All-electric warmtepomp voor verduurzaming jaren 70 huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludibv
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-09 20:32
Beste lezers,

Wij zijn ons jaren 70 huis grondig aan het renoveren: 25 cm EPS200 (Rd = 7.5) onder de nieuwe betonvloer met vloerverwarming, het dak van buitenaf isoleren met een Rd van 8 en nieuwe kozijnen met triple glas (waarschijnlijk de Energeto 8000 Premium). Daarnaast willen we zelf een WTW systeem type D gaan aanleggen en een all-electric warmtepomp installeren. Ik ben afgestudeerd werktuigbouwkundige, dus dit soort installaties kunnen natuurlijk niet missen. Toch loop ik vast in het ontwerpen van het warmtepomp systeem. Zie hieronder:

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Onbekend, maar mijn warmteverlies berekening geeft ongeveer 5 kW in koude condities voor verwarming. Nog 2 kW voor SWW en dan kom je op 7 kW. Zo ben ik op de LG Therma V R290 uitgekomen. Ik sta open voor alternatieven.
Afgiftesysteem:
- Begane grond (incl. inpandige geïsoleerde garage) 120 m² vloerverwarming, 18x2 mm slangen, 10 cm HoH, 16 groepen, 10 daarvan staan altijd open. Inhoud van 10 open groepen is >100 L.
- nog te bepalen: eerste verdieping: 60 m² vloerverwarming, 16x2 mm slangen, 10 cm HoH, 8 groepen, 0 staan altijd open.
- 0 radiatoren
SWW:
- In de inpandige garage (andere zijde van de muur van oude CV ketel).
- 300 liter gewenst
- Douche WTW gaan we installeren, losse afvoer en koud waterleiding al voorzien verticaal onder nieuwe doucheputje, zodat een 2 m verticale warmtewisselaar gebruikt kan worden.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, 32 mm wavin leidingen liggen al van verdeler tot aan het dak van de uitbouw (garage & bijkeuken).
Zet op volgorde: zuinig, stil, DIY/tweakersvriendelijk, domotica-integratie, milieuvriendelijk, goedkoop, verkrijgbaarheid

Zelf kwam ik op een LG Therma V R290 7 kW uit. Ik ben benieuwd hoe jullie deze (pre-)keuze vinden tegenover mijn voorkeurenlijstje.
Wie gaat het installeren?
Mits ik genoeg vertrouwen erin kan krijgen dat we aan alles hebben gedacht: doe-het-zelf. Tot nu toe hebben we alles zelf gedaan: volledig nieuwe riolering, waterleidingen, en elektra en ook een nieuwe betonvloer + isolatie.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Op de volgende foto zie ik je in het rood gearceerde deel het platte dak van de garage, bijkeuken het kantoor. Mijn idee was om de monoblock op het dak op de binnemuren te zetten. Deze zijn namelijk allen dragend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D9Y4cj5_kG8Hy6QoCBtmQ_Ey3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWgcAyt3lK4qwTGZkV6uKpRU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItUkDSehzzYf18mYoKl2AjW0twc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhTTVt8CXsmmnQxDj9YsG2yq.jpg?f=fotoalbum_large
Voorlopig installatie schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqEEUztoClXEOT-lrNTI2pMvVwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dx1IYxwMmw6RpVZ0QJxpPgxF.png?f=fotoalbum_large

Ik had de volgende open punten:
  1. Is een pomp nodig van boiler tot douche? Of is de waterdruk vanuit de waterleiding voldoende?
  2. Is een expansievat nodig vóór de boiler? Of ergens anders in het systeem?
  3. Nog componenten vergeten in het warmtepomp circuit?
  4. Is een control box nodig bij LG Therma V R290? Volgens mijn huidige installatie schema niet, zie ik iets over het hoofd?
  5. Ik kan de verdeler leefruimte & garage ook samenvoegen. Echter is dit 16 groepen. is dit een probleem? Voor- of nadelen voor het een of ander?
  6. Naregeling op verdeler of (ook?) met een twee-weg klep? Ik verwacht dat zeker de garage veel dicht zal staan en bijv. slechts 1 a 2 maanden per jaar iets mee gedaan wordt. Ik hoorde dat verdelers nooit écht dicht zijn. Vandaar deze logica. Echter is dat alleen te controllen met home assistant denk ik?
Ik hoor graag van jullie! Dat ons jaren 70 droomhuis écht duurzaam mag worden!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:06
Je isolatiewaarde gaan richting passief bouwen voor vloer en dak, kozijnen met tripple glas. Wat ga je doen met de muren? Als je zou goed gaat isoleren zou ik ook heel veel moeite besteden aan het luchtdicht maken van het huis en de koudebrug wegwerken.

