Huisaansluiting automaat gesprongen: groep veilig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik per ongeluk met de heggeschaar het snoer doorgeknipt. Klein vonkje en geen stroom meer uiteraard. Direct de kabel uit het stopcontact getrokken voordat ik verder ging.

Ik heb een moderne (2020 of 2021) installatie met 3x25A, en dus een 3 fasen groepenkast met 3 aardlekautomaten en 12 groepen.

Toen ik de meterkast checkte zag ik dat de groep waar de heggeschaar in zat nog aan stond, maar de aardlek er uit was gesprongen. Aardlek weer aangezet, maar deze leek het niet meer te doen. Ook de testknop liet hem niet meer uitschieten, dus ik dacht: nou ja, aardlek stuk.

Nieuwe aardlekautomaat gekocht, defecte vervangen, nog steeds niets. Hele fase deed niets. Toen pas de hoofdautomaatjes gecontroleerd. Daar stond de fase uit :F

Fase aangezet en alles werkt weer. Conclusie: fase was er uitgesprongen, aardlek is (waarschijnlijk) nog goed, en voor niets gekocht.

Wat ik mij nu wel afvraag: waarom is de hoofdzekering en niet de groepszekering er uitgesprongen? Is die wel goed, of moet ik die (preventief) vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37OxsaxiWeAiIl-NmQhQ-8MHQ54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OU0XcOhPz19BVg3qsKwmY8oR.jpg?f=fotoalbum_large

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:38
De kortsluiting was zo groot dat de selectiviteit niet relevant meer is, dan is het gewoon welke automaat het snelste is.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:24
Dit lijkt mij een gewoon aardlek wat ik kan zien op de foto (en geen aardlek automaat, wezelijk verschil in deze context :o ).

Waarschijnlijk met het doorzagen van de kabel heb je Fase en/of 0 met de aarde elkaar als eerste verbonden (dus kortsluiting en aardlek) en zal meteen hebben proberen (van het net) een zo groot mogelijke stroom te trekken.

aangezien er altijd een kleine vertraging inzit zal de C25 automaat deze als eerste opgepakt hebben (tussen 16a en 25a zit niet aanwezelijk veel verschil met deze kortsluiting).

Dat vervolgens de aardlek het niet meteen doet is logisch want hij kan niet testen op een aardlek want er is niets om mee te vergelijken (er komt geen fase op binnen).

Ik verwacht dat er niet veel mis is met de 16a automaat. Let wel op het is een EATON merk (tegen de ABB automaat van de netbeheerder) dus ik verwacht binnen 4 reacties te lezen dat je hele groepenkast vervangen moet worden om deze niet deugt volgens vele tweaker :+ Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten hoeft te worden.

TL;DR niks aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

epicfailguy23 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:15:
Dit lijkt mij een gewoon aardlek wat ik kan zien op de foto (en geen aardlek automaat, wezelijk verschil in deze context :o ).

Waarschijnlijk met het doorzagen van de kabel heb je Fase en/of 0 met de aarde elkaar als eerste verbonden (dus kortsluiting en aardlek) en zal meteen hebben proberen (van het net) een zo groot mogelijke stroom te trekken.

aangezien er altijd een kleine vertraging inzit zal de C25 automaat deze als eerste opgepakt hebben (tussen 16a en 25a zit niet aanwezelijk veel verschil met deze kortsluiting).

Dat vervolgens de aardlek het niet meteen doet is logisch want hij kan niet testen op een aardlek want er is niets om mee te vergelijken (er komt geen fase op binnen).

Ik verwacht dat er niet veel mis is met de 16a automaat. Let wel op het is een EATON merk (tegen de ABB automaat van de netbeheerder) dus ik verwacht binnen 4 reacties te lezen dat je hele groepenkast vervangen moet worden om deze niet deugt volgens vele tweaker :+ Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten hoeft te worden.

TL;DR niks aan de hand
Niets mis met EATON, die S.E.P daarentegen...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Atlas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Niets mis met EATON, die S.E.P daarentegen...
Je bedoelt de resetknop van mijn laadpaal? :P

Die is door (een door de) de leasemaatschappij (gekozen installateur) geïnstalleerd, hopelijk is hij goed genoeg om mijn huis niet te laten afbranden, zit dus alleen de autolaadpaal op.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.