PC en laptop voor mn pa, help aub

Pagina: 1
Acties:

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Hallo allemaal

Mijn vader doet nu werk waarvoor hij veel onderweg is, en hij Microsoft Excel op een laptop gebruikt.
Hij wil nu alleen misschien voor zichzelf beginnen. Hij zal dan dus zelf een laptop moeten kopen, ook wil hij een desktop-PC, om alles daarop te backuppen enzo, en als soort van reserve, bovendien heeft dan gelijk het 'gezinnetje' een PC.

Nu ben ik degene in het gezin met de meeste comp-kennis, dus vraagt mn vader wat ik ervan vind. Ik ben alleen erg bang verkeerde adviezen te geven. Hoewel hij niet puur op wat ik zeg af zal gaan, wil ik toch zoveel mogelijk voorkomen dat ie verkeerde dingen koopt.

Nu hoop ik dat ik GoT om hulp kan vragen, en dat men niet vind dat het teveel voor alleen eigenbelang is...

Wat voor proc kan ie het beste nemen? 800 MHz in laptop en ca 1300 in desktop ofzo?
Hoeveel ram? 128MB in laptop en 256 in desktop?
Wat voor ram? SD? DDR? RD?
hoeveel HD? 10 a 20 GB in laptop en 40 in desktop?
CDROM of DVDROM?
eenvoudig netwerk om de twee heel makkelijk op elkaar aan te sluiten?

hij gebruikt vooral voor Excel, en ook wat voor e-mail, en heeft dus wdb niet veel nodig, het is alleen wel prettig als ie even vooruit kan. Aan de andere kant denk ik dat ie liever over 10 jaar nog steeds met een 1GHz zou werken, waarmee ie vertrouwd is, dan elke 3 jaar een nieuwe te kopen...

Maarja, ik hoop dat iemand iets te zeggen heeft hierover, ook over punten die ik misschien vergeten ben, alvast bedankt

Verwijderd

Dat hangt er natuurlijk vanaf wat jullie doen op die desktop, als jullie veel game'n zou ik een AMD 1,veel Ghz nemen maar als je vader alleen Excel, Exact en Word gebruikt heeft hij genoeg aan een 800Mhz en hoeft'ie niet zoveel intern geheugen te hebben, 128 of 256 is genoeg.

• wicher|IA
Op dinsdag 18 september 2001 10:10 schreef mrdude het volgende:
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat jullie doen op die desktop, als jullie veel game'n zou ik een AMD 1,veel Ghz nemen maar als je vader alleen Excel, Exact en Word gebruikt heeft hij genoeg aan een 800Mhz en hoeft'ie niet zoveel intern geheugen te hebben, 128 of 256 is genoeg.
die desktop hoeft ook niet zoo indrukwekkend te zijn hoor

het is dan alleen voor mijn ouders + mijn zusjes, ik woon daar niet meer
en het wordt dan vooral gebruikt voor Excel en internet ook denk ik
maar een Athlon 1300 ofzo en een Geforce of Radeon is toch wel leuk voor ze denk ik

Verwijderd

Mee eens, maar dat bedoel ik, extreem hoge systeemeisen zijn meestal alleen nodig voor grafische prog'jes en gamez.

En die wat hogere Ram en de 800Mhz is om de kans op vastlopen tijdens back-up's te verkleinen, wel lullig voor je pa als die PC op z'n maximum loopt he?!.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40

Dutch_guy

WYSIWYG

Als je niet meer doet dan Word/ Excel op een laptop, heb je zeker geen zware jongen nodig. Ik zou dan een wat langzamere nemen, een Celeron of zo, maar dan wel met een groot scherm, vanaf 13,3. :)
Voor dat werk, liever een wat langzamere met een fijn groot scherm.

Pay peanuts get monkeys !

• wicher|IA
Op dinsdag 18 september 2001 10:42 schreef Dutch_guy het volgende:
Als je niet meer doet dan Word/ Excel op een laptop, heb je zeker geen zware jongen nodig. Ik zou dan een wat langzamere nemen, een Celeron of zo, maar dan wel met een groot scherm, vanaf 13,3. :)
Voor dat werk, liever een wat langzamere met een fijn groot scherm.
bedankt
een mooi groot scherm, vooral voor de laptop, en het aantal Hz'jes moet ook hoog genoeg zijn altijd, goede 2d
ik zal ook eens kijken voor een celeron 800 ofzo idd

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

neem bijv. als laptop de Dell Inspirion 4000.
deze heeft al standaard P3-800, 64Mb, 10Gb, cd-rom, 14"TFT en een modem. kortom dat is al een mooi laptopje btw de prijs bedraagt 4500,- + tis net wat je er allemaal nog xtra bijgooit.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• wicher|IA
Op dinsdag 18 september 2001 12:55 schreef ReseTTim het volgende:
deze heeft al standaard P3-800, 64Mb, 10Gb, cd-rom, 14"TFT en een modem. kortom dat is al een mooi laptopje btw de prijs bedraagt 4500,- + tis net wat je er allemaal nog xtra bijgooit.
14" is mooi natuurlijk...

al vraag ik me af of 64MB en 10GB wel genoeg is...
ik moet eens kijken wat ie nu heeft als ik hm weer zie

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op dinsdag 18 september 2001 18:11 schreef wicher het volgende:

[..]

