speaker impedance - receiver settings - default of minimum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:56
Dag iedereen,

Ik heb net een Denon X3800H receiver aangeschaft.
binnekort krijg ik ook mijn surroudn speakers (Teufel) geleverd.

hierbij zie ik deze impedantie bij de speakers:
center speaker: Impedantie 4 - 8 Ohm
vloerstaander: Impedantie 4 - 8 Ohm
boekenplank: Impedantie 4 Ohm

(verder heb ik nog een setje 4 ohm speakers liggen van een oude Z906 set die ik als top speakers zou kunnen gebruiken dan voor een leuke 5.1.4 ervaring)

ik snap niet wat het 4 - 8 ohm wil zeggen het is ofwel 4 ofwel 8 ohm zou ik verwachten?

De boekplank speakers zijn in ieder geval 4 Ohm dus volgens de specs.
Dus als ik het goed versta volgens de handleiding
4ohms: Select when the impedance for any of the connected speakers is 4 Ω/ohms.
moet ik in de receiver gaan instellen op '4ohm'?

maar nu zag ik online en ook op deze video:

Dus online en in die video vind ik vaak terug van het gewoon op 'default'/factory settings te laten staan..
(zorgen dat de versterker genoeg ventilatie heeft)

Wat doe ik nu het beste?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 17:36
Ik heb op mijn versterker twee 4Ohm fronts, zit al 25 jaar aangesloten met de schakelaar gewoon op 8Ohm, niks aan het handje.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:16
Het "probleem" was vroeger bij buizenversterkers veel groter. Daar moest je de juiste aftakking van de uitgangstrafo kiezen voor de juiste speaker. Bij transistorversterkers kan een te lage impedantie leiden tot oververhitting van de eindtrap van de versterker. Dit is bij moderne versterker meestal geen probleem omdat die tegen oververhitting beveiligd zijn. Als de schakelaar echter aanwezig is, zou ik hem altijd op de juiste impedantie zetten. Mogelijk is de beveiliging dan immers minder goed geregeld. Nadeel is wel dat je minder vermogen tot je beschikking hebt, maar de vraag is in hoeverre dat een reëel probleem vormt.
Even ge googled en dit is volgens mij een redelijk heldere en complete uitleg:
https://soundcertified.co...ker-impedance-is-too-low/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
het is geen schakelaar die op de versterker zit, maar het zit in (verborgen?) settings.
(zie de link in mijn start post.)

maar zoals nu ook in beide reacties.. vind ik veel tegenstrijdige antwoorden..

- aanpassen want dat is 'beter voor de versterker' alleen jammer dat je het vermogen 'afvlakt'.
- niet aanpassen, maar gewoon niet 'heel luid' muziek spelen, en zien dat de versterker niet te warm wordt.
(versterkers zullen uitschakelen als ze te warm worden)

[ Voor 58% gewijzigd door thomke op 19-08-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
na heel wat tegenstrijdige informatie gevonden te hebben zal ik mijn receiver op 8Ohm laten staan,
onderstaande (reddit) reactie is iets wat ik nu en dan hoor..
No, you should always leave the AVR on 8ohm unless you’re having issues (AVR going into protection).

All the 4ohm function is, is a power limiter added to pass a FTC test. Why would you buy a receiver with a certain amount of power and then limit it? A solid state amplifier is not like a tube amplifier. On any well build receiver the powercircuit and cooling should work fine without it. I’d probably go as far as saying if it does go into protection it’s a poorly built receiver or you’ve put it in a very bad spot with too little free air. And, if it does go into protection, just power it on again and set the 4ohm mode, nothing breaks. If you have an active subwoofer and set a crossover you shouldn’t have any issues even with the cheapest receivers.

As said before, many speakers that have 8 ohm in their spec sheet dip down to 3.x ohm just like speakers that are correctly specified as 4 ohm. So, why would those be fine and correctly classified ones need a different setting?
maar ook dit natuurlijk:
Make sure you set the 3800 to 4ohm mode, you can Google the stepa. I had mixed too and ran in 8ohm, my 3800 fried. Get an ac infinity fan to help it run cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 17:36
Mij is altijd verteld (in winkels, op Tweakers) dat het bij doorsnee consumentenspul in de praktijk niet zoveel uitmaakt, omdat de problemen die op zouden kunnen treden zich pas openbaren bij volumes waarbij het niet echt prettig meer luisteren is. Mijn versterker staat bij normaal gebruik op 2, bij films of iets dergelijks hooguit op 3, dan wordt een gewoon gesprek al lastiger, hoger dan 4 ben ik nog nooit geweest.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Stel de receiver in op 4 ohm.

Bij impedanties gaat het erom hoe zwaar je de versterker belast. Een luidspreker die wordt verkocht als 4-8 ohm, belast de versterker over een deel van zijn frequentiebereik met 4 ohm. Zo'n luidspreker kan je dus beschouwen als eentje met een impedantie van 4 ohm.

Sommige receivers hebben een transformator met meerdere wikkelingen. Als je de receiver instelt op 4 ohm, wordt de voedingsspanning lager gezet (en is de beschikbare stroomsterkte hoger). Daardoor loopt er minder stroom, blijft de receiver koeler en is de kans kleiner dat je hem overbelast en sloopt. Hij is ook nog eens zuiniger. Met de instelling op 8 ohm, is de voedingsspanning hoger en kan je meer vermogen halen, maar alleen bij 8 ohm luidsprekers. Sluit je in dat geval een 4 ohm luidsprekers aan, dat trekken die 2x zoveel stroom, maar op hoog volume lukt dat niet omdat de voeding dat niet kan leveren. Die overbelast je dan. Voor de geluidskwaliteit maakt de stand overigens niet uit.

Overigens, als een luidspreker met een minimumimpedantie van 3,3 ohm wordt verkocht als 8 ohm, klopt die specificatie simpelweg niet. Die zou verkocht moeten worden als 4 ohm.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 21-08-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 17:05

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Welke Teufel heb je gekocht? Ik heb de theater editie, met daarbij nog 4 atmos speakers bij het plafond.
Ik zal het nooit vergeten toen ik de truck hoorden aanrijden. Ik keek naar buiten en ik zag die kerel uitstappen en de achterluik open zien doen en ik zag een grote hoop aan boxen in dozen hahaha naar beneden zakken.
Ik liep naar buiten en echt serieus het eerste wat die kerel tegen mij zei, "jij gaat geen vrienden maken" hahahaha
Ik zal die dag nooit meer vergeten en het is subliem met mijn Yamaha RX-A2080. Ik ga ook niet meer naar de bioscoop.

[ Voor 3% gewijzigd door knightvision op 24-08-2025 20:07 ]

My Hardrocking iRacing Profile

Pagina: 1