Zonwering screens in of op de dag monteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-08 16:25
Van een aantal bedrijven heb ik offertes ontvangen voor het leveren en plaatsen van kunststofkozijnen.
In de offerte zitten ook screens, op mijn vraag hoe ze worden gemonteerd wordt steeds aangegeven ''op het kozijn''. Dat ze dit altijd zo doen, en geen gevolgen heeft voor de wind en waterdichtheid/garantie.
Een bedrijf legde uit dat de screen gemonteerd wordt in het stelkozijn en niet in het kozijn zelf, dat klinkt wel logisch.
Ik weet dat een ander bedrijf stomp monteert, die screen komt dan wel in het kozijn geschroefd.
Nu, ik er wat op let zie ik bij veel woningen, inderdaad de screens gemonteerd op de kozijnen, ook bij een appartementencomplex wat net is opgeleverd.

De bak moet toch sowieso gemonteerd worden op het kozijn (als je kiest om de screen niet op de muur maar op het kozijn te monteren)?.
Mijn vraag, op de dagmaat monteren schijnt beter te zijn, alleen begrijp ik niet waarom de bedrijven deze methode niet hanteren, misschien meer werk, of praktische bezwaren?
Is de werkmethode inmiddels zo veranderd dat monteren op (in) het kozijn kan zonder mogelijke gevolgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Repro op 20-08-2025 15:22 . Reden: Vraag rond montage van de kap, toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:51
Ik zou eens langsgaan bij een aantal bedrijven en vooral veel "domme" vragen stellen (domme vragen bestaan niet maar foute antwoorden wel, en dan weet je meteen met wie je wel en niet in zee moet gaan). Het ligr ook helemaal aan de gevel en de kozijnen of er een andere manier van monteren is. Als het ooit weer los moet dan hebben ze namelijk wel een uitdaging, 2 keer hetzelfde gat gebruiken wil meestal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb je even een eigen topic gegeven, een eigen vraag verdiend doorgaans ook een eigen topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op de muur geeft wat meer risico als het gaat over schade aan stenen e.d. mede daarom willen veel vve,s het niet. Daarnaast is het vaak makkelijker en dus goedkoper om op het kozijn te monteren. De bak zelf wordt doorgaans trouwens niet gemonteerd op de muur of het kozijn die staat op de zijgeleiders welke dus wel vast zitten.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

Wuursj

want worst is al bezet

In de dag vond ik ook gewoon een stuk mooier waarbij de witte rails minder opvallen op het witte kozijn dan het zou doen op de stenen muur.
Bij in de dag kan je bij veel systemen ook valuit de geleiders opzij in de muren schroeven ipv naar achteren op het kozijn, mocht je het monteren op het kozijn spannend vinden.

Maar boven kom je met een standaard kozijn van ~67mm hoog vaak niet uit. Ik heb 95mm bakjes aan de screens en daarom de boven-balk van het kozijn in 100mm laten uitvoeren bij het bestellen van nieuwe kozijnen. Het bakje valt nu mooi in zijn geheel voor het kozijn. Binnen zit de lijst van het scherm wel nog steeds zichtbaar voor het glas.

Ook het monteren in de dag is wat lastiger: de geleiders worden normaliter eerst bevestigd en het bakje er op gezet. Die zit zelf niet vast. In de dag kan dat niet want dan zitten de muur boven het kozijn in de weg. We hebben hier dus het bakje op de geleiders gezet en het geheel tegelijk moeten bevestigen. Extra handjes is dan wel fijn.

Ik vind in de dag echter nog steeds een stuk mooier dan op de stenen :)

Een en ander hangt ook af van opstakels. Roosters in de kozijnen bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 21-08-2025 14:36 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst