Nieuwe groep voor warmtepomp, ben ik nou gek of..?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De situatie: we laten binnenkort een warmtepomp installeren (Weheat Flint). Deze verbruikt volgens de fabrikant max 10A. Ik heb met ze gemaild en volgens hen dekt dat zowel het gebruik bij vollast als het piekgebruik af. Volgens Youtuber KetelKlets (die ook zo'n ding heeft) staat er op zijn unit zelfs 9A en geeft de engineer die hem heeft ontworpen zelfs aan dat het vermogen vrijwel niet boven de 8A uit komt. Kortom, 10A lijkt me al een ruime marge.

Vorig jaar hebben we een airco in de slaapkamer laten installeren. Speciaal hiervoor door een installateur een nieuwe groep laten aanleggen. Volgens de installateur was dit niet nodig omdat het typische verbruik maar op 300-400 watt ligt. Hij zit met een stekker aangesloten, dus ik kan dat zelf meten, en dit klopt inderdaad. Bij maximaal verwarmen stijgt het soms naar de 500-600 watt en ik heb één keer een korte piek van 1200 watt gemeten.

Nu wil ik dus graag de warmtepomp op die nieuwe aircogroep laten aansluiten. Volgens mij moet dat prima kunnen. Het typische verbruik van wp + airco samen zal op zo'n 10A liggen. Het piekverbruik op 15.2A. Volgens mij valt dat ruim binnen de marges voor continu verbruik op een groep en ook ruim binnen de marges voor piek verbruik/overbelasting. :*)

In de praktijk zullen ze bovendien nooit tegelijkertijd aan staan, omdat we de airco alleen in de zomer gebruiken. Het enige scenario wat ik kan bedenken is als het -20 graden vriest en de airco moet bijverwarmen omdat de warmtepomp het alleen niet trekt. Mocht er dan toch overbelasting optreden en de groep schakelt uit dan kan ik altijd nog de airco vervangen door een straalkacheltje o.i.d. vanuit een andere groep. ;)

Nou wil onze vaste elektricien hier niet aan meewerken. Hij zegt dat een verbruiker boven 1500 VA altijd op een aparte groep moet. Omdat onze kast vol zit (de extra airco groep is d.m.v. een los kastje geplaatst) betekent dit dan automatisch een nieuwe groepenkast. Maar dan zit je tegen 1000-1250 euro aan te kijken en dat is het me i.c.m. de kosten van de warmtepomp zelf gewoon niet waard. :'(

Ik heb het idee dat mijn redenering gewoon klopt en er geen reden is voor een nieuwe groep/groepenkast. Maar misschien zie ik iets over het hoofd of heeft iemand nog een goed idee? :?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Airco bijplaatsen met aftakblokje op een bestaande groep dan heb je die vrij voor de warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 21-08-2025 12:34 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Andere elektricien zoeken. Hoewel ik hem gelijk geef dat je dit niet moet willen (de NEN adviseert ook tegen wat jij wilt, maar verbiedt het niet) zijn de kosten die hij rekent veel te hoog. Hoe ziet je groepenkast eruit?

Als ik bij Elektramat een groepenkast inkoop (3 fase) met 12 groepen, 3 aardlekschakelaars dan kost dat op basis van ABB 376,26 inclusief BTW. Groepenkast veranderen is een klusje van 2, hooguit 3 uurtjes. Uurtarief van 178 euro. Belachelijk.

Overigens kan je ook gewoon een kastje naast je bestaande meterkast laten plaatsen met een of meerdere groepen. Is niet de mooiste oplossing maar zeer kosten effectief. Die worden vaak gebruikt als er zonnepanelen geplaatst worden of een laadpaal en er is geen ruimte meer in de meterkast. Kan ook prima voor een warmtepomp.

[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 21-08-2025 12:47 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:55
Bij een piekverbruik van meer van 2000 watt eigen groep.

https://www.electraenzo.nl/nen-normen-en-de-groepenkast/

Staat gewoon zo in de normering.
Heel goed dat de elektricien er niet aan mee wil werken, kan hij alleen maar problemen mee krijgen.

