Oké, Athlon MP (dual) ziet er leuk uit maar . . .

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Iedereen is heel tevreden over de specs van die nieuwe athlon, ik zelf ook natuurlijk het is een fantastische CPU! Zou wel leuk zijn zo'n dual athlon systeem, als je ziet wat ze beloven :9

Maar gaat dit werkelijk een GOED systeem zijn? Twijfel namelijk, het is de eerste dual AMD CPU (of toch sinds jaren). Weer een nieuw chipset (met een hoop driver/bios updates komende maanden). Gewoon... sterke twijfel, misschien ben je beter af met een dual intel of gewoon wachten op hetvolgende chipset-athlon.

Mag gerust vergelijken met het verleden, mijn Asus k7v is stukken beter dan zen voorganger k7m. Vrij normaal, veel bugs uitgehaald :) Die Athlon 500 (of 550) tov de athlon 700 (750) was ook een groot verschil (hoewel ik niet weet of ze direkt bij 0.13 gaan beginne).

Kwijl... maar toch... een nieuwe CPU, lekker prutsen :) help!

Verwijderd

laat anand of ome tom hem maar effe testen.

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Op dinsdag 18 september 2001 10:21 schreef poing het volgende:

Maar gaat dit werkelijk een GOED systeem zijn? Twijfel namelijk, het is de eerste dual AMD CPU (of toch sinds jaren).
Kwijl... maar toch... een nieuwe CPU, lekker prutsen :) help!
Vanaf de K6 serie zijn alle AMD cpu's in staat om als dual gebruikt te worden. Alleen de technische interpretatie van de AMD cpu's was niet compatible met die van Intel. Vandaar dat het niet werkt op dual socket /7 mobo's. Nu met de Athlon core komt er eindelijk een eigen platform voor de AMD cpu's. Daarmee dus ook voor de dual. Het is nu nog een kwestie van afwachten.

I think, therefor I am.....I think.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-08 06:43
wat is dit nou?

er zijn toch allang Dual AMD mobo's?

jullie praten net alsof het nog 10duizend jaar gaat duren....?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 18 september 2001 11:00 schreef Tampie2000 het volgende:
er zijn toch allang Dual AMD mobo's?
Ze zijn er, maar vraag niet wat ze kosten ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 12:16 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ze zijn er, maar vraag niet wat ze kosten ;)
ff pesten...

wat kost zo'n moederbord dan? :+ :D

Verwijderd

Probleem is bij een dual Athlon systeempje dat het energieverbruik en de daaruit volgende warmte ontwikkeling zo hoog zijn. Dat heeft ook tot gevolg dat je er meer ruimte voor nodig hebt. Voor groot server cluster zijn ze dus niet intressant, ook al is de prijs laag. Ze vreten gewoon te veel. Een Crusoe is misschien veel minder krachtig maar die is veel zuiniger en kan je dus veel dichter tegen elkaar proppen. Uiteindelijk heb je dan meer Mhz'en per m3 dan met een Athlon.

Voor thuis is wel leuk, maar dan moet iig Win2k of WinXP Prof. gebruiken. En dan nog is de overhead groot en je hebt maar een beperkt aantal progjes die er gebruik van maakt. Ik zie eigenlijk alleen nut als je onder Win2k/WinXP Prof werkt met een cpu intestieve software die met 2 cpu's kan werken... Wat blijft er dan over? 3DMax en dat soort dingen... Games kunnen er iig niet mee overweg (behalve Q3 dan).

Verwijderd

Gewoon ff antwoorden: ca. 650 a 700, ca. het dubbele van een single-cpu mobo. Dusssss.......

Een Tyan Tiger MP heeft slechts een 350W PSU nodig.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Kep een dual p3 waar beide processoren wel degelijk tegelijk gebruikt worden. Zelfs voor progjes zoals Seti@home. (ja ik heb ook op 2 andere PC's een koe draaien) En dat alles onder Win2K Prof. Werkelijk reete snel (2*500 is sneller dan 1*1000)

Meh ...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 18 september 2001 10:21 schreef poing het volgende:
[...]
Maar gaat dit werkelijk een GOED systeem zijn? Twijfel namelijk, het is de eerste dual AMD CPU (of toch sinds jaren). Weer een nieuw chipset (met een hoop driver/bios updates komende maanden). Gewoon... sterke twijfel, misschien ben je beter af met een dual intel of gewoon wachten op hetvolgende chipset-athlon.
[...]
AMD 760MP en AMD 760MPx zijn chipsets die wel te vertrouwen zijn. AMD is bij de introductie van de classic Athlon al begonnen aan het ontwerpen en testen. Er zijn 3 jaar voorbijgegaan ondertussen, tijd die AMD genomen heeft om er zeker van te zijn dat de introductie in de professionele (server)markt goed gaat.

