Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:23

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Hey mede-Tweakers,

Binnenkort komt de verjaardag van de dame er aan en deze heeft al wat vaker "fotografie" als potentiële leuke hobby benoemd. Ze heeft in een ver verleden eens een hele oude body gekocht maar dezse was dermate limiterend en outdated dat ze hier al vrij snel mee kapte. Iets met intern geheugen en dataoverdracht drivers voor maximaal Windows XP.

Afijn laatst keken we weer Het Perfecte Plaatje en ik merk dan wel dat er veel interesse naar fotografie is, ook na een aantal keren vragen. Kortom dan is het wel leuk om iets cadeau te geven om mee te oefenen en het water verder te proeven. Ik wil hierbij benadrukken dat we het hier dus over een volledige beginner hebben. Met als doel foto's maken, verschillende manieren van fotograferen proberen te ontdekken en kijken of het een blijvende hobby kan worden.

Na wat rondkijken op sites zoals kamera-express en "fotografiebeginner.nl" kwam ik redelijk snel in de hoek van de Canon EOS R50. Mijn vriendin heeft relatief kleine handen (een veelvoorkomende klacht van dit toestel is dat het een kleine body is voor gemiddeld tot grote handen), de camera is licht en tegelijk biedt het met mijn beperkte kennis genoeg toekomst perspectief met de optie om er RF lenzen op te zetten.

Tegelijk zie ik dat de R10 niet veel duurder is maar mogelijk iets fijner is af te stellen wanneer je aan de slag zou gaan met het manueel instellen van de waardes van het toestel. Het lijkt mij als beginner wel fijn om ook dit te proeven gezien het volgens mij uit eindelijk wel een leuke uitdaging kan zijn, schieten op manueel en zo alles zelf in stellen om het maximaal technische en artistieke uit een toestel te halen. Dat is dan ook mijn voornaamste probleem met de R50. Mogelijk dat die fijne instellingen voor manueel schieten zelfs voor een beginner lastig zijn verstopt. Tegelijk helpt het ook niet echt dat de R10 meer als eren volwaardig toestel wordt gepresenteerd en de R50 meer voor "content creators" met een hippe vlogger erbij. Dat is voor haar in ieder geval niet de use-case. Maar goed daar weet ik denk ik nog wel redelijk door heen te prikken.

Echter gezien er nog minimaal 1 lens bij moet komen en het kosten plaatje ook wel erg duur begint te worden voor een simpel cadeautje vind ik wel dat er een serieuze meerwaarde vanaf de start in de R10 moet zitten. Zo niet kan ze altijd aan de slag met een R50 en later zelf ervoor kiezen om een upgrade te maken. Of te blijven bij de R50 of de kit na een paar maanden toch weer door te verkopen omdat het niet zo leuk is als gedacht.

Ik heb voor de lol nog even het lijstje ingevuld maar het idee is denk ik duidelijk: geen bestaande lenzen, geen ecosysteem waar ze nu in zit, absolute beginner die enthousiast wordt van hobbymatig fotograferen.

Wat is je budget?
Maximaal ~900 euro voor een body inclusief 1 lens. Ik sta open voor 2dehands opties.
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Voor zover ik heb gelezen lijkt mij een systeemcamera het meest toekomst bestendig.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Dit wordt uitzoeken. Ik verwacht voornamelijk portret en landschap.
Wil je foto's maken of filmen?
Foto's maken.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee.
Heb je verder nog specifieke eisen?
Toekomstbestendig, een platform met brede selectie aan mogelijkheden.

Ik heb even rond gekeken en kwam het volgende tegen:
Canon EOS R50 zwart + RF-S 18-45mm IS STM
909 euro, zou nog 75 euro studentenkorting af gaan. Dan kom ik uit op €834 voor de Canon EOS R50 met 1 lens. Wat mij hierbij aantrekt is dat er waarschijnlijk kundig personeel in de winkel is, je wat extra pakketten mee krijgt waaronder een heus "premium pakket" met iets van sensor schoonmaken (ja vertel het maar of ik het nodig heb, bij mijn koelkast is het altijd wel handig maar op een camera sensor..?) maar ook toegang krijgt tot wat online modules / studie gidsen. Dat lijkt mij voor een beginner wel erg handig. Ook fijn dat je in de winkel de body kan vasthouden om even te kijken wat nou fijn is.

