Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E1000A
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20-08 14:27
Mijn vraag
Ik wil een digitale inbouwschakelaar plaatsen, maar krijg 'm niet aan de praat. Ik heb nu een normale inbouw wipschakelaar om de tuinverlichting van binnenuit aan en uit te zetten. dat wil ik nu doen met een digitale tijdschakelaar. IK heb in de lasdoos twee setjes kabels in (fase/nul en aarde) en uit (fase/nul en aarde). met de wip schakelaar kom ik er wel uit maar zodra ik volgens de tekening de tijdschakelaar er tussen zet lukt het niet of springt de aardlekschakelaar eruit. IK verbind alle draden op de fase na door met van de nul een kabel naar de schakelaar en de fase onderbreek ik met de schakelaar. ik heb geen schakeldraad (zwart)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware Sygonix SY-4504968 inbouwtimer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
aangesloten volgens tekening maar dan klapt mijn aardlek eruit. :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:57
Als ik de handleiding doorlees (mits ik de goede heb).

Moet je hem aansluiten als volgt:
fase van huis (of hoe je het wilt noemen in L steken)
0 van huis doorverbinden met 0 van tuin (in een wago) en 1 extra draad trekken naar de N van de schakelaar
Fase van lamp op het pijltje aansluiten. Dan zou hij moeten werken. (je kunt ook beide 0 in de N doen maar dat vindt ik een beun oplossing :X ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO9GJssmrEyiGH8PbyuA0zz4Ajs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3BKnKp9CKGbAwMvaz1ecaDiH.png?f=user_large

Dus maak even een foto hoe je het nu wilt proberen. :)
Owja p.s aarde ook doorverbinden met elkaar :o O-)

[ Voor 4% gewijzigd door epicfailguy23 op 19-08-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E1000A
hi,

Thnx voor je snelle reactie dat heb ik gedaan zonder resultaat. als je naar de tekening kijkt dan zie je dat de fase (L) draad ook doorloopt maar dan heb je dus altijd spanning op de verlichting dan heeft de schakelaar toch geen nut?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o14L4eJeaIwvc_Kw60ZoLwnXHqo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mdRGtlkP3p1Nm58XvLfhXd53.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door E1000A op 20-08-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:41
E1000A schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:29: IK verbind alle draden op de fase na door met van de nul een kabel naar de schakelaar en de fase onderbreek ik met de schakelaar. ik heb geen schakeldraad (zwart)
Dus ook de aardeaders met de nul verbonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master1971
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 10:16
de dimmer moet continu spanning krijgen, dus daar moet de blauwe en bruine draad op de juiste plaats in (van de kant van de zekeringskast naar de dimmer. Dan schiet er enkel die pijl uit over van de dimmer, daar moet je de bruine draad van de lamp op zetten. de blauwe draad van de lamp op de andere blauwe draad van de zekeringskast. Ik zou hier 2 wago's opzetten en een klein stukje draad telkens van de wago naar de dimmer. Het zal zeker priemelwerk worden. GL en HF !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
E1000A schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:42:
hi,

Thnx voor je snelle reactie dat heb ik gedaan zonder resultaat. als je naar de tekening kijkt dan zie je dat de fase (L) draad ook doorloopt maar dan heb je dus altijd spanning op de verlichting dan heeft de schakelaar toch geen nut?

[Afbeelding]
Fase wordt zo altijd aangegeven en is in dit geval niet relevant. (Het bolletje met een kruisje erdoor is schematisch symbool voor een lamp) Wat je wilt is dat je tijdschakelaar altijd spanning heeft, dan kan hij ook het display tonen. In de tijdschakelaar zit een relais die de uitgang voor de verlichting uitstuurt (net zoals een wip schakelaar zou doen).

