Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:21
Ik ga het volgende natuurlijk navragen bij ABN AMRO, maar het leek me ook wel even goed om hier te vragen of iemand er ervaring mee heeft. Helpdeskmedewerkers hebben het niet altijd bij het juiste eind heb ik laatst gemerkt.

Ik wil binnenkort een vrij grote betaling in dollars naar een buitenlandse rekening maken. Het betreft niet een US rekening, maar wel een rekening buiten het SEPA-gebied. Ik weet vrij zeker dat banken hiervoor een koersopslag rekenen. Bijvoorbeeld bij ING is het vrij duidelijk dat er een koersopslag van 0,85% geldt. Ook bij het aanmaken van de betaling geeft ING netjes een kostenoverzicht inclusief opslag.

In het geval van ABN AMRO wordt op de tarievenpagina voor "Geld overboeken in buitenlands geld en/of buiten SEPA" genoemd dat "Wissel je vreemde valuta of betaal je hiermee? Dan wordt niet met de middenkoers gerekend maar met aan- of verkoopkoersen. De getoonde waarden in de Valutacalculator geven daarom alleen een idee".

Deze valutacalculator is te bereiken via deze pagina in het privédomein, maar verwijst naar een zakelijk pagina. Dat zal dan ook wel bedoeld zijn voor privé. Daar staat "bij het doen van een betaling in vreemde valuta is een koersopslag van toepassing", maar ik kan nergens terugvinden wat deze koersopslag dan precies zou moeten zijn. Of wordt daarmee bedoeld deze dan al in de aankoop/verkoopkoers verwerkt zijn? Die verschillen ongeveer 0,81% van de middenkoers.

Ik kan verder geen andere tarievenbladen vinden die een koersopslag noemen. Bij het aanmaken van een testbetaling via de website worden alleen transactiekosten vermeld, en geen koersopslag.

Iemand een idee hoe het bij ABN AMRO in elkaar zit / daar ervaring mee heeft? Ook als je nog tips hebt om zo goedkoop mogelijk USD over te maken, hoor ik het graag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ook als je nog tips hebt om zo goedkoop mogelijk USD over te maken, hoor ik het graag.
Wanneer ik geld overmaak naar vreemde valuta gebruik ik altijd Wise, veel goedkoper en sneller dan de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Ik heb ABN AMRO zojuist gebeld. De medewerker leek vooral van de eigen website op te lezen, en kwam tot de conclusie dat er geen koersopslag geldt. Ik kan dat eerlijk gezegd maar moeilijk geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Joesv schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Wanneer ik geld overmaak naar vreemde valuta gebruik ik altijd Wise, veel goedkoper en sneller dan de bank.
Dank! Dat klinkt inderdaad als een goede en voordelige optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
wellicht geen koersopslag, maar een iets onvoordeligere koers dan de officiële koers.
In andere woorden, ze werken met een aan- en verkoopkoers. De aankoop is duurder, de verkoop levert juist minder op.

koop je dollars, dan krijg je $ 1.1546 , maar verloop je je dollars weer heb je $ 1.1736 nodig om weer op een euro uit te komen. De officiele koers staat op circa 1,1641.
In andere woorden, wissel je 1000 euro in naar dollars en weer terug, hou je € 983,81 over. De koersopslag is dus zo'n 0,95%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
PROnline schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:52:
wellicht geen koersopslag, maar een iets onvoordeligere koers dan de officiële koers.
In andere woorden, ze werken met een aan- en verkoopkoers. De aankoop is duurder, de verkoop levert juist minder op.
Dat sowieso inderdaad. Bijvoorbeeld ING heet ook zo'n ongunstige koers, maar daar bovenop dan ook nog een koersopslag van 0,85%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:03
Aftansert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

Dat sowieso inderdaad. Bijvoorbeeld ING heet ook zo'n ongunstige koers, maar daar bovenop dan ook nog een koersopslag van 0,85%.
Heb je een Trade Republic rekening? Die hanteren de actuele VISA wisselkoersen zonder opslag en andere kosten. Zeker bij hoge bedragen de moeite waard want die rekening is helemaal gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
empowerfreedom schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:44:
[...]

Heb je een Trade Republic rekening? Die hanteren de actuele VISA wisselkoersen zonder opslag en andere kosten. Zeker bij hoge bedragen de moeite waard want die rekening is helemaal gratis
Ja, ik heb een Trade Republic rekening. Die VISA wisselkoers zou heel mooi zijn, maar als ik (de landcode van) een IBAN invoer van een niet-SEPA land dan krijg ik "This IBAN is not supported". Op de website staat ook "Outgoing transfers to non-SEPA countries or in currencies other than Euro are not available for now".

Klinkt wel alsof jij er ervaring mee hebt. Is er dan een andere route om dit alsnog via TR te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 18:44
Wise is het goedkoopste hier. Toen ik emigreerde naar Zweden heb ik ook een groot bedrag overgezet en omdat ik het toch wat spannend vond via Wise, heb ik het in stukjes geknipt en ook via andere banken gedaan, ook nog eens verschillende momenten. Ze pakken verschillende koersen en de opslag is bijna nooit volledig helder van tevoren. Wise was structureel goedkoper.
Pagina: 1