Tyan K7 Thunder is door Microsoft goedgekeurd voor Win2k. Dat is ook een extra bevestiging dat het een solide systeem is.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09
Ik heb ook alle vertrouwen in deze chipset en dan met name de Tyan TigerMP (hét alternatief waarop ik in m'n sig duid ;) ). Het grote voordeel t.o.v. z'n Thunder broers is dat de TigerMP gewoon met een standaard ATX voeding overweg kan, een goede 300 Watter is zelfs genoeg (of je moet je bak vol RAID configs of zo proppen), én de veel lagere prijs.
Ik zit sterk aan dit bord te denken, en afhankelijk van het budget en performanceverschil twee Morgan's of twee Palomino's (hoezo PK's ;) ). Twee Durons (nieuwe Morgan) blijken prima te werken gezien deze test (dat zal dan ook wel voor de Palomino gaan gelden)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Gigabyte komt ook met 'n AMD760MPX mobo met dus 'n AMD 768 south bridge dus geen VIA en heeft ook die regristerd DDR DIMMs niet noodig

enige nadeel heeft maar 3PCI sloten en 2PCI64 bits/66Mhz

dus je kan maar 3 normale PCI kaarten gebruiken omdat die 64bits types van 66Mhz niet downwards compatible zijn zoals de 64bits/33Mhz.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• afterburn
  • Laatst online: 21-08 13:52

afterburn

No more...

Ik kan errug kort zijn over de snelheid, stabiliteit en funfactor van dual amd: WOW *D

Het was prijzig, maar het was het wel waard.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Goed, laten wij dan ook maar eens een cent in het bakje gooien.

Qua warmte ontwikkeling kan ik vrij kort zijn:
Dat valt wel mee, mijn standaard athlon proc's worden stressed maximaal 50 graden (wil nog wel eens fluctueren)
Dus ik denk dat de MP procs lager uitvallen.

Qua cluster mogelijkheden is het ook wel te doen, ben laatst nog een cluster tegen gekomen met een soortgelijke opstelling, allemaal antec kastjes (dus ruimte hoeft geen struikel blok te zijn).
Wel uitgerust met Dual PIII systemen, maar dit is ook wel goed te realiseren met deze Dual Athlons, heb alleen het geld niet om deze theorie te staven, anders had ik wel een praktijk opstelling gemaakt :P

Voor thuis gebruik is het idd overkill, tenzij je idd wat nuttigs met die tweede proc kan doen, zoals vermeld, 3d max bijv. of fotosoep (extreem dan) beetje divx encode gaat ook bloedsnel, en ach, voor netwerk server doeleinden ist ook uitermate fijntjes (alle services op 1 pc lopen :) )

Euh....zo eerst maar weer eens, indien nog vragen: shoot!

[off-topic]
* Sundead vind dat afterburn wel een mooie ondertitel heeft *D en is nieuwsgierig wanneer die dat ingesteld heeft, ikke namelijk gister, indien per ongeluk gejat van jou zeg het ff.
[/off-topic]

• afterburn

afterburn

No more...

Sundead: ongeveer een jaar geleden. :) SCSI is gewoon de enigste manier van leven wbt een computer, dus van mij hoef je em niet weg te halen. Worden we straks de SCSI gang. ;)

Computer specs

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 17:24

Masselink

Voor de dorst

Op dinsdag 18 september 2001 14:37 schreef Twarp het volgende:Werkelijk reete snel (2*500 is sneller dan 1*1000)
de 2e processor heeft toch maar een toegevoegde waarde van 30% ??? (of was het nu 70%). in ider geval niet de 100%.
Dat 2x500 sneller is dan 1000 zal voor veel applicaties niet het geval zijn. Misschien wel voor de koe, omdat die daadwerkelijk de verschillende CPU's pakt....

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• afterburn

afterburn

No more...

Dual Athlon haalt een maximale efficientie van ca 60%, dual P3 haalt maximaal iets van 40%, dit omdat bij intel de cpu's de max bandbreedte van de bus moeten delen, en bij amd beide cpu's tegelijkertijd van de max kunnen genieten.

Hogere efficientie is gewoon een utopie

Computer specs

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
Op dinsdag 18 september 2001 10:58 schreef Ricochet het volgende:

[..]

Vanaf de K6 serie zijn alle AMD cpu's in staat om als dual gebruikt te worden. Alleen de technische interpretatie van de AMD cpu's was niet compatible met die van Intel. Vandaar dat het niet werkt op dual socket /7 mobo's. Nu met de Athlon core komt er eindelijk een eigen platform voor de AMD cpu's. Daarmee dus ook voor de dual. Het is nu nog een kwestie van afwachten.
als ik me niet vergis, was alleen de k6-III geschikt voor smp (de + versies dus ook? :? )
via, ali en sis vonden het niet waard een dual chipset voor de k6-III te ontwerpen.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Pagina: 1