Laadpaal aansluiten en voorbereiden

Pagina: 1
Acties:

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-09 10:26
Beste allen,

Binnenkort komt bij ons een installateur voor de laadpaal.

Wij zijn op dit moment bezig met de verbouw van ons jaren 60 huis, en hebben afgelopen zaterdag wat leidingen door de grond getrokken en in de muur gefreesd ter voorbereiding op o.a. het verleggen van glasvezel, internetaansluiting in de muur en de laadpaal. Vervolgens zijn wij overgegaan op het uitvlakken van de zandbodem, het isoleren van de volledige vloer en zijn we begonnen met de netten ter voorbereiding op het storten van beton (begin volgende week).

Nu kregen wij bericht van de installateur van de laadpaal, met de opmerking dat de leiding voor de laadpaal ten minste 5 cm diameter zou moeten hebben. De leiding die wij getrokken hebben ter voorbereiding is derhalve te smal.

Nu twijfelen we wat we het beste kunnen doen. We hebben dus al geisoleerd, dus simpelweg de isolatie er uit halen is geen makkelijke oplossing.

Heeft iemand een idee wat we nu het beste kunnen doen? Wellicht onder de oprit leggen, maar dat is ook onhandig omdat dan alle stenen er uit moeten. Wellicht op de isolatie tussen de betonnetten door leggen (maar ik weet niet of dit slim is)? Uiteindelijk vinden we wel een oplossing, maar ik dacht misschien heeft iemand van jullie een slim idee :).

Groet, Leon

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Die leiding moet zo groot zijn omdat er meestal ook een of meerdere CAT6 kabels doorheen moeten. (voor internet, meetspoelen/load balancer communicatie)

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 21-08-2025 09:45 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraag aan de installateur of ze een andere wallbox kunnen leveren die alleen een 5-aderige aansluiting nodig heeft.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:43
jeroen3 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:44:
Die leiding moet zo groot zijn omdat er meestal ook een of meerdere CAT6 kabels doorheen moeten. (voor internet, meetspoelen/load balancer communicatie)
Ik zou bij de kabel voor een laadpaal niet snel een UTP er bij leggen.
Dit word over het algemeen al afgeraden bij een leiding waar een kabel doorheen gaat waar 230v overheen gaat (niet dat het niet word gedaan, maar word afgeraden)..
Vermogen van een laadpaal ligt net wat hoger, lijkt me niet verstandig om de stroomkabel en de UTP in dezelfde buis te leggen.

Vraag aan de installateur waarom dat gat (diameter van de buis) 5cm moet zijn.
Als het is voor de stroomkabel + UTP zou je nog een los gat voor de UTP kunnen maken met een lange boor.
Als je daarmee tenminste eenvoudig buiten kan komen.
Dan trek je de UTP gewoon zonder buis door het gaat naar buiten en leg je die naar de laadpaal.
Als je stukje om moet omdat je ergens anders makkelijker naar buiten kunt is dat met een UTP niet zo erg...

PV Output

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 10:33
Ik vermoed eerder dat die 5cm doorsnee ook voor de kabel (meestal 3 fase / 5 aderig 2.5(of 4)mm2 er door heen moet en inderdaad communicatie, heb je de stroomkabel al liggen of moeten ze dat ook nog doen?

Als je nu de netten nog hebt liggen en je kan nog onder je fundering door zou je een straalbocht (of 2) kunnen gebruiken. Werkt lekker om dingen in en uit je meterkast te krijgen zoals deze zaken.

Qua UTP naast deze kabels, ja er kan interferentie zijn, echter als de stroomkabel een metalen huls heeft gaat het vaak goed, daarnaast is de UTP kabel die voor buiten en in de grond officieel geschikt is meestal netjes beschermt tegen dit probleem.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Je hebt een loze leiding getrokken? Als dat een PVC regenpijp is van 110mm met bochten van max 45° is dat geen enkel probleem, daar krijg je alles door. Netwerkkabel zou geen probleem mogen zijn, het is twisted pair wat interferentie inherent tegengaat (en in nood zou je nog kunnen shielding gebruiken).

Voorzie je zelf een kabel, of doet de laadpaalmeneer (M/V) dat? Als je zelf de kabel voorziet, zal die geen zorgen hebben in de soort of diameter buis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Leondekort
cossy nl schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:00:
Ik vermoed eerder dat die 5cm doorsnee ook voor de kabel (meestal 3 fase / 5 aderig 2.5(of 4)mm2 er door heen moet en inderdaad communicatie, heb je de stroomkabel al liggen of moeten ze dat ook nog doen?

