verstek glaslatten verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
Even een sanitycheck of ik niet een eenvoudige manier over het hoofd zie zonder zaken te moeten breken.
Op zolder zitten twee deurkozijnen met twee ruitpanelen ernaast.
Aan de ene kant 2 weken terug al alles geschuurd, gegrond en gelakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlDCqxzxlhZeayJUlQNzZ3frq70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIoelSaBWZ3XE4PlYKGAMZRQ.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de overzijde van de overloop zit hetzelfde kozijn, alleen kwam ik er pas met gronden achter dat het aan twee kanten beglaasd is. Logischerwijs haal ik aan 1 kant de ruiten eruit zodat het precies zo uit ziet als aan de overkant. Maar in het geval dat ik spijt krijg en de ruitjes wil terugplaatsen; hoe red ik mijn glaslatten?
Het zijn meranti vriekante latten van 15x15 mm (best dik dus) maar in verstek gezaagd.
De lange zijden zitten met 3 spijkers in het kozijn; de korte zijde met 1 in het midden.
Vanwege het verstek en de dikte, kan ik maar zover gaan voordat de lat zal knappen, maar is geen geval ver genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl3NvmvrgaEm1Q5hmWkXK6zH-0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9XACxd7BlooCLUZXknNjdzf.jpg?f=fotoalbum_large
Is er behalve breken een manier om de latten eruit te krijgen? is er een methode om de nagel weer uit de lat te krijgen bijv? Ik kan in het midden van de lange latten ca 2 cm naar buien komen. Maar boven en onderin (waar de andere twee nagels zitten) maar een een mm of 6.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 21-08-2025 13:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbKP32NH_DuLpJ-FMchGX3WtkOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIrOjsskCGAFMFiBrhI3ifYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ah. Flink op spanning gezet en dan een platte schroevendraaier achter de nagel . Lat terug drukken. Daarna met de tang eruit.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 08:35
  1. Glaslat opwippen
  2. kijken waar de nagels zitten
  3. Puntbektang gebruiken om de nagel te pakken en de tang in de kier zetten tussen glaslat en kozijn (tang strak tegen het kozijn aan)
  4. Glaslat terug laten veren en hopen dat de kop van de nagel aan de zichtkant van de glaslat wordt
  5. Met een tang vervolgens de nagel vastpakken en verwijderen
Ja intensief klusje, maar een van de weinige manieren om je glaslaten niet te slopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
SniperGuy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:30:
  1. Glaslat opwippen
  2. kijken waar de nagels zitten
  3. Puntbektang gebruiken om de nagel te pakken en de tang in de kier zetten tussen glaslat en kozijn (tang strak tegen het kozijn aan)
  4. Glaslat terug laten veren en hopen dat de kop van de nagel aan de zichtkant van de glaslat wordt
  5. Met een tang vervolgens de nagel vastpakken en verwijderen
Ja intensief klusje, maar een van de weinige manieren om je glaslaten niet te slopen
thx

Het was intussen al gelukt zoals in de post boven je.
Zodra de eerste lange lat er uit is, was de rest redelijk eenvoudig eruit te trekken.