Doffe vlekken in eindlaag schilderwerk binnen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:15
Beste Tweakers gebruikers,

Wij zijn in onze nieuwbouwwoning druk bezig met schilderwerkzaamheden.

Zo zijn wij alle houten kozijnen aan het gronden (witte delen 2x) en aan het aflakken (1x).

Voorafgaand aan het aflakken zorgen wij dat het hout volledig dekkend is gegrond, is geschuurd en stofvrij is gemaakt.

Na een schildersessie van gister constateren wij doffe vlekken in het de eindlaag. Het is voor ons onverklaarbaar hoe dit kan ontstaan. Kan iemand dit voor ons verklaren?

Hoor graag van jullie! Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Bo Smit

Toevoeging:
Onderstaand de werkwijze die wij doorlopen:
  1. Ontvetten met Universol aangelengd met water.
  2. Schuren korrel 240.
  3. Afstoffen met schildersstoffer.
  4. Afnemen met natte doek Universol aangelengd met water.
  5. Gronden (1e laag).
  6. Schuren korrel 240.
  7. Afstoffen met schildersstoffer.
  8. Afnemen met natte doek Universol aangelengd met water.
  9. Gronden (2e laag).
  10. Schuren met korrel 320.
  11. Afstoffen met schildersstoffer.
  12. Afnemen met natte doek Universol aangelengd met water.
  13. Aflakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ4Ysqif6cV72HOOY3pnQfuy5l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LF9N8OD1KLRRN662KZS4ka2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dX4hungH7cDkRZ0pbEHvnJ1SQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFP7FAmRTG2VSGR9eVIM6wMV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wANTGpn5qg9Ttbn_5ezDdFmLoPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSSeqB4knu0m8P3O5u9mht6E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiR0mpIfc44HuP8EQ9QXqwIAvG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqJzJBEYjsETm1X9yXsqFdBw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U06ZE7t8EFAmtR8GG6EQ6AYi7Uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaXF8JjaCrHYW63tCAAxqQCD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHGyB4EcK7B2a_oqDBQJmYGOzXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HrCdKL1tkW1lonOUaLfbJVe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door BoSmit op 20-08-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:08
Dit lijkt er niet dekkend op te zitten. Welke kleur heeft de grondverf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
T_knoop schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:46:
Dit lijkt er niet dekkend op te zitten. Welke kleur heeft de grondverf?
Zowel de grondverf als de aflak is kleur RAL 7021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Ik mis in de uitgevoerde handelingen: ontvetten ook nieuw hout moet je ontvetten en dan voor je begint met schuren. ammoniak oplossing in water kan maar stinkt of je gebruikt StMarc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:59
Wat @T_knoop zegt. Het is niet dekkend. Ligt opschureren, afstoffen en nog een keer schilderen. Probeer je verf beter uit te smeren en gelijkmatiger op te brengen. Met name op de laatste foto zie je de overgang van goed dekkend naar niet dekkend tot (het lijkt) helemaal geen verf.

Smeer je verf altijd op dezelfde manier uit en zorg dat er overlap zit. Ook (op iets bredere oppervlakten) eerst horizontaal (haaks op de nerf van het hout), dan diagonaal, dan diagonaal de andere kant op en dan verticaal (met de nerf mee). Dan zorg je voor gelijkmatige verdeling. Dat gaat op een kozijn lastig, maar hier heb je stukken niet geraakt, en andere stukken staan prima in de verf.

Verder ziet het er goed uit, mooie kleur en strak geschilderd. Nog een keertje en dan gaat het goed.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 13:44
Je werkwijze is prima, en ook vooral het gebruik van universol ipv st marc is een hele goede stap.
Het lijkt er inderdaad op dat je niet dekkend genoeg hebt geschilderd en dat je de mattere primer er doorheen ziet. Dat is altijd het nadeel van de primer in dezelfde kleur want je ziet toch slechter waar je hebt geschilderd.