Sluit gewoon aan volgens de normering ook fijn als je straks je huis verkoopt, kan je dat ook gewoon zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@joke_name Dat is al weer even geschrapt :)

Je zou hem dus kunnen vragen het huidige stopcontact groep naar een random andere groep te verhuizen. Dan heb je de automaat vrij voor de nieuwe WP. En zodra hij weg is verhuis je hem weer terug samen met de WP :+

[ Voor 70% gewijzigd door Septillion op 21-08-2025 13:14 ]

• jawaligt
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:33:
Airco bijplaatsen met aftakblokje op een bestaande groep dan heb je die vrij voor de warmtepomp.
Aja dat zou kunnen, dank voor de suggestie. Nou is het probleem wel dat verder alles boven al op één groep zit. Grootverbruiker op die groep eigenlijk alleen de wasmachine (nominaal 2300 W, weet niet wat hij in de praktijk pakt). Dus dan zou ik misschien op moeten passen met wat ik allemaal tegelijk aanzet boven.

Eigenlijk vind ik het heel krom omdat ik weet dat de WP en airco samen op een groep kunnen (zeker omdat ze dus nooit tegelijk aan zullen staan), terwijl de airco toevoegen aan een groep met een onvoorspelbare belasting juist onzekerder is.

• jawaligt
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:45:
Andere elektricien zoeken. Hoewel ik hem gelijk geef dat je dit niet moet willen (de NEN adviseert ook tegen wat jij wilt, maar verbiedt het niet) zijn de kosten die hij rekent veel te hoog. Hoe ziet je groepenkast eruit?

Als ik bij Elektramat een groepenkast inkoop (3 fase) met 12 groepen, 3 aardlekschakelaars dan kost dat op basis van ABB 376,26 inclusief BTW. Groepenkast veranderen is een klusje van 2, hooguit 3 uurtjes. Uurtarief van 178 euro. Belachelijk.

Overigens kan je ook gewoon een kastje naast je bestaande meterkast laten plaatsen met een of meerdere groepen. Is niet de mooiste oplossing maar zeer kosten effectief. Die worden vaak gebruikt als er zonnepanelen geplaatst worden of een laadpaal en er is geen ruimte meer in de meterkast. Kan ook prima voor een warmtepomp.
Even denken: we hebben 7 groepen, waarvan de laatste (voor de airco) dmv een Hager kastje is bijgeplaatst (dit is een alamat). Wil je een foto?

Klopt het dan er dan geen extra losse kastjes meer bij kunnen?

Ik had obv eerder werk het idee dat deze elektricien juist goedkoop is. Maar weet niet of dat klopt. We hebben vorig jaar 210 betaald voor de nieuwe groep + installeren wcd in de slaapkamer. Daar zaten onderzoekskosten bij.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jawaligt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Even denken: we hebben 7 groepen, waarvan de laatste (voor de airco) dmv een Hager kastje is bijgeplaatst (dit is een alamat). Wil je een foto?
Graag :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jawaligt
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:09:
@joke_name Dat is al weer even geschrapt :)

Je zou hem dus kunnen vragen het huidige stopcontact groep naar een random andere groep te verhuizen. Dan heb je de automaat vrij voor de nieuwe WP. En zodra hij weg is verhuis je hem weer terug samen met de WP :+
Kijk dit vind ik interessant. Als het een advies is en geen harde regel zou het imo prima moeten kunnen in mijn situatie.

Zelf achteraf stopcontacten gaan verhuizen vind ik een minder strak plan, ook vanwege verzekeringen enzo.

Wel zou ik de airco tijdelijk op een ander stopcontact kunnen aansluiten. En dan later in de praktijk testen of het samen op één groep kan.