Dus op de schakelaar sluit je de fase en nul aan van je stroompunt. Nul van lamp verbind je door met de nul van de schakelaar (liefst met wago ect.) en de fase van de lamp doe je op de schakelaar (pijltje) uit en die kan dan de lamp schakelen zoals een wip schakelaar doet, maar dan automagisch :+

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 20-08-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E1000A
dank allemaal maar ik heb de schakelaar aangesloten als in het plaatje hieronder (zwarte lijn is de L(bruine) draad (ik heb geen bruine stift :-))). maar de schakelaar doet 't niet...... nog suggesties?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CTh3-jOjuuQLymp6LdG08Yd220=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mrzxMVcEJgvEaipubb6WBGht.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:31

paQ

Doet de schakelaar het niet? (heb je gemeten?) Of werken de lampen niet?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E1000A
de schakelaar is nieuw (ik heb er drie besteld) en allemaal doen ze het niet (Sygonix SY-4504968 inbouwtimer) ik heb e niet doorgemeten ..... geen idee hoe dat moet of hoe k dat zou moeten doen. De lampen deden het er met een schakerlaar continue en kon ik ze niet meer uit of aan zetten. en bij de andere had ik geen stroom op de lampen in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E1000A
ik heb nu weer een gewone wipschakelaar ertussen gezet aarde doorverbonden en nul doorverbonden en fase op de schakelaar en nu werkt alle wel alleen met het handje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Gaat de het scherm branden als je de spanning er weer op zet?
Heb je de batterijen in gedaan? (zijn schijnbaar nodig voor het scherm, in de handleiding staat dat je het plasticje tussen de batterijen uit moet trekken zodat deze gaan werken. Als je hem zo hebt aangesloten zoals op je tekening is dat juist.

Heb je een multi meter? wellicht dubbelcheck of er spanning op staat. Weet je zeker dat je de draden juist zijn? (dus niet spanning van huis en lampen hebt verwisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Daarnaast, als je het kapje openmaakt (onder de grote knop) kun je allerlei knoppen duwen voor hem in te stellen. werkt hier ook niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Maak daarnaast eens een foto als het aangesloten is? p.s. ging bij de laatste keer niet te aardlek af? Dan weten we zeker dat er geen kortsluiting ect meer is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E1000A
ik heb geen multimeter, de draden zijn goed aangesloten (als de kleuren van de draden tenminste kloppen maar omdat alles normaal werkt met een wipschakelaar denk ik dat dat wel goed zit). De aardlekschakelaar gaat er niet uit als ik de klokschakelaar zo aansluit als in de tekening. Het lipje van de twee knoopcel batterijen is eruit en het display doet het dan direct. maar die batterijen zijn eigenlijk -denk ik- bedoeld als back-up als de stroom er tijdelijk af is, waar hebben we anders de nuldraad naar de N aansluiting getrokken..... De klok is goed geprogrammeerd (volgens het bijgeleverde boekje). maar de lampen gaan niet aan of uit. je kan verder ook weinig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E1000A
ik zal dit weekeinde de klok weer aansluiten volgens plaatje en dan een foto posten. ben nu aan het werk. 't is wel frustrerend, ben wel geen elektricien maar heb best enige basis kennis. ooit zat er een oude inbouwtijdschakelaar in (je weet wel met die pinnetjes die je moet indrukken) en die deed het goed (maakte een klein beetje geluid en de doos zit net achter de bank op oor/oog hoogte vandaar de keuze voor een digitale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Je kan kiezen met de knop "3" (helemaal rechts Links bovenste knop) of deze automatisch staat of handmatig, als je deze op hand zet werkt dan de schakelaar wel? want hij gaat aan en er staat spanning op (want scherm werkt) ik denk dat de 0draad is om hem op te laden. Dus ik denk even spelen met de instellingen wand dit is het laatste puzzelstukje :).

- Schakelaar werkt,
- goed aangesloten
- er is stroom
- Lampen werken op de oude manier (dus die doen het ook).

Ik denk dat het in de instellingen van het ding zelf zit :)

[ Voor 4% gewijzigd door epicfailguy23 op 20-08-2025 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E1000A
in ieder geval super dat je steeds snel reageerde ik ga er dit weekeinde een projectje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En weet je zeker dat niet per ongeluk het litze wat weet te raden? Beetje krimpkous (of als het moet, tape) doet daar wonderen.
Pagina: 1