• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:55
Ik heb sinds kort mijn TV en mediaset geüpgrade waarbij een oud probleem zich ineens weer presenteert. Dit heb ik op mijn vorige TV en mediaset jaren terug ervaren, en dat is toen op de één of andere manier opgelost, maar ik weet niet meer precies hoe. Ik hoop dat er hier een knappe kop zit die dit probleem herkent.

ℹ️ De situatie
Ik heb een Apple TV aan mijn TV gekoppeld. Voorheen was dit een Apple TV uit 2015 aan een Samsung TV uit 2016. Omdat ik de Apple TV gebruik als interface voor de TV was ik er aan gewend om de afstandsbediening van de Apple TV te gebruiken om de TV aan én uit te zetten. Dat wil zeggen: ik druk op een knop van de Apple TV afstandsbediening, de Apple TV én TV gaan samen aan (want HDMI-CEC) en als ik vervolgens de Apple TV uit zet via de afstandsbediening gaat de TV ook netjes uit. Meestal dan. Op een gegeven moment merkte ik dat de TV niet meer automatisch aan of uit ging als ik de Apple TV aan of uit deed. Ik dacht aanvankelijk dat dit met een software-update van de TV of de Apple TV te maken had, maar daar was op dat moment niets aan veranderd. Ik kan me vaag iets herinneren van dat ik de Apple TV opnieuw had aangesloten met de HDMI kabel, en dat het probleem daarna was opgelost. Dat heeft jarenlang goed gewerkt.

Sinds kort heb ik de TV en de Apple TV geüpgrade. De TV is nu een Samsung TV uit 2022. Hier heb ik de oude Apple TV nog een tijdje mee gebruikt, maar uiteindelijk heb ik deze vervangen door een Apple TV 4K uit 2022, de meest recente versie. Net als met de oude Apple TV werkte de setup met de nieuwe Apple TV in het begin helemaal prima. Dat betekent: de TV gaat keurig aan of uit als ik de Apple TV aan of uit zet via de afstandsbediening door op een willekeurige knop te drukken. Maar sinds een paar dagen merk ik het volgende. De TV gaat wel netjes aan samen met de Apple TV, maar als ik de Apple TV uit zet gaat de TV wel even op zwart alsof hij uit gaat, en springt hij vervolgens weer aan met het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mL1horGU_e0nxvRALi-aOEKJHbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShhUrEXIHI7Pj2lmaAFWS50q.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus alsof de TV niet "snapt" dat die ook uit moet nadat de Apple TV uit (in stand-by) gaat.

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
  • De HDMI-CEC instellingen van de TV uit- en vervolgens weer aangezet;
  • De HDMI-CEC instellingen van de Apple TV uit- en vervolgens weer aangezet;
  • De TV naar fabrieksinstellingen gezet;
  • De Apple TV opnieuw opgestart;
  • De HDMI-kabel opnieuw ingestoken, zowel aan de kant van de TV als de Apple TV;
  • De Apple TV is daarbij verbonden met de eerste HDMI poort.
Mijn vraag
Herkent iemand dit? Of is er een logische verklaring voor waarom de TV wél aangaat met de Apple TV, maar niet automatisch uit gaat?