Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:58
Ik probeer in de BIOS te komen om te zien of mijn Asrock x470 Taichi moederbord TPM heeft die uitgeschakeld is. Dit in verband met een mogelijke upgrade naar Windows 11 (TPM is de enige bottleneck voor mijn PC), zonder dat ik een nieuwe PC hoef aan te schaffen.
Ik kreeg vroeger bij het opstarten de PC altijd rechtsonder de optie te zien om naar de BIOS te gaan.
Als ik nu bij het opstarten van de PC op DEL of F2 druk, blijf ik een zwart scherm zien. Het lijkt alsof ik wel in de BIOS zit, aangezien de PC niet verder opstart naar Windows 10. Niet drukken op bovengenoemde toetsen levert een normale boot naar Windows op.
Ik heb een RGB toetsenbord en muis en heb deze al vervangen voor gewone varianten, maar geen resultaat.

Wat mij later wel opviel, is dat mijn monitor (AOC C24G1) de tekst "No Signal" geeft bij het opstarten en een rood led lichtje heeft. Als ik het Windows scherm te zien krijg met mijn naam, is het led lichtje wit.
Zou het dan misschien aan mijn monitor liggen dat ik niet mijn BIOS te zien krijg? Ik had voorheen een Samsung 22 inch monitor en toen lukte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je een extra videokaart? Zo ja, heb je je scherm al in de HDMI poort van het mobo geprikt?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

BCC

Dat was ik ook aan het tikken -
Even de onboard video proberen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ik heb mijn monitor aangesloten via de DisplayPort en niet via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
https://www.windowscentra...s-uefi-bios-from-settings
Dit werkt voor mij meestal wel makkelijk als het niet lukt met de toetsen tijdens het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:09
CoolDude99 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:32:
Maar heb je een losse videokaart?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:27
Microkid schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:20:
Heb je een extra videokaart? Zo ja, heb je je scherm al in de HDMI poort van het mobo geprikt?
De meeste CPU's op socket AM4 hebben geen iGPU. Nou staat in de startpost niet of TS een 5600G (als voorbeeld) heeft, maar de kans dat een iGPU hier in de weg zit is klein.

@CoolDude99
Welke CPU heb je.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 20-08-2025 08:45 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:40
CoolDude99 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:32:
Dat is dan niet op je moederbord? Je X470 Taichi heeft namelijk alleen 1x HDMI voor video uit (uitvoering: ASRock X470 Taichi).

Dus; monitor aansluiten op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Christoxz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:38:
[...]

Maar heb je een losse videokaart?
Jazeker, een Geforce GTX 1070 Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:09
CoolDude99 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:41:
[...]

Jazeker, een Geforce GTX 1070 Ti.
En heb je je een iGPU? En dan dus ook de mobo video output getest en/of een andere poort op je GPU?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54

MsG

Forumzwerver

Heb ik op mijn pc ook, dat DisplayPort pas in Windows werkt. Vaak is de primaire output op een videokaart DVI en daarna HDMI. Kan je het scherm eens op die manier aansluiten? Dan zie je vermoedelijk prima het bios scherm.

Overigens kan je met FlyBy11 eenvoudig de checks omzeilen en een in-place upgrade doen van een Windows 10-bak (https://github.com/builtbybel/Flyby11)

Heb je een secundair scherm aangesloten? Zie je daar wellicht al wel het bios scherm?

[ Voor 10% gewijzigd door MsG op 20-08-2025 08:52 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolDude99
MsG schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:51:
Heb ik op mijn pc ook, dat DisplayPort pas in Windows werkt. Vaak is de primaire output op een videokaart DVI en daarna HDMI. Kan je het scherm eens op die manier aansluiten? Dan zie je vermoedelijk prima het bios scherm.

Overigens kan je met FlyBy11 eenvoudig de checks omzeilen en een in-place upgrade doen van een Windows 10-bak (https://github.com/builtbybel/Flyby11)

Heb je een secundair scherm aangesloten? Zie je daar wellicht al wel het bios scherm?
Ik heb ook ergens gelezen/gezien dat je een Windows 11 ISO kunt downloaden en dan via Windows Powershell een versie van Windows 11 kunt installeren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CoolDude99
Het is gelukt! Het probleem zat inderdaad in het gebruik van de DisplayPort. Ik heb een HDMI kabel geprobeerd en toen kon ik wel in de BIOS komen en TPM stond inderdaad uit.
Na het aanzetten en opnieuw opstarten van Windows heb ik de PC Health Check gedaan en mijn PC voldoet aan de vereisten van Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
CoolDude99 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:16:
Het is gelukt! Het probleem zat inderdaad in het gebruik van de DisplayPort. Ik heb een HDMI kabel geprobeerd en toen kon ik wel in de BIOS komen en TPM stond inderdaad uit.
Na het aanzetten en opnieuw opstarten van Windows heb ik de PC Health Check gedaan en mijn PC voldoet aan de vereisten van Windows 11.
Dat gedoe met DisplayPort blijft toch nog steeds een irritant terugkerend probleem.
Recent ook zelf weer mee te maken gehad.

Reddit: No signal using DisplayPort (no problem with HDMI)
But after 2 days, I found a solution! I unplugged the Display Port cable, cut it with a pair of scissors, and threw it in the garbage where it belongs. I'm going back to HDMI.

Because over the past 20+ years, whenever I plugged my HDMI cable into my PC, I saw an image right away 99.9% of the time . When I plug my DP cable in, I have to go through 25 problem solving scenarios that eat up hours of my time, might potentially DAMAGE my brand new monitor with the continuous flickering on-and-off, and none of which actually work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tja, je zou zeggen dat Nvidia onderhand wel een werkende DP-implementatie zou moeten hebben, maar dat valt blijkbaar nog steeds flink tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 21:26

HugoBoss1985

Xenotech

@CoolDude99 Nvidia heeft voor deze issue een firmware update uitgebracht.
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Heb je die al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:14:
@CoolDude99 Nvidia heeft voor deze issue een firmware update uitgebracht.
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Heb je die al eens geprobeerd?
Nee, heb ik nog niet geprobeerd. Ik wist niet eens dat hiervan een firmware update was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

CoolDude99 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Nee, heb ik nog niet geprobeerd. Ik wist niet eens dat hiervan een firmware update was.
Ik ook niet sinds ongeveer een jaar geleden.
Toen nam ik een GTX 1070 van iemand over en ik had hetzelfde euvel.
Na wat Google kwam ik bij die firmware fix.
Het tooltje wat je daar kan downloaden gaf aan dat mijn kaart de firmware update kon ontvangen.
Sinds de update werkt de DisplayPort goed.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Mijn firmware schijnt al up-to-date te zijn volgens de tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

CoolDude99 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:35:
Mijn firmware schijnt al up-to-date te zijn volgens de tool.
Tipje; als je medetweakers niet quote of medetweakers niet "@" zet in je reactie dan krijgt men geen melding op het dashboard dat je reageert ;)

Heb je/had je wellicht CSM aan in het bios?
Legacy zaken uitzetten en alles UEFI houden kan ook nog wel helpen.
Maar CSM moet uit staan als je TPM aan wilt zetten.
Met sommige combinaties van videokaarten en monitoren kan de monitor uit/aan zetten ook nog wel eens helpen.
Als je systeem 100% goed en stabiel werkt (anders 1 pass Memtest draaien) kan ik je ook een bios update van het moederbord (mits relevant) aanraden.
Dat zou ik zelf sowieso altijd doen ongeacht je probleem met DP.
Anders niet te druk om maken als het met HDMI goed werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-08-2025 19:25 ]

Pagina: 1