Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeykb20
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-08 13:32
Mijn vraag
Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht en hierbij een deel eigen inbreng. De bank stort maximaal 50% hiervan in het bouwdepot. Ook het SVN geeft aan slechts 50% in het bouwdepot te willen storten. Hierdoor hoef ik niet in één keer al mijn eigen geld bij de notaris in te brengen.

Is dit reëel? Nu moet ik namelijk rente betalen over een deel waar ik normaal geen rente over zou hoeven betalen, omdat ik mijn eigen middelen direct zou kunnen inzetten.

Heeft iemand hier meer ervaring mee? De notaris geeft aan dat dit niet gewijzigd kan worden en dat ik mijn eigen vermogen pas kan gebruiken bij de volgende facturen.

[ Voor 84% gewijzigd door joeykb20 op 20-08-2025 21:18 . Reden: te snel op enter geklikt ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:31
Over je niet gebruikte deel van het bouwdepot ontvang je toch ook dezelfde rente, dus per saldo geen kosten?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 12:30
VidaR-9 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:09:
Over je niet gebruikte deel van het bouwdepot ontvang je toch ook dezelfde rente, dus per saldo geen kosten?
Klopt alleen over het gebruikte deel betaal je effectief rente....
Tijdens de bouw krijg je facturen, die je OF zelf kan betalen OF kan laten uitbetalen van het bouwdepot.... dat kan je zo verdelen zoals je dat zelf wil.

Mijn bank keek wel gek op toen ik de factuur voor de "1e etage" declareerde, maar ze nooit ook maar iets gezien hebben voor eerdere fasen... deden ze wel even moeilijk over

[ Voor 16% gewijzigd door namliam_eht op 21-08-2025 10:25 ]

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:17
Aanvulling op jullie opmerkingen @VidaR-9 en @namliam_eht. Niet elke bank hanteert die voorwaarden. Er zijn hyptheekverstrekkers die bijvoorbeeld een procent minder terugbetalen dan je betaald. Dan betaal je dus wel degelijk rente (al is het een stukje minder) over het geld wat je nog niet hebt uitgegeven.

@joeykb20 ergens vind ik het wel reëel dat het zo gebeurt. Want hoe zou je het zelf anders willen oplossen? Je hypotheek 'on hold' zetten totdat je het geld daadwerkelijk nodig hebt?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52
Je kan gewoon het bouwdepot direct weer sluiten. Dan wordt het bedrag direct weer van je totale hypotheek gehaald.

Wel vreemd overigens want voor bouwdepot moesten wij een volledige specificatie sturen anders kregen wij hem geen eens.... Nieuwe Maas in de wet om toch boven de 100% te kunnen laten financieren?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 12:30
Jan-man schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:29:
Je kan gewoon het bouwdepot direct weer sluiten. Dan wordt het bedrag direct weer van je totale hypotheek gehaald.
He wat ? Nee...
Je hebt een hypotheek , in het geval van een nieuwbouw wordt dat volledig bouwdepot...
Het bedrag in je bouwdepot is dus al Hypotheek...
Gebruik je deel van het bouwdepot niet ( sluit je dat) dan wordt je hypotheek daarmee "afgelost"
Pagina: 1