Mijn probleem is ook dat ik de risico's/nadelen gewoon niet zie. Die airco groep zit netjes met mooie nieuwe bekabeling (ook nog opbouw, dus goed toegankelijk) en een Hager alamat aangesloten. Als de groep onverhoopt een keer overbelast raakt schakelt hij gewoon af en weten we ook waar we aan toe zijn, toch?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
jawaligt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:15:
[...]
Eigenlijk vind ik het heel krom omdat ik weet dat de WP en airco samen op een groep kunnen (zeker omdat ze dus nooit tegelijk aan zullen staan), terwijl de airco toevoegen aan een groep met een onvoorspelbare belasting juist onzekerder is.
Mijn warmtepomp en airco staan samen aan in de zomer als de WP warmwater maakt en in de winter als de airco verwarmt. Je geeft als aan dat het tweede scenario bij jou ook kan gebeuren. En zelfs als het bij jou niet gebeurt, zegt dat nog niet alles over de toekomstige koper van jouw huis. Maar ik zou zelf de airco zeker bij een andere groep zetten (hoewel ik liever een extra groep zou plaatsen als dat kan). Bovenstaande is afhankelijk van je nationale regelgeving, want BE is strenger dan NL

When life gives you lemons, start a battery factory

• jawaligt
  • Niet online
Hierbij. Laat maar even weten of deze foto duidelijk genoeg is. Ik heb de EAN en zegelnummers even afgedekt voor privacy.

Ik weet dat een hoofdschakelaar ontbreekt, twee kabels niet in een pvc leiding zitten en dat de mantel van een van de groepenkabels niet netjes doorloopt tot in de kast. Snap overigens niet dat de vorige bewoners daarmee akkoord zijn gegaan. Tenzij ze het zelf aangelegd hebben..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g13nVqnzt4IU3DwrotDY1JBXnmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4WaisshlN7vW5Kj1hglcgg5.jpg?f=fotoalbum_large

• jawaligt
  • Niet online
KabouterSuper schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:47:
[...]

Mijn warmtepomp en airco staan samen aan in de zomer als de WP warmwater maakt en in de winter als de airco verwarmt. Je geeft als aan dat het tweede scenario bij jou ook kan gebeuren. En zelfs als het bij jou niet gebeurt, zegt dat nog niet alles over de toekomstige koper van jouw huis. Maar ik zou zelf de airco zeker bij een andere groep zetten (hoewel ik liever een extra groep zou plaatsen als dat kan). Bovenstaande is afhankelijk van je nationale regelgeving, want BE is strenger dan NL
Het gaat bij ons vooralsnog om een hybride oplossing waarbij de WP geen warm tapwater maakt. Mochten we op termijn een elektrische boiler erbij nemen dan ga ik er van uit dat daarvoor wel een extra groep nodig is.

Ik zie dus alleen een scenario voor me bij extreem strenge winters waarbij de temperatuur meerdere dagen onder de -10 zakt en de WP+CV het samen niet redden. Maar mocht de groep overbelast raken kan ik alsnog de airco (tijdelijk) op een andere groep aansluiten (er zit gewoon een stekker aan). Of helemaal niet gebruiken. Ik heb ook nog een IR paneeltje staan en een olieradiator.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
Mocht je de ruimte in de meterkast hebben, en het budget zou ik het zeker doen!
het is ten eerste veilig, bij kortsluiting valt of je ketel niet uit, of juist die als enige.
Bij onderhoud houd je gewoon je airco.
kans is ook kleiner voor overbelasting van de kabel en groep.

kort om, gewoon doen! ik zou het zelf zeker doen ook al kost het me en grotere meterkast.

PS leuk printje op de muur :P

--
Edit,
misschien ook een moment om je meterkast glad te trekken, groepje er buiten er binnen zetten en overal de zelfde automaat.

[ Voor 14% gewijzigd door maubaan op 21-08-2025 14:02 ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
Vorig jaar gaf onze elektricien aan dat die er uit was gesloopt, maar die regel komt dus wel weer terug,

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van
te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met
een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen. Grens 2 kVA komt
weer terug

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
maubaan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:01:
Mocht je de ruimte in de meterkast hebben, en het budget zou ik het zeker doen!
het is ten eerste veilig, bij kortsluiting valt of je ketel niet uit, of juist die als enige.
Bij onderhoud houd je gewoon je airco.
kans is ook kleiner voor overbelasting van de kabel en groep.

kort om, gewoon doen! ik zou het zelf zeker doen ook al kost het me en grotere meterkast.
Maar ik snap nog steeds niet waarom je dit zou doen? Behalve natuurlijk als je zegt dat je eigenlijk toch je meterkast wilde upgraden voor bijvoorbeeld ook een elektrische auto.