Je hebt wel met hoge korrel geschuurd, dat zou niet direct een issue zijn denk ik maar 240 zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saint2Saint
Ik lees trouwens net dat je elke keer afneemt met een schoonmaakmiddel. Dat is niet nodig.
Als je begint met verven moet dat op een schone (stof en vetvrije) ondergrond, dus schoonmaken met een schoonmaakmiddel als Universol iof ammoniak s daar prima geschikt voor.

De lagen daarna zijn al schoon. Die moet je afstoffen en kan je met een schone stofvrije doek nog afnemen. Ik zou daar nooit een schoonmaakmiddel voor gebruiken om te voorkomen dat er zeepresten o.i.d. in je verflaag komen.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:50

aap

Aurum schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:33:
Dat is altijd het nadeel van de primer in dezelfde kleur want je ziet toch slechter waar je hebt geschilderd.
Toen ik laatst een keer in de verfwinkel was, hoorde ik een verkoper andere klanten adviseren om grondverf daarom juist niet in de kleur van de toplaag te laten mengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beter andere kleur grondverf nemen.
En grondverf schuren met 320 is wel heel erg overdreven, net als dat continu afnemen met universol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28
Wolly schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:46:
Beter andere kleur grondverf nemen.
En grondverf schuren met 320 is wel heel erg overdreven, net als dat continu afnemen met universol.
Klopt, wel dezelfde kleurfamilie, maar 1-2 tinten lichter maakt het aflakken veel makkelijker.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Wolly schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:46:
En grondverf schuren met 320 is wel heel erg overdreven.
Kun je ook uitleggen waarom dat heel erg overdreven is?
Ik gebruik voor een restauratieprojecten op hout soms wel schuurpapier tot een korrel van 1400 (op andere materialen nog fijner) alvorens het af te lakken.
Hoe minder krassen hoe mooier het eindresultaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Ik gebruik voor een restauratieprojecten op hout soms wel schuurpapier tot een korrel van 1400 (op andere materialen nog fijner) alvorens het af te lakken.
Dit is geen restauratieproject maar gewoon huis tuin en keuken aflakken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Ik geloof meteen dat het in sommige gevallen verschil maakt, maar ik zou op een raamkozijn ook niet verder dan 220-320 gaan :) .
Puur uit interesse, wanneer ga je veel verder dan dat? Ik gebruik wel eens korrel 800 om geolied hout na het olieen te laten glanzen en dergelijke. Dat is wel leuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2025 21:20 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Yaksa
Wolly schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:20:
[...]Dit is geen restauratieproject maar gewoon huis tuin en keuken aflakken.
Ja, en?
Wanneer TS een goed resultaat bereikt met zijn methode, kun jij dan garanderen dat hij met een grovere korrel een gelijk resultaat krijgt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
Boudewijn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:20:[...] Puur uit interesse, wanneer ga je veel verder dan dat? Ik gebruik wel eens korrel 800 om geolied hout na het olieen te laten glanzen en dergelijke. Dat is wel leuk.
Herstel van gepolitoerd hout bijvoorbeeld, of Japanse lak.
In het verleden schuurde men veel nauwkeuriger, dat zie je gewoon wanneer je antieke voorwerpen aan het restaureren bent. Dan wil je op z'n minst een gelijke finish hebben zoals die in het verleden is aangebracht.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Gewoon nog een laagje.

Voor grondverf doe ik trouwens bij lichte kleur - witte grondverf, donkere kleur, grijze. Dan zie je idd gemakkelijk het verschil, en het is goedkoper.

Voor grotere vlakken zou je eventueel een kleine, gladde lakroller kunnen pakken, dat is bv. ook bij het schilderen van een deur handig, en deze vensterbank denk ik ook. Dan mis je veel minder snel een likje.

Denk dat dit nog superstrak kan worden met gewoon nog een laagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
BoSmit schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:44:
Beste Tweakers gebruikers,

Wij zijn in onze nieuwbouwwoning druk bezig met schilderwerkzaamheden.

Zo zijn wij alle houten kozijnen aan het gronden (witte delen 2x) en aan het aflakken (1x).

Voorafgaand aan het aflakken zorgen wij dat het hout volledig dekkend is gegrond, is geschuurd en stofvrij is gemaakt.

