Van draaikiepraam, een draairaam maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliseserena
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12-09 00:01
Mijn vraag
...Hallo, weet iemand of het mogelijk is om van een raam dat in de draai en kiepstand open kan, de kiepstand te blokkeren en te zorgen dat het enkel via de draaistand open kan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:29
Dat ligt aan het draai-kiepraam omdat zeker oudere modellen dit niet altijd hebben. Tegenwoordig is het vaak zo dat zowel de draai, kiep als draai-kiepramen hetzelfde zijn alleen dan met een bepaalde stand geblokkeerd. En meestal heb je daarvoor ergens een palletje zitten. Maar om te weten of dat bij jouw type ook kan moet je echt het type weten, want er zijn nogal veel verschillende manieren/modellen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliseserena
Dank je wel voor je antwoord, als ik weet wat voor type ik heb, hoe kan ik er dan achter komen of het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliseserena
redwing schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:38:
Dat ligt aan het draai-kiepraam omdat zeker oudere modellen dit niet altijd hebben. Tegenwoordig is het vaak zo dat zowel de draai, kiep als draai-kiepramen hetzelfde zijn alleen dan met een bepaalde stand geblokkeerd. En meestal heb je daarvoor ergens een palletje zitten. Maar om te weten of dat bij jouw type ook kan moet je echt het type weten, want er zijn nogal veel verschillende manieren/modellen.
Dank je wel voor je antwoord, als ik weet wat voor type het is, hoe kan ik er dan achter komen of het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:24
Eliseserena schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:02:
Dank je wel voor je antwoord, als ik weet wat voor type ik heb, hoe kan ik er dan achter komen of het kan?
de leverancier of producent van het raam vragen hoe of dat werkt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 22:47
Die mechanismen zijn vaak ook geen rocket science aan de kozijnkant. Je kunt vaak vrij eenvoudig zien naar welke kant een palletje beweegt tussen de 3 standen. Het kozijn zal aan de bovenkant een sluitplaat hebben wat bij een draaikiep bij de stand dicht het palletje tegenhoudt en bij de andere twee niet.

Vervolgens is het een kwestie van een extra stand tegenhouden. Mogelijk kan dat al door de sluitplaat een aantal mm op te schuiven (eenvoudig uit te proberen bij hout), te vervangen, of een inzetbeugeltje te plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 18-08-2025 21:02 ]

Pagina: 1