1. Je hebt geen pomp nodig na je boiler
2. Expansievat kan weg voor je boiler je hebt al een inlaatcombinatie. Je moet het nakijken maar kans dat in je gekozen WP al een expansievat zit. Bij panasonic is dit wel zo tot zoveel liter systeeminhoud. Extra onluchtingsventiel is misschien overbodig. Mijn warmtepomp is het hoogste punt en die heeft een automatische ontluchting met een onluchtingsstand op de pomp. Dat werkt prima, niet optimaal misschien maar goed genoeg voor die paar keer dat je het gaat doen.
3. 1x vorstbeveiliging is voldoende.
5. Je kan het samenvoegen, hoeft niet. Ligt er een beetje aan wat makkelijker is.
6. Verdelers zijn zeker helemaal dicht. Aansturing kan op vele manieren ook met kleppen voor de verdeler zonder home assistant

Waarom hergebruik jij je douche water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik zie op je tekening een verdeler met mengpomp. Sowieso voor een gesloten verdeler (zonder pomp) gaan. Verder eens met bovenstaande Tweaker.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

ludibv schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:32:
  • Is een control box nodig bij LG Therma V R290? Volgens mijn huidige installatie schema niet, zie ik iets over het hoofd?
Blijkbaar moet je kiezen tussen een controlbox of een hydrobox. Anders is er geen controller aanwezig. Zie
Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

In de hydrobox zitten een expansievat, een automatische ontluchter en een elektrisch backup-element. Kies je voor de controlbox, dan moet je in elk geval zelf nog een expansievat voorzien.

Overweeg ook het prijsverschil met de 9kW-versie. Die kan waarschijnlijk net zo ver terugmoduleren als de 7kW variant, als je de overige specificaties bekijkt. Je hebt dan wel meer vermogen als overhead.

Daarnaast zijn er ook driefasige versies van deze warmtepompen beschikbaar. Dat is handig met het oog op een goede faseverdeling, zeker als je elektrisch gaat koken en/of een elektrische auto wilt opladen.

Kijk ook zeker naar andere modellen. Zoals de Vaillant aroTHERM plus.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludibv
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-09 20:32
Stanzi schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:50:
Je isolatiewaarde gaan richting passief bouwen voor vloer en dak, kozijnen met tripple glas. Wat ga je doen met de muren? Als je zou goed gaat isoleren zou ik ook heel veel moeite besteden aan het luchtdicht maken van het huis en de koudebrug wegwerken.

1. Je hebt geen pomp nodig na je boiler
2. Expansievat kan weg voor je boiler je hebt al een inlaatcombinatie. Je moet het nakijken maar kans dat in je gekozen WP al een expansievat zit. Bij panasonic is dit wel zo tot zoveel liter systeeminhoud. Extra onluchtingsventiel is misschien overbodig. Mijn warmtepomp is het hoogste punt en die heeft een automatische ontluchting met een onluchtingsstand op de pomp. Dat werkt prima, niet optimaal misschien maar goed genoeg voor die paar keer dat je het gaat doen.
3. 1x vorstbeveiliging is voldoende.
5. Je kan het samenvoegen, hoeft niet. Ligt er een beetje aan wat makkelijker is.
6. Verdelers zijn zeker helemaal dicht. Aansturing kan op vele manieren ook met kleppen voor de verdeler zonder home assistant

Waarom hergebruik jij je douche water?
Klopt, lucht dicht maken gaan we zeker proberen. Heb je tips? Qua muren: er zit al spouwmuurisolatie. Het is een vrijstaand huis en ik wil over een aantal jaar van buitenaf de muren isoleren met EPS/PIR platen en stucen/steenstrips. Dit is wel pas het volgende project.

Welke Panasonic heb je? Ik ben ook gecharmeerd van de Panasonic Aquarea L series.

Qua douche: ik wil een douche WTW gaan installeren. De koud water leiding gaat via een warmtewisselaar langs het 'warme' water dat uit het doucheputje komt. Hierdoor word de koude water zijde al deels opgewarmd. Er wordt geclaimd dat je >50% van de energiebehoefte voor douchen kunt verminderen. In deze totale renovatie was dit een kleine aanpassing, het proberen waard. Zeker gezien dat de piek van douchen wat afschaaft.
luckremers schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:03:
Ik zie op je tekening een verdeler met mengpomp. Sowieso voor een gesloten verdeler (zonder pomp) gaan. Verder eens met bovenstaande Tweaker.
Oeps, goed gevonden! Ik was inderdaad van plan om voor een kunststof open verdeler te gaan. Dank voor de tip!
Kip schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Blijkbaar moet je kiezen tussen een controlbox of een hydrobox. Anders is er geen controller aanwezig. Zie
Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

In de hydrobox zitten een expansievat, een automatische ontluchter en een elektrisch backup-element. Kies je voor de controlbox, dan moet je in elk geval zelf nog een expansievat voorzien.