Als je nu de netten nog hebt liggen en je kan nog onder je fundering door zou je een straalbocht (of 2) kunnen gebruiken. Werkt lekker om dingen in en uit je meterkast te krijgen zoals deze zaken.

Qua UTP naast deze kabels, ja er kan interferentie zijn, echter als de stroomkabel een metalen huls heeft gaat het vaak goed, daarnaast is de UTP kabel die voor buiten en in de grond officieel geschikt is meestal netjes beschermt tegen dit probleem.
Nee, de stroomkabel ligt nog niet. Ik vermoed eigenlijk dat de installateur van de laadpaal dit doet. Aan die kant van het huis hebben we geen nieuwe fundering, dus de isolatie ligt direct tegen de binnenmuur aan. De isolatie ligt een stukje boven de fundering tegen de muur aan. Maar wellicht kunnen we hem dan op de netten leggen en daar in de muur frasen. Naar buiten boren hoeft eigenlijk nog niet, dat kan ook nog na het beton storten :).

• Leondekort
naftebakje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:10:
Je hebt een loze leiding getrokken? Als dat een PVC regenpijp is van 110mm met bochten van max 45° is dat geen enkel probleem, daar krijg je alles door. Netwerkkabel zou geen probleem mogen zijn, het is twisted pair wat interferentie inherent tegengaat (en in nood zou je nog kunnen shielding gebruiken).

Voorzie je zelf een kabel, of doet de laadpaalmeneer (M/V) dat? Als je zelf de kabel voorziet, zal die geen zorgen hebben in de soort of diameter buis.
Ja klopt hebben we getrokken. Ik weet de diameter niet precies, maar gevoelsmatig is hij wel ruimer dan 1 cm (maar ook niet veel ruimer).

De laadpaal-installateur kwam eigenlijk met het bericht dat hij minstens 5 cm moest zijn.

• naftebakje
  • Laatst online: 26-09 15:06
^buis van iets meer dan 1cm, dat is superdun (ik raad altijd rioolbuis van 110mm aan, dat is 11cm). Daar krijg je geen 3fasige kabel door getrokken, dat spant veel te hard. Je krijgt er vast wel een netwerkkabel door.

Kan je afspreken met de installateur van de laadpaal dat je de kabel al krijgt? Dan kan je die in een buis stoppen en leggen, en neem je de zorgen van de installateur weg dat ie het niet door de buis krijgt.

Maar ideaal is een PVC rioolbuis van 110mm met bochten van max 45°, netjes onder de isolatie (inverwerkt in het zandbed). Dat kost nu even moeite, maar dan heb je een perfecte wachtbuis zitten waar je alles wat je wil zonder moeite doortrekt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 15:55
denk dat de reden vooral is dat de kabel die er doorheen moet behoorlijk stug is.
Toen ze bij mij de laadpaal installeerde werd er een kabel gelegd die net zo dik is als de hoofdkabel die mijn huis binnen komt. beetje overkill maar de regel was, als de laadpaal 22kwh technisch kan leveren dan moet de kabel dat ook aankunnen. Ook wanneer de meterkast dat niet zal gaan leveren.

• Leondekort
naftebakje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:15:
^buis van iets meer dan 1cm, dat is superdun (ik raad altijd rioolbuis van 110mm aan, dat is 11cm). Daar krijg je geen 3fasige kabel door getrokken, dat spant veel te hard. Je krijgt er vast wel een netwerkkabel door.

Kan je afspreken met de installateur van de laadpaal dat je de kabel al krijgt? Dan kan je die in een buis stoppen en leggen, en neem je de zorgen van de installateur weg dat ie het niet door de buis krijgt.

Maar ideaal is een PVC rioolbuis van 110mm met bochten van max 45°, netjes onder de isolatie (inverwerkt in het zandbed). Dat kost nu even moeite, maar dan heb je een perfecte wachtbuis zitten waar je alles wat je wil zonder moeite doortrekt.
Ah, ik las even verkeerd :). Maar inderdaad, die hebben we daar helaas niet liggen. Rest van het huis hebben we wel rekening mee gehouden en liggen dikke buizen, maar helaas voor de laadpaal niet. We gaan het regelen, thanks voor de tips!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HopNotch schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:21:
denk dat de reden vooral is dat de kabel die er doorheen moet behoorlijk stug is.
Toen ze bij mij de laadpaal installeerde werd er een kabel gelegd die net zo dik is als de hoofdkabel die mijn huis binnen komt. beetje overkill maar de regel was, als de laadpaal 22kwh technisch kan leveren dan moet de kabel dat ook aankunnen. Ook wanneer de meterkast dat niet zal gaan leveren.
Dat hoor ik voor het eerst en volgens mij is dat incorrect. Een laadpaal die op 16A is afgezekerd hoef je niet te voorzien van dikkere bekabeling bekabeling geschikt voor 32A (als de paal dat technisch aan zou kunnen). Trekt ie dat wel, dan vliegt immers je automaat eruit.

