Deur/Raam Sensor gebruiken voor check "deur is dicht?"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanderKnoop
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-08 12:37
Ik gebruik KlikAanKlikUit Smarthub om 's-avonds het huis af te sluiten,
Achterdeur rolluik, Zijraam screen en keukenraam-screen en het zonnescherm omhoog te doen,
ca. 1 uur na zonsondergang.
...
Ik heb een ICS2000 en de telefoon app. v3.30.0 build 3288
Ik heb ook een Draadloze deur/raam sensor .
...
De sensort geeft een event wanner de deur geopend of gesloten wordt.
MAAR ik wil alleen het achterdeur rolluik sluiten als de deur ook daadwerkelijk dicht is!

The app bevat een conditie "Deur open of deur dicht" het lijkt of ik dit niet met de sensort kan bereiken,
is er een andere sensor of hoort de app te onthouden of de deur open of dicht is?

Ik wil absoluut niet dat het rolluik naar beneden gaat als de deur open is maar het lijkt er op dat ik alleen het rolluik kan sluiten als ik de deur dicht doe! Klopt dat of maak ik een denkfout.

/Henk
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

HvanderKnoop schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:25:

Ik wil absoluut niet dat het rolluik naar beneden gaat als de deur open is
...
dan is klikaanklikuit niet betrouwbaar genoeg en moet je naar iets anders kijken.

daarnaast werkt het waarschijnlijk met events (wijzigingen van status) dus dan wordt het lastig inderdaad en niet 100% waterdicht. Bijvoorbeeld na opnieuw opstarten van het systeem en/of stroomuitval is de status van die sensort onbekend.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 19-08-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

KaKu heeft ook een Zigbee-lijn, die is wel bidirectioneel en koppelt status regelmatig terug als het goed is.

https://www.domoticahouse...8-draadloze-contactsensor

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

V-8 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:38:
KaKu heeft ook een Zigbee-lijn, die is wel bidirectioneel en koppelt status regelmatig terug als het goed is.

https://www.domoticahouse...8-draadloze-contactsensor
Nee, deze werkt ook gewoon als maak/breek contact. Ofwel: als de de deur open of dicht gaat, wordt er een signaal verzonden. TS wil weten of de deur dicht is, daar heb je een andere sensor voor nodig.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

Microkid schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Nee, deze werkt ook gewoon als maak/breek contact. Ofwel: als de de deur open of dicht gaat, wordt er een signaal verzonden. TS wil weten of de deur dicht is, daar heb je een andere sensor voor nodig.
Ah oke het gaat om de feitelijke automatisering in de app, dan heb je denk ik gelijk!
(ik zat meer op het spoor van Zigbee met bidirectionele communicatie ipv unidirectioneel RF)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant