Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hobby computer met focus op videobewerking.
Belangrijkste is om vlot te kunnen werken met 4K-videofiles.
Ik wil vlot kunnen werken met multicamera editing (meestal 2 sources maar kan oplopen tot 5a6). Vlot editten & goeie beeldkwaliteit in de files vind ik belangrijk dan heel snel renderen als ik moet kiezen.
Bestanden zijn meestal .MTS files (Panasonic TZ-200 camera), maar ik sluit raw files naar toekomst toe niet uit.
Vroeger gebruikte ik steeds Sony Vegas maar ik zou overstappen naar DaVinci Studio.
Ik wil ook graag oudere media (VHS-C) digitaliseren.
Ook upscalen moet vlot gaan. Met color grading en AI-upscaling heb ik geen ervaring maar wil er wel graag mee leren werken.
Gamen is bijkomend en zou eerder gaan over oudere strategy games (zoals RollerCoaster Tycoon) dan over moderne AAA-games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtbudget rond de 4.000 euro maximum met verzending en assemblage.
Ik betaal liever nu wat meer om future-proof te zijn en er lang mee verder te kunnen, dan dat ik over 2-3 jaar een onderdeel vervang.
Ik koop liever pas iets als het oude echt niet meer werkt. Met vorige laptop heb ik meer dan 10 jaar gedaan, waarvan laatste twee jaar met een kapot scherm
(dus hing steeds aan externe monitor) & waarbij video editing niet meer lukte, al helemaal niet in 4K.
De assemblage wil ik niet zelf doen dus is wat zoeken naar componenten die beschikbaar zijn. Zou eerder Alternate kiezen dan Azerty, puur omdat Alternate uit België is en dat lijkt me wat handiger naar customer service toe.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
BlackMagic Intensity Shuttle voor het digitaliseren van VHS-C.
Externe harde schijven WD USB3.
Toetsenbord en muis heb ik.
Als monitor gebruik ik momenteel tv scherm van Panasonic (gekregen omdat tv niet meer gebruikt werd).
Panasonic TX-L47FT60, was dus geen 4K is maar FHD… Vind dit als tussenfase wel oké, maar ook eerder omdat ik het zonde vind om iets dat nog perfect werkt weg te doen..
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Lijkt me wel handig om voldoende USB-poorten te hebben om ook zonder hub te kunnen aansluiten.
64 GB RAM lijkt me zeker niet overbodig. Overweeg evt. 96GB.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen merkvoorkeuren.
Geen waterkoeling.
RGB hoeft ook niet. Is eerder computer om onder bureautafel te zetten dan er op.
Liefst stil én koel natuurlijk maar weet niet wat beste middenweg is.
Ga je overklokken?
Niet van plan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vermijden van bottlenecks en eerste hulp bij keuzestress?
Ik geraak overweldigd door alle opties, zelfs met dit forum & Desktop Workstation BBG. In plaats van keuze te maken loop ik vast en bestel ik niets omdat ik twijfel of ik wel juiste beslissing maak.
De hardware wereld staat nooit stil en daardoor blijf ik ook uitstellen, wat ik nu dus niet meer wil doen.
Ik weet niet goed welk budget ik best spendeer zonder overkill te gaan. Bang-for-buck zoals het zo mooi verwoord staat in voorbeeldtopic.
Ookal wil ik toekomstbestendig systeem, weet ik niet goed of de huidige prijs van bv. RTX 5090 opweegt tegen de prestatiewinst t.o.v. RTX 5080 en of dat het prijsverschil van €800 echt waard is op lange termijn?
ASUS PRIME 5080 (€1.199) lijkt me misschien beter behapbaar want zit nu al stuk boven budget, zelfs zonder DaVinci en €150 assemblagekosten (& nieuwe monitor).
Ik hoop dat ik via dit topic de knoop makkelijker kan doorhakken & alvast bedankt voor de hulp.
Voorbeeld grotendeels gebaseerd op Best Buy Guide: De beste workstation-pc
Hobby computer met focus op videobewerking.
Belangrijkste is om vlot te kunnen werken met 4K-videofiles.
Ik wil vlot kunnen werken met multicamera editing (meestal 2 sources maar kan oplopen tot 5a6). Vlot editten & goeie beeldkwaliteit in de files vind ik belangrijk dan heel snel renderen als ik moet kiezen.
Bestanden zijn meestal .MTS files (Panasonic TZ-200 camera), maar ik sluit raw files naar toekomst toe niet uit.
Vroeger gebruikte ik steeds Sony Vegas maar ik zou overstappen naar DaVinci Studio.
Ik wil ook graag oudere media (VHS-C) digitaliseren.
Ook upscalen moet vlot gaan. Met color grading en AI-upscaling heb ik geen ervaring maar wil er wel graag mee leren werken.
Gamen is bijkomend en zou eerder gaan over oudere strategy games (zoals RollerCoaster Tycoon) dan over moderne AAA-games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtbudget rond de 4.000 euro maximum met verzending en assemblage.
Ik betaal liever nu wat meer om future-proof te zijn en er lang mee verder te kunnen, dan dat ik over 2-3 jaar een onderdeel vervang.
Ik koop liever pas iets als het oude echt niet meer werkt. Met vorige laptop heb ik meer dan 10 jaar gedaan, waarvan laatste twee jaar met een kapot scherm