Hoe vaak heb jij kortsluiting? En hoeveel maakt het dan uit dat die airco erop zit? Zit de kortsluiting in de airco, dan trek je die eruit, en werkt de warmtepomp weer. Zit de kortsluiting in de warmtepomp, tja dan is enige voordeel dat als de airco in een andere groep zit dat die nog wat kan verwarmen. Maar dat wordt wel een verrekte dure verwarming als daarvoor je hele nieuwe meterkast laat aanleggen. En anders leg je even een verlengsnoer neer.

En als die 400W van de airco (dus een ~2A) zorgt voor overbelasting in zijn situatie, dan moet je misschien blij zijn dat je er op die manier achter komt, want dan is er al iets mis.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
het is een eigen keuze, maar het is duidelijk veiliger als je het wel doet.
net wat jij zegt wat als..

wat als je airco in storing schiet, maximaal gaat koelen maar je warmtepomp ook aan staat en flink aan het verbruiken is. je kabel kan dan mogelijk smelten of nog erger je automaat.

bij 1 zekering is dit minder of zelfs niet aanwezig omdat de kabel + de automaat is berekend op maximaal gebruik van 1 zn apparaat.

opnieuw je eigen keuze. aan het einde van de dag zal het ook meerwaarde uitstralen voor je huis mocht je het verkopen. (IE volledig uitgeruste meterkast)

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
maubaan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:13:
het is een eigen keuze, maar het is duidelijk veiliger als je het wel doet.
net wat jij zegt wat als..

wat als je airco in storing schiet, maximaal gaat koelen maar je warmtepomp ook aan staat en flink aan het verbruiken is. je kabel kan dan mogelijk smelten of nog erger je automaat.
Je kabel gaat smelten? een 2.5mm kan minimaal 20a aan, dus een kabel gaat niet zomaar smelten.... en een automaat ook niet aangezien deze bij 16a eruit springt.

enige wat kan is dat je slechte lassen/aansluitingen hebt, die kunnen gevaar opleveren.

• Septillion

Septillion

jawaligt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:37:
Zelf achteraf stopcontacten gaan verhuizen vind ik een minder strak plan, ook vanwege verzekeringen enzo.
Dat is geen punt hoor, je mag het gewoon aanpassen. Zie hier meer gebeun (door de vakmensen) langs komen. En zoals gezegd, dit is gewoon toegestaan.
Wel zou ik de airco tijdelijk op een ander stopcontact kunnen aansluiten. En dan later in de praktijk testen of het samen op één groep kan.
Proberen? Dat gaat prima :)
Mijn probleem is ook dat ik de risico's/nadelen gewoon niet zie.
Het gaat om zo weinig vermogen en ook nog eens om gewoon iets dat ook (semi) vast staat. Dus risico is 0,0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

maubaan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:13:
Dat kan dus nooit. Daar is nu de hele beveiliging voor, dat als het onverhoopt, om wat voor reden ook, er wel kortsluiting of overbelasting plaats vind, dat de automaat ingrijpt en de daarmee de installatie beveiligd. Primaire doel van je beveiliging is de installatie beveiligen tegen elke situatie.

Alleen als de beveiliging faalt heb je een probleem, maar daarvoor maakt het niet uit of er een airco op zit of je stopcontact in de woonkamer. Hager is gewoon kwaliteitsspul dus die kans is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein.

• jawaligt
  • Niet online
Ik lees dat een B16 automaat ook pas na een paar uur uitschakelt als je hem overbelast tussen de 3680 en 4158 watt. Blijkbaar is dat allemaal veilig.

Niet dat ik daar in de praktijk van afhankelijk zou willen zijn overigens. Ik vind het een prettig idee als het piekvermogen onder de 16A blijft.

Maar zoals Sissors schrijft: het is allemaal al duur genoeg. Voor de WP moeten we al ruim 4k aftikken (6k zonder subsidie), als daar nog 1k bijkomt voor een nieuwe groepenkast vind ik het niet meer zo interessant.

