Hoe diep ligt vloerverwarming/koeling slang bij nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 16:25
Mijn vraag

Hoe diep ligt de vloerverwarmings-/koelingsslang bij nieuwbouw?

Lang verhaal kort:

Ik heb dit jaar een nieuwbouwappartement gekocht.

Nu heb ik, ten behoeve van mijn geplande keukeneiland, gevraagd of de aannemer drie pvc-buisjes van 16 mm in de cementdekvloer kan aanbrengen, van ongeveer 120 cm lang.
De buizen zouden van de wandopstelling naar het eiland lopen.

De aannemer wil dit werk alleen uitvoeren als ik de keuken bij zijn keukenleverancier koop.

Ik wil absoluut geen keuken kopen bij een bouwpartner en zelf de vrijheid hebben om te kiezen.

Omdat het enkel een oversteek betreft tussen eiland en keukenblok bij de muur, hoop ik dat ik dit achteraf kan insleuven.
Twee centimeter diepte immers zou meer dan voldoende zijn.

Weet iemand wat de minimale diepte is van de vloerverwarmingsslang bij nieuwbouw?

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-09 08:25
Volgens bouwbesluit zou er minimaal 4-5 cm over je buizen moeten zitten. Alleen weet ik uit ervaring dat dit in de meeste gevallen niet gebeurd. Je mag vaak geluk hebben als dit 2 cm is.

Aan de ene kant kan ik het vinden in de aannemer zijn keuze. Maar dit is werkelijk met pijpjes vastzetten nog geen 30min werk. Kan hij beter een meerwerk puntje van maken.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:36
Ze worden op de betonvloer gelegd.
Dan gaat er minimaal 70mm dik zand-cementvloer eroverheen.
De slangen zijn 16a18 mm dik. Dus dan hou je rond de 50mm over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 16:25
Krissiejj schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:50:
Volgens bouwbesluit zou er minimaal 4-5 cm over je buizen moeten zitten. Alleen weet ik uit ervaring dat dit in de meeste gevallen niet gebeurd. Je mag vaak geluk hebben als dit 2 cm is.

Aan de ene kant kan ik het vinden in de aannemer zijn keuze. Maar dit is werkelijk met pijpjes vastzetten nog geen 30min werk. Kan hij beter een meerwerk puntje van maken.
Hij wil hier ook een meerwerkprijs voor geven, echter accepteer hij deze enkel als ik hier een keuken bij koop bij de de project keukenboer.

1 wcd punt kost €290, doet dit x3. makkelijk verdienen zou je zeggen voor 30 min werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-09 08:25
Ja dat is wel pittig... Maar wat zegt met over 3x een loze leiding? Naam aan dat wat jij noemt een afgemonteerd stroompunt is en niet alleen de buis?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Appartementen hebben tegenwoordig vaak een zwevende dekvloer ivm de geluidseisen die anders met bepaalde opbouw niet gehaald worden, daar ligt vaak wat meer dekvloer over de leidingen dan wanneer het direct over beton gaat. .

oplossingen: vloerverwarmingsvije zone aangeven, met warmte camera kijken waar ze lopen en mogelijk zijn de buizen geheel te ontlopen. mocht dat allemaal niet kunnen weet je in iedergeval waar ze zitten. zodat je voorzichtig kan slopen. reparatie van een buis is trouwens ook geen probleem. low tech kan het ook, door de vloer nat te spuiten met een plantenspuit dan zie je tijdens het drogen waar de leidingen lopen, maar dat is minder zuiver.

ik zou trouwens ook melding maken bij eigenhuis e.d. een aannemer maakt zich minder snel schuldig aan koppelverkoop en misbruik van zijn postistie dan de meeste mensen denken, maar op deze manier gaat het toch wel een beetje stinken.

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 20-08-2025 17:01 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
O jee, dat klinkt als "je moet de keuken kopen bij mijn collega die jou een goedkope keuken zal verkopen voor een enorme prijs, en de winst verdelen we".
Normaal moet je een minimale dekking van 3cm bovenop de vloerverwarming hebben, maar ik zie die aannemer er toe in staat daar expres van af te wijken om jou in de problemen te brengen (en begin dan maar eens te procederen, heb je vast geen zin in). En of het een goed idee is om bovenop vloerverwarming buizen in te frezen, daar kan ik kort over zijn: nee, niet doen.

Los daarvan, ben je 100% zeker dat je een eiland wil? In alle gevallen waar ik al een eiland zag, zou een schiereiland beter zijn (meer werkruimte zonder échte nadelen, die extra gang die een eiland geeft is nutteloze ruimte die je mist op je werkblad en in kastruimte).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Wordt dat eiland er tijdens de bouw al opgezet of komt dat later pas? Hier hebben ze bewust op de plekken waar apparatuur kwam te staan geen vvw gefreesd omdat het dan de warmte niet goed kwijt zou kunnen wat dan weer voor een kapotte vloer zou kunnen zorgen. Dus daar ook nog even vragen over stellen nu je toch bezig bent.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pman63 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:29:
Wordt dat eiland er tijdens de bouw al opgezet of komt dat later pas? Hier hebben ze bewust op de plekken waar apparatuur kwam te staan geen vvw gefreesd omdat het dan de warmte niet goed kwijt zou kunnen wat dan weer voor een kapotte vloer zou kunnen zorgen. Dus daar ook nog even vragen over stellen nu je toch bezig bent.
Als het de warmte niet kwijt kan is de delta T dus erg laag. De vloerverwarming geeft op zo’n plek dus minder vermogen af dan op een vrij stuk vloer.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Hier laten we de vloerverwarming ook gewoon doorlopen onder het (schier)eiland. De Ta van ~28 graden in moderne bouw is ook niet meer de Ta van 40 graden van vroeger.
Onder de koelkast en vriezer heb ik wel een stukje zonder buisjes gedaan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

jknl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:52:
Mijn vraag
Hoe diep ligt de vloerverwarmings-/koelingsslang bij nieuwbouw?
[...]
Op de foto die ik hier geplaatst heb: Reptile209 in "Gat in leiding vloerverwarming geboord" was de diepte een 3-4 cm denk ik (aan de achterkant zie je de slang het beton in gaan). Maar: n=1, je zal er maar net eentje hebben waar het minder diep ligt om [reden], maar je zou de gok kunnen nemen.

Als je wat raakt, ben je wel even zoet met repareren (ask me how I know :+ ) en moet je een nieuw plan bedenken.

Zo scherp als een voetbal!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@jknl er zijn op de markt leidingzoekers die ook een diepte indicatie hebben.

AFAIK zijn die niet goedkoop maar allicht zijn die te huur met voldoende nauwkeurigheid om met wat meer informatie een weloverwogen keuze te maken of je boel durft open te breken.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Twee centimeter diepte met 16mm buisjes betekent dus dat er maar 4mm boven zit. Ik weet niet wat voor vloerbedekking je neemt, bij tegels zou ik mij geen zorgen maken maar bij PVC dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Voordat PVC wordt gelegd, wordt vaak ook nog met egaline geëgaliseerd. Mochten er dan nog wat oneffenheden van het aanleggen van het buisje zijn, dan wordt dat wel opgevuld. Win je ook nog weer een mm of 2 à 3 mee :-)
Pagina: 1