamers (voorzien van radiator), kantoortje (voorzien van radiator) en 1 badkamer (voorzien van elektrische radiator
Begane grond: woonkamer en eetkeuken (voorzien van vloerverwarming)

De huidige ketel is 14 jaar oud en in principe zijn we wel bereid deze te vervangen. De zolder is voorzien van een schuin dak aan 2 kanten en een dakkapel op de oost-zijde. Het dak op het westen is helemaal kaal dus geen zonnepaneel of dakraam te bekennen. Koken willen we op gas blijven doen dus van het gas af stappen zit er voorlopig niet in, heel mooi gasfornuis overigens ;)
Verder zijn we allemaal fan van airco's, de planning is om 2 multi-split installaties aan te leggen en iedere buiten unit te voorzien van 3 of 4 binnen units. Om het geheel af te maken wordt de mechanische ventilatie een WTW met bypass.

Nu is de vraag wat we gaan doen met de huidige CV-ketel. In eerste instantie dacht ik eraan om een zonneboiler te laten installeren en zo in de zomer het tapwater "gratis" te verwarmen. Voor de airco's dan een 8-tal zonnepanelen waarvan 2 op het oosten zodat de kosten van terug leveren tot een minimum gereduceerd worden. Maar nu twijfel ik toch ook en kom er niet uit in de afweging met een hybride warmtepomp. Een hogere aanschafprijs is in principe geen probleem (kan uit het bouwdepot) dus het gaat dan puur om de terugverdientijd en de winst die daarna behaalt kan worden. De hybride warmtepomp hoeft niet te kunnen koelen, daar is de airco al voor en eventueel de bypass op de WTW.

Voordat ik een zonneboiler paneel of 2 op mijn dak leg dus de vraag even hier. Want wellicht is helemaal vol leggen met elektrische zonnepanelen dan wel een betere optie. Zelf schat ik de ruimte in voor 12 a 13 zonnepanelen op het westen en 2 of 3 op het oosten. Het valt ook niet mee om hybride warmtepompen te vergelijken, iedere installateur werkt met hun eigen merk(en) en dat is toevalligerwijs ook meteen het beste merk. |:(

Iemand een advies voor zonneboiler (zo ja, welke) of hybride warmtepomp (zo ja, welke) en wat te doen met de huidige ketel?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zonnepanelen op het dak en een all electric warmtepomp voor de vloerverwarming, oude ketel behouden voor warmwater want je wilt toch het gas behouden voor het prachtige fornuis.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
Simpel: altijd warmtepomp ofwel nooit zonneboiler.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
PV + warmtepomp boiler heeft vergelijkbaar rendement zon-warmwater, en voor de winter voldoet zonneboiler niet, dus heb je alsnog een extra investering nodig.

Zonneboiler spul is errrrruuug duur, PV niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.