Autoschade door groenonderhoud, wie verantwoordelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Vanochtend reed ik binnen de bebouwde kom in gemeente X langs zo'n bermmaaier die in de berm aan het maaien was. Ik verwachtte de maaier overigens überhaupt niet, want er was geen waarschuwingsbord te herkennen.

Ik hoorde een harde knal, verderop ben ik even snel gestopt maar ik heb niks gezien.
Een uurtje later op het werk bleek er een behoorlijke deuk in de auto te zitten dankzij een kei. Kan niet missen, dat is van die bermmaaier. Gemeente gebeld, die beweren dat de aannemer verantwoordelijk is. Ze konden echter niet vinden dat er een bermmaaier gepland was voor die tijd, maar ze zouden er op proberen terug te komen via e-mail.

Stel de gemeente beweert inderdaad dat er niemand stond te maaien om dat tijdstip, wat zou ik dan nog kunnen doen, heeft iemand een idee?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:15
Ik denk helaas niet veel. Maar dat is op basis van eigen ervaring met een soort gelijk iets.
Ik had een lekke band door een sneewschuiver, denk een stuk ijs wat via de schuif tegen mijn band is aangevlogen. Hij komt voorbij, een knal en daarna een scheur van +-10cm in de wang van de band. Aangekaart, maar doen ze niks mee. Hoe ga je het bewijzen dat het daardoor echt is veroorzaakt?

Ik heb toen verder geen moeite gedaan, aangezien het "maar" een band was. Wellicht is bij jou de schade meer, zodat je toch ergens moeite kunt doen, maar ik ben er bang voor. Gemeentes zijn stug, en vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
basjuuhhh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:03:
Ik denk helaas niet veel. Maar dat is op basis van eigen ervaring met een soort gelijk iets.
Ik had een lekke band door een sneewschuiver, denk een stuk ijs wat via de schuif tegen mijn band is aangevlogen. Hij komt voorbij, een knal en daarna een scheur van +-10cm in de wang van de band. Aangekaart, maar doen ze niks mee. Hoe ga je het bewijzen dat het daardoor echt is veroorzaakt?

Ik heb toen verder geen moeite gedaan, aangezien het "maar" een band was. Wellicht is bij jou de schade meer, zodat je toch ergens moeite kunt doen, maar ik ben er bang voor. Gemeentes zijn stug, en vervelend.
Ik ben er ook bang voor, maar ik heb 1200 € aan schade aldus de lokale autohersteller, dus ik ben er mooi ziek van.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
Hoe groot is die deuk? Fototje?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Mijn silhouet krijg je er gratis bij, maar bij deze:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Als de gemeente ontkent wordt het lastig zonder bewijs. Hoe weten zij dat jij echt een deuk van hen hebt opgelopen als ze geen documentatie hebben dat ze daar bezig zijn geweest?

Er kan altijd wat mis gaan in de administratie en communicatie van afdelingen (ik ga uit dat een gemeente niet kwaadwillig is)

Je hebt toevallig geen dashcam of zo he?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@silverball
Mijn auto is ook eens beschadigd door een hovenier die groenonderhoud aan het plegen was.
Dit soort schades hadden ze wel vaker, dus ze deden totaal niet moeilijk om het te vergoeden.

PS; schaf direct een dashcam aan. Kost je 100 euro, maar dan heb je altijd bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Schway schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:24:
Als de gemeente ontkent wordt het lastig zonder bewijs. Hoe weten zij dat jij echt een deuk van hen hebt opgelopen als ze geen documentatie hebben dat ze daar bezig zijn geweest?

Er kan altijd wat mis gaan in de administratie en communicatie van afdelingen (ik ga uit dat een gemeente niet kwaadwillig is)

Je hebt toevallig geen dashcam of zo he?
Nee was het maar zo'n feest. Ik ben er ook bang voor dat het niks word :-(
chrisborst schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:25:
@silverball
Mijn auto is ook eens beschadigd door een hovenier die groenonderhoud aan het plegen was.
Dit soort schades hadden ze wel vaker, dus ze deden totaal niet moeilijk om het te vergoeden.