Ik kwam de unit nog tegen op Amazon voor een lager prijsje: https://www.amazon.nl/Can...rmBluetooth/dp/B0BV6TXW8W En ook de R10 staat hier op: https://www.amazon.nl/dp/B0BDK8XN11. Ook zie ik dat iemand de R10 2dehands aanbiedt op Tweakers. Maar goed het is wel allemaal flink wat meer geld in vergelijking met de R50. Dan is ook mijn vraag aan jullie: is die R10 voor iemand die vanaf 0 begint een betere toekomst investering?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Je zou ook een R10 occasion kunnen doen.
Zoiets als deze, zit gewoon (een jaar) garantie op.
Occasion lenzen zijn over het algemeen ook prima en goed verkrijgbaar.
Scheelt je aardig wat pecunia en de gebruikservaring is niet anders dan bij nieuwe apparatuur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Yes ik benoem het aan het einde in mijn post :) Dan vind ik een deal zoals deze eigenlijk niet slecht op ons eigen platform: v&a aangeboden: Canon EOS R10 Zwart

Voor mogelijk 1000 euro klaar inclusief batterijen, de stocklens en een extra lens erbij om mee te spelen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
https://www.kamera-expres...10-body-occasion-12542371

Hier ook nog een R10 body occassion, ongeveer dezelfde prijs.
Maar dan zonder lens.
Dus de prijs zal ongetwijfeld een reguliere prijs zijn voor een R10 occassion.

Met die hier in de V&A ben je ineens klaar met een complete set, alleen geen garantie.
Dus is de vraag, waar ga je voor.

Niet veel reviews, maar wel 3x5 sterren.

[ Voor 11% gewijzigd door Rensjuh op 18-08-2025 21:24 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Ik maak mij niet heel druk om de garantie / V&A etc. Waar ik vooral hoop antwoord op te vinden met jullie slimme koppen is of het verschil ook merkbaar gaat zijn tussen die R10 en R50 voor een absolute beginner die gewoon lekker wil rondneuzen in de wereld van fotografie. In de breedste zin van het woord.

En mocht het dan blijken dat manueel schieten met die R50 wel echt heel erg anders / onwennig aanvoelt lijkt mij dat een goed argument om toch voor die R10 te gaan. Ondanks dat de sensor het zelfde is en het formaat geen probleem zal zijn voor kleine handen etc :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:52
ik snap werkelijk waar niet waarom jij je zo druk maakt om welk merk en type camera er komen moet. Echt heel tof dat je zo'n cadeau wil geven, maar camera's zijn erg persoonlijk. Doe haar een plezier en neem haar mee naar een camera-speciaalzaak, geef haar het budget door en laat haar zelf uitzoeken.

Je hebt helemaal niets aan dit topic, want alle info die je doorkrijgt is misschien helemaal niet van toepassing. Misschien valt ze voor de retro-look van Fuji, of had haar lievelings-oom vroeger een Nikon en moet het daarom Nikon worden. Zit jij je nu helemaal te focussen (pun-intended) op de R10....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Zelf vind ik het niet zo vreemd. Ik wil een voorzetje geven door wat eigen onderzoek te doen en iets te geven waar iemand niet zo snel uit groeit. Dan kom je (correct me if i'm wrong) al snel uit op systeemcamera's en bij de Canon serie op iets leuks dat RF lenzen ondersteund. Dan blijven de R50 en R10 over als entry modellen.

Het klopt dat ik nu flink in de Canon hoek aan het zoeken ben. Dat is wel deels een "bias" voorkeur. Vroeger veel collega's gehad die erg enthousiast waren op het paltform en de lenzen selectie. Maar ook de eerste camera die zij kocht waar ik in mijn TS over praat was een Canon. Tegelijk zie ik op veel sites zoals deze https://fotografiebeginner.nl/beste-camera/systeemcamera/ waarbij Canon wordt aangehaald als prima merk om mee te starten en modellen als de R100 voorbij komen. En komen deze modellen specifiek naar voren op veel YT video's als starter systeemcamera's.

Ik snap wel je zegt, look en feel zijn belangrijk. Maar body is niet alleen hoe het eruit ziet en hoe het in de hand ligt toch? Het is ook het ecosysteem waarvoor je kiest, welke sensor je wil, welke mogelijkheden voor het instellen van verschillende onderdelen in de M modus, het gewicht, leuke touchscreen features die beginners helpen, ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik heb zelf ook canon geschoten en dat beviel uitstekend. Maar ik zie bij jou (en dat is volgens mij echt een mannending) dat je heel veel met de techno-dingetjes bezig bent:
- welke sensor (boeien, elke sensor is tegenwoordig goed)
- M-mogelijkheden. elke dslr en mirrorless kan handmatig ingesteld worden
- elke camera heeft nu touchscreen.

Nogmaals, voor instappers zijn er vele opties mogelijk:
Canon EOS R10 (met 18‑45 mm kitlens)
Sony A6400 (met 16‑50 mm kitlens)
Sony ZV‑E10 (met kitlens)
Canon EOS R50 + 18-45 mm kitlens
Nikon Z50 II
Fujifilm X-M5
Fujifilm X-T30 II
Canon EOS R100

Geen enkele camera is slecht en kunnen allemaal de dingetjes die jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
107mb schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:14:
ik heb zelf ook canon geschoten en dat beviel uitstekend. Maar ik zie bij jou (en dat is volgens mij echt een mannending) dat je heel veel met de techno-dingetjes bezig bent:
- welke sensor (boeien, elke sensor is tegenwoordig goed)
- M-mogelijkheden. elke dslr en mirrorless kan handmatig ingesteld worden
- elke camera heeft nu touchscreen.

