Licht-schakeling met 4 bedienings-punten slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 16:42
Ik wil terug eens wat meer doen met domotica. Zo wil ik nu de verlichting in mijn gang veranderen en slim(-mer) kunnen aansturen.
Echter zit ik mij er al heel lang suf op te zoeken en kijken.

Situatie-beschrijving nu:
– 4 schakelaars (2 wissel- en 2 kruis-schakelaars van Niko)
– 2 lichtpunten (met elkaar verbonden als 1). Waren tot nu 2 Z-Wave lampen van Aeotec die ik eigenlijk hoofdzakelijk moest bedienen via app (openhab). De klassieke schakelaars moesten zo dus altijd eigenlijk AAN staan. Eigenlijk niet echt hoe het moet :) .

Toekomstig gewenst situatie:
– De 2 lampen wil ik vervangen door een dimbare 24V RGBW ledstrips (2 x 3m)
– aantal bedienings-punten/schakelaars wil ik behouden, maar wil ik slim maken adhv. Z-wave technologie EN wil ik via OpenHab kunnen programmeren. Ik weet dat er ook zoiets is als Niko Home Control (allicht ook met zwave mogelijkheid), maar liever niet (tenzij echt niet anders mogelijk)
– de schakelaars wil ik vernieuwen (voor het uitzicht liefst overal Niko afdekplaten op z'n minst)
– gewenste functies:
a) zowel via de schakelaars als app de lichten aan/uit kunnen doen alsook door lang drukken kunnen dimmen.
b) eventueel nog 2e knop in één schakelaar (vandaar ik denk aan drukknop-schakelaars van Niko) voor nog bepaalde functies zoals bv. ‘alles uit’ wanneer ik weg ga.

De moeilijkheden en vragen:
1) Mijn ervaring rond elektrische schakelingen is beperkt. Hierdoor begin ik al met de vraag te worstelen of ik de huidige schakeling dien aan de passen van de huidige 4 verbonden schakelaars naar nog maar 1 bekabelde en slimme (hoofd-)schakelaar, waarbij ik dan voor de overige schakelaars zou werken met puur draadloze (z-wave) schakelaars (?). Deze redenering omdat ik denk dat anders in huidige klassieke schakeling de enige slimme schakelaar zonder stroom kan worden gezet, wat natuurlijk niet wenselijk is.

Klopt mijn redenering of mag/moet ik huidige schakeling behouden en alle schakelaars voorzien van een slimme schakelaar?

2) te kiezen onderdelen:
ik denk aan volgende benodigdheden,
– 2x RGBW / 3000K. COB LED,12mm,16W/m,840chips/m, DC24V (heb ik reeds)
– 1x 220-naar-24-V converter (hiervoor denk ik aan een LED voeding – 24V 100W – Meanwell LPV-100-24/M)
– 1x Fibaro RGBW-controller
verbonden met uitgang 220-24V-converter
kleuren kunnen instellen + dimmen + aan/uit-zetten via schakelaars (via helderheid te sturen)
– slimme switches (?):
1x shelly wave 1PM mini + 3 draadloze zwave Fibaro walli controllers (???)

Echter is hier mijn probleem dat ik voor de 3 fibaro schakelaars allicht niet kan werken met Niko afdekplaten.
Maar zie terug eerdere vraag 1 hierboven. Misschien zit ik mis en kan ik gewoon kiezen voor 4 enkele (of dubbele) drukknop-schakelaars van Niko met bijhorende afdekplaten en die ik slim maak adhv. 4x Shelly wave 1PM mini?

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Alle reacties

• RainerSGF
mag ik mijn post hierbij een schopje geven? Iemand raad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De hele wisselschakeling heeft nog steeds een enkele uitgang welke je op een Shelly Wave 1PM kunt aansluiten. Dus dat is op zich geen probleem. Je zal alleen een locatie moeten vinden waar je L, N en de afgaande schakeldraad van de laatste schakelaar (die nu naar de lichtpunten gaat) hebt.

De uitgang van de 1PM laat je dan gewoon leeg en in OpenHab zal je de 1PM en de RGBW controller moeten koppelen.

Voor de voeding zou ik wel slagje groter pakken. Voedingen hebben liever wat marge dus zou ik een 150W variant pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 23:42
Ik snap je doel wel, maar je onderdelen niet.

Als je kiest voor een RGBW controller, maar die alleen aanstuurt met een Shelly 1PM, dan kun je toch niet dimmen via de schakelaars? De Shelly zet dan gewoon je controller aan of uit.

Het is me onduidelijk of je de 4 schakelaars ook echt fysiek aan de lamp/driver wil hangen.
Als dat een voorwaarde is (voor als je Z-Wave uitvalt) dan zou eerder kijken naar een Shelly dimmer (weet niet of die er is in Z-wave?) waar je dan alle 4 de schakelaars parallel op aansluit. Waarbij de Shelly dan het dimmen verzorgt. Maar dan heb je nog niet het RGB gedeelte te pakken.

• RainerSGF
dj1981 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:34:
Ik snap je doel wel, maar je onderdelen niet.

Als je kiest voor een RGBW controller, maar die alleen aanstuurt met een Shelly 1PM, dan kun je toch niet dimmen via de schakelaars? De Shelly zet dan gewoon je controller aan of uit.
ik zie dat de shelly wave 1PM mini verschillende druk-scenario's kan interpreteren (1x kort drukken, 2x kort drukken, lang drukken, release). Kan ik hiermee geen afzonderlijke commando geven in OpenHab naar de RGBW-controller (voor zowel aan/uit als dimmen)?

@Septillion is dat hetgeen jij bedoelt? De stroomdraden op de fysieke Niko-schakelaar afnemen en doorlussen naar converter en RGBW-controller. De nieuwe schakelaar met Shelly geen fysieke verbinding hiermee laten maken, maar gewoon software-matig de functies laten uitvoeren via OpenHab (aan/uit of dimmen). Zeg en zie ik dat juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 23:42
Maar als het fysiek aansluiten van de schakelaars geen vereiste is, wat voegt een (niet fysiek aangesloten) Shelly switch dan toe?
Die Shelly 1PM kan vast wel meerdere commando's doorgeven (althans, mijn Shelly dimmers kunnnen dat wel, maar die zijn Wifi, geen Z-Wave), via klik, lang vasthouden, dubbelklik, maar je hebt nog steeds maar 1 schakelaar. Op een Shelly 2 kan je al 2 schakelaars aansluiten.

Je kan dus in ieder geval op elk van de 4 punten een enkele puls-schakelaar installeren, die allemaal een puls van 230V naar de Shelly 1 sturen. Als je op schakelpunt 3 draden hebt (of kan trekken) kan je 4 dubbele puls-schakelaars pakken en een Shelly 2

Hetzelfde kan je natuurlijk bereiken met 4 fibaro schakelaars. Die kan je sowieso voeden met 230V op elk lichtpunt. Dat is wel flink duurder, en matcht dan niet met je Niko afdekmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schijnbaar kan de Wave 1PM ook een double, hold en release sturen. Maar ik heb geen idee hoe en of dat in OpenHAB binnen komt. Daar te weinig ervaring mee met Zwave en OpenHAB.

Maar daarvoor zal je wel de schakelaars moeten vervangen door pulsdrukkers. Daarbij zou je wel een van de twee runners kunnen gebruiken om elke schakelaar van L te voorzien. En de tweede om alle pulsdrukkers parallel naar de Shelly te brengen.
Pagina: 1