Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
Hoe kom ik er achter welk merk/type houten kozijnen ik heb?
Zijn al overschilderd, dus geen merknaam meer te vinden
Gaat om een huis uit 1998

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:56
Waarom wil je dat weten, ik zou denken dat het enige wat nu interessant is of je er watergedragen lak op hebt zitten.. Geen informatie over de kozijnen bij de documentatie van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Goede houten kozijnen zijn meestal niet eens voorzien van een merknaam. die dingen worden op bestelling / maat gemaakt door een vakman...

:P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-09 22:17
Will_M schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:21:
Goede houten kozijnen zijn meestal niet eens voorzien van een merknaam. die dingen worden op bestelling / maat gemaakt door een vakman...

:P
dat ligt aan wat je een goed houten kozijn vindt. Er zijn genoeg fabrikanten die er wel een code of merknaam in slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
biomass schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:18:
Waarom wil je dat weten, ik zou denken dat het enige wat nu interessant is of je er watergedragen lak op hebt zitten.. Geen informatie over de kozijnen bij de documentatie van het huis?
Gaat mij puur om geluidisisolatie en of het nodig is ze hierom te vervangen.
Glas vervangen ga ik sowieso al doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h 3 n k
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:31
Normaal gesproken zijn je houten kozijn van vol hardhout gemaakt, zoals Meranti.
De eerste kozijnleverancier die je er een dB certificaat bij levert (op kozijnniveau), moet nog gevonden worden. Als het de originele kozijnen zijn uit 1998 kun je sowieso stoppen met je zoektocht, daar ga je niets over vinden. Zal ongetwijfeld door een timmerfabriekje ergens in het land geleverd zijn.

Lijkt me verstandiger om qua geluidisolatie je te richten op ventilatieroosters in kozijn of op het glas en zoals je zelf aangeeft het glas opwaarderen.
Spelregel; hoe meer massa, hoe beter geluidsisolerend.

In kunststof kozijnen zit wel meer verschil; die werken met kamers welke geëxtrudeerd worden en daarmee wel per merk kwaliteitspecifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Thnx, vol hardhout zou voor mijn doel nog niet zo verkeerd zijn, Kierdichting zou waarschijnlijk beter kunnen voor een kozijn uit die periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
h 3 n k schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:50:
Normaal gesproken zijn je houten kozijn van vol hardhout gemaakt, zoals Meranti.
Kweenie, maar ik zie hier legio huizen uit die bouwperiode met grenen/vuren/ (en soms eiken) kozijnen.
En, mits goed behandeld, is daar niks mis mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
h 3 n k schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:50:
Nou, daar kan je echt niet zomaar vanuit gaan want vooral bij goedkopere huizen word vaak vuren gebruikt. Of ja zeker al bij heel oude huizen kan dat nogal behoorlijk verschillen zoals hier bij ons in de straat. Een paar huizen verderop, zelfde bouwstijl, zelfde bouwjaar en ze daar allemaal vurenhouten kozijnen hebben terwijl in ons huis alles eikenhout is.
Ragnar9999 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:41:
Gaat mij puur om geluidisisolatie en of het nodig is ze hierom te vervangen.
Glas vervangen ga ik sowieso al doen
Ik zou dan wel eerst eens door een vakman laten kijken of de kozijnen wel geschikt zijn voor dubbelglas, niet elk houten kozijn is daar sterk genoeg voor.
Pagina: 1