En dat allemaal vanwege een regel die, zoals ik het begrijp, niet meer in de nieuwste NEN1010 staat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Oef, zie nu de foto. Als we het over zorgen hebben dan vallen me meerdere dingen veeeeeeeel meer op:
Dat is niet de nieuwste installatie meer. Zeker je aardlekschakelaars die volgens mij nog type AC zijn... Zijn natuurlijk wel maandelijks getest? :+

Zo te zien konden de zonnepaneelboeren niet even de kabel netjes monteren? Blote draden is een no-no.

Ik zie een 20A automaat voor PV en wat zo te zien een 1-fase kast is... Dus je heb 60A tot je beschikking maar de aarlekschakelaars hebben maar een rating van 40A...

En ow, helaas alleen Hager kastje. Dit zijn de spanningsafhankelijk aardlekautomaten die dus niet mogen...

En ja, je mag best even meer gebruiken. Bij elke stroom warmt een kabel op. Hoe meer stroom, hoe meer de kabel opwarmt. Maar net als je waterkoker, ook al gooi je er veel vermogen tegenaan, het water is niet instantaan aan de kook. Dus je automaat kan best even pieken aan en de automaat is gemaakt om dat te matchen. En met de twee devices zit je dus makkelijk onder de 16A. Veel makkelijker dan bijvoorbeeld de groep van je keuken waar je misschien onbewust de waterkoker aan zet maar ook de stofzuiger...

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

Volgens mij is dat kleine Hager kastje geschikt voor 2 groepen. Waarom koop je geen aardlekautomaat (Aardlekautomaat B16 1P+N 30mA), die plaats je die erbij en je bent klaar?
Septillion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:37:
En ow, helaas alleen Hager kastje. Dit zijn de spanningsafhankelijk aardlekautomaten die dus niet mogen...
Ja, van die EMat (en spanningsafhankelijke alamats in het algemeen) ben ik ook geen fan, maar voor zover ik weet zijn ze niet verboden.

[ Voor 51% gewijzigd door Glewellyn op 21-08-2025 14:41 ]

*zucht*

• jawaligt
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:37:
Oef, zie nu de foto. Als we het over zorgen hebben dan vallen me meerdere dingen veeeeeeeel meer op:
Dat is niet de nieuwste installatie meer. Zeker je aardlekschakelaars die volgens mij nog type AC zijn... Zijn natuurlijk wel maandelijks getest? :+

Zo te zien konden de zonnepaneelboeren niet even de kabel netjes monteren? Blote draden is een no-no.
blote draden

Ik zie een 20A automaat voor PV en wat zo te zien een 1-fase kast is... Dus je heb 60A tot je beschikking maar de aarlekschakelaars hebben maar een rating van 40A...

En ja, je mag best even meer gebruiken. Bij elke stroom warmt een kabel op. Hoe meer stroom, hoe meer de kabel opwarmt. Maar net als je waterkoker, ook al gooi je er veel vermogen tegenaan, het water is niet instantaan aan de kook. Dus je automaat kan best even pieken aan en de automaat is gemaakt om dat te matchen. En met de twee devices zit je dus makkelijk onder de 16A. Veel makkelijker dan bijvoorbeeld de groep van je keuken waar je misschien onbewust de waterkoker aan zet maar ook de stofzuiger...
Fijn dat je meekijkt.

Op die twee aardleks staat F362. Heb ze net even getest (ook de andere twee nieuwere) en ze doen het allemaal. Niet dat dat alles zegt natuurlijk.

Inderdaad zit er een B20 op de PV zie ik. Heel raar, omdat we een 2275 Wp systeem hebben. Dan zou B16 toch prima moeten zijn. Kan iemand dat uitleggen?

Ik dacht dat die draad zonder mantel pv was, maar inmiddels denk ik dat hij naar de vaatwasser in de keuken gaat. Gezien hoe het allemaal loopt (in de keuken een plastic kabelgoot aan het plafond ipv gebeugeld) is mijn theorie dat de vorige bewoners dit zelf hebben aangesloten.

