Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Topicstarter
Het is een wat te doen/ wat is wijsheid vraag.

Bij thuiskomst van vakantie hadden we een ontluchtingskraan lekkage op zolder.
Heel veel kleine schades, en wat grotere. O.a. het plafond badkamer.

Maar ook op mijn werkkamer hebben mijn Edifier speakerswaterschade, houtwerk ontzet en vervormd.
Bureau nat opgezet

Apple toetsenbord en muis, drijfnat. ( zijn defect)
En er is water over mijn Apple studio display gelopen en ook spatwater over de Mac Studio.
(ik had ze van het stroomnet afgesloten)

Dagen lang laten drogen, en alle vlekken etc. schoongemaakt. Ze doen het nog beide.
Maar ja, ik krijg deze week de expert langs voor de schade. En de meeste schade is wel duidelijk en zichtbaar.
Dus wat ga ik doen met de studio en display. Het kan maar zo zijn dat ze wel van binnen gaan oxideren !
En met waterschade hoef ik niet aan te komen bij Apple, of reparatie partners.

1) Ik kan het gokken en als vergoeding de restwaarde vergoed krijgen 60%. En dan neem ik het risico
2) Overleggen of vervanging in aanmerking komt. De studio M2 Max wordt niet meer gemaakt. En dan moet ik aan een duurdere.

Ze zijn beide net 2 jaar oud

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je kan altijd 2 doen, kijken hoeveel je moet bijleggen. Als dat te duur is kan je alsnog voor 1 gaan.

En ja, het blijft altijd een gok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Montana Gewoon op je inboedelverzekering verhalen, huidige verkopen en iets anders halen, desnoods ook tweedehands.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:37
Je maakt je zorgen om het oxideren en de spullen op termijn alsnog kapot gaan. Voor mij zou deze gedachte al voldoende zijn om de restwaarde te claimen bij de verzekering en eventueel bij te leggen voor wat anders. Doe je dat niet dan vraag je jezelf iedere keer weer af of je spullen het nog doen...

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien het hier om een verzekeringskwestie gaat, en niet direct om problemen met Apple hardware, past dit topic beter in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan Beleid, dus een move die kant op.

MS > PFSL

[ Voor 0% gewijzigd door We Are Borg op 20-08-2025 10:44 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:41:
Je maakt je zorgen om het oxideren en de spullen op termijn alsnog kapot gaan. Voor mij zou deze gedachte al voldoende zijn om de restwaarde te claimen bij de verzekering en eventueel bij te leggen voor wat anders. Doe je dat niet dan vraag je jezelf iedere keer weer af of je spullen het nog doen...
Ja maar een verzekering kan er anders over denken. Die betaald uit als iets kapot is, niet als die potentieel mogelijk misschien wel eens later kapot zou kunnen gaan. Zeker als we het hebben over "wat spatwater".

En voor jezelf tja, zorg dat je backups op orde hebt. En ben je ZZP'er die echt gewoon er niet zonder kan, dan kan je de keuze maken voor de zekerheid nieuwe te kopen. Maar anders zou ik zelf niet vanwege wat spatwater zoiets vervangen.

Daarnaast hetgeen wat dus het meeste water heeft gehad is het display? Als die kapot is, heb je volgende dag een nieuwe staan en kan je weer verder. De PC zelf moet je dingen weer installeren, instellen, etc. Maar een scherm wat prima werkt vervangen want stel je voor dat hij mogelijk schade heeft? Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54

Jrz

––––––––––––

Sissors schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Ja maar een verzekering kan er anders over denken. Die betaald uit als iets kapot is, niet als die potentieel mogelijk misschien wel eens later kapot zou kunnen gaan. Zeker als we het hebben over "wat spatwater".

En voor jezelf tja, zorg dat je backups op orde hebt. En ben je ZZP'er die echt gewoon er niet zonder kan, dan kan je de keuze maken voor de zekerheid nieuwe te kopen. Maar anders zou ik zelf niet vanwege wat spatwater zoiets vervangen.

Daarnaast hetgeen wat dus het meeste water heeft gehad is het display? Als die kapot is, heb je volgende dag een nieuwe staan en kan je weer verder. De PC zelf moet je dingen weer installeren, instellen, etc. Maar een scherm wat prima werkt vervangen want stel je voor dat hij mogelijk schade heeft? Ik zou het niet doen.
Niet “kapot”, maar schade. Vochtschade is schade die de waarde vermindert

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:37
Sissors schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Of deze schade in aanmerking komt voor een vergoeding mag de schade-expert vaststellen. Misschien heb je wel een punt met betrekking tot het scherm, maar voor een computer blijf ik er bij dat het niet optimaal is. Het is ook een stukje onrust wat ik zou hebben. Dan strijk ik liever de maximale vergoeding op en koop ik een vervangend exemplaar.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:47
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

Of deze schade in aanmerking komt voor een vergoeding mag de schade-expert vaststellen. Misschien heb je wel een punt met betrekking tot het scherm, maar voor een computer blijf ik er bij dat het niet optimaal is. Het is ook een stukje onrust wat ik zou hebben. Dan strijk ik liever de maximale vergoeding op en koop ik een vervangend exemplaar.
Eens.

gecompromitteerd is gecompromitteerd.
Uit mijn werk weet ik dat oxidatie schade op b.v. een moederbord pas veel later echt problemen kan opleveren.
Een instabiel systeem betekent niet meteen dat je er iets van merkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Topicstarter
Iedereen bedankt, achterin de week weet ik meer. Ik hou jullie op de hoogte

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Pagina: 1