Ongevraagd code Instagram ontvangen via WhatsApp

Pagina: 1
Acties:

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Beste Tweakers,

Deze ochtend heb ik, ongevraagd, een Instagram authenticatie code (in het Nederlands) ontvangen via WhatsApp. Ik heb dit account gelijk geblokkeerd (dacht dat het nep was), totdat ik vervolgens in mijn lijst met geblokkeerde personen en groen vinkje naast het account zag staan, wat me erop wees dat dit een officieel account was.

Het probleem is echter, ik heb WhatsApp niet ingeschakeld als authenticatie voor mijn account, wanneer ik op wachtwoord vergeten klik en mijn telefoonnummer invoer, worden er ook geen accounts gevonden.

Heb verder ook geen mail ontvangen van een nieuwe login, dus er is sowieso geen toegang verkregen tot mijn account lijkt me.

Meer mensen deze ervaring gehad? Ik vraag me af waar zo'n code dan toch ineens vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racotaluner
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 26-08 22:58
Ik heb precies ditzelfde en ook op dezelfde manier gereageerd. Ik heb ook nog nooit een dergelijke verificatie voor Instagram gehad en mijn telefoonnummer hangt niet aan mijn account... Dus ik volg?

Durfde ook niet op 'ik heb geen code aangevraagd' te tappen. Zeer vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:53
Een groen vinkje in WhatsApp? Heb je screenshots? Dat kan het duidelijker maken.

• Ron1979
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-09 09:21
Ik heb dit bericht met code vandaag ook ontvangen, terwijl ik mijn Instagram account 3 jaar geleden definitief heb verwijderd. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouttijssen
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 11:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wV9k5LMQok9HKF7p3RDEJRtR55w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SU9EwSpRxwV2b4np1IERqxZL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Yes, zo kreeg ik de code dus ook doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Meta bezit WhatsApp en instagram. Zij zien dat ze je als insta gebruiker hebben verloren en sturen je heractivatie via WA waarop ze je nog wel kunnen bereiken. Dit zal statistisch gezien een gedeelte van de gebruikers doen terugkeren zodat het platform blijft groeien en aandeelhouders tevreden zijn.

Disclaimer: Dit lijkt mij de meest logische verklaring

[ Voor 22% gewijzigd door JJ Le Funk op 21-09-2025 15:10 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:40
JJ Le Funk schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:55:
Meta bezit WhatsApp en instagram. Zij zien dat ze je als insta gebruiker hebben verloren en sturen je heractivatie via WA waarop ze je nog wel kunnen bereiken. Dit zal statistisch gezien een gedeelte van de gebruikers doen terugkeren zodat het platform blijft groeien en aandeelhouders tevreden zijn.l

Disclaimer: Dit lijkt mij de meest logische verklaring
Dit lijkt mij verre van de meest logische verklaring.

Die code moet je namelijk tijdens het inloggen invullen, en krijg je niet zomaar toegestuurd in de hoop dat je dan maar gaat inloggen. Want hele grote kans dat die code dan alweer vervallen is.

Veel logischere verklaring is dat iemand op jouw Instagram-account heeft geprobeerd in te loggen, daar een 2FA-code voor nodig had, en dat Instagram die tegenwoordig via je gekoppelde WhatsApp verstuurt.

Kan sowieso geen kwaad om je wachtwoord bij Instagram te wijizigen, want die is dus mogelijk gelekt. Alleen de Two Factor Authentication heeft ervoor gezorgd dat iemand niet je account in kon.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 21-09-2025 15:05 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Hahn schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:03:
[...]

Dit lijkt mij verre van de meest logische verklaring.

Die code moet je namelijk tijdens het inloggen invullen, en krijg je niet zomaar toegestuurd in de hoop dat je dan maar gaat inloggen. Want hele grote kans dat die code dan alweer vervallen is.

Veel logischere verklaring is dat iemand op jouw Instagram-account heeft geprobeerd in te loggen, daar een 2FA-code voor nodig had, en dat Instagram die tegenwoordig via je gekoppelde WhatsApp verstuurt.

Kan sowieso geen kwaad om je wachtwoord bij Instagram te wijizigen, want die is dus mogelijk gelekt. Alleen de Two Factor Authentication heeft ervoor gezorgd dat iemand niet je account in kon.
Maar er zit geen link bij die wijst op phishing.
Hoe kan de OTP dan misbruikt worden.
Als hacker meeleest met WA via gelinkte app dan zou instagram account nu al zijn overgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
JJ Le Funk schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:15:
[...]

Maar er zit geen link bij die wijst op phishing.
Hoe kan de OTP dan misbruikt worden.
Als hacker meeleest met WA via gelinkte app dan zou instagram account nu al zijn overgenomen.
:? Waar héb je het over?

Ik heb het helemaal niet over phishing, en ook niet over meelezen met WhatsApp. Ik zeg dat iemand op Instagram in probeert te loggen, daarvoor een 2FA-code nodig heeft, en dat Meta die via WhatsApp verstuurt.

Dat de inlogger geen toegang had tot je telefoonnummer/WhatsApp, en daarmee de 2FA-code dus ook niet kreeg, is de enige reden dat het inloggen uiteindelijk niet gelukt is.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 21-09-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Hahn schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:17:
[...]

:? Waar héb je het over?

Ik heb het helemaal niet over phishing, en ook niet over meelezen met WhatsApp. Ik zeg dat iemand op Instagram in probeert te loggen, daarvoor een 2FA-code nodig heeft, en dat Meta die via WhatsApp verstuurt.

Dat de inlogger geen toegang had tot je telefoonnummer/WhatsApp, en daarmee de 2FA-code dus ook niet kreeg, is de enige reden dat het inloggen uiteindelijk niet gelukt is.
Je bedoelde kennelijk iets anders met 'gekoppeld'. 🙂
Eigenlijk zeg je dat het password al gecomprimeerd is. Correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
JJ Le Funk schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:22:
[...]

Je bedoelde kennelijk iets anders met 'gekoppeld'. 🙂
Ik bedoelde dat Meta je telefoonnummer heeft en daarmee dus ook weet dat jouw Instagram en je WhatsApp bij elkaar horen. Dat noem ik een koppeling. Dat betekent niet dat als iemand in je Instagram kan, dat 'ie ook in je WhatsApp kan.
Eigenlijk zeg je dat het password al gecomprimeerd is. Correct?
Ik zei "Kan sowieso geen kwaad om je wachtwoord bij Instagram te wijizigen, want die is dus mogelijk gelekt.", wat volgens mij niet veel duidelijker kan, toch? ;)

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dat je wachtwoord mogelijk eerder al gelekt is. Niet nu door dit 2FA-code gedoe.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 21-09-2025 15:26 ]

Pagina: 1