Haha ik zie het nu inderdaad, Hager kastje met Emat automaat. Nou tot zover mijn stoere praat over Hager. O-)

We hebben inderdaad één fase, 35A. Volgens de elektricien kan het qua gelijktijdig gebruik gewoon en hebben we geen 3 fasen nodig.

Ik denk inderdaad ook dat de kans op overbelasting op de "algemene" groep boven waar ook de wasmachine op zit groter is dan als ik de WP en airco samen op de nieuwe groep zet.

[ Voor 8% gewijzigd door jawaligt op 21-08-2025 15:03 ]

• jawaligt
  • Niet online
Glewellyn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:38:
Volgens mij is dat kleine Hager kastje geschikt voor 2 groepen. Waarom koop je geen aardlekautomaat (Aardlekautomaat B16 1P+N 30mA), die plaats je die erbij en je bent klaar?

[...]

Ja, van die EMat (en spanningsafhankelijke alamats in het algemeen) ben ik ook geen fan, maar voor zover ik weet zijn ze niet verboden.
Oh er kan dus gewoon een alamat naast in dat Hager kastje? Dan heb ik helemaal het gevoel dat mijn elektricien er meerwerk uit probeert te slepen.

Misschien maar iemand anders zoeken om dat te doen dan. Er moet toch al een kabel getrokken worden. En dan vragen dat de nieuwe alamat spanningsonafhankelijk is. (Hoe) kan ik dat zelf herkennen?

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

jawaligt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Oh er kan dus gewoon een alamat naast in dat Hager kastje? Dan heb ik helemaal het gevoel dat mijn elektricien er meerwerk uit probeert te slepen.

Misschien maar iemand anders zoeken om dat te doen dan. Er moet toch al een kabel getrokken worden. En dan vragen dat de nieuwe alamat spanningsonafhankelijk is. (Hoe) kan ik dat zelf herkennen?
Dat moet je opzoeken op in de documentatie van de leverancier. Omdat je al veel ABB automaten hebt zou ik kijken naar de ABB 2CSR255163R1165.

Wat je ook koopt, let erop dat je maar ruimte hebt voor een smalle module. De merken waarvan ik weet dat ze 1-unit brede alamats hebben zijn ABB, EMAT en Siemens.

[ Voor 11% gewijzigd door Glewellyn op 21-08-2025 15:28 ]

*zucht*

• Septillion

Septillion

jawaligt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:53:
Op die twee aardleks staat F362. Heb ze net even getest (ook de andere twee nieuwere) en ze doen het allemaal. Niet dat dat alles zegt natuurlijk.
Als ze Type AC zijn zou ik ze vervangen. kan je dus gelijk 63A's pakken. Type AC kunnen door de war raken door de vele schakelende voedingen in huis tegenwoordig.
Inderdaad zit er een B20 op de PV zie ik. Heel raar, omdat we een 2275 Wp systeem hebben. Dan zou B16 toch prima moeten zijn. Kan iemand dat uitleggen?
Die had hij in de bus liggen :X
Ik dacht dat die draad zonder mantel pv was, maar inmiddels denk ik dat hij naar de vaatwasser in de keuken gaat. Gezien hoe het allemaal loopt (in de keuken een plastic kabelgoot aan het plafond ipv gebeugeld) is mijn theorie dat de vorige bewoners dit zelf hebben aangesloten.
Ik zet mijn geld nog steeds in op PV. Typische kabel die ze daarvoor gebruiken en gaat de kast in ter hoogte van de PV groep. Haal de kap er maar eens af :)
We hebben inderdaad één fase, 35A. Volgens de elektricien kan het qua gelijktijdig gebruik gewoon en hebben we geen 3 fasen nodig.
Mja, zo met de kookplaat en de warmtepomp gaat het altijd wel hard. Zal natuurlijk lang wel goed gaan, zeker met PV. Maar extra capaciteit van 3-fase begint wel fijn te worden.
Ik denk inderdaad ook dat de kans op overbelasting op de "algemene" groep boven waar ook de wasmachine op zit groter is dan als ik de WP en airco samen op de nieuwe groep zet.
En dus de overbelasting van de aardlekschakelaars.

