Desktop wil de 1e boot van de dag niet posten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:47
Beste Tweakers,

Sinds een paar weken wilt mijn PC de eerste boot van de dag niet posten. Ik moet hem dan uitzetten en een tweede keer aanzetten, en dan post hij pas. Het resultaat is dat ik er elke dag op zijn minst 1 unsafe shutdown bij krijg op mijn HDDs en SSDs. Niet echt ideaal.

De BOOT en VGA leds op het moederbord staan op rood wanneer de PC vast zit terwijl hij de eerste keer probeert te posten.

Specs:
CPU: Ryzen 5700X3D https://tweakers.net/pric...yzen-7-5700x3d-boxed.html
Mobo: Asrock B550 Phantom Gaming 4 https://tweakers.net/pric...550-phantom-gaming-4.html
DRAM: Setje van 2 8GB Crucial Ballistix 3200MHz https://tweakers.net/pric...-lt-bls2k8g4d32aesbk.html
GPU: XFX RX 6600 8G https://tweakers.net/pric...t-210-radeon-rx-6600.html
Voeding: Corsair TX 550M https://tweakers.net/pricewatch/742631/corsair-tx550m.html

Wat heb ik al geprobeerd?
- Ik heb fastboot uitgezet in Windows.
- Ik heb de bios geupdate
- Ik heb de bios gereset d.m.v. de CMOS batterij.
- Ik heb het geheugen verwisseld, dus bijvoorbeeld door ze te verwisselen van positie, of ze in slots 1 en 3 te plaatsen ipv 2 en 4.
- Ik heb de CMOS batterij vervangen.
- Memtest86 geeft geen errors.

Ik heb nergens aangezeten voordat de PC plotseling problemen met posten begon te hebben. Het lijkt me daarom sterk dat de CPU, kabels, opslag, etc. ineens verkeerd zitten.

Het vermoeden is dat de voeding het probleem is. Die heb ik in 2019 gekocht maar er staat nog wel garantie op. Helaas heb ik geen andere voeding om te testen.

Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?
Bij voorbaat dank!

[ Voor 8% gewijzigd door Stroopwafel op 20-08-2025 17:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
[b]Stroopwafel in "Desktop wil de 1e boot van de dag niet posten"Stroopwafel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ Sinds een paar weken wilt mijn PC de eerste boot van de dag niet posten. Ik moet hem dan uitzetten en een tweede keer aanzetten, en dan post hij pas. Het resultaat is dat ik er elke dag op zijn minst 1 unsafe shutdown bij krijg op mijn HDDs en SSDs. Niet echt ideaal.
Met een unsafe shutdown bedoel je dan dat Windows de disks gaat controleren?
Dan is er wel gepost.
Of komt de PC echt niet voorbij het bios post screen.
Ctrl + Alt + Delete zal ook niet werken dan neem ik aan.

Een "ouderwetse" reset knop op je case is dan nog wel handig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:31

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Knoopcelbatterij op het moederbord wellicht leeg? Of zit die er niet op?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:10
Iets soortgelijks had ik ook op mijn 3950x. Die had ik undervolted. Na een nacht met lage temperaturen (kamertemperatuur 15 graden) had deze problemen met opstarten. Na een eerste keer starten was het systeem warmer en het probleem weg. Definitief opgelost door de undervolt te verminderen.
Heb je ook overclocked of undervolted? Of PBO aanstaan? Terug naar conservatievere waarden kan het probleem oplossen.
Na een bios update hoeft de CMOS-info niet meer correct te zijn voor die nieuwe bios versie. Een clear CMOS (systeem spanningsloos en tenminste 5 seconden op de clear CMOS knop drukken, of de batterij er 5 seconden uit halen) kan het probleem ook oplossen.
Bij mij werkte een bios reset (anders dan een clear cmos) niet altijd, bij een bios reset werd kennelijk niet alles opgeruimd.

[ Voor 8% gewijzigd door Roister op 19-08-2025 21:51 . Reden: Verduidelijking Clear CMOS doet wat anders dan Clear Bios. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafel
The_Doman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Met een unsafe shutdown bedoel je dan dat Windows de disks gaat controleren?
Dan is er wel gepost.
Of komt de PC echt niet voorbij het bios post screen.
Ctrl + Alt + Delete zal ook niet werken dan neem ik aan.

