Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Ik heb onlangs een upgrade gekocht voor mijn homeserver:In 't kort: ik krijg de boel niet aan de praat.
  • Ik kan niet inloggen op de IPMI webinterface met de standaard admin/admin gebruikersnaam/wachtwoord
  • Het bord stopt vroeg in het bootproces, het Dr.Debug display toont 0d.
Mijn tests en bevindingen tot nu toe:
  1. Overige hardware:
    • Geen PCIe kaarten
    • geen USB apparaten
    • Scherm gekoppeld aan VGA connector (IPMI)
    • Voeding: 550W Corsair
  2. Dit is wat ik zie: zodra de voeding 230V krijgt, begint het IPMI lampje op het moederbord te knipperen en even later vraagt de IPMI NIC een IP adres op bij mijn router. Ik kan de webUI dan bereiken via HTTPS.
    • Het rare is dat ik niet op de IPMI web UI in kan loggen met de standaard admin/admin logingegevens zoals vermeld in de IPMI handleiding
    • In de IPMI handleiding staat dat het wachtwoord gewijzigd moet worden bij de 1e keer inloggen. Misschien is heb ik een bord gekregen dat al eerder gebruikt is? Anderzijds, het I/O shield zat nog in afgesloten plastic...
    • Aangezien het systeem niet volledig boot kan ik het IPMI wachtwoord niet resetten in het BIOS of d.m.v. ipmitool.
  3. Als ik vervolgens de aan/uit knop indruk start het systeem, maar na een korte 00 verschijnt er 0d op het Dr Debug display. Meer niet. Geen piepjes, het scherm blijft in de slaapstand. De 0d code staat niet in de handleiding, maar op de ASRock (consumenten) site wordt gezegd dat het een RAM, videokaart of PCIe kaar probleem is.
  4. RAM tests
    • Ik heb ook met 1 DIMM gestest. Geen verschil, ongeacht in welk DIMM slot de module wordt gestoken
    • Een andere 32GB (non-ECC) module van Corsair werkt ook niet. Wederom ongeacht welk DIMM slot
    • De 2 Kingston modules doen het prima op een ander (Gigabyte consumenten) moederbord met AM5 socket
    • De 2 Kingston modules staan niet in de QVL, maar op de website van Kingston staat dat ze compatible zijn en o.a. op het forum van STH wordt gemeld dat ze werken op dit bord.
  5. CPU tests:
    • Mijn Gigabyte consumentenbord ondersteunt de Epyc niet, dus die kan ik niet los testen.
    • Deze specifieke Epyc staat niet op de QVL, maar de website vermeld wel andere CPUs uit de Epyc 4005 reeks en er staat in het algemeen dat de 4005 serie ondersteund wordt
    • Ik heb mijn Ryzen 9700X geprobeerd, maar ook dan is het resultaat hezelfde
    • De 9700X wordt ondersteund vanaf BIOS v20.04 (2024-12-10). De Epyc 4005 reeks sinds Bios v21.04, maar die is nergens te vinden. Anderzijds staat op de website dat vanaf BIOS v20.05 (2025-04-24) de Ryzen 9000 serie en de Epyc 4005 serie worden ondersteund.
  6. BIOS update problemen. Als het BIOS inderdaad te oud is voor beide CPUs, dan snap ik het bootprobleem. Helaas kan ik het versienummer dus niet uitvinden omdat ik geen bootscherm krijg en de IPMI niet in kan.
  7. Op de BIOS chip zit een sticker met 2.17. Als dat inderdaad de BIOS versie is, dan is 'ie zeker te oud voor de CPUs die ik heb
  8. Voeding: ik gebruik een Corsair 550W die ik al had. Deze heeft maar een enkele 8-pins 12V CPU stekker terwijl het bord twee aansluitingen heeft. Volgens wat ik zoal lees moet een enkele 12V 8-pins voldoende zijn (zolang je niet gaat overclocken). Voor de zekerheid heb ik met een 750W Fractal Design voeding getest die wel beide 8-pins stekkers heeft, maar ook dan verandert er niks.
Ik heb inmiddels de leverancier gemaild en ook bij ASRock Rack een supportverzoek ingediend, maar nog geen antwoord gehad.

Suggesties en ideeën welkom! Volgens mij heeft het bord geen manier om het BIOS te automatish flashen door een USB stick in de juiste poort te steken. :-(

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph0t0nix
Nou, flink wat uren zoeken en proberen later is het probleem opgelost :*)!

Na zoeken op zaken als IPMI, BMC, ASRock (Rack), etc. zocht ik op "redfish" en inlogproblemen. Deze forum thread by Level 1 Techs gaf het verlossende antwoord: er blijkt nog een standaard IPMI account te zijn, met loginnaam Administrator en wachtwoord superuser. Dat werkte, daarmee kon ik inloggen op de BMC web UI, het BIOS en de BMC firmware updaten (waardoor ook het admin/admin account weer gerest werd). De BIOS was niet zo oud als ik vermoedde (v2.17), maar v10.15 van juni 2024 was toch te oud voor mijn CPU. Ook het RAM wordt nu goed herkend.

Eind goed, al goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 07:47
Check ook gelijk even het serienummer van je moederbord. Er zijn wat problemen met de B650D4U-serie uit ~2024, specifiek de BIOS-chips. Die hebben een zeer hoge failure rate, waarbij de problemen meestal binnen enkele maanden de kop opsteken (waarbij je uiteindelijk in bootcode 00 blijft hangen).

Kun je beter nu weten dan straks, wanneer je setup af is :-)

Edit: ASRock stuurde H6-xxxx moederborden terug n.a.v. RMAs van de defecte borden. Het euvel is (van horen zeggen) vanaf de H5-xxxx-serie opgelost. Dus als je serienummer hoger is of gelijk aan H5-xxxx, zou je goed moeten zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door WK100 op 24-08-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
WK100 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:44:
Check ook gelijk even het serienummer van je moederbord.

(...)
Inderdaad, dat had ik ook gelezen voor ik 'm kocht. Mijn bord is een J2... dus ik ga er vanuit dat dat nu opgelost is.

Verder is dit bord wel een "van de regen in de drup" verhaal. Nu ik eindelijk verder kan, kom ik erachter dat er wel 2 M.2 schroefjes zijn meegeleverd, maar de afstandbusjes (stand-offs) niet. En die schroefgaten voor de busjes hebben ook nog eens een erg kleine diameter (zeker geen M2)... Zucht. -O-

Maandag maar weer contact opnemen met de winkel. :|