PS; schaf direct een dashcam aan. Kost je 100 euro, maar dan heb je altijd bewijs.
Hmm dat geeft iets aan hoop. Een dashcam ga ik zeker overwegen, hoewel ik een beetje tegen de kabelbende en sd kaartjes opzie. :P

[ Voor 33% gewijzigd door silverball op 20-08-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een aannemer gaat echt niet voor de lol ergens maaien. De gemeente heeft gewoon een onderhoudscontract met een opdrachtnemer. Dus vraag ze de onderhoudsaannemer te bevragen. Misschien kun je een uitgebreid WOO verzoek doen betreffende het groenonderhoud in de gemeente.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
silverball schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:23:[...]Mijn silhouet krijg je er gratis bij, maar bij deze:
***members only***
Da's inderdaad een behoorlijke deuk op een nogal opvallende plek. Ik kan me voorstellen dat je daar verbolgen over bent. Even afwachten wat je als antwoord van de gemeente krijgt. Wel genoeg foto's maken en schriftelijk alvast alles voor jezelf vastleggen, locatie, tijdstip, weersomstandigheden, snelheid, wel/geen waarschuwingsborden, etc.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:57
@silverball Let op dat je ook een schadeformulier moet overleggen aan de verzekering waar beide partijen de handtekening geplaatst hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door boers706 op 20-08-2025 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
silverball schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:25:
Hmm dat geeft iets aan hoop. Een dashcam ga ik zeker overwegen, hoewel ik een beetje tegen de kabelbende en sd kaartjes opzie. :P
Die van mij is totaal niet te zien. De kabel gaat keurig via de hemelbekleding en B-pilaar weggewerkt. Voeding via de OBD-poort, dus ook geen kabel vanuit de 12v poort.
SD-kaartje is een speciale voor dashcams en die gaat jaren mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 16:40
Mensen het is de gemeente, geen commerciële partij. Gemeenten zijn goed verzekerd. Voor onze gemeente hebben we de volgende regels opgesteld:

U kunt de gemeente aansprakelijk stellen door een brief te sturen naar de gemeente. Geef hierbij de volgende gegevens op:

-verklaring(en) van wat er precies is gebeurd en waar het is gebeurd (exacte locatie)

-graag foto(‘s) van de schadelocatie

-beschrijving waar de schade uit bestaat
een bewijs van de opgelopen schade (zoals een rekening van de reparatie) en eventuele ondertekende getuigenverklaring.

Gemeente gaat echt wel meedenken. En als er geen waarschuwingsborden o.i.d stonden dan heeft de uitvoerder een probleem. Zelf ben ik gewend uit te keren aan de burger die niks te maken heeft met verantwoordelijkheid etc. dat lossen we intern wel op en met de betreffende partij. Gewoon morgen weer bellen.

En tip, mocht je rechtsbijstand hebben, vergeet dan niet hen even te contacteren.

[ Voor 16% gewijzigd door SillBro op 20-08-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
@SillBro We hebben het hier wel over een artikel 12 gemeente die hier in de regio er ook expliciet om bekend staat heel moeilijk te doen om zulke zaken, maar prima tip. Ik ga het morgen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
silverball schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:01:
@SillBro We hebben het hier wel over een artikel 12 gemeente die hier in de regio er ook expliciet om bekend staat heel moeilijk te doen om zulke zaken, maar prima tip. Ik ga het morgen proberen
Hebben ze mooi pech! De aansprakelijkheid verdwijnt niet natuurlijk. Pas op dat ze door jou niet failliet gaan! Dat jij nu het laatste zetje geeft met €1200! Heeft de gemeente het maaien aan een specifieke partij uitbesteed extern of is het een uitvoeringsorganisatie die onder de gemeente valt? Je kan ook direct bellen zij weten wel meteen wie daar heeft lopen maaien. Ik zou er ook even heen rijden zodat op de foto ook te zien is dat er gemaaid is. Kunnen ze ook niet zeggen nee hoor er is niet gemaaid :+

[ Voor 5% gewijzigd door SillBro op 20-08-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

Speedmaster

Make my day...

In principe is de aannemer aansprakelijk.
Beroepsmatig rij ik met OV bussen en al vaker gehad dat door het maaien in de berm een ruit sneuvelde. Altijd direct stoppen en de persoon aanspreken en schademelding maken. Aannemer is er gewoon voor verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
Mijn ervaring is dat dit soort zaken altijd via de verzekeraar loopt van het bedrijf/gemeente die je aanklaagt. De verzekeraar is altijd heel coulant en vraagt alleen maar om bewijs.

