Vraag lekkage/water gootsteenkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:00
Hallo,

Zojuist viel me op dat er wat water uit het gootsteen kastje druppelde.
Na openen lag er een hele plas water in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxwPUEf6gexvXXVRqRMmDptfTVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ecbb9mZjJFuWFiuDh3HVK0EF.jpg?f=fotoalbum_large

Alles gecheckt (afvoeren, water aansluiting vaatwasser, quooker) maar alles is droog.
Het enige waar een paar druppels aan gingen was de zwarte afvoerslang van quooker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8LGfvIJuwin99OBmacAtjfP_Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmRErKTVRcQyXTOgClCDcJHV.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik losgehaald. Twee bijzonderheden;
- Op de foto zie je de situatie nadat ik de slang heb ingekort. Deze was 50cm langer en hing in een lus naar beneden
Ik kwam er kater achter dat dit hoort. Ivm voorkomen rioolluchtjes.
- ik heb staan blazen op de slang en er leek wel wat uit te "floepen".

Kan een verstopping een kastje vol water opleveren?

Wel raar trouwens, want dit punt zit tegen de achterwand aan en zo diep komt de bodem van mijn kastje niet.

Alles drooggemaakt, en vooralsnog is het nog steeds droog. Ook na veel water wegspoelen en quooker gebruiken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nog eens gekeken, en al zou de inlaatcombinatie gelekt hebben dan kan er geen plas water in deze kast staan. Dan zou het achter de kast nat worden.

Nu uur later alles nog steeds droog... dus geen structureel iets.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53

lonkhuijzen

100% ADH

Ik kan het op je foto niet goed zien maar als het een combi+ is kan het ook nog je mengventiel zijn.

Als die kapot is kan het zijn dat als je elders warm water pakt (bv douche) dat je quooker meehelpt maar wel bij het mengventiel gaat lekken.

Goeie test is dus als de douche aanstaat en bij de quooker wordt de warmwater inlaat op je mengventiel warm/heet dan is je mengventiel kapot.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
lonkhuijzen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:25:
Ik kan het op je foto niet goed zien maar als het een combi+ is kan het ook nog je mengventiel zijn.

Als die kapot is kan het zijn dat als je elders warm water pakt (bv douche) dat je quooker meehelpt maar wel bij het mengventiel gaat lekken.

Goeie test is dus als de douche aanstaat en bij de quooker wordt de warmwater inlaat op je mengventiel warm/heet dan is je mengventiel kapot.
Mijn qoouker is 100% elektrisch en alleen op koud water leiding aangesloten

Mijn douche pakt water rechtstreeks uit de warmtepomp boiler.

Lijkt me dan in mijn situatie niet kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53

lonkhuijzen

100% ADH

Nee inderdaad dan heb je een combi en geen combi+. Dan is mijn verhaal inderdaad niet van toepassing :)

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 18:59
Bij mij was de kraan defect en kwam daar veel water onderaan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
screamhouse schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:18:
Bij mij was de kraan defect en kwam daar veel water onderaan uit.
Het is hier een dag later nog steeds droog.
Heel erg vreemd.. ik kijk het nog even aan.
Slang van inlaat heb ik dus wel door geblazen, maar die hangt op zo'n positie dat hij eigenlijk niet in deze kast kan lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:19
Had je niet toevallig een zeer volle wasbak in één keer laten leeglopen ofzo? Soms kan dat - al dan niet met een lading zeepsop erbij - voor rare situaties zorgen waarbij er dan water komt op plekken waar het normaal nooit zou komen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Overstort ventiel van je boiler/quooker per direct aanpassen.
Dus Y-Stuk waar de zwarte ribbel buis op zit.
Stukje rechte pvc buis met "pvc terugslagklep" -> Pijpje recht naar boven (met extra sifon) en onder je overstort ventiel.
= Probleem opgelost.
Zodra jou vaatwasser water weg gaat pompen, loopt jou ribbelslang van overstort over..
Vandaar water overlast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_zbONQyZiVuxulRZQT1kj39vGE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2cOEekDv9b0FLwX9KPoTuZE0.jpg?f=user_large
Via: https://gathering.tweaker...message/81845590#81845590

[ Voor 11% gewijzigd door PatRamon op 20-08-2025 15:24 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:00
Bij mij was het de zwarte slang, althans het overloop ventiel waar die op aangesloten zit (bij jou grijs).
Huis gekocht met Quooker, geen idee dat die zwarte slang verstopt raakt bij aansluiting op de afvoer door vuil. Dus dan kan het water niet meer weg en gaat het via het overloop ventiel het kastje in. Drupje voor drupje, een paar maanden lang, en dan loopt het langzaam onder je alu plaat en uiteindelijk merk je dat een x op als de lambrisering van het kastje loslaat.