Nogmaals, voor instappers zijn er vele opties mogelijk:
Canon EOS R10 (met 18‑45 mm kitlens)
Sony A6400 (met 16‑50 mm kitlens)
Sony ZV‑E10 (met kitlens)
Canon EOS R50 + 18-45 mm kitlens
Nikon Z50 II
Fujifilm X-M5
Fujifilm X-T30 II
Canon EOS R100

Geen enkele camera is slecht en kunnen allemaal de dingetjes die jij wil.
Het klopt zeker dat ik van nature lekker technisch ben dus daar sla je zeker de spijker op de kop ;) Ook wel ergens logisch gezien mijn achtergrond met netwerken, ik weet dan ook niet zeker of het een "mannending" is.

Maar laat ik de vraag dan omdraaien: je benoemd een lijstje met veel instap modellen. Er moet toch wel ergens verschil zitten tussen deze body's lijkt mij? Zou je dan zeggen dat dat meer zit in de ergonomie en het gevoel bij de body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:21
je kan een goede koop doen met alle (crop sensor) systeemcamera van de grote merken. De vraag is, wat ligt lekker in de hand, welk menu kun je begrijpen, welke heeft de fijnste zoeker, welk systeem reageert snel genoeg, etc.
Dit zijn vragen die de gebruiker alleen kan beantwoorden door de cameras vast te hebben en staat niet in een lijstje.

Pas als je echt weet wat je zoekt komen de verschillen tussen de merken naar boven, maar dan praat je over een ander budget.

Om de fotografie hobby in te stappen is mijn advies, of koop voor weinig geld een 2ehands camera die goed genoeg is of ga naar de winkel en koop er een die fijn voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
Yariva schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:19:
[...]
Zou je dan zeggen dat dat meer zit in de ergonomie en het gevoel bij de body?
ja! dat zou ik inderdaad zeggen:
- canon/nikon = goede all rounders, veel objectieven beschikbaar voor een goede prijs
- sony = moeilijke menustructuur
- fuji = hele fijne controls, prachtige jpeg's uit de camera, dure objectieven (echter wel goed!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Top dank voor jullie inzage. Dan gaat het idee van een verassing een beetje ten onder. Maar de punten die jullie uitleggen zijn wel belangrijk om in het echt te ervaren. Ik voorzie dat wij binnenkort een tripje maken naar de winkel om eens rond te kijken en toestellen vast te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
veel plezier. De verrassing kun je als nog maken. Hey schat, zullen we eens camera's gaan kijken? Je wil er toch eens een keer een kopen? Vind je die mooi? neem maar mee, ik reken wel af! hoppa! en dan worden er weken lang alleen foto's van jou gemaakt in allerlei poses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:38
Yes, ik sluit me aan bij het haar laten uitproberen van verschillende camera's. Voorkeuren (autofocus, kleuren, compact, prijs/kwaliteit, 2e hands ja/nee etc, groote/gewicht) zijn allemaal erg persoonlijk. En kijk echt 2e hands ook, dat scheelt zoveel geld! Camera's gaan toch erg lang mee. Mijn Fujifilm XT-2 is al 11 jaar oud ongeveer en werkt nog steeds perfect.
Laatste tip: de lens bepaalt meer van hoe de foto's eruit zien dan de camera. Een Sigma 18-50 f2.8 is bijvoorbeeld een geweldige lens om mee te beginnen voor Sony of Fuji aps-c camera's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:16
Je zou ook nog bij de 2e hands DSLRs kunnen kijken. Heel veel mensen doen die van de hand om over te stappen naar de R series. Met bijvoorbeeld een 80D heb je ook nog een prima camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk niet teveel naar alle specs van de body's iedere body van de laatste jaren is echt goed, de verschillen zijn minimaal. Wat belangrijker is hoe licht de camera in de hand en snap je de bediening redelijk intuitief al.
Geef liever geld uit aan een goede lens dan aan een dure body. Die lens maakt namelijk echt het verschil. En schrik niet budgettair is 40% voor de body 60% voor de lens geen rare keuze. Zeker niet 2e hands, daar je op een body flink afschrijft goede lenzen blijven hun waarde lang houden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Kleine update: dit weekend is de dame jarig geweest en is ze trotse eigenaar van een R10. Deze vindt ze toch wat fijner in de hand liggen dan de R50. Nu zal het vele uren aan leren en oefenen worden.

Dank allen voor de hulp en tips!

Pagina: 1