2e hands fortigate. Omzetten registratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:24
Ik heb een goed werkende tweedehands fortigate 40F router gekocht via marktplaats.
Er was een factory reset gedaan, dus dat is geen probleem.
Ik zag echter dat er nog een forticloud-account van de vorige eigenaar (bedrijf) gekoppeld was aan deze fortigate router. DIt is voor zover ik kan zien iets (simpels) administratiefs bij fortinet

hieronder een screenshot van het dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jQ--JBAVv9PDg-FWYx7oEfw5XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P6bjWpcTms44Iaga5YPDZKUT.png?f=fotoalbum_large
De vorige eigenaar (bedrijf) Bestaat inmiddels niet meer, dus hun vragen een registratieswitch te doen kan niet meer.

Nu ben ik al dagen bezig om deze registratie om te zetten naar mij (Registration Transfer Request)
Fortinet blijft echter moeilijk doen ondanks dat ik alles aangeleverd heb: Serienummers, foto van de router, etcc..

Fortinet blijft maar zeggen "breng router terug naar vorige eigenaar en koop een nieuwe via de offciiele dealer"
Maar dat kan dus niet omdat dit bedrijf niet meer bestaat. Het in de prullebak gooien van deze router is zonde /verspilling. 23vragen:

1: Hoe erg is het dat de router op een forticloud account staan wat niet van mij is?
2: ik wil een 3-jarig fortigate 40F License kopen (UTP bundle) kan ik die er gewoon opzetten?
3: kan ik het op e.o.a. manier zelf omzetten? :P :P

Dank!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
kun je zelf niet het domein na @ registreren, een email server koppelen en dan via fortigate website een account password reset doen, en dan een request inschieten voor een ownership transfer (of het apparaat ontkoppelen)?

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 19-08-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:54
Volgens mij kun je hem vanaf de GUI de-registeren.enige probleem is dat je een Cloud account nodig hebt.
Fortigate is helaas zo flexibel als een betonnen blok. Ik zou het zelf niet prettig vinden, al kan het niet echt kwaad, maar in theorie kan iemand die toegang heeft tot het forticloud account (ook al is bedrijf failliet, account kan nog bestaan) ook je config / logs uitlezen.

To deregister a FortiGate from FortiCare support through FortiCloud, you'll need to access the FortiGate's GUI and navigate to the "Deregister FortiGate" option, which is typically found under the License widget. This process removes the device from your FortiCare support and associated contracts. If the device has been registered for less than three years, the deregistration might fail.
Here's a more detailed breakdown:
1. Access the FortiGate GUI:
Log in to your FortiGate's web interface.
2. Navigate to the deregistration option:
Go to Dashboard > Status and locate the License widget. Click on FortiGate Support and then select Deregister FortiGate.
3. Confirm the deregistration:
You'll be prompted to enter your password and confirm the deregistration. Follow the on-screen instructions to complete the process.
4. Check for successful deregistration:
If the FortiGate has been registered for three or more years, the deregistration should be successful.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Gwindorian schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:45:
You'll be prompted to enter your password and confirm the deregistration. Follow the on-screen instructions to complete the process.
Is dat dan niet het cloud account password (i.e. niet het lokaal web ui password)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Het overdragen van een Fortigate kan niet zonder een goedkeuring door het FortiCare e-mailadres wat je in de registratie ziet. Fortinet support gaat je daar ook niet bij helpen.

Ik heb zelf ooit een tweedehands 60E en 50E gekocht, de 60E was van een medetweaker die hem kon deregistreren, maar de 50E was van een Japans bedrijf en dat ging helaas niet.

Maar los daarvan, ben je ook voornemens er weer een contract op te zetten of wil je hem als veredelde router gebruiken? Dat laatste kan zonder contract ook, je mist alleen de security profiles t.b.v. DPI. Dat kost een paar honderdjes per jaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:14

SambalBij

We're all MAD here

kuwerti schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:50:
1: Hoe erg is het dat de router op een forticloud account staan wat niet van mij is?
Maakt hem voor jou onveilig. Ding kan loggen en remote beheerbaar zijn (hoewel je dat wel kunt uitzetten) naar de Forticloud op het account van de vorige eigenaar. (En hoewel dat bedrijf wellicht niet meer bestaat, weer je niet of er toch nog een oud werknemer/eigenaar toegang toe heeft)
2: ik wil een 3-jarig fortigate 40F License kopen (UTP bundle) kan ik die er gewoon opzetten?
Nee, dat wordt gekoppeld aan het Forticloud account waar hij op geregistreerd is. Wanneer de contracten verlopen zijn ga je hem dus ook niet meer kunnen/mogen updaten, en contracten verlengen gaat je niet lukken.
3: kan ik het op e.o.a. manier zelf omzetten? :P :P
Nee, zodra dat ding online komt (Wat lastig te voorkomen is gezien de functie van het ding) gaat hij toch weer zien aan welk account hij hangt, en de bijbehorende (al dan niet verlopen) contracten weer oppakken.

Zonder medewerking van de oud-eigenaar heb je er weinig aan, en met verlopen support wordt hij ook onveilig. (Geen firmware update mogelijkheid)

Leuk misschien voor een labje om Fortinet mee te leren, maar meer ook niet.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:55

bakvis

Tweakers.Nerd

Heb je een proof of purchase (factuur met serienummer)? Zo ja, dan kun je proberen om hem via de fortinet support portal te laten transferen.

Voor een transfer naar een ander account heb je 4 dingen nodig:
Scenario 2: If the request is from the target/new admin (Org B).

Create a customer service ticket with the following mandatory details, and emails will be sent to the current admin (Org A) for approval.

- Reason for the transfer.
- List of serial numbers to be transferred.
- Make sure Org B is a registered Master account user with an active mailbox.
- Attach a copy of proof of possession and proof of purchase.
(https://community.fortine...nsfer-Request/ta-p/299780)

Zodra je een factuur hebt, kun je dus een transfer doen. het kan alsnog zijn dat ze moeilijk doen omdat je een factuur hebt met een datum die ver van de productiedatum af ligt, maar dat moet je gaan zien.

Als je geen factuur hebt, dan is het niet mogelijk om deze transfer te doen, juist omdat dat de deur openzet voor een gijze markt waar ze bij FortiNet natuurlij geen zin in hebben.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:24
Beste allemaal,

bedankt voor alle info. Ik heb geen factuur (router is uit 2020) en geen cloud wachtwoord van huidige account. Het deregistreren van account middels GUI gaat via het wachtwoord van huidige 'eigenaar' die heb ik niet. Dat gaat hem niet worden. Wat ik natuurlijk wel heb is het domain waar de router op geregistreerd staat. Deze is helaas bezet, maar ik zal proberen om eens contact te zoeken met de domein eigenaar. nogmaals dank en mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik dat graag. Als ik een update heb dan zet ik dat hier neer!
Pagina: 1