Je geeft aan dat het water erachter zou moeten komen, maar het spijbelt via de slang op de alu plaat en de hoeken daarvan houden het water niet tegen als het goed is. Dan komt het dus onder de plaat terecht en via die weg weer op de grond.

Bij ons heeft dat voor waterschade gezorgd en moest de hele unit eruit.

Al zwarte slangetje losgehaald?

[ Voor 35% gewijzigd door sahinasappelsap op 20-08-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:34
Hier ook gehad je afvoer is waarschijnlijk gedeeltelijk verstopt. Als je veel water uit de wasbak laat stromen dan loopt het niet goed/snel genoeg weg. Dan loopt het via de zwarte slang en overstort er boven uit.

Terugslagklep is inderdaad de oplossing maar goed ontstoppen met bijvoorbeeld waterstofzuiger en hogedruk kan geen kwaad en het ook oplossen. Ik heb beide gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lekkage bij de inlaatcombinatie is een redelijk veel voorkomend probleem bij de vorige generatie Quookers (de nieuwe hebben geen inlaatcombinatie meer nodig). Ik had hier ook last van, en zelfs al eens een bestaand topic hierover in mijn bookmark geplaatst.

Quooker inlaatcombi afvoer blijft over stromen

In dit topic meldt iemand een vrij goedkope terugslagklap, waarmee de wateroverlast voorkomen kan worden. Onderliggend probleem is natuurlijk dat het water niet snel genoeg weg kan stromen. Ergens heb je dan last van een vernauwing of (gedeeltelijke) verstopping. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dank voor het meedenken.
In het kort wat reacties:

- zwarte slang heb je er af gehaald aan de bovenkant en doorgeblazen. Er schoot merkbaar iets doorheen, dus wellicht verstopping.
- aansluiting zwarte slang zonder ystuk is wel hoe quooker het zelf heeft geadviseerd. Zijn ook video's van en ze leveren een boortje mee om de juiste maat gat te boren in je afvoerbuis. Waarom zou een stuk een lekkage bij eventuele verstopping voorkomen?
- ik zal de optie van terugslagklep eens bekijken.
- mijn afvoer zelf is niet merkbaar verstopt. Net nog een emmer water weggespoeld en gaat prima. Ook nog steeds geen lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Question Mark schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:23:
Lekkage bij de inlaatcombinatie is een redelijk veel voorkomend probleem bij de vorige generatie Quookers (de nieuwe hebben geen inlaatcombinatie meer nodig). Ik had hier ook last van, en zelfs al eens een bestaand topic hierover in mijn bookmark geplaatst.

Quooker inlaatcombi afvoer blijft over stromen

In dit topic meldt iemand een vrij goedkope terugslagklap, waarmee de wateroverlast voorkomen kan worden. Onderliggend probleem is natuurlijk dat het water niet snel genoeg weg kan stromen. Ergens heb je dan last van een vernauwing of (gedeeltelijke) verstopping. :)
Heb jij het opgelost met die terugslagklep?

Ik heb nu dus ook geen probleem meer , vermoedelijk door het doorblazen van die zwarte slang. Maar die zal vast nog wel een keer verstoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pentaw1nz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
Heb jij het opgelost met die terugslagklep?
Nee, ik heb net een aardige verbouwing gehad (vloerverwarming in laten frezen, nieuwe vloer en nieuwe keuken). Als onderdeel daarvan heb de verstopping/vernauwing onder de vloer opgelost. Er bleek vanaf mijn keuken 8 meter leiding te lopen die niet op voldoende afschot gelegd was, waardoor de leiding dichtgeslibt was. Ik heb een compleet nieuwe afvoerleiding aan laten leggen.

Ik heb nog wel overwogen om het voor die tijd te doen, maar was daar niet aan toegekomen en wist toch al dat alles vervangen zou gaan worden. Ik kwam onderstaande instructie destijds nog wel tegen op Youtube.

YouTube: Veelgemaakte Fout bij Quooker Aansluiten (Zo Los Je ’t Goed Op)

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 21-08-2025 10:55 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1