Maar snap überhaupt niet waarom het kastje erbij gezet is. Boven nog 1 unit vrij, onder denk ik nog 4 (tenzij er wat onder die grijze plaat verstopt zit).

• jawaligt
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Als ze Type AC zijn zou ik ze vervangen. kan je dus gelijk 63A's pakken. Type AC kunnen door de war raken door de vele schakelende voedingen in huis tegenwoordig.

[...]

Die had hij in de bus liggen :X

[...]

Ik zet mijn geld nog steeds in op PV. Typische kabel die ze daarvoor gebruiken en gaat de kast in ter hoogte van de PV groep. Haal de kap er maar eens af :)

[...]

Mja, zo met de kookplaat en de warmtepomp gaat het altijd wel hard. Zal natuurlijk lang wel goed gaan, zeker met PV. Maar extra capaciteit van 3-fase begint wel fijn te worden.

[...]

En dus de overbelasting van de aardlekschakelaars.

Maar snap überhaupt niet waarom het kastje erbij gezet is. Boven nog 1 unit vrij, onder denk ik nog 4 (tenzij er wat onder die grijze plaat verstopt zit).
Hmm ja geen idee waarom hij de bestaande ruimte niet gebruikt heeft.

Vervangen door 63A begrijp ik niet.. als het goed is hebben we een 35A hoofdzekering, hoort de aardlek daar niet op afgestemd te zijn?

Er lopen een zwarte en een grijze kabel ongebeugeld de kast in. De grijze komt boven uit bij de PV omvormer, de zwarte gaat naar achter de keukenkastjes. Ik denk dat dit het stopcontact voor de vaatwasser is, want er zit een perilex stekker naast voor de kookplaat en dat zijn twee groepen als het goed is.

Ik durf de kast dus niet helemaal open te maken vanwege het ontbreken van een hoofdschakelaar. Of kan dat wel veilig?

• jawaligt
  • Niet online
Glewellyn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Dat moet je opzoeken op in de documentatie van de leverancier. Omdat je al veel ABB automaten hebt zou ik kijken naar de ABB 2CSR255163R1165.

Wat je ook koopt, let erop dat je maar ruimte hebt voor een smalle module. De merken waarvan ik weet dat ze 1-unit brede alamats hebben zijn ABB, EMAT en Siemens.
Thanks!

• Septillion

Septillion

jawaligt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:58:
Vervangen door 63A begrijp ik niet.. als het goed is hebben we een 35A hoofdzekering, hoort de aardlek daar niet op afgestemd te zijn?
Nee, de aardlekschakelaar dient beveiligt te zijn tegen de maximale stroom. Nu je PV hebt moet je die stroom erbij tellen.
Er lopen een zwarte en een grijze kabel ongebeugeld de kast in. De grijze komt boven uit bij de PV omvormer, de zwarte gaat naar achter de keukenkastjes. Ik denk dat dit het stopcontact voor de vaatwasser is, want er zit een perilex stekker naast voor de kookplaat en dat zijn twee groepen als het goed is.
Ah, okay. Dan zou ik in ieder geval vragen die zwarte kabel de kast in te trekken. En nog beter, die twee even beugelen dat je ze er niet zomaar uit trekt.

[/]
Ik durf de kast dus niet helemaal open te maken vanwege het ontbreken van een hoofdschakelaar. Of kan dat wel veilig?
[/quote]
Alleen de kap eraf is nog niet zo spannend zolang je daarna alleen kijkt en niet gaat pielen :)

• jawaligt
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Nee, de aardlekschakelaar dient beveiligt te zijn tegen de maximale stroom. Nu je PV hebt moet je die stroom erbij tellen.

[...]

Ah, okay. Dan zou ik in ieder geval vragen die zwarte kabel de kast in te trekken. En nog beter, die twee even beugelen dat je ze er niet zomaar uit trekt.

[/]
[/quote]
Alleen de kap eraf is nog niet zo spannend zolang je daarna alleen kijkt en niet gaat pielen :)
Ja goed punt over dat beugelen. Als ik iemand kan vinden die een extra groep kan plaatsen ga ik ook vragen of ze die twee kabels even willen beugelen en beter vast zetten.

