Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:13
Ik zoek een?
Een receiver en speaker combinatie

Wat is je budget?
Ik heb het gevoel dat voor ongeveer 1000 euro een mooie combinatie te vinden valt. Goedkoper is natuurlijk geen bezwaar als het echt meer waarde heeft kan ik ook tweede hands zoeken maar misschien dat ik dan wel iets minder wil uit geven. Als het nodig is om future proof te zijn kan het budget eventueel opgerekt worden. Ik wil vooral het juiste vinden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De setup in de huiskamer is een projectie scherm met een projector (4k) er voor. De bank staat er tegen over op ongeveer 5 a 6 meter afstand tegen de tegenoverliggende muur. We komen van een situatie met het geluid van de projector dus allicht is alles beter. Met de receiver wil ik bereiken dat het afspelen van verschillende content makkelijker word en dat een muziekje aan kan worden gezet. Het belangrijkste gebruik zal dus films en tv op de projector zijn, vandaar dat ik naar een 5.1 setup zou willen. Aangezien de speakers in een inbouw kast zouden moeten staan zijn vloerstaanders eigenlijk geen optie en zou ik voor boeken plank speakers willen gaan.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf zit ik te kijken naar een combinatie van ultima 20 speakers met een yamaha rx-v4a receiver (https://teufelaudio.nl/ul...a-rx-v4a-51-set-107001927). Ik heb ook gekeken naar de V6A receiver die zou het voordeel hebben dat een tweede zone mogelijk is. Aangezien de keuken in een ander deel van de zelfde ruimte is zouden daar dan eventueel ook speakers kunnen hangen. Het ander voordeel is dat die mogelijkheden tot ruimte correctie bied (YPAO). Echter deze receiver heeft 8 ohm speakers nodig en dan werken de ultima 20 speakers niet aangezien die 4 ohm zijn. De V4A heeft eigenlijk al 6 ohm speakers nodig maar volgens de support van teufel kan dat wel samen. Ik heb het idee dat de features van de V6A nice to have zijn maar niet noodzakelijk.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Zijn er andere merken of combinaties die ik zou moeten overwegen (ik heb geen ervaring receivers)
- Bied ruimte correctie (YPAO) veel meer waarde?
- Als ik voor de V6A zou willen gaan wat zouden bijpassende speakers zijn?
- Ik zie dat deze receivers al een aantal jaar op de markt zijn maar ze lijken aan alle vereisten te voldoen zijn er nieuwere modellen die goed/beter zouden?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via susscorfa op 27-08-2025 12:08)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
- De Yamaha v4a en v6a kunnen dezelfde Ohm speakers aan, daar zit geen verschil tussen. Het verschil zit hem in het aantal kanalen, de v4a heeft 5.2 en de v6a biedt 7.2 kanalen.
- De v4a heeft net zoals de v6a gewoon YPOA, alleen minder advanced. Ga je dat merken? Geen idee, ik denk dat de basisversie prima is.
- Kies welke jij mooi vind klinken. Je budget meenemend zou je kunnen kijken naar de Wharfedale Diamond 12 serie. Voor 750,- heb je de Wharfedale Diamond 12.1 als fronts, Diamond 12.0 als rear en Diamond 12.c center. Nog wel even doorsparen voor een subwoofer dan...
- Dat komt omdat er weinig vernieuwing is geweest. Wellicht dat er nieuwe versies uitkomen als er ooit nieuwe versies van HDMI uitkomen ofzo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
- De Yamaha v4a en v6a kunnen dezelfde Ohm speakers aan, daar zit geen verschil tussen. Het verschil zit hem in het aantal kanalen, de v4a heeft 5.2 en de v6a biedt 7.2 kanalen.
- De v4a heeft net zoals de v6a gewoon YPOA, alleen minder advanced. Ga je dat merken? Geen idee, ik denk dat de basisversie prima is.
- Kies welke jij mooi vind klinken. Je budget meenemend zou je kunnen kijken naar de Wharfedale Diamond 12 serie. Voor 750,- heb je de Wharfedale Diamond 12.1 als fronts, Diamond 12.0 als rear en Diamond 12.c center. Nog wel even doorsparen voor een subwoofer dan...
- Dat komt omdat er weinig vernieuwing is geweest. Wellicht dat er nieuwe versies uitkomen als er ooit nieuwe versies van HDMI uitkomen ofzo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48
Je hoeft je geen zorgen te maken over een speaker/receiver combi. Alle gangbare consumenten speakers kunnen op alle gangbare consumenten receivers. De Yamaha V4a is voldoende voor jouw doeleinden. Momenteel met € 375 ook erg scherp geprijsd. Dan hou je ca € 600 over voor speakers. Dat is niet heel veel.

Je kunt verschillende kanten op.
1) Rustig aan je setje opbouwen en nu €1K uitgeven aan een receiver en twee frontspeakers. Voordeel hier van is dat je direct een goede basis koopt waar je echt jaren lol van hebt. Ook met muziek staat die set dan z'n mannetje. Nadeel, niet direct surround en uiteindelijk duurder.
2) Voor € 1k de 5.1 Teufel ultima 20 set met Yamaha V4a kopen. Voordeel: direct surround. Nadeel: geluidskwaliteit kan zich bij lange na niet meten met optie 1
3) 2e hands shoppen voor een betere 5.1 set dan die Teufel set. Voordeel: je koopt veel meer voor je geld. Nadeel: garantie, gebruikssporen etc. Speakers verouderen in feite niet, dus 2e hands kun je prima shoppen. De receiver zou ik niet 2e hands shoppen, gezien de zeer lage nieuwprijs van de V4a.

Optie 1 zou mijn sterke voorkeur hebben. Wat mij betreft is dat ook veel meer futureproof dan nu € 1K stuk slaan op een budget set en daarna toch weer de kriebels krijgen om te upgraden (dat is helemaal duur). Een Yamaha V4a voor € 375 met twee Q Acoustics 3050i voor € 649 valt net buiten je budget, maar is een hele goede basis. Dergelijks speakers gaan ook veel lager en mis je de subwoofer minder. Dan zul je nog wat speakerdraad moeten halen. 2,5mm2 is meer dan dik zat en hoeft je de kop niet te kosten (euro per meter ofzo).

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:13
@Hulleman en @Ramon Bedankt voor jullie input. Mede dankzij jullie input ben voor de geplande combinatie gegaan! Dan staat er gelijk iets degelijks. Ik moet nog een aantal speakers plaatsen maar tot nu toe ben ik happy met het geluid!