De afzekering is leidend.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 21-08-2025 13:29 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 15:55
Glashelder schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Dat hoor ik voor het eerst en volgens mij is dat incorrect. Een laadpaal die op 16A is afgezekerd hoef je niet te voorzien van dikkere bekabeling bekabeling geschikt voor 32A (als de paal dat technisch aan zou kunnen). Trekt ie dat wel, dan vliegt immers je automaat eruit.

De afzekering is leidend.
Wel als BAM de opdrachtgever is. En t is 3x25a dus de meterkast kan maximaal 17 kw leveren.
Nu weet ik niet of de paal dit ook kan leveren aan de auto. Mijn auto kan/wil zelf namelijk niet sneller dan 11 kwh AC laden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HopNotch schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Wel als BAM de opdrachtgever is. En t is 3x25a dus de meterkast kan maximaal 17 kw leveren.
Nu weet ik niet of de paal dit ook kan leveren aan de auto. Mijn auto kan/wil zelf namelijk niet sneller dan 11 kwh AC laden.
Dat is dan hun eigen beleid (geen regelgeving) en maakt een installatie onnodig kostbaar. Maar iedereen zijn cup of tea.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51
Bij mij hebben ze ook 4mm2 (of zelfs 6mm2, nu ik er over nadenk) gelegd, plus 2x UTP (een voor communicatie, ander voor load balancing, dit is afhankelijk van je laadpaal).

1cm (of iets dikker) is echt veel te dun.

[ Voor 9% gewijzigd door Rowwan op 23-08-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:42
Rensjuh schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:52:
Ik zou bij de kabel voor een laadpaal niet snel een UTP er bij leggen.
Dit word over het algemeen al afgeraden bij een leiding waar een kabel doorheen gaat waar 230v overheen gaat (niet dat het niet word gedaan, maar word afgeraden)..
Dat is alleen een issue als er losse VD-draden door een buis gaan, daar hoort geen UTP bij.
Een YMVK-kabel en UTP-kabels kunnen prima door dezelfde buis.
Vermogen van een laadpaal ligt net wat hoger, lijkt me niet verstandig om de stroomkabel en de UTP in dezelfde buis te leggen.
Wat zou dat extra vermogen op die UTP kabel moeten doen?
Dan trek je de UTP gewoon zonder buis door het gaat naar buiten en leg je die naar de laadpaal.
Als je stukje om moet omdat je ergens anders makkelijker naar buiten kunt is dat met een UTP niet zo erg...
Daar zou ik dus niet aan beginnen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:42
Leondekort schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:41:
Beste allen,

Binnenkort komt bij ons een installateur voor de laadpaal.

Wij zijn op dit moment bezig met de verbouw van ons jaren 60 huis, en hebben afgelopen zaterdag wat leidingen door de grond getrokken en in de muur gefreesd ter voorbereiding op o.a. het verleggen van glasvezel, internetaansluiting in de muur en de laadpaal. Vervolgens zijn wij overgegaan op het uitvlakken van de zandbodem, het isoleren van de volledige vloer en zijn we begonnen met de netten ter voorbereiding op het storten van beton (begin volgende week).

Nu kregen wij bericht van de installateur van de laadpaal, met de opmerking dat de leiding voor de laadpaal ten minste 5 cm diameter zou moeten hebben. De leiding die wij getrokken hebben ter voorbereiding is derhalve te smal.

Nu twijfelen we wat we het beste kunnen doen.
Ik zou beginnen met het maken van concrete afspraken met je leveranciers. Je lijkt er nogal laks in te zitten:
Leondekort schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:25:
Nee, de stroomkabel ligt nog niet. Ik vermoed eigenlijk dat de installateur van de laadpaal dit doet.
Goede afspraken voorkomt dat je door allerlei verrassingen wordt overvallen.
Leondekort schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:25:
Ja klopt hebben we getrokken. Ik weet de diameter niet precies, maar gevoelsmatig is hij wel ruimer dan 1 cm (maar ook niet veel ruimer).
Het helpt ook als je goed begrijpt waarmee je bezig bent. Wellicht eerst informatie inwinnen alvorens je iets gaat doen. De diameter is voor al je buizen belangrijk. Je elektra, UTP en glasvezel moeten straks ook passen. Buizen van 1cm zijn voor dat alles te smal.

Voor de kabel naar buiten:
Heb je een kruipruimte of kelder? Dan zou je daar nog een buis of YMVK-kabel kunnen leggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1