Na een schildersessie van gister constateren wij doffe vlekken in het de eindlaag. Het is voor ons onverklaarbaar hoe dit kan ontstaan. Kan iemand dit voor ons verklaren?

Hoor graag van jullie! Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Bo Smit

Toevoeging:
Onderstaand de werkwijze die wij doorlopen:
  1. Ontvetten met Universol aangelengd met water.
  2. Schuren korrel 240.
  3. Afstoffen met schildersstoffer.
  4. Afnemen met natte doek Universol aangelengd met water.
  5. Gronden (1e laag).
  6. Schuren korrel 240.
  7. Afstoffen met schildersstoffer.
  8. Afnemen met natte doek Universol aangelengd met water.
  9. Gronden (2e laag).
  10. Schuren met korrel 320.
  11. Afstoffen met schildersstoffer.
  12. Afnemen met natte doek Universol aangelengd met water.
  13. Aflakken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beste allen,

Als test hebben wij ervoor gekozen om bij een vensterbank te experimenteren. Deze vensterbanken zijn vanuit de fabriek goed gegrond. Wij hebben een 2e grondlaag aangebracht. Wij hebben deze gister grondig geschuurd met korrel 320. Vervolgens hebben wij de vensterbank gematteerd met een schuurpad. De vensterbank afgeborsteld en met een droge doek stofvrij gemaakt.

Tenslotte een nieuwe, overdreven dikke laag, aangebracht. Wat bleek, de vlekken kwamen na een aantal minuten terug. De kwast ondergedompeld, nog dikkere laag ter plekke van de vlek aangebracht. En opnieuw in een aantal minuten een doffe, droge look. Dit deden wij gisteravond, om eventuele te snelle droging door de zon tegen te gaan. Zie onderstaand een foto van tijdens het aflakken en een foto van zojuist.

Wat denken jullie? Is dit een 'probleem' in het hout? In de zin van diep doordrongen vuil/vet?

Hoor graag van jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saaa0OBVyLcRNQb6DsXXxemQJyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKIw7MN1v8wrQYrBGg9tKaXs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4zdebdPDj1JR7g2aLGE_TGj2xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n24a0sSNPEtB3ANAmN6ndwQK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

Reinier

\o/

Zitten er misschien siliconenresten op/in je hout? Dat levert soms (naast blaasjes bijv.) doffe plekken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42

paQ

(jarig!)
sja, het kan alleen nog maar vet / silicone / was iets in die richting zijn
Wel bijzonder dat ondanks 2 grondlagen de lak direct intrekt :?

edit:
Oh wacht dit is een _andere_ vensterbank?

Ik zou het zoeken in meer lagen (dun) aflak in dat geval. Dik aanbrengen heeft weinig nut. Als het zuigt, zuigt het.

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 22-08-2025 14:11 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
Reinier schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:59:
Zitten er misschien siliconenresten op/in je hout? Dat levert soms (naast blaasjes bijv.) doffe plekken op.
Hoi Reinier,

Dat kan het goed zijn. Ik heb alle hoeken en naden nog gekit. Daarna de kozijnen wel afgenomen. Wederom met water aangelengd met universol.

Heeft het kans van slagen als wij de grondverf grondig ontvetten en dan direct aflakken? En zo ja, kies ik dan een 'sterker' mengsel van water met universol, een sterk mengsel van water met amonia, of zelfs onverdund? Of iets heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-09 15:43

JanB

Het ken rotter !!!

Siliconen is de grootste vijand van verf. Besmetting gebeurt best snel en is bijna niet meer weg te krijgen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

BoSmit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Hoi Reinier,

Dat kan het goed zijn. Ik heb alle hoeken en naden nog gekit. Daarna de kozijnen wel afgenomen. Wederom met water aangelengd met universol.

Heeft het kans van slagen als wij de grondverf grondig ontvetten en dan direct aflakken? En zo ja, kies ik dan een 'sterker' mengsel van water met universol, een sterk mengsel van water met amonia, of zelfs onverdund? Of iets heel anders?
En daar ga je de fout in. Eerst schilderen, dan pas kitten.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
FooLsKi schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:35:
[...]

