Bluetooth audio in auto valt af en toe weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerPeer
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:09
Hey tweakers,

Hopelijk zit ik op het juiste gedeelte van het forum. Ik heb een probleem met een bluetooth verbinding, en ik weet niet hoe ik het moet fixen of uberhaupt kan onderzoeken wat er mis is.

Het probleem:
Als ik mijn mobiel verbind met het audio systeem van mijn auto, via bluetooth, dan heb ik vaak dat de audio om de ~15 sec even 5 sec stil is, en daarna weer doorgaat. De audio pauzeert ook niet, dus je skipt gewoon 5 seconden van de muziek. En dat dus elke 15 seconden. De bluetooth is dan dus praktisch onbruikbaar.

Pogingen tot debuggen:
Het enige dat lijkt te werken om dit te fixen is de auto geheel uitzetten en weer opstarten. Het lijkt wel alsof de auto bij opstarten besluit of de bluetooth wel of niet gaat werken. Als het wel werkt, dan blijft het ook werken zolang je de auto niet uitzet en geen ander mobieltje probeert te koppelen.

Het gebeurt ook bij andere mobieltjes, dus het zal niet aan mijn mobiel liggen.
De audio van de radio werkt wel non-stop, dus het zal niet de audio apparatuur van de auto zijn.

Dan lijkt het enige overgebleven dus de bluetooth verbinding.

Mijn vraag:
Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem? En wat kan ik doen om zoiets te fixen?

Alvast bedankt!

Groeten,
HeerPeer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nou zoek eens op het merk en type van je auto en of deze problemen bekend zijn? Meld hier ook even Merk type bouwjaar auto. Nu is het gissen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Is het ook tijdens bellen?
Is het een aftermarket zelf ingebouwd model of is het een standaard model?
Hoe oud is het model en/of de auto, evt. nog garantie?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpelste test: laat iemand anders met een telefoon een BT-verbinding opbouwen. En dan natuurlijk even niet dezelfde telefoon/fabrikant het liefste.

Weet je meteen of het een zend-probleem is (jouw telefoon) of een ontvangst-probleem (auto).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Gezien het hier om een autoradio gaat verplaats ik het topic voor nu naar mobiliteit. Mogelijk kan TS verduidelijken welke auto het gaat of dat het een aftermarket unit is (ala Pioneer / JBL etc.) zodat we hem beter kunnen helpen en dat het sub-forum beter kan worden bepaald. Gezien ik MOB ook niet 100% passend vind. Maar het staat vast dat dit helaas echt niet in Netwerken hoort.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeerPeer
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:09
Frogmen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:20:
Nou zoek eens op het merk en type van je auto en of deze problemen bekend zijn?
Zeker gedaan. Ik heb niks kunnen vinden helaas.
Frogmen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:20:
Meld hier ook even Merk type bouwjaar auto.
Rensjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:23:
Hoe oud is het model en/of de auto, evt. nog garantie?
Het gaat om een Opel Crossland X, uit 2018 geloof ik. Teruggaan naar de garage is altijd een optie natuurlijk. Maar ik vind het zo stom dat ik niet zelf kan achterhalen wat hier het probleem is.
Nooit geprobeerd eigenlijk. Maar ik heb wel verschillende audio spelers op telefoons geprobeerd, en verschillende telefoons. Allen hebben hetzelfde probleem.
Rensjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:23:
Is het een aftermarket zelf ingebouwd model of is het een standaard model?
Tot zover ik weet is het gewoon het standaard systeem dat origineel in de auto zit.
MAX3400 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:25:
Simpelste test: laat iemand anders met een telefoon een BT-verbinding opbouwen. En dan natuurlijk even niet dezelfde telefoon/fabrikant het liefste.

Weet je meteen of het een zend-probleem is (jouw telefoon) of een ontvangst-probleem (auto).
Dezelfde telefoon of merk is voor mij helaas niet mogelijk. Wat ik al geprobeerd heb: Nothing Phone 2a met de Auxio app, een Xiaomi met default audio app van mn vriendin, en een Samsung A53 met default audio app van mn pa.
Alle telefoons hadden hetzelfde probleem. Van mijn telefoon en die van mn vriendin weet ik in ieder geval dat ze wel werken op enkele andere bluetooth audio apparaten zoals oortjes en boxjes van verschillende merken.
Dus mijn vermoeden is dat het de auto is, en niet de apps of de telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vond meerdere posts op Reddit waar men hetzelfde ervaart maar slecht tot niet opgelost krijgt.

Verder vond ik nog iets over Intellilink van Opel/Vauxhall en dan wordt vaak aangeraden om alle gepairde apparaten uit het infotainment te ontkoppelen / vergeten en daarna het opnieuw te proberen met BT-verbinding.

En tja; het is en blijft een infotainment-verhaal dus misschien dat Opel kan assisteren of in ieder geval (als service misschien) eens informeren naar de laatste firmware en eventuele fixes die er zijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1