Een "ouderwetse" reset knop op je case is dan nog wel handig natuurlijk.
Elke keer dat ik de PC moet hard rebooten omdat hij niet wil posten telt als een unsafe shutdown volgens Crystal Disk Mark.
Er zit een heel klein reset knopje op de case en als dat geen unsafe shutdown veroorzaakt helpt het wel, maar daarmee is het hoofdzakelijke probleem natuurlijk nog niet opgelost :P Ik zal morgen kijken of dat iig de unsafe shutdown voorkomt.
m-vw schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:31:
Knoopcelbatterij op het moederbord wellicht leeg? Of zit die er niet op?
Die heb ik zojuist vervangen. Ik zal morgen zien of het iets uit maakt.
Roister schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:46:
Iets soortgelijks had ik ook op mijn 3950x. Die had ik undervolted. Na een nacht met lage temperaturen (kamertemperatuur 15 graden) had deze problemen met opstarten. Na een eerste keer starten was het systeem warmer en het probleem weg. Definitief opgelost door de undervolt te verminderen.
Heb je ook overclocked of undervolted? Of PBO aanstaan? Terug naar conservatievere waarden kan het probleem oplossen.
Na een bios update hoeft de CMOS-info niet meer correct te zijn voor die nieuwe bios versie. Een clear CMOS (systeem spanningsloos en tenminste 5 seconden op de clear CMOS knop drukken, of de batterij er 5 seconden uit halen) kan het probleem ook oplossen.
Alles draait op stock voltage en stock clocks. Ik heb overigens aan geen enkele settings gezet in de UEFI dus het zou vreemd zijn als PBO ineens vanzelf aan of uit is gegaan en dat dat problemen veroorzaakt.
De CMOS heb ik eerder al gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Haal je misschien (eind van de dag?) als je afsluit alle stroom van de PC/voeding?
Dat wil ook wel eens problemen (gaan) geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafel
The_Doman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:25:
Haal je misschien (eind van de dag?) als je afsluit alle stroom van de PC/voeding?
Dat wil ook wel eens problemen (gaan) geven.
Dat klopt. Dat doe ik echter al jaren zonder problemen. Dit probleem heb ik pas sinds enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naast wat al gezegd is:
Schakel je de computer uit (shutdown) of zet je hem in een slaapstand?
Staat fast boot werkelijk uit in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafel
Ik heb de CMOS batterij vervangen. Helaas heeft dat het probleem niet verholpen.
Overigens merk ik dat het probleem ook plaatsvindt als ik gewoon de PSU schakelaar uitzet nadat ik de PC uit heb gezet. Als ik dan even wacht, de PSU weer aan zet, en dan de PC aanzet, dan wilt de PC de eerste keer weer niet posten.
Dat betekent dat het probleem ontstaat wanneer de PC niet passief stroom kan verbruiken terwijl hij uitstaat.
mrmrmr schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:41:
Naast wat al gezegd is:
Schakel je de computer uit (shutdown) of zet je hem in een slaapstand?
Staat fast boot werkelijk uit in de BIOS?
Gewone shutdown via de shut down optie in windows. Ik maak geen gebruik van de slaapstand.
De fast boot in de UEFI staat inderdaad uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bij het aanzetten is er een plotselinge stroomvraag (rush in current, inschakelstroom). De voeding heeft tijd nodig om de buffers (condensatoren) te vullen en regulerende chips hebben ook tijd nodig om in te schakelen.

Voedingen moeten met lage standby stroom kunnen omgaan en niet compleet uitschakelen. Ze moeten namelijk reageren op het signaal van de aan/uitknop op de computer.

Hoe zet je hem uit en schakel je weer aan als de eerste keer koud booten niet lukt? Doe je dat met de schakelaar op de voeding of doe je dat met de knop op de computer? Door de schakelaar op de voeding te gebruiken omzeil je het schakelmechanisme van de computer.

Hoe dan ook, de voeding wisselen lijkt de beste testmethode. Dus zoek iemand in de buurt die je wil helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Dus we kunnen concluderen dat als je de stroom van de PC haalt hij raar doet…..

Misschien dan de stroom niet van de PC afhalen/uitzetten? En anders eens kijken naar het apparaat dat die stroom levert, hint; de voeding?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafel
mrmrmr schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:07:
Doe je dat met de schakelaar op de voeding of doe je dat met de knop op de computer?

Hoe dan ook, de voeding wisselen lijkt de beste testmethode. Dus zoek iemand in de buurt die je wil helpen.
Met de knop op de kast. Ik zit alleen aan de schakelaar als de PC al uit is.

Ik woon helaas ietwat afgelegen waardoor het lastig gaat worden om een voeding te lenen. Omdat de voeding nog binnen de garantie is kan ik wel kijken naar evt. RMA opties.
sapphire schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:08:
Dus we kunnen concluderen dat als je de stroom van de PC haalt hij raar doet…..

Misschien dan de stroom niet van de PC afhalen/uitzetten? En anders eens kijken naar het apparaat dat die stroom levert, hint; de voeding?
Zoals eerder gezegd doe ik dat al jaren zonder problemen. Dit probleem heb ik pas sinds enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 10:57
Ik had dit probleem ook, bij mij was het geheugen stuk. Na het vervangen van het geheugen nooit meer het probleem gehad. Dus dat zou je eens kunnen testen met memtest (https://www.memtest.org/) op een usbstickje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:31

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Stroopwafel schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:20:
[...]

Met de knop op de kast. Ik zit alleen aan de schakelaar als de PC al uit is.

Ik woon helaas ietwat afgelegen waardoor het lastig gaat worden om een voeding te lenen. Omdat de voeding nog binnen de garantie is kan ik wel kijken naar evt. RMA opties.

[...]

Zoals eerder gezegd doe ik dat al jaren zonder problemen. Dit probleem heb ik pas sinds enkele weken.
OT: Wat is de toegevoegde waarde hiervan? Zeker als het een mogelijke oorzaak van het probleem is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafel
rhodium schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:24:
Ik had dit probleem ook, bij mij was het geheugen stuk. Na het vervangen van het geheugen nooit meer het probleem gehad. Dus dat zou je eens kunnen testen met memtest (https://www.memtest.org/) op een usbstickje.
Ik heb memtest een paar uur laten draaien. 0 errors. Ik denk dat het dan toch aan de voeding zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Stroopwafel dat kan wel eens zijn, ik heb ook die voeding voor test doeleinden en soms start die niet meer op.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Controleer de condensatoren eens op je hardware op bol staan of lekken.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1