Advies gevraagd: starterset slimme verlichting + schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtrumVesica
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-09 01:26
Mijn vraag
...
Ik ben op zoek naar een eenvoudige, betaalbare startset voor slimme verlichting. Het gaat om in totaal 6 lampen, waarvan 2 kleur en 4 instelbare wittemperatuur. Daarnaast wil ik graag 2 draadloze schakelaars die goed samenwerken met Home Assistant.

Er zijn veel opties, waardoor het lastig is om een goede keuze te maken. Op het moment begin ik al aardig scheel te kijken van alle opties en heb geen idee waar te beginnen.

Belangrijke eisen zijn dat het goed integreert met Home Assistant, en dat het betrouwbaar is. Mijn ervaring met Action/LSC Connect was teleurstellend: deze werken erg slecht met HA. Op termijn wil ik gebruik maken van het adaptive-lighting project (https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting), zodat de verlichting zich aanpast aan mijn dag- en nachtritme.

Budget is beperkt, dus ik zoek geen high-end producten, maar wel iets dat stabiel en bruikbaar is en een tijdje meegaat.

Kortom: welke combinatie van lampen en schakelaars is aan te raden qua prijs en kwaliteit, en werkt betrouwbaar binnen Home Assistant?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Home automation

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 09:47
Valt de ikea slimme verlichting binnen budget? Dan zou ik daarvoor gaan. Ik heb te weinig kennis om te zeggen dat er geen andere opties zijn voor een klein budget, maar ze zijn niet allemaal even stabiel als ik het mag geloven.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtrumVesica
Als er goede redenen zijn om voor een wat duurdere oplossing te kiezen, ben ik bereid daarvoor te sparen. Mijn budget is beperkt, dus extreem high-end producten vallen af. Tegelijkertijd wil ik voorkomen dat ik uiteindelijk duurder uit ben door voor de goedkoopste optie te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:21
Als stabiliteit belangrijk is, zou ik niet voor een goedkope oplossing gaan. Dan zou ik voor Hue kiezen, met inderdaad Ikea Tradfri als budget-alternatief.
Heb over andere budget-oplossingen (bijv Lidl zigbee lampen) niet veel goeds gehoord. Het werkt, maar het heeft soms een reset nodig. Hue heeft nooit een reset nodig.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb al tijden Philips Hue in gebruik en eigenlijk nooit problemen mee. Gaat lang mee, is stabiel, de app is ok, maar je kan ook andere apps installeren voor meer opties. Het is niet goedkoop maar het doet wel wat ik wil en je kan het ook integreren met Home Assistant of andere home automation oplossingen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zou even doorsparen en voor Hue gaan. Ik heb meer dan 100 lampen door het huis en na jaren werkt het nogsteeds perfect. Geen gekke dingen, fijne verlichting, werkend netwerk, uitgebreid te koppelen met vanalles en veel soorten beschikbaar.

Startsets zijn vaak in de aanbieding, wellicht handig om een prijsalert aan te maken op bijv pepper.nl

[ Voor 17% gewijzigd door Kecin op 19-08-2025 11:13 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Philips Hue (Signify) is super stabiel.
Je kunt ook zonder hun bridge werken als je zelf een zigbee module hebt.

Ik zie het niet als extreem high end, wat ik tussen de regels door wel een beetje proef.
Uiteindelijk betaal je vooraf voor de levensduur van de lamp het onderhoud van de app en ecosysteem. En de lampen gaan erg lang mee.

Daarnaast geven de lampen ook mooi licht. Wat ik bij de budget “works with Hue” vaak tegen vond vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 09:47
Ik gebruik thuis trouwens ook hue verlichting, ben daar zeker al lang tevreden over. Ikea lampen als budget alternatief hoor ik goede ervaringen over, maar voor andere budget oplossingen zou ik niet gaan.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Laatst online: 11:32

hbsJR

All rounder

Wat ik gewoon merk is dat philips hue gewoon koning is voor de slimme lampen. De app is gewoon gebruiksvriendelijk en hebben een goede collectie. Dat gezegd hebben, je zou vanuit een budget versie nog kunnen werken met zigbee switches zoals dit: https://www.ecobright.nl/smarthome/

Daarmee kan je nagenoeg alle "domme" lampen slim maken. Enige issue is wanneer je een complexe lamp met zijn eigen trafo, dan is ie er niet blij mee. Ik heb ook laatst los van de hue infra bijvoorbeeld een ledstrip en led controller bij https://www.led-gigant.nl...in-1-mi-light-fut035.html gehaald.