In dit geval kun je dat laatste niet overleggen en zal de verzekering denk ik niet uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Speedmaster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:07:
Altijd direct stoppen en de persoon aanspreken en schademelding maken. Aannemer is er gewoon voor verzekerd.
Alleen heeft de TS dat niet gedaan, doorgereden na een korte stop en toen niets gezien, en pas een uur later gezien. Dan moet je hopen op coulance/meewerken. Beter gelijk stoppen als je wat hoort.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 20-08-2025 19:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
SillBro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Hebben ze mooi pech! De aansprakelijkheid verdwijnt niet natuurlijk. Heeft de gemeente het maaien aan een specifieke partij uitbesteed extern of is het een uitvoeringsorganisatie die onder de gemeente valt? Je kan ook direct bellen zij weten wel meteen wie daar heeft lopen maaien. Ik zou er ook even heen rijden zodat op de foto ook te zien is dat er gemaaid is. Kunnen ze ook niet zeggen nee hoor er is niet gemaaid :+
De gemeente besteed het uit. Ik heb ze vanochtend gebeld, ik kreeg de afdeling groenonderhoud aan de lijn. Men wilde geen verantwoordelijkheid aangaan op wat voor manier dan ook voor deze schade, wel zou men mij via de e-mail contacteren ALS er duidelijkheid was wie en wanneer er daar stond te maaien. Mijn oorspronkelijke vraag was, en dat is een beetje doemdenken, wat nu als de gemeente, om wat voor reden, niet voor de dag komt met de naam van een aannemer ? Ik vind het namelijk bijzonder dat men die kennis niet paraat heeft.
gambieter schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:09:
[...]

Alleen heeft de TS dat niet gedaan, doorgereden na eennkortebstop en toen niets gezien, en pas een uur later gezien. Dan moet je hopen op coulance/meewerken. Beter gelijk stoppen als je wat hoort.
Dan had er iemand achterin geknald, maar fair. Achteraf heb ik het niet handig aangepakt.

[ Voor 16% gewijzigd door silverball op 20-08-2025 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SillBro
silverball schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:10:
[...]

De gemeente besteed het uit. Ik heb ze vanochtend gebeld, ik kreeg de afdeling groenonderhoud aan de lijn. Men wilde geen verantwoordelijkheid aangaan op wat voor manier dan ook voor deze schade, wel zou men mij via de e-mail contacteren ALS er duidelijkheid was wie en wanneer er daar stond te maaien. Mijn oorspronkelijke vraag was, en dat is een beetje doemdenken, wat nu als de gemeente, om wat voor reden, niet voor de dag komt met de naam van een aannemer ? Ik vind het namelijk bijzonder dat men die kennis niet paraat heeft.

[...]

Dan had er iemand achterin geknald, maar fair. Achteraf heb ik het niet handig aangepakt.
Uiteindelijk moet een gemeente aangeven wie de uitvoerder is, dat kunnen ze natuurlijk niet geheim houden. Gewoon morgen weer even bellen dan wordt het wel bekend gemaakt. Mocht het niet het gewenste effect hebben kan je altijd opschalen en een officiële mail sturen waar reactie op moét komen door het bestuur.

En we hebben natuurlijk ook de algemene beginselen van behoorlijk bestuur :) loopt wel los

[ Voor 4% gewijzigd door SillBro op 20-08-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

silverball schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:10:
:p . Veilig stoppen nauurlijk. Maar je zag die schade dus niet gelijk?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

:p . Veilig stoppen nauurlijk. Maar je zag die schade dus niet gelijk?
Nee. Ik ben de woonwijk in gedoken, van de 70 weg af, snel om mijn auto heen gelopen, niks gezien. Toegegeven, ik heb snel en niet goed gekeken; ik dacht dat ik wat aangereden had o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

silverball schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

***members only***
Dat lijkt me een spotrepair ergens iets van 700 euro en geen 1200. Ik zou het op Fixico zetten en dan krijg je offertes.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

silverball schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

***members only***
Even buiten de verantwoordelijkheid om;

Dit hoef toch geen 1200 te kosten?

Ik had schade wat zelfs op 2 panelen zat (ipv bij jou 1) en die ook forser was. Voor 375 laten fixen via Fixico. Er zaten ook offertes tussen van 800-900 btw.

Shoppen loont!

Ps
Was wel in 2021 voor de mega-inflatie

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 20-08-2025 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

FreakNL schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Even buiten de verantwoordelijkheid om;

Dit hoef toch geen 1200 te kosten?

Ik had schade wat zelfs op 2 panelen zat (ipv bij jou 1) en die ook forser was. Voor 375 laten fixen via Fixico. Er zaten ook offertes tussen van 800-900 btw.

Shoppen loont!

Ps
Was wel in 2021 voor de mega-inflatie
Volgens mij maakt het ook wel uit als je zegt (bij het opmaken van een offerte) of het wel of geen verzekeringswerk is..

Een veeg op mijn achterbumper was 500 euro (offerte aangevraagd voor de verzekering, tegenpartij was schuldig). Uiteindelijk heb ik het geld gekregen en heb zelf 95% van de kras weg gekregen door 10 minuten te poetsen met Commandant :P

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1