Beste lezers,
Wij zijn ons jaren 70 huis grondig aan het renoveren: 25 cm EPS200 (Rd = 7.5) onder de nieuwe betonvloer met vloerverwarming, het dak van buitenaf isoleren met een Rd van 8 en nieuwe kozijnen met triple glas (waarschijnlijk de Energeto 8000 Premium). Daarnaast willen we zelf een WTW systeem type D gaan aanleggen en een all-electric warmtepomp installeren. Ik ben afgestudeerd werktuigbouwkundige, dus dit soort installaties kunnen natuurlijk niet missen. Toch loop ik vast in het ontwerpen van het warmtepomp systeem. Zie hieronder:
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Onbekend, maar mijn warmteverlies berekening geeft ongeveer 5 kW in koude condities voor verwarming. Nog 2 kW voor SWW en dan kom je op 7 kW. Zo ben ik op de LG Therma V R290 uitgekomen. Ik sta open voor alternatieven.
- nog te bepalen: eerste verdieping: 60 m² vloerverwarming, 16x2 mm slangen, 10 cm HoH, 8 groepen, 0 staan altijd open.
- 0 radiatoren
- 300 liter gewenst
- Douche WTW gaan we installeren, losse afvoer en koud waterleiding al voorzien verticaal onder nieuwe doucheputje, zodat een 2 m verticale warmtewisselaar gebruikt kan worden.
Zet op volgorde: zuinig, stil, DIY/tweakersvriendelijk, domotica-integratie, milieuvriendelijk, goedkoop, verkrijgbaarheid
Zelf kwam ik op een LG Therma V R290 7 kW uit. Ik ben benieuwd hoe jullie deze (pre-)keuze vinden tegenover mijn voorkeurenlijstje.
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Op de volgende foto zie ik je in het rood gearceerde deel het platte dak van de garage, bijkeuken het kantoor. Mijn idee was om de monoblock op het dak op de binnemuren te zetten. Deze zijn namelijk allen dragend.
:strip_exif()/f/image/DWgcAyt3lK4qwTGZkV6uKpRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xhTTVt8CXsmmnQxDj9YsG2yq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dx1IYxwMmw6RpVZ0QJxpPgxF.png?f=fotoalbum_large)
Ik had de volgende open punten:
Wij zijn ons jaren 70 huis grondig aan het renoveren: 25 cm EPS200 (Rd = 7.5) onder de nieuwe betonvloer met vloerverwarming, het dak van buitenaf isoleren met een Rd van 8 en nieuwe kozijnen met triple glas (waarschijnlijk de Energeto 8000 Premium). Daarnaast willen we zelf een WTW systeem type D gaan aanleggen en een all-electric warmtepomp installeren. Ik ben afgestudeerd werktuigbouwkundige, dus dit soort installaties kunnen natuurlijk niet missen. Toch loop ik vast in het ontwerpen van het warmtepomp systeem. Zie hieronder:
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Onbekend, maar mijn warmteverlies berekening geeft ongeveer 5 kW in koude condities voor verwarming. Nog 2 kW voor SWW en dan kom je op 7 kW. Zo ben ik op de LG Therma V R290 uitgekomen. Ik sta open voor alternatieven.
Afgiftesysteem:
- Begane grond (incl. inpandige geïsoleerde garage) 120 m² vloerverwarming, 18x2 mm slangen, 10 cm HoH, 16 groepen, 10 daarvan staan altijd open. Inhoud van 10 open groepen is >100 L.- nog te bepalen: eerste verdieping: 60 m² vloerverwarming, 16x2 mm slangen, 10 cm HoH, 8 groepen, 0 staan altijd open.
- 0 radiatoren
SWW:
- In de inpandige garage (andere zijde van de muur van oude CV ketel).- 300 liter gewenst
- Douche WTW gaan we installeren, losse afvoer en koud waterleiding al voorzien verticaal onder nieuwe doucheputje, zodat een 2 m verticale warmtewisselaar gebruikt kan worden.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, 32 mm wavin leidingen liggen al van verdeler tot aan het dak van de uitbouw (garage & bijkeuken).Zet op volgorde: zuinig, stil, DIY/tweakersvriendelijk, domotica-integratie, milieuvriendelijk, goedkoop, verkrijgbaarheid
Zelf kwam ik op een LG Therma V R290 7 kW uit. Ik ben benieuwd hoe jullie deze (pre-)keuze vinden tegenover mijn voorkeurenlijstje.
Wie gaat het installeren?
Mits ik genoeg vertrouwen erin kan krijgen dat we aan alles hebben gedacht: doe-het-zelf. Tot nu toe hebben we alles zelf gedaan: volledig nieuwe riolering, waterleidingen, en elektra en ook een nieuwe betonvloer + isolatie.[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Op de volgende foto zie ik je in het rood gearceerde deel het platte dak van de garage, bijkeuken het kantoor. Mijn idee was om de monoblock op het dak op de binnemuren te zetten. Deze zijn namelijk allen dragend.
:strip_exif()/f/image/DWgcAyt3lK4qwTGZkV6uKpRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xhTTVt8CXsmmnQxDj9YsG2yq.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig installatie schema
/f/image/dx1IYxwMmw6RpVZ0QJxpPgxF.png?f=fotoalbum_large)
Ik had de volgende open punten:
- Is een pomp nodig van boiler tot douche? Of is de waterdruk vanuit de waterleiding voldoende?
- Is een expansievat nodig vóór de boiler? Of ergens anders in het systeem?
- Nog componenten vergeten in het warmtepomp circuit?
- Is een control box nodig bij LG Therma V R290? Volgens mijn huidige installatie schema niet, zie ik iets over het hoofd?
- Ik kan de verdeler leefruimte & garage ook samenvoegen. Echter is dit 16 groepen. is dit een probleem? Voor- of nadelen voor het een of ander?
- Naregeling op verdeler of (ook?) met een twee-weg klep? Ik verwacht dat zeker de garage veel dicht zal staan en bijv. slechts 1 a 2 maanden per jaar iets mee gedaan wordt. Ik hoorde dat verdelers nooit écht dicht zijn. Vandaar deze logica. Echter is dat alleen te controllen met home assistant denk ik?