De assemblage wil ik niet zelf doen dus is wat zoeken naar componenten die beschikbaar zijn. Zou eerder Alternate kiezen dan Azerty, puur omdat Alternate uit België is en dat lijkt me wat handiger naar customer service toe.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
BlackMagic Intensity Shuttle voor het digitaliseren van VHS-C.
Externe harde schijven WD USB3.
Toetsenbord en muis heb ik.
Als monitor gebruik ik momenteel tv scherm van Panasonic (gekregen omdat tv niet meer gebruikt werd).
Panasonic TX-L47FT60, was dus geen 4K is maar FHD… Vind dit als tussenfase wel oké, maar ook eerder omdat ik het zonde vind om iets dat nog perfect werkt weg te doen..

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Lijkt me wel handig om voldoende USB-poorten te hebben om ook zonder hub te kunnen aansluiten.
64 GB RAM lijkt me zeker niet overbodig. Overweeg evt. 96GB.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen merkvoorkeuren.
Geen waterkoeling.
RGB hoeft ook niet. Is eerder computer om onder bureautafel te zetten dan er op.
Liefst stil én koel natuurlijk maar weet niet wat beste middenweg is.
Ga je overklokken?
Niet van plan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vermijden van bottlenecks en eerste hulp bij keuzestress?

Ik geraak overweldigd door alle opties, zelfs met dit forum & Desktop Workstation BBG. In plaats van keuze te maken loop ik vast en bestel ik niets omdat ik twijfel of ik wel juiste beslissing maak.
De hardware wereld staat nooit stil en daardoor blijf ik ook uitstellen, wat ik nu dus niet meer wil doen.

Ik weet niet goed welk budget ik best spendeer zonder overkill te gaan. Bang-for-buck zoals het zo mooi verwoord staat in voorbeeldtopic.
Ookal wil ik toekomstbestendig systeem, weet ik niet goed of de huidige prijs van bv. RTX 5090 opweegt tegen de prestatiewinst t.o.v. RTX 5080 en of dat het prijsverschil van €800 echt waard is op lange termijn?
ASUS PRIME 5080 (€1.199) lijkt me misschien beter behapbaar want zit nu al stuk boven budget, zelfs zonder DaVinci en €150 assemblagekosten (& nieuwe monitor).
Ik hoop dat ik via dit topic de knoop makkelijker kan doorhakken & alvast bedankt voor de hulp.
Voorbeeld grotendeels gebaseerd op Best Buy Guide: De beste workstation-pc
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Boxed | € 524,90 | € 524,90 |
1 | Moederborden | ASUS ProArt X870E-Creator WiFi | € 399,- | € 399,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC | € 1.999,- | € 1.999,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - Mesh Charcoal Black | € 159,90 | € 159,90 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (NL, OEM) | € 156,40 | € 156,40 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 G2 LBC | € 149,90 | € 149,90 |
2 | Geheugen intern | Kingston KSM56E46BD8KM-32HA | € 172,35 | € 344,70 |
1 | Voedingen | be quiet! Power Zone 2 1000W | € 162,99 | € 162,99 |
1 | Interne SSD's | Samsung 9100 Pro, geen heatsink 4TB | € 418,- | € 418,- |
Totaal | € 4.314,79 |