Keuze reciever. Oude vs. nieuwere type's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09 14:15
Ik zoek een nieuwe reciever
Budget maximaal ~€5000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor met name streamen van muziek en af en toe films of TV kijken.
-Huidige speakers b&w cm8 S2 + rears en sub (5.1)
-Heb een grote, T-vormige woonkamer (83m2) waarbij de luisterpositie in een van de uiteinden van de 'T' zit.

Wat me op valt is dat er in recente jaren geen grote vernieuwingen meer op reciever gebied zijn (?).
Daarnaast is gezien de kwaliteitsbeperking aan de bron (voornamelijk audio streaming via airplay of via de bekende streaming diensten) de vraag of een duurdere set wel meerwaarde gaat bieden qua audio kwaliteit.

Ik zit er daarom over dubben welke reciever. Bij NAD is dat bijvoorbeeld de;
-T 778 a €3500 link
-T758 a €1258 link

Geeft een duurdere reviever wel meerwaarde gezien mijn gebruik? Zijn er nog nieuwe features mogelijk die ik over het hoofd zie? (Het schermpje op de T-778 ziet er leuk uit maar kost dan wel heel veel geld.)

Beste antwoord (via Bimmert op 21-08-2025 18:31)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Waarom dergelijke bedragen uitgeven voor een receiver als je alleen maar een 5.1 set aanstuurt met ook nog eens speakers die simpel aan te sturen zijn? Ik zit ook wel in het kamp van het oog wil ook wat, maar die NAD's zijn echt way overpriced. Zijn wat mij betreft ook nog eens obsolete doordat ze slechts HDMI 2.0 ondersteunen.

Een Denon X1800H doet ook alles wat jij nodig hebt en meer. Scheelt ook nog eens heel veel geld. Persoonlijk zou ik ook kijken naar een Marantz Cinema 50. Kost bijna hetzelfde als een NAD T758 maar, naar mijn smaak, veel mooier en ook nog eens meer features.

[ Voor 38% gewijzigd door Hulleman op 21-08-2025 13:36 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
Ik heb een T778 en heb een T757 met 4K kaart erin gehad.
Als ik nu moet kiezen dan zou ik een T758V3i kopen, niet de T778.

De T778 is naar mijn idee te duur geworden (ik heb €2400 belaald)
En de T778 heeft een aantal dingen waar ik minder tevreden over ben:

1. Soms spontaan sneeuw op TV-beeld, omschakelen van bron en terug helpt om het op te lossen.
2. Display op de receiver soms in de war, op te lossen door de receiver met de schakelaar achterop uit en weer aan te zetten.
3. Veel verhalen over voedingen en versterkermodules die kapot gaan.
4. Sommige dingen kan je wel via het display op de versterker instellen, maar dan onthoud het ding de instelling niet, dat moet via de OSD anders werkt het niet. (PRESETS)

Ik heb de versterker, maar als ik nieuw moet kopen dan zou ik het ding denk ik niet weer kopen.
Dan zou ik eerder de T758V3i kopen

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De grote vernieuwingen in de laatste jaren zitten met name op videogebied, niet op audio.

Er is wat gerommel in de markt geweest na de introductie van de HDMI 2.1 standaard. Er kwamen receivers op de markt die niet alle functionaliteiten van de standaard implementeerden. Ook waren er bepaalde hardware bugs waar veel receivers last van hadden.

Een high end receiver anno 2025 zou de volgende video features moeten ondersteunen:
- volledige HDMI 2.1 specs (waaronder:)
- Ondersteuning voor 4K120 en 8K60
- Ondersteuning voor dynamic HDR en Deep Color profiles
- ALLM (auto low latency move)
- VRR (variabele refresh rate)
- QFT (Quick Frame Transport) en QMS (Quick Media Switching)
- Dolby Atmos ondersteuning
- Multi channel eARC

Voor het audio deel van de receiver is het vooral het vermogen afstemmen op je ruimte en luistersessies inplannen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Waarom dergelijke bedragen uitgeven voor een receiver als je alleen maar een 5.1 set aanstuurt met ook nog eens speakers die simpel aan te sturen zijn? Ik zit ook wel in het kamp van het oog wil ook wat, maar die NAD's zijn echt way overpriced. Zijn wat mij betreft ook nog eens obsolete doordat ze slechts HDMI 2.0 ondersteunen.

Een Denon X1800H doet ook alles wat jij nodig hebt en meer. Scheelt ook nog eens heel veel geld. Persoonlijk zou ik ook kijken naar een Marantz Cinema 50. Kost bijna hetzelfde als een NAD T758 maar, naar mijn smaak, veel mooier en ook nog eens meer features.

[ Voor 38% gewijzigd door Hulleman op 21-08-2025 13:36 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09 14:15
Geweldig bedankt voor de reacties.
Ik had het idee iets over het hoofd te zien maar dat valt blijkbaar wel mee. De eisen zijn gewoon redelijk standaard.
Lastig om het 'beste antwoord' te selecteren, ik ga met de suggesties en ervaringen aan de slag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
Bij NAD zit wel de Dirac Live software erbij met licentie.

Dirac kan een voor en een nadeel zijn.
Het wordt beschouwd als één van de beste manieren om een kamer in te meten, maar is vergeleken met andere systemen wel ingewikkelder, vooral als je het de eerste keer doet.

Als je veel lokaal streamt, dan is Bluesound wel een hele fijne interface die erg goed werkt.
Daar kunnen veel andere merken nog wel wat van leren.

Of NAD duur is ligt er dus aan of je die dingen waardeert, maar goed, dat blijft een eeuwige discussie.

Persoonlijk neig ik als ik nu moet kiezen nogal naar een Denon AVC-X4800H, met als reden dat die nog in Japan gemaakt worden.
uitvoering: Denon AVC-X4800H Zwart

Nog even een toevoeging, ik heb altijd NAD's gehad en ben altijd wel fan geweest.

Waar ik op afknap bij de T778 is dat het ding vol met goedkope condensators zit in plaats van fatsoenlijke Japanse exemplaren en dat die dus stukgaan bij veel mensen.

Voor een €3500 receiver is dat onvergeeflijk.
Die wetenschap is voor mij voldoende om als ik nu moet kiezen voor iets anders te gaan.

Ik heb ondertussen 15 jaar lang in allerlei apparaten Chinese @!# elco's vervangen, en snap dus niet dat een bedrijf als NAD dan voor die troep kiest.

Diezelfde wetenschap is ook reden om dan iets te kiezen met "Made in Japan" erop.
Bovengenoemde Denon AVC-X4800H is de goedkoopste die nog uit Japan komt.
De Marantz Cinema 40 is ook Made in Japan, alleen is de Denon veel goedkoper te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door RobbieT op 22-08-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:43
Het was een leuk idee, helaas, afbeelding 9, Koshin...
https://nl.homecinesoluti...48-denon-avc-x4800h-zwart
Pagina: 1