Overweeg ook het prijsverschil met de 9kW-versie. Die kan waarschijnlijk net zo ver terugmoduleren als de 7kW variant, als je de overige specificaties bekijkt. Je hebt dan wel meer vermogen als overhead.

Daarnaast zijn er ook driefasige versies van deze warmtepompen beschikbaar. Dat is handig met het oog op een goede faseverdeling, zeker als je elektrisch gaat koken en/of een elektrische auto wilt opladen.

Kijk ook zeker naar andere modellen. Zoals de Vaillant aroTHERM plus.
Volgens mij moet je het ook direct aan de warmtepomp kunnen aansluiten en zit de controller in de monoblock. Volgens mij is de control unit / hydro unit alleen nodig als je of één geïntegreerd geheel wilt of extra functionaliteit nodig hebt (control unit). Ik kan in de link die je doorstuurde niet vinden dat het niet mogelijk is. Al installeren installateurs wel altijd met één van de twee: voor mij onduidelijk waarom (makkelijkere installatie?)

Ik heb al een 3-fase kabel voorbereid, mijn voorkeur gaat ook uit naar een 3-fase warmtepomp. Waarom zou jij de Vaillant aroTHERM plus aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Bij de oudere R32 modellen had je alleen een RMC/controller nodig die standaard werd meegeleverd. Misschien is dat waar je naar hebt gekeken?

Hier worden de verschillende configuraties voor de R290 warmtepompen ook weergegeven. Ga niet 100% op mij af. Maar het lijkt wel alsof je echt minimaal een control box nodig hebt.
https://www.ventilatielan...A_V_Product_Catalogue.pdf

Wat betreft Vaillant: deze warmtepompen zijn stil en goed in te regelen/configureren. Hoewel er nog weinig gebruikerservaringen beschikbaar zijn over de R290 modellen van LG, lijkt ook dit type een forse opstartpiek te hebben. Net als de oudere modellen. Die piek is lastig fijn af te stemmen.

De mobiele app van Vaillant oogt bovendien beter dan die van LG.

Er zijn mogelijk ook andere goede alternatieven beschikbaar, maar ik heb me nog niet in elk model verdiept. Nibe en Viessmann bijvoorbeeld.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Mag het ook een ander merk zijn?

Als je Vaillant neemt met de Arotherm plus en hydrodeel binnen, dan heb je geen 3 wegklep nodig. Alleen 2 leidingen naar je boiler
En stil, goed regelbaar, efficiënt en al 5 jaar bewezen op de markt.

Zo sluit je die aan:
Alleen buffer mag weg, de pomp na de buffer ook. En de tapwaterpomp is ook niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5VZ3GwWPHP2DxTlfV7tfjyeQ5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIjifbaGR6LMSNOWktXqffRM.jpg?f=fotoalbum_large

Jouw gegevens te zien zou ik een VWL 55/6 met MEH97/6 adviseren.
Thermostaat VRC720/3 + VR921F gateway
Boiler Oso geo Delta 300L rvs

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 23-08-2025 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:06
ludibv schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:48:
[...]

Klopt, lucht dicht maken gaan we zeker proberen. Heb je tips? Qua muren: er zit al spouwmuurisolatie. Het is een vrijstaand huis en ik wil over een aantal jaar van buitenaf de muren isoleren met EPS/PIR platen en stucen/steenstrips. Dit is wel pas het volgende project.

Welke Panasonic heb je? Ik ben ook gecharmeerd van de Panasonic Aquarea L series.

Qua douche: ik wil een douche WTW gaan installeren. De koud water leiding gaat via een warmtewisselaar langs het 'warme' water dat uit het doucheputje komt. Hierdoor word de koude water zijde al deels opgewarmd. Er wordt geclaimd dat je >50% van de energiebehoefte voor douchen kunt verminderen. In deze totale renovatie was dit een kleine aanpassing, het proberen waard. Zeker gezien dat de piek van douchen wat afschaaft.
Ik heb de J serie, lelijk ding maar werkt heel goed. Met een ombouw zie je het niet meer.

DWTW: Ik zag het als dat je douche water een put in ging om te hergebruiken. Als het mogelijk is dan na de DWTW naar de kraan en boiler ingang laten gaan. Ik heb er ook een hangen, geen idee wat de besparing is, douche is in iedergeval warm.
Pagina: 1