14" is mooi natuurlijk...

al vraag ik me af of 64MB en 10GB wel genoeg is...
ik moet eens kijken wat ie nu heeft als ik hm weer zie
10GB niet genoeg???

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een laptoppie, maar mij lijkt 10GB echt wel zat hoor. Dat krijg ik niet een vol op mijn desktop PC (en dan staan er o.a. een aantal games (o.a. UT->1GB) op, Office SBE, Coreldraw + Photopaint 9, Delphi + 1GB voor het branden van CD's)

En dan zou je vader die allen internet wat txt-verwerkt en een spreadsheetje maakt niet genoeg hebben aan 10GB??

Die 64MB is zeker aan de lage kant, dat zou ik toch wel 128MB doen, vooral omdat er veelal standaard Win ME geinstalleerd wordt.

Ik zou zeggen, wacht eerst een rustig af en als ie voor zichzelf begonnen (of leen een pas) is ga dan eens bij Office Centre kijken, daar hebben ze zat laptoppies voor zakelijk gebruik..

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• wicher|IA
Op dinsdag 18 september 2001 22:46 schreef Dizzytal het volgende:

[..]

10GB niet genoeg???

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een laptoppie, maar mij lijkt 10GB echt wel zat hoor. Dat krijg ik niet een vol op mijn desktop PC (en dan staan er o.a. een aantal games (o.a. UT->1GB) op, Office SBE, Coreldraw + Photopaint 9, Delphi + 1GB voor het branden van CD's)

En dan zou je vader die allen internet wat txt-verwerkt en een spreadsheetje maakt niet genoeg hebben aan 10GB??
je hebt wel gelijk denk ik, bedankt voor je tips
toch moet ik even kijken wat ie nu heeft. hij bewaart namelijk AL zijn werk in zijn laptop, hij heeft alles wat ie de afgelopen 5 jaar (want zo lang doet ie het) heeft gedaan op de HD zitten.
Die 64MB is zeker aan de lage kant, dat zou ik toch wel 128MB doen, vooral omdat er veelal standaard Win ME geinstalleerd wordt.
zou win2k of winxp niet stabieler zijn?
maar ik zou idd sowieso min. 128MB doen
Ik zou zeggen, wacht eerst een rustig af en als ie voor zichzelf begonnen (of leen een pas) is ga dan eens bij Office Centre kijken, daar hebben ze zat laptoppies voor zakelijk gebruik..
wachten tot ie voor zichzelf begonnen is? hij kan niet werken zonder laptop, dus hij moet er dan wel direct een hebben, maar het heeft idd geen zin om nu naar concrete aanbiedingen te kijken, ALS het al gebeurt duurt het toch nog wel minstens 6 maanden.
(Overigens heb ik zelf een OfficeCenter-pas, en mn vader niet >:) )
Op dinsdag 18 september 2001 12:55 schreef ReseTTim het volgende:
dat zou nu idd een goede optie zijn, bdnkt voor de tip
ik heb nu net toevallig een 3-pagina brede ad van dell in de pcm voor me liggen, waarop die ook genoemd wordt, de Dell Inspiton 400 850XT dan. Alleen is die 8100 866UT daarnaast ook niet zo gek, die heeft een 15", en ik denk dat dat de extra kosten wel waard is. Alleen zit daar weer een nutteloze GeForce in...

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik zou nooit je vaders pc die hij gebruikt voor zijn werk ook als 'gezinnetjes' pc gaan gebruiken. Als iemand eens een spelletje of wat dan ook installeert op die pc met virus dan is je vader de zak (er natuurlijk al vanuit gaande dat hij backups maakt, anders zijn de gevolgen nog dramatischer). Als ik jouw vader was zou ik als het echt niet anders kan zeer strenge eisen stellen aan het gebruik van de pc (dus iig geen illegale spellen :) ). Verder is aan de desktop zelf natuurlijk van belang dat er een goede backup mogelijkheid is (zipdrive of cdrom oid)

• wicher|IA
Op woensdag 19 september 2001 12:32 schreef x-wolf het volgende:
Ik zou nooit je vaders pc die hij gebruikt voor zijn werk ook als 'gezinnetjes' pc gaan gebruiken. Als iemand eens een spelletje of wat dan ook installeert op die pc met virus dan is je vader de zak (er natuurlijk al vanuit gaande dat hij backups maakt, anders zijn de gevolgen nog dramatischer). Als ik jouw vader was zou ik als het echt niet anders kan zeer strenge eisen stellen aan het gebruik van de pc (dus iig geen illegale spellen :) ). Verder is aan de desktop zelf natuurlijk van belang dat er een goede backup mogelijkheid is (zipdrive of cdrom oid)
sowieso is de bedoeling dat altijd alles al dubbel staat: EN in de laptop EN in de desktop

en mn vader zie ik er sowieso voor aan om niemand anders op beide computers te tolereren...

maar aan de andere kant: ik denk ook niet dat mn zusjes het leuk vinden dat er gewoon een dikke comp bij komt, die bijna altijd ongebruikt staat, terwijl zij het met een Cyrix 300 moeten doen...
natuurlijk heeft mn vader wel wat meer te zeggen :) dus ik moet hm maar ff vragen wat ie met die desktop wil, want als het toch geen 'gezinnetje-pc' wordt dan kan er beter een videokaart in die erg goed is in 2d, en nauwelijks 3d hoeft te kunnen
Pagina: 1