En daar ga je de fout in. Eerst schilderen, dan pas kitten.
Kitten moet volgens mijzelf, en velen met mij, toch echt voor het gronden en aflakken aan. Vervolgens mooi mee schilderen om verkleuring te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

Reinier

\o/

BoSmit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Kitten moet volgens mijzelf, en velen met mij, toch echt voor het gronden en aflakken aan. Vervolgens mooi mee schilderen om verkleuring te voorkomen.
Dat geldt niet voor siliconenkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
Reinier schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Dat geldt niet voor siliconenkit.
Scherp!

En een correctie/aanvulling van mij uit:
Ik heb afgekit met Acryl Anti-Crack van Den Braven. Wat ik hier nog fout heb gedaan: ik heb afgestreken met een sopje van water en dreft. Dit sopje is ook op de vensterbank gekomen. Inmiddels heb ik de Mixed Finisher Spray van Den Braven gekocht....

Ik heb het idee dat het sopje met dreft hier de boosdoener is. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

BoSmit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Scherp!

En een correctie/aanvulling van mij uit:
Ik heb afgekit met Acryl Anti-Crack van Den Braven. Wat ik hier nog fout heb gedaan: ik heb afgestreken met een sopje van water en dreft. Dit sopje is ook op de vensterbank gekomen. Inmiddels heb ik de Mixed Finisher Spray van Den Braven gekocht....

Ik heb het idee dat het sopje met dreft hier de boosdoener is. Wat denken jullie?
Acrylaat is idd een ander verhaal dan siliconenkit. Water met afwasmiddel is niet nodig tussen het aanbrengen/schuren van verflagen. Tenzij je met vette vingers de hele tijd gaat zitten voelen of de verf al droog genoeg is om licht op te schuren.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
BoSmit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:55:
[...]
Het zou kunnen als je het hout behoorlijk nat hebt gemaakt. Deze dofheid treed ook op bij hout wat gekleurd wordt met waterbeits en waar daarna te snel de afwerklaag of blanke lak wordt aangebracht.

Ik gebruikte daar vroeger altijd een twee pins houtvochtmeter voor om het vochtgehalte te meten. Ook slecht teruggedroogd hout zorgt voor dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
BoSmit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Beste allen,

Als test hebben wij ervoor gekozen om bij een vensterbank te experimenteren. Deze vensterbanken zijn vanuit de fabriek goed gegrond. Wij hebben een 2e grondlaag aangebracht. Wij hebben deze gister grondig geschuurd met korrel 320. Vervolgens hebben wij de vensterbank gematteerd met een schuurpad. De vensterbank afgeborsteld en met een droge doek stofvrij gemaakt.

Tenslotte een nieuwe, overdreven dikke laag, aangebracht. Wat bleek, de vlekken kwamen na een aantal minuten terug. De kwast ondergedompeld, nog dikkere laag ter plekke van de vlek aangebracht. En opnieuw in een aantal minuten een doffe, droge look. Dit deden wij gisteravond, om eventuele te snelle droging door de zon tegen te gaan. Zie onderstaand een foto van tijdens het aflakken en een foto van zojuist.

Wat denken jullie? Is dit een 'probleem' in het hout? In de zin van diep doordrongen vuil/vet?

Hoor graag van jullie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update 2:
Dit keer de vensterbank ontvet met water + ammonia. Vervolgens met een natte doek (enkel water) voor de zekerheid nagespoeld. De vensterbank opgeschuurd en opnieuw in de aflak gezet. Resultaat: de doffe vlekken zitten nu op verschillende plekken in de vensterbank......
Foto 1: Voor het ontvetten, schuren etc.
Foto 2: Geschuurd.
Foto 3: Aflak aangebracht, nog nat.
Foto 4: Aflak opgedroogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYQIfQRDCkIzQZnFZFDJ35ypseI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRj2lcrDDnlfpWOAcpD16CoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k2EFnU46M7ecYJtEoVNFVWNaJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gydBWdg2l5PRqjNiDDMqdTKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoeyYJ40Ht-ufSCaaP8oCoIzQ18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldastPhVMzMxc2gD4tIgnBWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4PWnrkL5_thJ1Csg8WTK7QGt8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJoFxDYpP2e4YnHGQEjW80RM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:36
Elke keer dezelfde pot verf gebruikt? Begin haast te denken dat het aan de mengverf ligt. Dat is 1 van de weinige zaken die nog uit te sluiten zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Welk hout is het eigenlijk?
Lijkt toch nog steeds op zuiging/droging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De lakken voor binnen moet je wel flink vol opzetten, anders dan je wellicht gewend bent met lakken op terpentine basis voor buiten. Want ze drogen gewoon erg snel.
Wellicht ten overvloede, en breng je echt al genoeg aan. Maar dat is lastig te zien op een foto, aangezien het erg op kwaststrepen lijkt. En zelf lak ik het altijd 2x af.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 23-08-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:34
één van de fouten die ik zelf bij schilderen snel maak is 'te dun uitsmeren' dat gaat met een roller uitsmeren erg snel.. maar dat resulteert in dat de onderliggende laag nog te zien is, niet in doffe plekken.

Ander aspect:
2 weken geleden wat buitenverf gekocht; betonverf en schuttingverf beide zwart, de schuttingverf is rubberachtig, latex.. de betonverf is ook geen 'normale' zwarte verf, lijkt wel een combinatie van teer en lijm...
Eerder dit jaar goedkope zwarte verf voor binnen én buiten gekocht, ook latex achtig.. de verf kleur in de pot is donker blauw maar droogt zwart op...
Met deze nieuwe of afwijkende soorten verf is het zeer de vraag hoe je moet voorbehandelen en schilderen voor een strak resultaat.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
Heb je het probleem steeds op dezelfde plaatsen op de vensterbank? Als dat het geval is, ligt het volgens mij niet aan je schilderkunsten of de verf, maar moet je het in de ondergrond zoeken.

Heb je alles zelf gegrond en heeft dat wel goed gedekt? Wat is er verandert na de grondlagen (mits die wel goed dekken)?

Anders kan je nog proberen om een stuk kaal te maken tot op het hout en dan opnieuw gaan opbouwen. ALs het dan nog optreed, weet ik het (voor nu) ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Aurum schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:33:
[…]
en ook vooral het gebruik van universol ipv st marc is een hele goede stap.
[…]
Kun je, voor iemand die altijd St. Marc gebruikt voorafgaand aan schilderwerkzaamheden, dit toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 13:44
ThinkPad schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Kun je, voor iemand die altijd St. Marc gebruikt voorafgaand aan schilderwerkzaamheden, dit toelichten?
Omdat je stmarc altijd moet afnemen met schoon water nadat je met St Marc hebt ontvet. Niet iedereen doet dit en dit kan voor problemen zorgen in je schilderwerk. Universol is 1x afnemen, laten drogen en dan kan je schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Aurum schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Omdat je stmarc altijd moet afnemen met schoon water nadat je met St Marc hebt ontvet. Niet iedereen doet dit en dit kan voor problemen zorgen in je schilderwerk. Universol is 1x afnemen, laten drogen en dan kan je schilderen.
Naderhand afnemen met schoon water doe ik eigenlijk nooit, St. Marc is ook zo verdampt is m'n ervaring. Nog geen problemen door ervaren. Maar ik lees idd dat het wordt aangeraden, dank voor het toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15
Ik leesop het alwetende internet dat een doffe plek in je verf ook kan komen door neerslag van waterdamp. Dus dat kan te maken hebben met de luchtvochtigheid en temperatuur van je vensterbank. Maar waar ik aan zit te denken: je staat er met je neus letterlijk te dicht op. Dat doe ik zelf ook al snel als 'ik het niet goed zie'.
Dus je staat er dan zelf op te hijgen en dampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Ik denk echt dat je in de ondergrond moet zoeken.
Het lijkt erop dat de lak te snel indroogt / intrekt in een te zuigende ondergrond waardoor de afwerking er anders uit komt te zien.
Ik heb ook altijd een haat liefde verhouding met Sigma. Hun lakken zijn echt subliem, maar met primers heb ik altijd ergernis.

Pagina: 1