Dan is het plan --- Zigbee switches inbouwen voor nu. Dan langzaam sparen voor een Philips Hue oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtrumVesica
hbsJR schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:06:
Wat ik gewoon merk is dat philips hue gewoon koning is voor de slimme lampen. De app is gewoon gebruiksvriendelijk en hebben een goede collectie. Dat gezegd hebben, je zou vanuit een budget versie nog kunnen werken met zigbee switches zoals dit: https://www.ecobright.nl/smarthome/

Daarmee kan je nagenoeg alle "domme" lampen slim maken. Enige issue is wanneer je een complexe lamp met zijn eigen trafo, dan is ie er niet blij mee. Ik heb ook laatst los van de hue infra bijvoorbeeld een ledstrip en led controller bij https://www.led-gigant.nl...in-1-mi-light-fut035.html gehaald.

Dan is het plan --- Zigbee switches inbouwen voor nu. Dan langzaam sparen voor een Philips Hue oplossing.
Gaat voor een nieuwe woonruimte, en ben net (oude) lampen aan het ombouwen naar E27. Kan beter in een keer voor goed gaan. Maar toch een slim idee.

--------------------------------

Heb het gevoel dat men Hue aanraad :+ Zou dit wat zijn https://www.philips-hue.c...mmer-switch/8719514291355 en dan 1 extra lamp erbij? Nog iets wat ik nodig zou hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Laatst online: 11:32

hbsJR

All rounder

AtrumVesica schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Gaat voor een nieuwe woonruimte, en ben net (oude) lampen aan het ombouwen naar E27. Kan beter in een keer voor goed gaan. Maar toch een slim idee.

--------------------------------

Heb het gevoel dat men Hue aanraad :+ Zou dit wat zijn https://www.philips-hue.c...mmer-switch/8719514291355 en dan 1 extra lamp erbij? Nog iets wat ik nodig zou hebben?
Oui, als je wat kosten wil besparen moet je ven uitpluizen waar de aanbiedingen zijn. Daarnaast kan je kijken of je overal een kleurlamp nodig hebt. Het is wel leuk, maar ook wel duurder. Bij meeste plekken heb je voldoende aan white ambiance, behalve als je een rave wil hebben in je plee.

Over het algemeen browse ik een beetje tussen coolblue, bol en de philips hue site of er nog een leuke aanbieding is.

Trouwens, nog een gekke tip. Haal de schakelaar weg uit je WC en vervang dit met een bewegingssensor / slimme lamp. Hoef je niet de lamp aan te zetten als je de wc in loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtrumVesica
Natuurlijk ga ik de aanbiedingen afzoeken, maar als een beginpakket. Ik wou graag 2 Kleurlampen (en dan twee goedkope in sfeerlicht.) en 2 witte.

Plee is zo klein dat ik kan zitten en alsnog het licht aan kan doen, tis voornamelijk om mn dag nacht ritme te ondersteunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:54
Een even goed en iets goedkoper alternatief voor Hue is Innr. Heb die hier in combinatie met een Home Assistant setup en die dingen werken als een tierelier. Is dacht ik een spin-off van het oude Signify.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtrumVesica
Hey mensen,

Uiteindelijk gekozen voor een starterset van Hue.
uitvoering: Philips Hue Starterkit E27 White Ambiance 1100 lumen (3 lampen, B...

En dan 2 gekleurde lampies van Ikea, die zijn toch meer voor sfeer.

Dank je voor het advies!
Pagina: 1