W.b. de aardlek snap ik het nog niet. Als de hoofzekering 35A is wil je toch dat de aardlek (ruim) daarvoor afschakelt? Maar misschien ga ik er nu onterecht dat een aardlek schakelaar ook moet beschermen tegen overbelasting en niet alleen tegen kortsluiting.

Als ik het goed heb gezien gaan de zonnepanelen over een eigen aardlek (die dus eigenlijk te ruim bemeten is bij 2275 WP) en dus niet over een van de twee andere aardleks.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:23

Managelorian

“This is the workflow.”

jawaligt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:26:
Ik lees dat een B16 automaat ook pas na een paar uur uitschakelt als je hem overbelast tussen de 3680 en 4158 watt. Blijkbaar is dat allemaal veilig.
Nog sterker: een B-automaat zal tot 13% overschrijding van z'n gespecificeerde maximale stroom er nooit uit klappen*. Daarboven wel, met daarbij de regel: hoe groter de overschrijding, hoe sneller 'ie moet afschakelen.

Er zijn curves die de relatie stroomoverschrijding-afschakeltijd voor een schakelautomaat laten zien.

(*) Dit is geen advies om een schakelautomaat standaard boven z'n maximale stroom te gebruiken.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:28
Septillion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

[...]

[/]
[/quote]
Oude kast met blanke actieve delen onder de kap, ts is er niet zo handig mee, kap glijd uit zn handen, wil hem opvangen, hand tegen actieve delen. Vind dat niet zon handig advies als ik eerlijk ben. ;)

Verder vind ik dat deze kast al vernieuwd had moeten worden. En dat hoeft echt geen 1200 euro te kosten...

En dan kunnen die wp en airco prima op dezelfde groep, niks onveiligs aan. Als het niet goed gaat merk je het vanzelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 21-08-2025 17:15 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• jawaligt
  • Niet online
Makrolon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Oude kast met blanke actieve delen onder de kap, ts is er niet zo handig mee, kap glijd uit zn handen, wil hem opvangen, hand tegen actieve delen. Vind dat niet zon handig advies als ik eerlijk ben. ;)

Verder vind ik dat deze kast al vernieuwd had moeten worden. En dat hoeft echt geen 1200 euro te kosten...

En dan kunnen die wp en airco prima op dezelfde groep, niks onveiligs aan. Als het niet goed gaat merk je het vanzelf.
Ja precies. TS is op zich handig maar weet ook niet precies wat er wel en niet spanningsvoerende delen zijn in zijn kast ;)

Ik heb een andere elektricien gevonden die hopelijk wel bereid is een extra groep aan te sluiten. Maar zijn schatting was ook 900 voor een nieuwe groepenkast. Dus ja, dat vind ik het dan nu niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-09 10:08
Hou er rekening mee dat een elektromonteur aansprakelijk kan worden gesteld voor schade door bv. brand. Als er onduidelijk/onzekerheid is over de staat van je elektrische installatie kan ik me voorstellen dat men voorstelt een nieuwe groep aan te leggen.

Het een sluit het ander niet perse uit, maar moet het veilig of goedkoop..

• jawaligt
  • Niet online
Managelorian schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

(*) Dit is geen advies om een schakelautomaat standaard boven z'n maximale stroom te gebruiken.
Dankjewel, dat ben ik inderdaad niet van plan.

• Septillion

Septillion

Tuurlijk moet een ieder het zelf besluiten, maar voor mij valt de kap er even af halen in dezelfde risicocategorie als een drukke straat oversteken. Kan je ook struikelen of een auto over het hoofd zien. Naar mijn idee is de kans dat mis gaat bij de drukke straat oversteken gelijk of groter. De kap is kunststof en je zit echt niet zomaar dan ergens aan. Heck, bij het vervangen van oud porseleinen zekeringen kon je makkelijker je vingers op de verkeerde plaats hebben.

En afslaan van automaat is hele curve. Zou niet durven zeggen dat 13% hem nooit doet trippen. Maar ergens tussen de 5% en 30% overbelasting moet hij na een uur uit gaan.
Pagina: 1